2016-01-10, 16:36
Medlem
Komvux på distans

Jag börjar på komvux imorgon, undersköterskeutbildning.

Jag undrar om någon gått denna utbildning innan på distans och vet lite hur det går till!
Är det prov hemma eller på skolan osv?

Undrar också om någon möjligtvis har något tips för hur jag kan sluta vara så fjantigt nervös, oroar mig för dumma saker typ som om något skiter sig på uppropet imorgon eller så, hur går det till att hitta rätt sal osv? (Ja jag känner mig som en 15åring som ska börja gymnasiet igen).

Känns som att jag kommer dö pga nervositeten
Tack för svar!
Mvh
Citera
2016-01-10, 17:08
Medlem
Ni kommer gå i grupp till salarna efter utrop med en lärare.
Citera
2016-01-10, 19:43
Medlem
Nej, jag har inte gått en sådan utbildning men jag kan säga lite saker ändå:

1. De andra känner nog precis som du.
2. Om det "skiter sig" så kan du trösta dig med att det ändå är distans så du behöver inte träffa de andra så mycket.
3. Fråga en människa om vägen om du inte hittar.
4. Det kommer kännas bra när det väl är avklarat.

Citera
2016-01-11, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzko
Nej, jag har inte gått en sådan utbildning men jag kan säga lite saker ändå:

1. De andra känner nog precis som du.
2. Om det "skiter sig" så kan du trösta dig med att det ändå är distans så du behöver inte träffa de andra så mycket.
3. Fråga en människa om vägen om du inte hittar.
4. Det kommer kännas bra när det väl är avklarat.

Tack för svar det gick jättebra och jag känner mig fjantig som var så nervös
Citera
2016-01-20, 13:28
Medlem
area50s avatar
Du ska inte överväga att bara jobba halvtid på jobbet under studierna?
Citera
2016-01-25, 12:07
Medlem
Foxiess avatar
Mission impossible Ma3c - komvux?

Hej,

Hoppat på en Matte3C kurs sista terminen i 3an nu med anledning till att jag vill studera till civilekonom i höst. Har extrema bekymmer med matematiken och behöver extra hjälp vilket skolan säger nej till då jag valt kursen på eget intiativ.

Lärarna är katastrof, trodde jag kunde hitta privatlärare, men finns inga där jag bor. Så ligger redan efter med både prov och uppgifter. Har inte ens kommit igång...

Så blir alltså inget universitet utan istället komvux - hur illa är det?

Känns förbaskat dumt att bli kvar ett år till hemma hos föräldrarna för att studera komvux då jag varken har jobb eller någon annan sysselsättning - ja ett helt år av livet till spillo.

Hur fungerar komvux? Finns det lärare och hjälp att få jämfört med gymnasiet?
Citera
2016-01-25, 14:45
Bannlyst
Generellt sett får man klara sig själv på komvux. Det kan ju finnas någon "mattestuga" (usch, vad jag hatar ordet), men i allmänhet går alla kurser ut på att fixa det mesta på egen hand. Det är alltså ingen utväg för att du inte får personlig hjälp på gymnasiet.

Går det inte att maila läraren och få förklaringar med det du inte förstår? Eller snacka med någon annan som läser kursen och verkar förstå mer?

Edit: Räcker inte Ma3b förresten?
Senast redigerad av Roxic 2016-01-25 kl. 14:55.
Citera
2016-01-25, 15:22
Medlem
"Känns förbaskat dumt att bli kvar ett år till hemma hos föräldrarna för att studera komvux då jag varken har jobb eller någon annan sysselsättning - ja ett helt år av livet till spillo."? Vad menar du att du stressar till som gör att 1 stackars år för att läsa komvux är så bedrövligt? Läs komvux och sluta gnäll om du nu har så svårt för en enkel matematik-kurs. Fattar inte stressen.
Citera
2016-01-25, 15:33
Medlem
CarlJohanssons avatar
Du suger alltså på matte men vill bli civilekonom? Sett lite för mycket Wall Street eller?
Citera
2016-01-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohansson
Du suger alltså på matte men vill bli civilekonom? Sett lite för mycket Wall Street eller?

Du läser knappast någon avancerad matte som ekonom.
Citera
2016-01-25, 17:11
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohansson

Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Du läser knappast någon avancerad matte som ekonom.

Svar JA! På alltihopa!

Ekonom går ju inte närmelsevis att jämför med t.ex tekniska utbildningar.

Men ja, all matematik är en motgång i sig.
Citera
2016-01-25, 17:13
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Generellt sett får man klara sig själv på komvux. Det kan ju finnas någon "mattestuga" (usch, vad jag hatar ordet), men i allmänhet går alla kurser ut på att fixa det mesta på egen hand. Det är alltså ingen utväg för att du inte får personlig hjälp på gymnasiet.

Går det inte att maila läraren och få förklaringar med det du inte förstår? Eller snacka med någon annan som läser kursen och verkar förstå mer?

Edit: Räcker inte Ma3b förresten?

Yes, 3B räcker, men den "startade i höstas" så då får jag ej ta den kursen.

Hur lång tid har man på sig på Komvux, 1 år? Att fixa matten. Kanske man skulle kunna höja något annat ämne i samma veva om det nu blir komvux
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in