Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-15, 17:59
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaVargen
Finns win 10 på dvd...som ny licens bättre spela på det än 11

Du kan enkelt bränna en W10 ISO-fil till en dvd.
Citera
2022-12-16, 10:58
Medlem
Problem med tangentbord som borde (?) ha en enkel lösning.
Jag kör windows 10 på min laptop. Jag använder ^ tecknet relativt ofta. När jag vill skriva tecknet trycker jag skift + ^, och så borde ju tecknet skrivas, men det gör inte det. Jag måste trycka på tangenten ^ två gånger, och då skrivs också tecknet två gånger ^^, så att jag måste ta bort ett av dem. Jag har googlat runt en del och bara hittat lösnignar som gäller för det amerikanska tangentbordet, och inte det svenska som jag har. Frågan har kanske kommit upp tidigare men jag har inte hittat något svar på svenska. Någon som kan hjälpa? Känns som om det borde finnas en enkel lösningen men vettefan med windows...
Citera
2022-12-16, 13:16
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisnothing
Jag kör windows 10 på min laptop. Jag använder ^ tecknet relativt ofta. När jag vill skriva tecknet trycker jag skift + ^, och så borde ju tecknet skrivas, men det gör inte det. Jag måste trycka på tangenten ^ två gånger, och då skrivs också tecknet två gånger ^^, så att jag måste ta bort ett av dem. Jag har googlat runt en del och bara hittat lösnignar som gäller för det amerikanska tangentbordet, och inte det svenska som jag har. Frågan har kanske kommit upp tidigare men jag har inte hittat något svar på svenska. Någon som kan hjälpa? Känns som om det borde finnas en enkel lösningen men vettefan med windows...

Jo! Så fort du skriver ett tecken till, då skrivs tecknet ut på skärmen/programmet....
Citera
2022-12-16, 13:36
Medlem
B-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisnothing
Det är ett tecken som i vissa språk används ovanför bokstäver, t.ex â, ê, î osv. Samma sak gäller ¨ och ´. Tecknet kommer inte direkt för att meningen är att det ska användas ovanför en bokstav alltså.

Skulle du av någon anledning bara behöva göra ^ så tycker du bara på mellanslag så kommer den fram.
Citera
2022-12-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
Det är ett tecken som i vissa språk används ovanför bokstäver, t.ex â, ê, î osv. Samma sak gäller ¨ och ´. Tecknet kommer inte direkt för att meningen är att det ska användas ovanför en bokstav alltså.

Skulle du av någon anledning bara behöva göra ^ så tycker du bara på mellanslag så kommer den fram.
Tack!!^
Citera
2022-12-27, 13:32
Medlem
För en månad sedan så kunde jag trycka på avstängningsknappen och få asus-datorn till att gå till hibernation direkt.
Sen hände något som gjorde att jag fick återställa via iso-usb-sticka och därefter så blir det inte som tidigare hur jag än ställer in energiinställningarna.
Skulle även vilja veta hur man stänger av tangentbordets belysning eftersom jag inget hittar om detta.
Det funkar inte med Fn-f7, så frågan är vad som hänt, eller det saknas någon inställning eftersom inte ens Fn-f3 och f4 funkar..
Detta borde borde väl ha fixats till när jag körde med iso-usb installation för att reparera asus-spektaklet..
Någon med ide vad som saknas ?
Citera
2022-12-27, 14:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
För en månad sedan så kunde jag trycka på avstängningsknappen och få asus-datorn till att gå till hibernation direkt.
Sen hände något som gjorde att jag fick återställa via iso-usb-sticka och därefter så blir det inte som tidigare hur jag än ställer in energiinställningarna.
Skulle även vilja veta hur man stänger av tangentbordets belysning eftersom jag inget hittar om detta.
Det funkar inte med Fn-f7, så frågan är vad som hänt, eller det saknas någon inställning eftersom inte ens Fn-f3 och f4 funkar..
Detta borde borde väl ha fixats till när jag körde med iso-usb installation för att reparera asus-spektaklet..
Någon med ide vad som saknas ?

Vid återställningen fick du nog andra drivisar, kör W.update så kanske du får "nya" som ordnar detta. Annars går du till supportsidan för din dator och laddar ner och installerar grafikdrivisen vilken hanterar de punkter du nämner.
Citera
2022-12-27, 14:02
Medlem
Tack för det!
Ska kolla !
Citera
2023-01-02, 13:54
Medlem
badbollen3s avatar
Hej!

Vart köper man en laglig windows aktiverings nyckel till ett bra pris? Ska sätta upp en virtuell maskin, har redan ISO:n men behöver en nyckel för att kunna spinna upp maskinen. Har ingen lust att bli blåst hos någon oseriös aktör.
Citera
2023-01-04, 08:59
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Hej!

Vart köper man en laglig windows aktiverings nyckel till ett bra pris? Ska sätta upp en virtuell maskin, har redan ISO:n men behöver en nyckel för att kunna spinna upp maskinen. Har ingen lust att bli blåst hos någon oseriös aktör.

Man behöver tekniskt sett inte aktivera Windows 10. Vattenmärket i det nedre hörnet kan ett barn hacka bort och dark mode går att slå på i registret.

Men om du ändå vill ha en billig nyckel hittar du det genom allkeyshop.com.
Citera
2023-01-04, 15:23
Medlem
PeterNosters avatar
Fläkten till PSU stannade och datorn stängdes av.

Hade en fläkt i reserv så kunde byta den.

Hittade även en guide hur serva en PSU-fläkt så jag lagade den gamla också:
https://www.youtube.com/watch?v=dv7Qj9nBOZQ

När jag startade datorn ville den reparera disken och höll på ett tag tills jag blev tillfrågad om jag ville avsluta reparationen. Avslutade.

Nu skulle jag vilja köra färdigt reparationen inifrån windows.
Vad är bästa kommandot?
Jag vill bara reparera C:
Citera
2023-01-04, 20:39
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Jag vill ta bort ett av användarkontona på en PC med win10.
Det skulle vara enkelt om det var ett vanligt användarkonto MEN.... jag har tydligen, när datorn var ny, valt att lägga in personen som "familjemedlem" och då får man inte lika busenkelt upp möjligheten "ta bort". Man kan "spärra", men jag vill bara ta bort det från datorn.

Försökt komma på hur, men hittar inte hur jag skulle kunna komma vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in