2016-01-23, 16:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Man kan förstå varför fismajan på Novus försöker svartmåla Yougov mfl. I morse började man till och med referera Yougov på TV4 vilket är en jävligt stor grej om man tänker efter. De har alltid varit stenhårda med att bara köra med Novus som de beställer. Sjöström slåss ju bara för sin överlevnad då finns det inget sådant som logik

De börjar förstå vad tittarna vill ha, konsumentmakt.
2016-01-23, 16:55
Avslutad
Citat:
Man kan förstå varför fismajan på Novus försöker svartmåla Yougov mfl. I morse började man till och med referera Yougov på TV4 vilket är en jävligt stor grej om man tänker efter. De har alltid varit stenhårda med att bara köra med Novus som de beställer. Sjöström slåss ju bara för sin överlevnad då finns det inget sådant som logik

Skojar du? Nämnde man alltså på vilken nivå SD låg i Yougov?
2016-01-23, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
SD måste återta ledarrollen inom invandringspolitiken och snarast återkomma med en uppdaterad invandringspolitik. Det går inte för sig att SD och M ligger ungefär jämsides i invandringspolitiken på det stora hela. Det måste finnas en tydlig skillnad mellan SD och de övriga partierna.

Den invandringskritiska opinionen kommer fortsätta växa, och de som redan är invandringskritiska kommer förmodligen bli ännu mer kritiska framöver. Det här måste SD kapitalisera på fullt och de kan därigenom utöva starkare påtryckningar på de andra partierna. Den nuvarande regeringen kommer inte göra någon nöjd under den tid som finns kvar av mandatperioden, och SD har därmed potential att växa ännu mer.

Menar du att M har sagt att de stödjer förslaget att dra ner mottagandet med 95% ala SD eller? Annars är ju din tes felaktig..

På tal om annat. Det verkar som att SD lär få ett nytt snitt-rekord i opinionen även denna månad då 4 av 8 undersökningar kommit ut varav 1 är lägre, 1 är +-0 och 2 är högre än förgående månad.
2016-01-23, 16:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Skojar du? Nämnde man alltså på vilken nivå SD låg i Yougov?

Minns inte om de nämnde siffran men det var mer intressant än så, kolla här: http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3268752
2016-01-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Intressant. Kan någon som läst krönikan försöka sig på att förklara hur man ska/kan uppfatta orden om försoning. Vilken försoning, på vilket sätt och hos vem?

.........

Bitterhet och revanschlusta vägrar att släppa taget.
Vad är det som ska till då?
Försoning är ordet som börjat mala i huvudet på mig.
Det kommer att behövas försoning.
Ja, det var en synnerligen intressant krönika!

Med försoning tror jag författaren menar att det krävs en offentlig ursäkt. Det krävs att partierna pudlar och erkänner att man haft fel. Förstå då kan man nå försoning.

Jag talar givetvis endast för mig själv men precis så känner jag. I dagsläget hade jag aldrig någonsin röstat på ett av de andra riksdagspartierna igen. För att det skall vara möjligt krävs att de ansvariga först ber mig och alla andra om ursäkt för den förda politiken.

Edit:
Och givetvis krävs även en ursäkt av alla de som yttrat någonting negativt om Sverigedemokraterna och dess väljare, som användaren Vadaadaa skriver om nedan.
Jag kommer aldrig glömma det!
Senast redigerad av oddman84 2016-01-23 kl. 17:10.
2016-01-23, 17:05
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Intressant. Kan någon som läst krönikan försöka sig på att förklara hur man ska/kan uppfatta orden om försoning. Vilken försoning, på vilket sätt och hos vem?

.........

Bitterhet och revanschlusta vägrar att släppa taget.
Vad är det som ska till då?
Försoning är ordet som börjat mala i huvudet på mig.
Det kommer att behövas försoning.

Jag som har varit med sedan 2002 kommer aldrig förlåta dessa genomvidriga ryggdunkare som har utmålat mig som allt mellan nazist, fascist, mördare, antidemokrat, obildad, misslyckad, …

Jag kommer aldrig sluta kämpa för att få dessa verkliga mörkretskrafter betala samma pris de tvingat mig betala för mina legitima, realistiska OCH demokratiska åsikter.

Fy faen…
2016-01-23, 17:06
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibetanleguan
På tal om annat. Det verkar som att SD lär få ett nytt snitt-rekord i opinionen även denna månad då 4 av 8 undersökningar kommit ut varav 1 är lägre, 1 är +-0 och 2 är högre än förgående månad.

