2016-01-22, 09:43
  #14581
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag kom på att det som man kallar för sovrum på övre etaget nog varit en hall med två mindre sovrum, där man rivit väggarna för att få ett enormt sovrum. Walk-in-closeten var nog master bedroom förr. Men konstigt var det.



Oj vilket kråkslott. Trädgården var alldeles magisk. Men jag fattar inte varför man inte åtgärdat enkla men nödvändiga saker som färgbortfall i hallen och skabbiga väggar i vardagsrum och ett par sovrum? Så svårt är det väl inte att rolla med lite färg inför försäljning.
Ödeborg var annars ett passande namn på stället...

Håller med dig om att en uppfräschning hade de kunnat kosta på sig. Har för mig att det här huset varit till försäljning en tid nu, verkar lite svårsålt. Det kan bero på att huset verkar ligga nära ett industriområde, och dessutom i ett mindre samhälle. Sen har ju huset ett ganska omfattande renoveringsbehov, dock är det charmigt och har stor potential, för att tala lite mäklarspråk
Citera
2016-01-22, 10:06
  #14582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Vilken salig blandning av stilar, men går säkert att ordna till och få det riktigt fint.

http://www.svenskfast.se/hus/vastra-gotaland/fargelanda/odeborg/odeborg/munkedalsvagen-3/115998

Men är det bara jag eller är det ett misstänkt likt hakkors i arbetsrummet?

Känner inte till området alls men det är bland de hus med störst potential jag sett. Renoverar man på rätt sätt så kommer det där bli en idyll utan dess like.

Som andra varit inne på så hade man med små medel kunnat göra det betydligt finare invändigt också, men det vackra låg ju utvändigt, i den lummiga trädgården, husets stil o.s.v.
Citera
2016-01-22, 11:41
  #14583
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Vilken salig blandning av stilar, men går säkert att ordna till och få det riktigt fint.

http://www.svenskfast.se/hus/vastra-gotaland/fargelanda/odeborg/odeborg/munkedalsvagen-3/115998

Men är det bara jag eller är det ett misstänkt likt hakkors i arbetsrummet?

Det är ett solkors; huset är från förra sekelskiftet. Då var sådana populära.

Lugn, inga nazistsekter här.
Citera
2016-01-22, 13:17
  #14584
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag kom på att det som man kallar för sovrum på övre etaget nog varit en hall med två mindre sovrum, där man rivit väggarna för att få ett enormt sovrum. Walk-in-closeten var nog master bedroom förr. Men konstigt var det.

Som jag sa, jag tvivlar på att det där byggdes som en privatbostad. Jag känner till för lite om lokalområdet och lokalhistorien, men som jag sa, det känns mer som en kombinerad personalmatsal och spa-anläggning.

Säg att det byggdes som nån sorts form av representation för den näraliggande industrin. Bad avdelning, styrketräning, relaxavdelning. Samt ett stort kök och ett stort matrum. Och kanske lite kontor? Det där rummet som står som sovrum har nog varit en kontorsyta med det där överljuset. Kanske en sekretarpool eller liknande.

Kan lätt se ett större företag förlägga sina årsmöten i matrummet. Eller för cheferna, så att dom kan ta sig en grogg och landgång och snacka affärer. Jag har sällan sett en planlösning som lämpar sig mindre som privatbostad, det där är gjort för representation. Och dessutom som en del av en större helhet, där dom funktioner som saknades i den där byggnaden fanns annorstädes.
Citera
2016-01-22, 13:24
  #14585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Som jag sa, jag tvivlar på att det där byggdes som en privatbostad. Jag känner till för lite om lokalområdet och lokalhistorien, men som jag sa, det känns mer som en kombinerad personalmatsal och spa-anläggning.

Säg att det byggdes som nån sorts form av representation för den näraliggande industrin. Bad avdelning, styrketräning, relaxavdelning. Samt ett stort kök och ett stort matrum. Och kanske lite kontor? Det där rummet som står som sovrum har nog varit en kontorsyta med det där överljuset. Kanske en sekretarpool eller liknande.

Kan lätt se ett större företag förlägga sina årsmöten i matrummet. Eller för cheferna, så att dom kan ta sig en grogg och landgång och snacka affärer. Jag har sällan sett en planlösning som lämpar sig mindre som privatbostad, det där är gjort för representation. Och dessutom som en del av en större helhet, där dom funktioner som saknades i den där byggnaden fanns annorstädes.

