Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-02-04, 18:52
Medlem
Wosps avatar
Tjena.

Är förmodligen varken den första eller den sista som frågar detta men jag kunde inte hitta något annat i den här tråden efter lite letande.

Imorgon så kommer mina nya datordelar som jag ska bygga ihop. Min fråga är således om jag kan installera Windows 7 ifrån återställningskivan som jag fick med min gamla dator och sedan uppdatera till Win 10. Eller åker jag på att köpa en ny licens?

Wosp
Citera
2016-02-04, 20:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Hur mycket ledigt diskutrymme bör jag ha innan jag laddar ner och installerar W10? Sitter på W7 nu och har ~5 GB ledigt.

Windows 10 trivs bäst i stora lagringsutrymme.
Citera
2016-02-04, 20:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Tjena.

Är förmodligen varken den första eller den sista som frågar detta men jag kunde inte hitta något annat i den här tråden efter lite letande.

Imorgon så kommer mina nya datordelar som jag ska bygga ihop. Min fråga är således om jag kan installera Windows 7 ifrån återställningskivan som jag fick med min gamla dator och sedan uppdatera till Win 10. Eller åker jag på att köpa en ny licens?

Wosp

Återställningsskivan har väl en licens? Har du bara detta så bör din installation går bra.
Citera
2016-02-05, 01:07
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]

Wosp
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Återställningsskivan har väl en licens? Har du bara detta så bör din installation går bra.
Njae. Man får ju bara ha en licens igång på en dator, och inte två. Så det borde ju innebära att man måste skrota den "gamla" datorn (eller rättare sagt avinstallera Windows 7 på den). Och sen skulle jag även tro att man blir tvungen att ringa till Microsoft för att kunna använda (aktivera) licensen på den nya datorn. Därefter ska det inte vara några som helst problem med att uppgradera till Win10 (fast inte på två datorer alltså).
Citera
2016-02-05, 09:02
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Njae. Man får ju bara ha en licens igång på en dator, och inte två. Så det borde ju innebära att man måste skrota den "gamla" datorn (eller rättare sagt avinstallera Windows 7 på den). Och sen skulle jag även tro att man blir tvungen att ringa till Microsoft för att kunna använda (aktivera) licensen på den nya datorn. Därefter ska det inte vara några som helst problem med att uppgradera till Win10 (fast inte på två datorer alltså).

Beror också på om den gamla var en OEM-version eller en retail. OEM får endast installeras en gång på den dator du köpt den till. Får inte flyttas till annan dator. Utan ny licens måste införskaffas (om du skall följa regelverket)

Är det en retail-version är det bara att flytta den, enl citatet ovan.
Citera
2016-02-05, 10:33
Medlem
d00rkeys avatar
Exakt.

Men vidare undrar jag också om den där "återställningsskivan", enligt...
Citat:
[...] Min fråga är således om jag kan installera Windows 7 ifrån återställningskivan som jag fick med min gamla dator [...]
.. inte är anpassad för just den gamla datorns konfiguration (moderkort etc)?
I så fall fungerar den (väl) inte i alla fall till att installera operativet på en helt ny dator?
Citera
2016-02-05, 12:01
Bannlyst
Tänkte skaffa Windows 10 igen. Tänkte gå på Pro. Men ser nu att Enterprise också verkar vara bra. Någon som skulle kunna förklara skillnaderna mellan dessa? Dessutom så undrar jag vad LTSB är för något?

Vilket antivirus är det som ingår med Windows 10? Är det bra? Brukar inte använda antivirus? Går det att stänga av?
Citera
2016-02-05, 13:14
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Exakt.

Men vidare undrar jag också om den där "återställningsskivan", enligt...

.. inte är anpassad för just den gamla datorns konfiguration (moderkort etc)?
I så fall fungerar den (väl) inte i alla fall till att installera operativet på en helt ny dator?

Jag har använt en Dell "datorspecifik" Win7-återställningsskiva på en Lenovo. Det funkade på den burken. Men det lär inte göra det på alla.
Citera
2016-02-05, 13:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsplatsbajsare
Tänkte skaffa Windows 10 igen. Tänkte gå på Pro. Men ser nu att Enterprise också verkar vara bra. Någon som skulle kunna förklara skillnaderna mellan dessa? Dessutom så undrar jag vad LTSB är för något?

Vilket antivirus är det som ingår med Windows 10? Är det bra? Brukar inte använda antivirus? Går det att stänga av?

Pro vs Enterprise - https://www.microsoft.com/en-us/WindowsForBusiness/Compare

LTSB ?

Windows defender ingår.

Sisådär - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/

Ja.
Citera
2016-02-05, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Pro vs Enterprise - https://www.microsoft.com/en-us/WindowsForBusiness/Compare

LTSB ?

Windows defender ingår.

Sisådär - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/

Ja.
Tack för bra info! By the way, lite mer fakta angående LTSB hittar du här https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions

Jag tycker att det lätt hänger mellan Enterprise och education. Enterprise har ju alla funktioner som pro har. Och education har allating som enterprise har fast designat för studenter som läser på högskolan osv... Så ska jag ta Enterprise eller education? Svårt alltså!
Citera
2016-02-05, 18:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsplatsbajsare
Tack för bra info! By the way, lite mer fakta angående LTSB hittar du här https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_editions

Jag tycker att det lätt hänger mellan Enterprise och education. Enterprise har ju alla funktioner som pro har. Och education har allating som enterprise har fast designat för studenter som läser på högskolan osv... Så ska jag ta Enterprise eller education? Svårt alltså!

Ok.

Du har fått svaret på din egen undran om LTSB ser jag.
Citera
2016-02-05, 21:59
Medlem
NightWalker1s avatar
ok då har jag installerat 10.an på min laptop för test!
det är riktigt snyggt faktiskt och eftersom jag uppgraderade från 7:an så är det inte så mycket gulligull installerat. jag antar att det är därför i alla fall.

irriterande att man var tvungen att justera inställningarna för automatiska uppdateringar igen.
rätt bökigt men jag tror jag fick ordning på det. dock såg jag inget alternativ att välja endast dom "viktiga" uppdateringarna.

eftersom jag uppgraderade så laddade jag ner 10:an och det tog ju upp en del utrymme på hårddisken.
vad gör jag med det? är det nått man kan spara och bränna till en ren installationsskiva eller ska jag bara ta bort det? jag har inte kollat vad det är för filtyp/filtyper för jag vet inte vart det ligger.

eller det kanske rent av är "windows old" jag ska ta bort? för den är på 12 GB.

jag vill kunna återgå till 7:an om jag inte är nöjd med 10:an.
innan jag uppgraderade så skapade jag en "system image" + "system repair disk", räcker det eller måste jag ha något mer för att gå tillbaka till 7:an om så behövs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in