Om de tre som är kvar blir oförändrade så landar vi på 22,2% (hisnande siffra om man tänker tillbaka en tid) i snitt så det lutar åt en rekordmånad.
Ett plus att vi nog slipper det löjliga sänket Skop den här månaden, så det är nog 7 st sammanlagt.
2016-01-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
SD måste återta ledarrollen inom invandringspolitiken och snarast återkomma med en uppdaterad invandringspolitik. Det går inte för sig att SD och M ligger ungefär jämsides i invandringspolitiken på det stora hela. Det måste finnas en tydlig skillnad mellan SD och de övriga partierna.

Den invandringskritiska opinionen kommer fortsätta växa, och de som redan är invandringskritiska kommer förmodligen bli ännu mer kritiska framöver. Det här måste SD kapitalisera på fullt och de kan därigenom utöva starkare påtryckningar på de andra partierna. Den nuvarande regeringen kommer inte göra någon nöjd under den tid som finns kvar av mandatperioden, och SD har därmed potential att växa ännu mer.
Fast det är ju inte bara invandringspolitiken per se, utan också vilken av dem som har mest trovärdighet i frågan att ta det till sin spets och faktiskt genomdriva de politiska förslag man säger att man har. Hitintills har M inte visat någon vilja alls att komma någon vart. Vilket förstås väljarna noterat.
2016-01-23, 17:10
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
I morse började man till och med referera Yougov på TV4 vilket är en jävligt stor grej om man tänker efter.

Har du länk?
2016-01-23, 17:18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Låt mig vidga din bild något av hur en som röstar på SD kan se ut.

I det område där jag bor - i en kommun i Västra Götaland med ca 30 000 invånare - känner jag personligen till två adjunkter, en personalchef på ett mejeri, en verkstadschef, en lastbilschaufför, två sjuksköterskor, fyra pensionärer, en vice VD för ett logistikföretag med 130 anställda, en elektriker, en bilmekaniker, en verkstadsarbetare, en representant för ett kontorsföretag, en innesäljare inom VVS, en HR på ett postorderföretag, två inom äldreomsorgen samt en bilförsäljare (Volvo, Ford, Renault) som ska rösta på Sverigedemokraterna.

Så din bild av ynglingen i sin Volvo 240 med sin blekfeta kvinna i passagerarsätet kan du helt glömma. Likaså att det skulle vara byfånar. Kom också ihåg att SD har opinionssiffror på ca 19-28% idag - beroende på vilket institut man väljer att lita på, det innebär att SD attraherar 1,5-2 miljoner väljare för närvarande.

Du menar alltså att alla dessa skulle vara "byfånar"?
Du har uppenbarligen gått på mediernas stereotypa bild av hur en SD-väljare ser ut. De som röstar på Sverigedemokraterna finns nu i alla väljar- och samhällsgrupper. Pinsamhetsfaktorn fanns där för några år sedan, inget snack om den saken, men inte längre. Nu talar allt fler öppet om SD utan att skämmas eller smyga med det, och man hör titt som tätt folk som öppet säger att de tänker lägga sin röst på dem.

Jag tror den du svarade bara trollar. Din beskrivning kan jag känna igen från där jag bor. Dessutom kan jag tillägga att en i sitt distrikt topp-3-kommunalpolitiker från moderaterna kommer lägga sin röst på SD nästa val. Det tycker jag säger väldigt mycket.

Det var ju länge sedan Aftonbladet gjorde självmål med sitt "dessa läkare, direktörer, styrelseproffs, forskare, psykologer, företagare etc läser avpixlat" alltså röstar SD. MSM i sin iver att hänga ut SD-anhängare ju smaskigare desto bättre tvättade själva bort byfånestämpeln de tidigare givit SD. Uthängningar av SD-sympatisörer har ju snarare visat sig vara normala människor med normala liv och arbeten.

Fram till sommaren var det fortfarande svårt att komma ut som SD-anhängare på en offentlig arbetsplats, men något hände runt Almedalsveckan och SD som på kort tid rusade från 16-18% till 25-27%. Debatten mellan Sverige-Danmark i SVT där Arnstad gjorde ett av sina succéinhopp öppnade nog ögonen på ett par tio eller hundratusen till. Så denna galningen har alltså varit Statsministerns expert på SD? Arnstad verkar PK-7K/MSM nu ha låst in i källaren, jag har i alla fall inte sett honom sedan dess. Det fullständiga kaoset och till slut vändningen i retoriken som varit under hösten/vintern har helt dragit ner byxorna till anklarna på 7K. Problemet för 7K är att inget konkret egentligen hänt ännu. Det är bara snack. Vädret har mest stoppat anstormningen och när vädret blir bättre om inte gränsen vaktas kommer en ny våg av flyktingar komma. Det vet de såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror "försoning" är kod för att att han hoppas på en "forgive and forget"-mentalitet, som skulle låta det nuvarande etablisemanget skaka av sig sina katastrofala missbedömningar och sitt katastrofala svek och fortsätta precis som vanligt - men under parollen "nu har vi ändrat oss. Vi var naiva innan".