Jag tittade en gång till på huset och jag tror du gissat rätt. Det ser inte ut att ha varit bostad från början. Huset saknar den dragkraft ett hus som man kan tänka sig bo i har.
Citera
2016-01-22, 14:15
  #14586
Medlem
FrkHögers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Som jag sa, jag tvivlar på att det där byggdes som en privatbostad. Jag känner till för lite om lokalområdet och lokalhistorien, men som jag sa, det känns mer som en kombinerad personalmatsal och spa-anläggning.

Säg att det byggdes som nån sorts form av representation för den näraliggande industrin. Bad avdelning, styrketräning, relaxavdelning. Samt ett stort kök och ett stort matrum. Och kanske lite kontor? Det där rummet som står som sovrum har nog varit en kontorsyta med det där överljuset. Kanske en sekretarpool eller liknande.

Kan lätt se ett större företag förlägga sina årsmöten i matrummet. Eller för cheferna, så att dom kan ta sig en grogg och landgång och snacka affärer. Jag har sällan sett en planlösning som lämpar sig mindre som privatbostad, det där är gjort för representation. Och dessutom som en del av en större helhet, där dom funktioner som saknades i den där byggnaden fanns annorstädes.

Vad är det lilla "fönstret" i köket till för, det som är mot matsalen men eftersom det är nivåskillnader så hamnar öppningen nere vid golvet? Det verkar inte som om man gav ut mat där, eller?
Citera
2016-01-22, 14:40
  #14587
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrkHöger
Vad är det lilla "fönstret" i köket till för, det som är mot matsalen men eftersom det är nivåskillnader så hamnar öppningen nere vid golvet? Det verkar inte som om man gav ut mat där, eller?

Det verkar inte bättre. Jag noterade också den detaljen och det ser ju ut som en liten mathiss, fast utan hiss. Men ja, jag tror att det har varit något sorts restaurangkök, och att man kanske iallafall hivade ut disk åt det hållet, istället för att gå runt. Eftersom den detaljen är inbyggd, är det också antagligen original. Nu har ju dock köket öppen planlösning, och så tror jag inte att det såg ut på den tiden när det byggdes.

Det har nog gått en korridorsvägg mellan köket och badavdelningen. Om man drar ut en vägg som går jämns med trappan och går hela vägen ner till väggen lär den möta väggen precis innan fönstret tar vid. På ritningen står det att det är en ingång åt det hållet, men på bilderna är det en mur. Kanske att den ingången har satts igen någon gång under tidens lopp. Den hade ju passat bra om man vill gå direkt från badet ut till trädgården för att lägga sig och sola, eller nåt.

Ju mer jag tittar på det, desto mer tror jag det har kunnat vara nån form av huvudkontor. Sekreterarpoolen i rummet med överljuset, och chefens kontor längst in, i det rummet som står som "tvättstuga" nu. Matsalen i den axelns förläggning, behändigt och bra. Och badavdelningen nedanför. Kan ju ha varit ett sätt för chefen att så att säga dra av poolen på firman?
Citera
2016-01-22, 14:47
  #14588
Medlem
WalterNeffs avatar
Nej, nu vet jag. Poolen är ett senare tillägg. Det ursprungliga huset var bara kontorsdelen samt matrum. Och själva köket i en utbyggnad från den ursprungliga huskroppen. Senare (Dock under mer eller mindre samma tidsperiod) har man byggt poolrummet som en utbyggnad från båda huskropparna. Den delen har lägre och flackare tak än dom andra delarna. Och det var då man antagligen murade igen den ingången och satte en ingång direkt till poolrummet. Om man kollar på källarvåningen, det som kallas "gillestuga" har dom fönster i källarnivå som går rätt ut i poolrummet. Innan poolrummet byggdes hade man antagligen utsikt till utomhus därifrån, annars finns det liksom ingen anledning att sätta fönster där.

Kanske också att det var då man drog upp dom där fönstrena med överljus i kontorsdelen? Fönstrena där börjar ju väldigt högt upp, och innan poolrummet byggdes gick dom antagligen längre ner. Dock tror jag att det är samma arkitekt som ritade huset från början som ritade om ombyggnaden några år senare. Dom där detaljerna med överljus är ju en finess arkitekten har lagt till för att förbättra ett dåligt utgångsläge. Eller snarare, ett bra utgångsläge som blev sämre iom tillbyggnaden med poolrummet. Och den typen av hänsyn tyder på omsorg om husets originalplan.
__________________
Senast redigerad av WalterNeff 2016-01-22 kl. 15:02.
Citera
2016-01-22, 16:39
  #14589
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag kom på att det som man kallar för sovrum på övre etaget nog varit en hall med två mindre sovrum, där man rivit väggarna för att få ett enormt sovrum. Walk-in-closeten var nog master bedroom förr. Men konstigt var det.



