Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-25, 15:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyklop
Jag tänkte också på tangentbordet. Men datorn är ganska ny och jag störde mig precis på en annan bugg som verkar ha förvunnit av sig själv nu.

Tack för hjälpen! Jag hade varit inne där men hade missat var man ställde in det. Men nu är det löst.

Stationär eller bärbar dator? Provat med ett annat tangentbord?
Citera
2016-01-25, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Stationär eller bärbar dator? Provat med ett annat tangentbord?
Bärbar. Ja jag testade precis med ett annat och det är samma problem. Den hoppar ifrån utan att det jag ens rör tangentbordet. Såg precis laddsymbolen bredvid musen, den där blåa runda. Den syns varje gång datorn hoppar ifrån.
Citera
2016-01-25, 15:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Bärbar. Ja jag testade precis med ett annat och det är samma problem. Den hoppar ifrån utan att det jag ens rör tangentbordet. Såg precis laddsymbolen bredvid musen, den där blåa runda. Den syns varje gång datorn hoppar ifrån.

Du nämnde innan att datorn var ny. Har du avinstallerat bort massa onödiga program, te.x McAffe?

Är datorn "up to date" när det gäller drivrutiner? Programdepån?
Citera
2016-01-25, 16:31
Medlem
Citat:
Du nämnde innan att datorn var ny. Har du avinstallerat bort massa onödiga program, te.x McAffe?

Är datorn "up to date" när det gäller drivrutiner? Programdepån?
Ja ganska ny. Jag mördade precis McAffe och nu fungerar datorn problemfritt! Tack för hjälpen!!!

Men varför är McAffe onödigt?
Citera
2016-01-25, 16:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ja ganska ny. Jag mördade precis McAffe och nu fungerar datorn problemfritt! Tack för hjälpen!!!

Men varför är McAffe onödigt?

McAffe är det sämsta program som har gjorts. Tyvärr så har Intel med flera aktörer köpt upp McAffe och levererar detta skit i nya datorer. I synnerhet inom den bärbara sektionen.
Citera
2016-01-25, 16:50
Medlem
Citat:
McAffe är det sämsta program som har gjorts. Tyvärr så har Intel med flera aktörer köpt upp McAffe och levererar detta skit i nya datorer. I synnerhet inom den bärbara sektionen.
Bra, då vet jag det! Jag ska sprida dina ord vidare.
Citera
2016-01-25, 16:51
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Bra, då vet jag det! Jag ska sprida dina ord vidare.

Gör så och lycka till med din nya dator.
Citera
2016-01-25, 17:35
Medlem
Citat:
Gör så och lycka till med din nya dator.
Tack, och tack så mycket för att du tog dig tid.
Citera
2016-01-25, 19:12
Medlem
Instämmer i kören att du bör få en ren installation.
Däremot om du redan har windows 10 installerat finns ingen anledning att ladda ner något på nytt.
Som alltid, börja med att ta backup på allt viktigt du har. Det bästa är om du kan kopiera ut allt från datorn så att du kan rensa den helt.
Gå sedan till inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning > Återställ den här datorn.
Följ instruktionerna där så kommer du kunna välja om du vill behålla filer och appar, eller om du vill rensa bort allt så att du får en ren installation av Windows. (Det senare är stabilast men du kommer få installera alla program på nytt)

Det som gör att din internetuppkoppling seg är troligtvis att du inte ändrat en av standardinställningarna i Windows 10 och det bör du kika på även efter återställningen.
Gå sedan till inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows Update > Avancerade alternativ > Välj hur uppdateringar levereras > Klicka i "Datorer i mitt lokala nätverk".
Tanken med den funktionen är nog bra egentligen, men då det inte går att strypa bandbredden på ett enkelt sätt är det bättre att stänga av den.

Av över 60 datorer som jag uppgraderat till Windows 10 är det enbart en enda Eee PC som jag fått tagit tillbaka till Windows 7, och där visste jag egentligen redan innan att det inte skulle fungera stabilt men jag testade ändå.
Win 10 är bättre.
Citera
2016-01-26, 17:34
Medlem
Pixm0s avatar
Hejsan FB!

Min laptop har börjat strula igen efter över 1 månad problemfritt användande. Vad som hände är att jag får BSOD med texten CRITICAL_PROCESS_DIED. När jag sedan kollar loggboken står det "Kernel-Power" error som orsak. Tankar på lösningar?
Citera
2016-01-26, 17:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixm0
Hejsan FB!

Min laptop har börjat strula igen efter över 1 månad problemfritt användande. Vad som hände är att jag får BSOD med texten CRITICAL_PROCESS_DIED. När jag sedan kollar loggboken står det "Kernel-Power" error som orsak. Tankar på lösningar?

Utför en reparation på operativsystemet med hjälp av din installationsskiva.
Citera
2016-01-26, 18:52
Medlem
Pixm0s avatar
Citat:
Utför en reparation på operativsystemet med hjälp av din installationsskiva.

Har gjort, den hittade inget. Precis som SFC /SCANNOW inte heller hittar något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in