2016-01-23, 12:12
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Jag blev blockad direkt när jag ifrågasatte hur han kunde gnälla på Yuogovs metoder med tanke på hur deras resultat stod sig mot hans institut.

Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Blev också blockad, efter att endast twittrat deras och YG´s resultat jämfört med valresultaten 2010 och 2014, han är uppenbarligen helt galen.

Han vet uppenbarligen att han är ute på tunn is då han kritiserar internationellt erkända institut med högre träffsäkerhet än hans egna ploj-verksamhet.

Pajas!
2016-01-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag är väldigt tveksam till att SD kan komma över 15% vid nästa val.

Man ska ha i åtanke att partiet har en viss pinsamhetsfaktor, jag menar vad ser jag framför mig när jag tänker på en SD'are, -jo en svagbegåvad yngling körandes i sin Volvo 240 med sin flickvän -en 16 årig blekfet rosafärgad sugga i passagerarsätet, ja byfånar helt enkelt.

Jag tror det blir svårt att hitta väljare utanför den innersta kretsen så att säga.
Du har för stor tro på identitetspolitiken. Det är realpolitik som behövs och det blir tydligare för varje vecka. SD kring 35% efter att de legat på fyrtio pluss i seriösa institut. Nedgång innan valet på grund av en identitetspolitisk storsatsning i medierna i valrörelsen tror jag.
2016-01-23, 12:58
Medlem
Sixts avatar
SD måste återta ledarrollen inom invandringspolitiken och snarast återkomma med en uppdaterad invandringspolitik. Det går inte för sig att SD och M ligger ungefär jämsides i invandringspolitiken på det stora hela. Det måste finnas en tydlig skillnad mellan SD och de övriga partierna.

Den invandringskritiska opinionen kommer fortsätta växa, och de som redan är invandringskritiska kommer förmodligen bli ännu mer kritiska framöver. Det här måste SD kapitalisera på fullt och de kan därigenom utöva starkare påtryckningar på de andra partierna. Den nuvarande regeringen kommer inte göra någon nöjd under den tid som finns kvar av mandatperioden, och SD har därmed potential att växa ännu mer.
2016-01-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Detta måste ju vara en enorm nackdel, oavsett vilken agenda de som ringer har. Förr fanns det ju inte så mycket annat att välja på än att ringa slumpvis utvalda hemtelefonnummer, men tekniken har ju gått framåt, tack och lov. Ingen metod är väl utan brister, men med justeringar så verkar ju web-metoden inte helt oäven.....
Lägg därtill att jag liksom de flesta i SDs väljarbas har ett arbete att sköta, det är ju inom LO kollektivet många av sympatisörerna finns.

Jobbar man har man kanske inte tid att stå 5minuter och prata i telefon och särskilt inte när det varken är arbetsrelaterat eller ens något man har en vinning av.

Senast igår ringde någon från något och skulle kolla mina radiovanor, gött tänkte jag ni ska SR få sig en rejäl fot, sen sade intervjuaren att intervjun skulle ta 20 minuter, klockan 5 på fredag?

Såna mailundersökningar mm kan jag däremot göra framför tvn när JAG har lust bara för att. Tex hur jag ser på mitt bokföringssystem, leverantörer, Ica ja vad som helst! Men står jag och pratar med en kompis, kund, homofil så inte fan har jag 5 minuter då!

Nog om detta vi har ju två st facit samt tidigare länkade undersökningar (i USA) som visar samma sak!

Annat:
Har nästan blivit lite som en opinionsknarkare och ligger alltid en undersökning fram, det är bara nästa fix som är något värd även om den senaste var rejält i rätt riktning!

