2016-01-23, 02:43
  #14593
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Har sett flera liknande hus på senaste tiden. Tror dom kommer bli riktigt populära inom loppet av några år. Mycket svårmöblerat, speciellt med tanke på förvaringen på loftet. Hade inte kortväggen varit täckt av garderober hade det iallafall gått att ställa sängen mot väggen.

På entréplan är det en glasvägg och en trapp mot en vägg, frågan är vart man ska ha en soffa, soffbord och tv där. Inte så välplanerad tyvärr.

Ja alternativen är verkligen begränsade... gäller möblera smart och funktionellt i minsta detalj...
Med tanke på läget så är det ju ändå en permanentbostad som man kommer tillbringa en del tid i.
Hade själv önskat en upp/nedfällbar trapplösning om jag skulle bo där.

Jätteskoj projekt att lyfta upp madrasser till loftet btw..!
__________________
Senast redigerad av NorthSNKR 2016-01-23 kl. 02:46.
Citera
2016-01-23, 02:48
  #14594
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Ja alternativen är verkligen begränsade... gäller möblera smart och funktionellt i minsta detalj...
Med tanke på läget så är det ju ändå en permanentbostad som man kommer tillbringa en del tid i.
Hade själv önskat en upp/nedfällbar trapplösning om jag skulle bo där.
En spiraltrapp hade antagligen lämnat tillräckligt med plats för att kunna placera en soffa mot trappväggen. Eventuellt om väggen nere inte var helt av glas, så borde trappen varit placerat emot den för att lämna en längre vägg fri. Just nu ser det ju inte ut att finnas någon vägg att ställa soffan mot för att sedan kunna ha en TV mittemot.

Har kikat mycket på liknande hus på senare tid. Har nyligen påbörjat en restaurering av en villa, och ska bygga någon form av gästhus på bakgården. Funderar på en mindre variant av ett sånt där hus, utan kök men med dusch och toalettmöjlighet.
Citera
2016-01-23, 02:53
  #14595
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba


Har kikat mycket på liknande hus på senare tid. Har nyligen påbörjat en restaurering av en villa, och ska bygga någon form av gästhus på bakgården. Funderar på en mindre variant av ett sånt där hus, utan kök men med dusch och toalettmöjlighet.

Klok idé, lättuthyrt också om du vill göra det i framtiden.
Men stoppa in iaf ett pentry/minikök isåfall...
Citera
2016-01-23, 03:13
  #14596
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Klok idé, lättuthyrt också om du vill göra det i framtiden.
Men stoppa in iaf ett pentry/minikök isåfall...
Har inte kommit så långt i planeringen ännu. Men det är inte omöjligt att det blir något litet format av ett kök, eller iallafall kylskåp och mickro samt någon kokplatta. Vi kommer att ett stall med plats för ett gäng hästar, så sambon flyttar sina hästar dit och sedan kommer vi hyra ut några stallplatser till hennes vänner. Då tänkte vi att det kan vara schysst med ett gästhus där någon vän till henne kan sova ibland med tanke på hästarna.

Sen är det även bra då jag har släktingar som bor långt borta och hälsar på ibland, och det är även en bra "investering" till den dagen man får barn som kommer upp i den åldern att dom vill ha lite mer privatliv än vad ett sovrum inne i huset kan erbjuda. Perfekt att flytta ut ungen i gästhuset vid gymnasieåldern. Men det är minst 20år kvar tills dess, men när man ändå renoverar och bygger nytt så är det lika bra att fixa allt på en gång.

Nu vart det off topic. Men god natt på dig!
Citera
2016-01-23, 07:47
  #14597
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Trevligt minihus, bra koncept som det borde byggas fler utav.
Men svårmöblerat?

http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMBoLgh/4F42B1IAHC6BPELS
Jag vet inte riktigt. Usel placering. Och varför dessa jättefönster? Fönstren i sig dödar ju en massa yta bara för att innehavaren ska kunna titta in i en sten och en massa trädstammar. Extremt svårmöblerat som sagt.

