2016-01-21, 17:44
  #14569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Jag vet inte om den här har varit uppe tidigare, men jag gillar verkligen inredingsdetaljerna. 50-tal möter hipsters, liksom. Och även med en del drastiska åtgärder faktiskt ganska lyckade lösningar. Riktigt kul hus, tycker jag. Och udda...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-toreboda-kilenomradet-toreboda-kommun-nybyggarevagen-10-6813695

Det där gillade jag inte alls. Det ser ut som någon blandat ett gäng olika stilar i en mixer och sen spytt ut dom lite hipp som happ.
Citera
2016-01-21, 20:24
  #14570
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Tar begreppet "dumpster diving" till nya höjder. Men, men...finns säkert någon här i världen som tycker det där är snyggt. Däremot finns det nog ingen som tycker "guldkranen" på toaletten är snygg/passande...

Vänta du bara, den trenden kanske ligger precis runt hörnet. Det var ju inte så många år sen som marmorbänkskivor och koppardetaljer var det fulaste du kunde ha hemma... Nu finns det väl knappt en Stockholmslägenhet som säljs utan detta.

Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Såhär kan det bli när mängden pengar och mängden smak inte matchar varandra. Vindsvåning på Eriksbergsatan, 231 kvadrat för 29 miljoner. Verkar ägas av en Peder Kruse, kapitalförvaltare.
http://www.lagerlings.se/vara-hem/eriksbergsgatan-12a-exklusiv-vindsvaning/

Mina associationer till vinkällaren i köket är mer av en rökbur. Såna där rökburar som finns på flygplatser. Urk.
Citera
2016-01-21, 21:17
  #14571
Medlem
officebrownies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Hustypen är en så kallad tjänstemannavilla, och i det sociala livet ingick det antagligen en del representation. Lösningen med matrummet, halvplanen, trappan, och den där lilla utkiksplattformen på vinden är ju gjort för att imponera på gästerna. Fast i ett ganska beskedligt format. Föreställ er en personalchef på en margarinfabrik i 60-talets Töreboda...

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Fruktansvärt dåligt planerat...tycker jag verkligen inte, öppna sällskapsytor och sovrumsdelen lite för sig, bra enligt mig. Jag gillar däremot inte utförandet när det kommer till materialval men det går ju att ändra på lite lättare än att ändra själva planlösningen i detta hus. Trappan får ju ses som en del av inredningen, att den är gedigen tycker jag förstärker känslan av att huset är ett ettagehus.

För mig känns det bara som att hela "övervåningen" är en stor fuskyta för syns skull. Så länge man stannar på nedervåningen får man intrycket av att det finns en gedigen ovanvåning, och det är säkert hela poängen med för att skapa intrycket av ett större hus.

I själva verket är det bara en konstigt inrett loft där man får gå krökt för att ens komma fram. Trappan snor mycket yta av nedervåningen som är den enda våning man kan använda till något vettigt.

Visst är det fräckt med etage men det hade inte ens behövt vara det då det ligger på hyfsat plan mark vad det ser ut som. Istället får man en massa onödiga trappor och en trekvarts andra våning som inte går att använda i dagligen utan skyddshjälm.
Citera
2016-01-21, 21:25
  #14572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
För mig känns det bara som att hela "övervåningen" är en stor fuskyta för syns skull. Så länge man stannar på nedervåningen får man intrycket av att det finns en gedigen ovanvåning, och det är säkert hela poängen med för att skapa intrycket av ett större hus.

I själva verket är det bara en konstigt inrett loft där man får gå krökt för att ens komma fram. Trappan snor mycket yta av nedervåningen som är den enda våning man kan använda till något vettigt.

Visst är det fräckt med etage men det hade inte ens behövt vara det då det ligger på hyfsat plan mark vad det ser ut som. Istället får man en massa onödiga trappor och en trekvarts andra våning som inte går att använda i dagligen utan skyddshjälm.