Frågan är hur man ska kunna sluta?
2016-01-23, 13:02
Medlem
usb3s avatar
Demoskops opinionschef har skrivit en krönika om varför SD-väljare inte går tillbaka till sina "gamla partier" nu när migrationspolitiken förändras. Tror han har en del poänger...

http://www.dt.se/opinion/ledare/kronika-fel-asikt-i-flyktingdebatten-har-kostat-vanner-och-karriar
2016-01-23, 13:23
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Demoskops opinionschef har skrivit en krönika om varför SD-väljare inte går tillbaka till sina "gamla partier" nu när migrationspolitiken förändras. Tror han har en del poänger...

http://www.dt.se/opinion/ledare/kronika-fel-asikt-i-flyktingdebatten-har-kostat-vanner-och-karriar

Intressant. Kan någon som läst krönikan försöka sig på att förklara hur man ska/kan uppfatta orden om försoning. Vilken försoning, på vilket sätt och hos vem?

.........

Bitterhet och revanschlusta vägrar att släppa taget.
Vad är det som ska till då?
Försoning är ordet som börjat mala i huvudet på mig.
Det kommer att behövas försoning.
2016-01-23, 13:29
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag är väldigt tveksam till att SD kan komma över 15% vid nästa val.

Man ska ha i åtanke att partiet har en viss pinsamhetsfaktor, jag menar vad ser jag framför mig när jag tänker på en SD'are, -jo en svagbegåvad yngling körandes i sin Volvo 240 med sin flickvän -en 16 årig blekfet rosafärgad sugga i passagerarsätet, ja byfånar helt enkelt.

Jag tror det blir svårt att hitta väljare utanför den innersta kretsen så att säga.

Låt mig vidga din bild något av hur en som röstar på SD kan se ut.

I det område där jag bor - i en kommun i Västra Götaland med ca 30 000 invånare - känner jag personligen till två adjunkter, en personalchef på ett mejeri, en verkstadschef, en lastbilschaufför, två sjuksköterskor, fyra pensionärer, en vice VD för ett logistikföretag med 130 anställda, en elektriker, en bilmekaniker, en verkstadsarbetare, en representant för ett kontorsföretag, en innesäljare inom VVS, en HR på ett postorderföretag, två inom äldreomsorgen samt en bilförsäljare (Volvo, Ford, Renault) som ska rösta på Sverigedemokraterna.

Så din bild av ynglingen i sin Volvo 240 med sin blekfeta kvinna i passagerarsätet kan du helt glömma. Likaså att det skulle vara byfånar. Kom också ihåg att SD har opinionssiffror på ca 19-28% idag - beroende på vilket institut man väljer att lita på, det innebär att SD attraherar 1,5-2 miljoner väljare för närvarande.

Du menar alltså att alla dessa skulle vara "byfånar"?
Du har uppenbarligen gått på mediernas stereotypa bild av hur en SD-väljare ser ut. De som röstar på Sverigedemokraterna finns nu i alla väljar- och samhällsgrupper. Pinsamhetsfaktorn fanns där för några år sedan, inget snack om den saken, men inte längre. Nu talar allt fler öppet om SD utan att skämmas eller smyga med det, och man hör titt som tätt folk som öppet säger att de tänker lägga sin röst på dem.
2016-01-23, 13:30
Medlem
Citat:

Även om man bara läser DN ser på SVT och lyssnar på SR så kommer man inte ifrån att Svetsministern dels aldrig kan hålla vare sig konsekvens eller en linje, troligen pga bristande intelligens men också pga populism. De kan liksom inte släppa taget om att Sverige är rikt vi kan försörja all världens latmaskar!

Tror inte det är mycket svårare än att säga att vi hade fel(=var naiva) , nu gör vi såhär istället, sen GÖR man så. Inte som nu med det är Europas fel, vi ska inte ha något asyltak, det är kvinnors fel att de blir tafsade på även om de är 12år osv osv osv...
Tidigare stod S för vad de sa, de tog impopulära beslut som behövdes osv osv nu är de som en överkokt spagetti doppad i snor. Ryggradslösa populister utan existensberättigande.

