Citat:
Ursprungligen postat av
WalterNeff
Hustypen är en så kallad tjänstemannavilla, och i det sociala livet ingick det antagligen en del representation. Lösningen med matrummet, halvplanen, trappan, och den där lilla utkiksplattformen på vinden är ju gjort för att imponera på gästerna. Fast i ett ganska beskedligt format. Föreställ er en personalchef på en margarinfabrik i 60-talets Töreboda...
Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Fruktansvärt dåligt planerat...tycker jag verkligen inte, öppna sällskapsytor och sovrumsdelen lite för sig, bra enligt mig. Jag gillar däremot inte utförandet när det kommer till materialval men det går ju att ändra på lite lättare än att ändra själva planlösningen i detta hus. Trappan får ju ses som en del av inredningen, att den är gedigen tycker jag förstärker känslan av att huset är ett ettagehus.
För mig känns det bara som att hela "övervåningen" är en stor fuskyta för syns skull. Så länge man stannar på nedervåningen får man intrycket av att det finns en gedigen ovanvåning, och det är säkert hela poängen med för att skapa intrycket av ett större hus.
I själva verket är det bara en konstigt inrett loft där man får gå krökt för att ens komma fram. Trappan snor mycket yta av nedervåningen som är den enda våning man kan använda till något vettigt.
Visst är det fräckt med etage men det hade inte ens behövt vara det då det ligger på hyfsat plan mark vad det ser ut som. Istället får man en massa onödiga trappor och en trekvarts andra våning som inte går att använda i dagligen utan skyddshjälm.