Man kan ju se huset som ett enplanshus med källare och loftet som ett extrarum. Jag menar, tar man bort loftet så är det en helt vanlig villa med tre sovrum. Men jag håller med om att loftet kunde behöva lite mer takhöjd.
Citera
2016-01-21, 22:08
  #14573
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu är Anders Borgs villa till salu.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-11rum-flodafors-katrineholms-kommun-okna-tegelbruket-8645755

Jag har hört att Margot söker bostad...
Men skämt åsido så håller jag med att inredningen inte var så kul. Känns väldigt 90-tal alltihop. Dessutom undrar jag varför Anders isolerat toalettaket med frigolit?
http://media.fastighetsbyran.se/13442865.jpg?Bredd=798

Som nån sa, han borde ägna sig åt finanser, inte inredning.

Här är ett annat hus i samma krokar. Enorm arkitektritad 60-talsvilla med tennisbana och inomhuspool. Häftigt hus men totalförstört av ägarna med konstig inredning och modernisering. Att köket vetter mot poolrummet är väl inte så kul heller. Eller att det finns fönster mellan master bedroom och poolrummet. Och varför en dubbelsäng i allrummet?
Dessutom har huset en riktigt tråkig placering då den ligger granne med en industri.

http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?ObjektID=853041
Citera
2016-01-21, 22:55
  #14574
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Här är ett annat hus i samma krokar. Enorm arkitektritad 60-talsvilla med tennisbana och inomhuspool. Häftigt hus men totalförstört av ägarna med konstig inredning och modernisering. Att köket vetter mot poolrummet är väl inte så kul heller. Eller att det finns fönster mellan master bedroom och poolrummet. Och varför en dubbelsäng i allrummet?
Dessutom har huset en riktigt tråkig placering då den ligger granne med en industri.

http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?ObjektID=853041


Ser ut som de har gjort om en nedlagd byaskola till bostadshus. åtminstonde jag får de associationerna när jag tittar på bilderna som visar utsidan av huset.
Citera
2016-01-22, 00:47
  #14575
Medlem
FrkHögers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu är Anders Borgs villa till salu. Fint hus och vackert läge. Ser övergivet ut, som om de alla redan flyttat ut.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-11rum-flodafors-katrineholms-kommun-okna-tegelbruket-8645755

http://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/kandishem/efter-skilsmassan--nu-saljer-anders-borg-sitt-hus/

Övergivet? Det är ju fullt med skor i hallen och vinflaskor i köket

Undrar om fd familjen Borg fått extrapris på vita nattduksbord? Verkar bara vara gästrummet som skonats från det lilla vita bordet (6st likadana).
Citera
2016-01-22, 04:09
  #14576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag har hört att Margot söker bostad...
Men skämt åsido så håller jag med att inredningen inte var så kul. Känns väldigt 90-tal alltihop. Dessutom undrar jag varför Anders isolerat toalettaket med frigolit?
http://media.fastighetsbyran.se/13442865.jpg?Bredd=798

Som nån sa, han borde ägna sig åt finanser, inte inredning.

Här är ett annat hus i samma krokar. Enorm arkitektritad 60-talsvilla med tennisbana och inomhuspool. Häftigt hus men totalförstört av ägarna med konstig inredning och modernisering. Att köket vetter mot poolrummet är väl inte så kul heller. Eller att det finns fönster mellan master bedroom och poolrummet. Och varför en dubbelsäng i allrummet?
Dessutom har huset en riktigt tråkig placering då den ligger granne med en industri.

http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?ObjektID=853041

60-talsvillan är fin, med öppen planlösning. Det verkar vara fel villa för ägaren, med för få sovrum. Annars hade de en hel del bra möbler och prylar i hemmet, vilket hör till det ovanliga. Jag håller med om att poolen inte skulle vara vid köket. Jag hade önskat en större pool i anslutning till vardagsrummet.

I och för sig ligger huset nära en industri, men är det störande? Ser man industrin från huset? Huset har annars bra läge, fin trädgård, växthus och tennisbana. Ostört med bara åker och skog vid tomtgränsen.

Jag tycker nog Anders Borgs hus är finare. Om man ska ha besväret med att bo i obygden så ska huset ha stora ytor och fint läge som detta vid en sjö.
Citera
2016-01-22, 04:16
  #14577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrkHöger
Övergivet? Det är ju fullt med skor i hallen och vinflaskor i köket

Undrar om fd familjen Borg fått extrapris på vita nattduksbord? Verkar bara vara gästrummet som skonats från det lilla vita bordet (6st likadana).

