Citat:
Ursprungligen postat av
Smoothman
Låt mig vidga din bild något av hur en som röstar på SD kan se ut.
I det område där jag bor - i en kommun i Västra Götaland med ca 30 000 invånare - känner jag personligen till två adjunkter, en personalchef på ett mejeri, en verkstadschef, en lastbilschaufför, två sjuksköterskor, fyra pensionärer, en vice VD för ett logistikföretag med 130 anställda, en elektriker, en bilmekaniker, en verkstadsarbetare, en representant för ett kontorsföretag, en innesäljare inom VVS, en HR på ett postorderföretag, två inom äldreomsorgen samt en bilförsäljare (Volvo, Ford, Renault) som ska rösta på Sverigedemokraterna.
Så din bild av ynglingen i sin Volvo 240 med sin blekfeta kvinna i passagerarsätet kan du helt glömma. Likaså att det skulle vara byfånar. Kom också ihåg att SD har opinionssiffror på ca 19-28% idag - beroende på vilket institut man väljer att lita på, det innebär att SD attraherar 1,5-2 miljoner väljare för närvarande.
Du menar alltså att alla dessa skulle vara "byfånar"?
Du har uppenbarligen gått på mediernas stereotypa bild av hur en SD-väljare ser ut. De som röstar på Sverigedemokraterna finns nu i alla väljar- och samhällsgrupper. Pinsamhetsfaktorn fanns där för några år sedan, inget snack om den saken, men inte längre. Nu talar allt fler öppet om SD utan att skämmas eller smyga med det, och man hör titt som tätt folk som öppet säger att de tänker lägga sin röst på dem.
Jag tror den du svarade bara trollar. Din beskrivning kan jag känna igen från där jag bor. Dessutom kan jag tillägga att en i sitt distrikt topp-3-kommunalpolitiker från moderaterna kommer lägga sin röst på SD nästa val. Det tycker jag säger väldigt mycket.
Det var ju länge sedan Aftonbladet gjorde självmål med sitt "dessa läkare, direktörer, styrelseproffs, forskare, psykologer, företagare etc läser avpixlat" alltså röstar SD. MSM i sin iver att hänga ut SD-anhängare ju smaskigare desto bättre tvättade själva bort byfånestämpeln de tidigare givit SD. Uthängningar av SD-sympatisörer har ju snarare visat sig vara normala människor med normala liv och arbeten.
Fram till sommaren var det fortfarande svårt att komma ut som SD-anhängare på en offentlig arbetsplats, men något hände runt Almedalsveckan och SD som på kort tid rusade från 16-18% till 25-27%. Debatten mellan Sverige-Danmark i SVT där Arnstad gjorde ett av sina succéinhopp öppnade nog ögonen på ett par tio eller hundratusen till. Så denna galningen har alltså varit Statsministerns expert på SD? Arnstad verkar PK-7K/MSM nu ha låst in i källaren, jag har i alla fall inte sett honom sedan dess. Det fullständiga kaoset och till slut vändningen i retoriken som varit under hösten/vintern har helt dragit ner byxorna till anklarna på 7K. Problemet för 7K är att inget konkret egentligen hänt ännu. Det är bara snack. Vädret har mest stoppat anstormningen och när vädret blir bättre om inte gränsen vaktas kommer en ny våg av flyktingar komma. Det vet de såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Jag tror "försoning" är kod för att att han hoppas på en "forgive and forget"-mentalitet, som skulle låta det nuvarande etablisemanget skaka av sig sina katastrofala missbedömningar och sitt katastrofala svek och fortsätta precis som vanligt - men under parollen "nu har vi ändrat oss. Vi var naiva innan".
Santesson är ju när allt kommer omkring en etablisemangsfigur - och hoppas så att fortsätta vara, med samma etablisemang. Det kommer naturligtvis inte att fungera.
Det känns som opinionschefen på Demoskop läst här på FB om diverse skribenters förklaringar varför man gått från 7K till SD och stannat där.
Försoning låter som om båda parter har gjort fel. Idioten har inte fattat någonting eller så inser han att folkrörelsen inte kommer kunna stoppas, slutet är nära och att det finns tusentals medborgare med tjära och fjädrar. Jag vägrar låta PK-7K/MSM slippa undan med
naiva. Då försöker man frånsäga sig ansvar och är det något dessa ska göra så är det att hållas ansvariga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Han missar grunderna i mänskligt beteende. Självklart finns det massor rent logiska skäl till det, t e x att övriga partier i grund och botten fortfarande står för den politik de alltid gjort, även om de försöker sig på en liten vända-kappan-efter-vinden-grej när det började blåsa kallt. Men det verkliga skälet är hämnd. Folk vill ha bort de som förstört landet. De kommer inte rösta på någon som företräder dessa partier. De behöver inte gilla SD. Det räcker med hatet mot de som rivit ner och förstört. SD ligger just nu runt 30% då frågan är vilka man kan tänka sig rösta på. Om man istället frågade vem tänker ni INTE rösta på är det minst 50%. Övriga partier är slut. Deras framtid är lika lysande som NSDAP i Tyskland 1945. Lika körd som SUKP i Sovjet 1989. De representerar en regim som drivit Sverige i botten. De är helt, totalt och slutgiltigt slut.
KD är slut, fP-liberalerna likaså. Mp kommer få tufft att hålla sig kvar som det ser ut som. S som dalat över hela Europa sedan 60-talet tiden har sprungit ifrån dem. De har definitivt satsat sina pengar på fel hästar senaste fem riksdagsvalen. M kunde ha blivit nya statsbärande partiet, men FR dikeskörning i invandringsfrågan har krossat alliansen och gjort NyaM till ett pajasparti. Kufarna kommer dras till C, V och de utomparlamentariska partierna Fi och MP.
Ett förslag till 2018 skulle kunna vara följande. Då blir kampen hård för SD, för varje % extra skulle kunna ge egen majoritet.
SD på 40-45%
M och S på 15-20% vardera
C och V ca 7-8% vardera
Kd, L, Mp, Fi ca 10% sammantaget, inget över 4%.