Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Jag är väldigt tveksam till att SD kan komma över 15% vid nästa val.
Man ska ha i åtanke att partiet har en viss pinsamhetsfaktor, jag menar vad ser jag framför mig när jag tänker på en SD'are, -jo en svagbegåvad yngling körandes i sin Volvo 240 med sin flickvän -en 16 årig blekfet rosafärgad sugga i passagerarsätet, ja byfånar helt enkelt.
Jag tror det blir svårt att hitta väljare utanför den innersta kretsen så att säga.
Låt mig vidga din bild något av hur en som röstar på SD kan se ut.
I det område där jag bor - i en kommun i Västra Götaland med ca 30 000 invånare - känner jag personligen till två adjunkter, en personalchef på ett mejeri, en verkstadschef, en lastbilschaufför, två sjuksköterskor, fyra pensionärer, en vice VD för ett logistikföretag med 130 anställda, en elektriker, en bilmekaniker, en verkstadsarbetare, en representant för ett kontorsföretag, en innesäljare inom VVS, en HR på ett postorderföretag, två inom äldreomsorgen samt en bilförsäljare (Volvo, Ford, Renault) som ska rösta på Sverigedemokraterna.
Så din bild av ynglingen i sin Volvo 240 med sin blekfeta kvinna i passagerarsätet kan du helt glömma. Likaså att det skulle vara byfånar. Kom också ihåg att SD har opinionssiffror på ca 19-28% idag - beroende på vilket institut man väljer att lita på, det innebär att SD attraherar 1,5-2 miljoner väljare för närvarande.
Du menar alltså att alla dessa skulle vara "byfånar"?
Du har uppenbarligen gått på mediernas stereotypa bild av hur en SD-väljare ser ut. De som röstar på Sverigedemokraterna finns nu i alla väljar- och samhällsgrupper. Pinsamhetsfaktorn fanns där för några år sedan, inget snack om den saken, men inte längre. Nu talar allt fler öppet om SD utan att skämmas eller smyga med det, och man hör titt som tätt folk som öppet säger att de tänker lägga sin röst på dem.