Antar att det är ett Attefallhus. Som gästhus kan jag absolut se en funktion men det går ju inte att bo på riktigt i ett sånt hus.
Citera
2016-01-23, 07:52
  #14598
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Antar att det är ett Attefallhus. Som gästhus kan jag absolut se en funktion men det går ju inte att bo på riktigt i ett sånt hus.
Fast skönt att bara kunna smälla upp det på tomten utan något bygglov, ha det som ett gästhus kanske.
Citera
2016-01-23, 09:06
  #14599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
En spiraltrapp hade antagligen lämnat tillräckligt med plats för att kunna placera en soffa mot trappväggen. Eventuellt om väggen nere inte var helt av glas, så borde trappen varit placerat emot den för att lämna en längre vägg fri. Just nu ser det ju inte ut att finnas någon vägg att ställa soffan mot för att sedan kunna ha en TV mittemot.

Har kikat mycket på liknande hus på senare tid. Har nyligen påbörjat en restaurering av en villa, och ska bygga någon form av gästhus på bakgården. Funderar på en mindre variant av ett sånt där hus, utan kök men med dusch och toalettmöjlighet.
Soffan och tv,n har ju givna platser, det finns till o med ett antenn-uttag under trappan. Elementet gör att man antingen skaffar en kort två-sits soffa, en maffig fåtölj eller så får soffan stå en bit ut från väggen. Att placera trappan vid fönsterväggen innebär en lång gång man får krypa på för att komma till sängen då det inte är full ståhöjd på loftet eller så gör man loftets yta större och förlorar takhöjden som ger rymdkänsla på bägge våningarna.

Tycker att toastolen och tvättfatet skulle byta plats. Med den kommoden och glasduschväggen så ser toan inklämd ut och knäutrymmet verkar minimalt. På planlösningen har de ritat in en tvättmaskin i köket, jag ser inte att en "inbyggd" tvättmaskin ska rymmas i de underskåpar som finns där...om det nu inte är en tvättmaskin vid spisen och inte en diskmaskin som jag tror att det är?
Citera
2016-01-23, 09:36
  #14600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jag vet inte riktigt. Usel placering. Och varför dessa jättefönster? Fönstren i sig dödar ju en massa yta bara för att innehavaren ska kunna titta in i en sten och en massa trädstammar. Extremt svårmöblerat som sagt.

Antar att det är ett Attefallhus. Som gästhus kan jag absolut se en funktion men det går ju inte att bo på riktigt i ett sånt hus.

Inte ett hus för den som har fönstertittare-fobi, vilket jag just insåg att jag nog har. Den ger känslan av att bo i ett skyltfönster.
Citera
2016-01-23, 09:49
  #14601
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Ja alternativen är verkligen begränsade... gäller möblera smart och funktionellt i minsta detalj...
Med tanke på läget så är det ju ändå en permanentbostad som man kommer tillbringa en del tid i.
Hade själv önskat en upp/nedfällbar trapplösning om jag skulle bo där.

Jätteskoj projekt att lyfta upp madrasser till loftet btw..!

Dessutom sitter ju elementet på ett dumt ställe på loftet. Varför sitter det på förrådssidan? Där elementet ni sitter hade jag hellre haft huvudänden på min säng i stället för att ställa en mitt glasräcket, så den blockerar vägen mot trappen eller mitt i rummet.

Sedan undrar jag hur tyst luftvärmeaggregatet är? Tror det skulle störa mig vär jag än ställde sängen på loftet.
Citera
2016-01-23, 09:49
  #14602
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
Inte ett hus för den som har fönstertittare-fobi, vilket jag just insåg att jag nog har. Den ger känslan av att bo i ett skyltfönster.

Utsikten är ju mot baksidan, och därifrån är det väl ingen insyn? Värre är väl den torftiga omgivningen, det ser ju ut som en barack på en parkeringsplats. Ingår det nån tomt? Eller ytor utanför huset? Hur är uppdelningen av tomtytor i föreningen? Var går gränsen mellan det allmänna/föreningen/medlemmarna?
Citera
2016-01-23, 12:01
  #14603
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2,5rum-kungshojd-goteborgs-kommun-surbrunnsgatan-8-a-8660604
Hur fan kom dom på tanken till denna balkongbilden?
Livlig fantasi får man väl säga.
Citera
2016-01-23, 12:53
  #14604
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2,5rum-kungshojd-goteborgs-kommun-surbrunnsgatan-8-a-8660604
Hur fan kom dom på tanken till denna balkongbilden?
Livlig fantasi får man väl säga.
Instämmer, det ser mest ut som något hämtat från en skräckfilm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in