Santesson är ju när allt kommer omkring en etablisemangsfigur - och hoppas så att fortsätta vara, med samma etablisemang. Det kommer naturligtvis inte att fungera.

Det känns som opinionschefen på Demoskop läst här på FB om diverse skribenters förklaringar varför man gått från 7K till SD och stannat där.

Försoning låter som om båda parter har gjort fel. Idioten har inte fattat någonting eller så inser han att folkrörelsen inte kommer kunna stoppas, slutet är nära och att det finns tusentals medborgare med tjära och fjädrar. Jag vägrar låta PK-7K/MSM slippa undan med naiva. Då försöker man frånsäga sig ansvar och är det något dessa ska göra så är det att hållas ansvariga.

Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Han missar grunderna i mänskligt beteende. Självklart finns det massor rent logiska skäl till det, t e x att övriga partier i grund och botten fortfarande står för den politik de alltid gjort, även om de försöker sig på en liten vända-kappan-efter-vinden-grej när det började blåsa kallt. Men det verkliga skälet är hämnd. Folk vill ha bort de som förstört landet. De kommer inte rösta på någon som företräder dessa partier. De behöver inte gilla SD. Det räcker med hatet mot de som rivit ner och förstört. SD ligger just nu runt 30% då frågan är vilka man kan tänka sig rösta på. Om man istället frågade vem tänker ni INTE rösta på är det minst 50%. Övriga partier är slut. Deras framtid är lika lysande som NSDAP i Tyskland 1945. Lika körd som SUKP i Sovjet 1989. De representerar en regim som drivit Sverige i botten. De är helt, totalt och slutgiltigt slut.

KD är slut, fP-liberalerna likaså. Mp kommer få tufft att hålla sig kvar som det ser ut som. S som dalat över hela Europa sedan 60-talet tiden har sprungit ifrån dem. De har definitivt satsat sina pengar på fel hästar senaste fem riksdagsvalen. M kunde ha blivit nya statsbärande partiet, men FR dikeskörning i invandringsfrågan har krossat alliansen och gjort NyaM till ett pajasparti. Kufarna kommer dras till C, V och de utomparlamentariska partierna Fi och MP.

Ett förslag till 2018 skulle kunna vara följande. Då blir kampen hård för SD, för varje % extra skulle kunna ge egen majoritet.
SD på 40-45%
M och S på 15-20% vardera
C och V ca 7-8% vardera
Kd, L, Mp, Fi ca 10% sammantaget, inget över 4%.
2016-01-23, 17:39
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De börjar förstå vad tittarna vill ha, konsumentmakt.

Ja, och den är viktig just nu när SD växer som i sig skapar en slags dramaturgi. Partiet börjar på grund av sin storlek bli nästan folklig. Snart är det 40 procent av männen som röstar sd och man är störst inom LO och kvinnorna bör snart kliva över 20 procent. Det kan man inte ignorera och siffrorna chockar givetvis, vilket gör rapporteringen intressant. När SD får 35 procent i opinionsmätningar är det varannan man och var fjärde kvinna som kan tänka sig rösta på detta parti. Då är man största parti hos båda könen. När detta blir till en insikt hos media och gemene man öppnar det upp för helt nya typer av diskussioner. Hitler kom till makten med 33 procent kommer att bli en slogan, men en given kontring är då om de menar att 35 procent av svenska folket är nazister? Jag tror det är få med ansvar som skulle stå upp för det.
2016-01-23, 17:41
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Jag som har varit med sedan 2002 kommer aldrig förlåta dessa genomvidriga ryggdunkare som har utmålat mig som allt mellan nazist, fascist, mördare, antidemokrat, obildad, misslyckad, …

Jag kommer aldrig sluta kämpa för att få dessa verkliga mörkretskrafter betala samma pris de tvingat mig betala för mina legitima, realistiska OCH demokratiska åsikter.

Fy faen…

Håller med,jag har varit med sedan början av 90 talet då man sprang och delade ut flygblad och affischerade i regnrusk,speciellt kommer jag ihåg när man delade ut flygblad i brevlådorna till lägenheter.
Man var två personer och började på högsta våningen då hann man springa ner innan någon sprang ut och började gapa fascistnazist i ansiktet på en.
Man gav aldrig upp och nu kommer betalningen för det man fick utstå.
Senast redigerad av 2big4you 2016-01-23 kl. 17:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in