Oj vilket kråkslott. Trädgården var alldeles magisk. Men jag fattar inte varför man inte åtgärdat enkla men nödvändiga saker som färgbortfall i hallen och skabbiga väggar i vardagsrum och ett par sovrum? Så svårt är det väl inte att rolla med lite färg inför försäljning. Det tycks ju som att de satsat mer på inredningen än fundamentala åtgärder såsom värme (pannan är från -71) och fuktkontroll. Vem vet vad som gror i dessa väggar och hur mycket taket läcker in vid regnväder...

Edit. De här säljarna verkar ytterst lata. Kolla in hur mycket de orkat måla innan de gett upp.
http://s2.sfcdn.se/s/resurs/image/115998/medium/635857194710000000/mdiynnwwmdawmdezmta4mxw5ng...jpg
http://s4.sfcdn.se/s/resurs/image/115998/medium/635857193730000000/mdiynnwwmdawmdezmta1mhw5ng...jpg

Ödeborg var annars ett passande namn på stället...

Alla underligheter kan ha en förklaring.

http://www.birgittajuhlen.com/Om-mig.html
Citera
2016-01-22, 23:53
  #14590
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Vilken salig blandning av stilar, men går säkert att ordna till och få det riktigt fint.

http://www.svenskfast.se/hus/vastra-gotaland/fargelanda/odeborg/odeborg/munkedalsvagen-3/115998

Men är det bara jag eller är det ett misstänkt likt hakkors i arbetsrummet?
Taget! Otroligt läcker fastighet, med lummig trädgård/park. Älskar sådan öppen lösning av hall uppåt. Det är bara att sälja lilla tvåan i stan (för samma pengar), köpa sig lite livskvalitet, och söka jobb i Trollhättan eller så. =D

Tänk så skönt att kunna gå ner och ta ett morgondopp i ån innan frukosten intas i den lummiga trädgården (som behöver lite kärlek).

Jag undrar om det skulle gå att plantera ut kräftor i ån. Om jag förstod Google-infon rätt så är vattendraget drabbat av kräftpest. Innebär vad, förutom att den effektivt utrotar visa sorters kräfta?

Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Håller med dig om att en uppfräschning hade de kunnat kosta på sig. Har för mig att det här huset varit till försäljning en tid nu, verkar lite svårsålt. Det kan bero på att huset verkar ligga nära ett industriområde, och dessutom i ett mindre samhälle. Sen har ju huset ett ganska omfattande renoveringsbehov, dock är det charmigt och har stor potential, för att tala lite mäklarspråk

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Känner inte till området alls men det är bland de hus med störst potential jag sett. Renoverar man på rätt sätt så kommer det där bli en idyll utan dess like.

Som andra varit inne på så hade man med små medel kunnat göra det betydligt finare invändigt också, men det vackra låg ju utvändigt, i den lummiga trädgården, husets stil o.s.v.
Angående renovering, så kan det vara så att det inte har varit prioriterat. Har bekanta (lite lagom bohemiska) som köpte sig sig ett kråkslott om +400m2 i Stocksund för många år sedan. De bodde i det i säkert tio år innan de började renovera köket, och då var delar av huset renoverat på 50-talet innan dess, och andra tidigare än så, så standard och interiört skick var ju inte så uppdaterat.

Det var som att komma till någons gamla sommarvilla. Anledningen var att de hade fullt upp med jobb och familj, och så kostade huset rätt mycket, så de behövde jobba ihop ett par bonusar för att kunna få pengar till att renovera huset så som de ville ha det.

PS Mäklaren har missat lite vid ritningsritandet tror jag. Det finns ingen dörr till köket inifrån.
__________________
Senast redigerad av Softis... 2016-01-22 kl. 23:57.
Citera
2016-01-23, 02:12
  #14591
Medlem
NorthSNKRs avatar
Trevligt minihus, bra koncept som det borde byggas fler utav.
Men svårmöblerat?

http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMBoLgh/4F42B1IAHC6BPELS
Citera
2016-01-23, 02:23
  #14592
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Trevligt minihus, bra koncept som det borde byggas fler utav.
Men svårmöblerat?

http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMBoLgh/4F42B1IAHC6BPELS
Har sett flera liknande hus på senaste tiden. Tror dom kommer bli riktigt populära inom loppet av några år. Mycket svårmöblerat, speciellt med tanke på förvaringen på loftet. Hade inte kortväggen varit täckt av garderober hade det iallafall gått att ställa sängen mot väggen.

På entréplan är det en glasvägg och en trapp mot en vägg, frågan är vart man ska ha en soffa, soffbord och tv där. Inte så välplanerad tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in