Sålänge de bara snackar kommer utflödet vara konstant. Det gamla uttrycket Money talks bullshit walks är talande, där är tex Danmark ett föredöme som bokstavligen ser till att verkligen se till att hålla snyltgästerna i en kniptång för att sålla agnarna från vetet.

SD däremot är som ett litet tåg som trots enormt överlass tuffar på mot framgången sakta men säkert, trots att det inte är snabbt så håller det tiderna, bistron är välfylld och illegala och folk utan biljett slängs av om de inte betalat för sig eller kan sköta sig. I tysta kupén är det tyst.
2016-01-23, 14:17
Medlem
Citat:

Intressant av Santesson, men jag tror han misstar sig på några punkter. En stor del av de väljare som lämnat 7K-partier för SD kommer inte att återvända, sveket från etablissemanget är för stort och vi har ännu inte sett vidden av dess konsekvenser.

Försoning? Låter bra, men varför försonas när man i stället kan rösta på ett parti som kanske inte är perfekt men åtminstone har en konstruktiv politik och som inte har direkt skuld till hur det ser ut? Behovet av försoning finns hos folkförrädarpartierna, inte hos väljarna. Vädjan om försoning kan dessutom uppfattas som ett svaghetstecken och ha ett löjes skimmer över sig.

Santesson och många andra förbiser också att SD fyller ett konservativt vakuum i svensk politik. Det handlar inte bara om invandringen. Det handlar om urspårad feminism, flummerier, normlöshet, skolor där lärarna inte tillåts vara auktoriteter, nedmonterat försvar, en poliskår som går på knäna, skandalöst milda straff för grova brott etc. Det här är frågor som sju nyanser av socialliberalism är ointresserade av eller inte förmår formulera en vinnande politik kring. Därför rusar SD i opinionen.
2016-01-23, 14:31
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Försoning? Låter bra, men varför försonas när man i stället kan rösta på ett parti som kanske inte är perfekt men åtminstone har en konstruktiv politik och som inte har direkt skuld till hur det ser ut?

Jag tror "försoning" är kod för att att han hoppas på en "forgive and forget"-mentalitet, som skulle låta det nuvarande etablisemanget skaka av sig sina katastrofala missbedömningar och sitt katastrofala svek och fortsätta precis som vanligt - men under parollen "nu har vi ändrat oss. Vi var naiva innan".

Santesson är ju när allt kommer omkring en etablisemangsfigur - och hoppas så att fortsätta vara, med samma etablisemang. Det kommer naturligtvis inte att fungera.
2016-01-23, 14:33
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Han missar grunderna i mänskligt beteende. Självklart finns det massor rent logiska skäl till det, t e x att övriga partier i grund och botten fortfarande står för den politik de alltid gjort, även om de försöker sig på en liten vända-kappan-efter-vinden-grej när det började blåsa kallt. Men det verkliga skälet är hämnd. Folk vill ha bort de som förstört landet. De kommer inte rösta på någon som företräder dessa partier. De behöver inte gilla SD. Det räcker med hatet mot de som rivit ner och förstört. SD ligger just nu runt 30% då frågan är vilka man kan tänka sig rösta på. Om man istället frågade vem tänker ni INTE rösta på är det minst 50%. Övriga partier är slut. Deras framtid är lika lysande som NSDAP i Tyskland 1945. Lika körd som SUKP i Sovjet 1989. De representerar en regim som drivit Sverige i botten. De är helt, totalt och slutgiltigt slut.
2016-01-23, 16:23
Medlem
Man kan förstå varför fismajan på Novus försöker svartmåla Yougov mfl. I morse började man till och med referera Yougov på TV4 vilket är en jävligt stor grej om man tänker efter. De har alltid varit stenhårda med att bara köra med Novus som de beställer. Sjöström slåss ju bara för sin överlevnad då finns det inget sådant som logik
Senast redigerad av Sisoedaersoet 2016-01-23 kl. 16:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in