Det har väl inte flyttat ut helt. Vinflaskor ser ju mysigt ut.

Huset ser stylat ut inför en försäljning. Kan de ha flyttat runt på borden inför fotografering?
Citera
2016-01-22, 05:00
  #14578
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina

Här är ett annat hus i samma krokar. Enorm arkitektritad 60-talsvilla med tennisbana och inomhuspool. Häftigt hus men totalförstört av ägarna med konstig inredning och modernisering. Att köket vetter mot poolrummet är väl inte så kul heller. Eller att det finns fönster mellan master bedroom och poolrummet. Och varför en dubbelsäng i allrummet?
Dessutom har huset en riktigt tråkig placering då den ligger granne med en industri.

http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?ObjektID=853041

Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Ser ut som de har gjort om en nedlagd byaskola till bostadshus. åtminstonde jag får de associationerna när jag tittar på bilderna som visar utsidan av huset.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
60-talsvillan är fin, med öppen planlösning. Det verkar vara fel villa för ägaren, med för få sovrum. Annars hade de en hel del bra möbler och prylar i hemmet, vilket hör till det ovanliga. Jag håller med om att poolen inte skulle vara vid köket. Jag hade önskat en större pool i anslutning till vardagsrummet.

I och för sig ligger huset nära en industri, men är det störande? Ser man industrin från huset? Huset har annars bra läge, fin trädgård, växthus och tennisbana. Ostört med bara åker och skog vid tomtgränsen.


Jag får mer institutionskänsla av det där, känns mer som en spa-avdelning än en gammal byskola. Kan det vara nån föredetta typ av företagshälsovård till fabriken i området? I vilket fall är det en planlösning som lämpar sig dåligt som privatbostad, det finns inget sätt att göra det där stället hemtrevligt eller mysigt. Alla rum är genomgångsrum, och det finns inget sätt att stycka upp rummen och göra sovrum av dom.
Citera
2016-01-22, 08:54
  #14579
Medlem
officebrownies avatar
Vilken salig blandning av stilar, men går säkert att ordna till och få det riktigt fint.

http://www.svenskfast.se/hus/vastra-gotaland/fargelanda/odeborg/odeborg/munkedalsvagen-3/115998

Men är det bara jag eller är det ett misstänkt likt hakkors i arbetsrummet?
Citera
2016-01-22, 09:30
  #14580
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Jag får mer institutionskänsla av det där, känns mer som en spa-avdelning än en gammal byskola. Kan det vara nån föredetta typ av företagshälsovård till fabriken i området? I vilket fall är det en planlösning som lämpar sig dåligt som privatbostad, det finns inget sätt att göra det där stället hemtrevligt eller mysigt. Alla rum är genomgångsrum, och det finns inget sätt att stycka upp rummen och göra sovrum av dom.

Jag kom på att det som man kallar för sovrum på övre etaget nog varit en hall med två mindre sovrum, där man rivit väggarna för att få ett enormt sovrum. Walk-in-closeten var nog master bedroom förr. Men konstigt var det.

Citat:
Ursprungligen postat av officebrownie
Vilken salig blandning av stilar, men går säkert att ordna till och få det riktigt fint.

http://www.svenskfast.se/hus/vastra-gotaland/fargelanda/odeborg/odeborg/munkedalsvagen-3/115998

Men är det bara jag eller är det ett misstänkt likt hakkors i arbetsrummet?

Oj vilket kråkslott. Trädgården var alldeles magisk. Men jag fattar inte varför man inte åtgärdat enkla men nödvändiga saker som färgbortfall i hallen och skabbiga väggar i vardagsrum och ett par sovrum? Så svårt är det väl inte att rolla med lite färg inför försäljning. Det tycks ju som att de satsat mer på inredningen än fundamentala åtgärder såsom värme (pannan är från -71) och fuktkontroll. Vem vet vad som gror i dessa väggar och hur mycket taket läcker in vid regnväder...

Edit. De här säljarna verkar ytterst lata. Kolla in hur mycket de orkat måla innan de gett upp.
http://s2.sfcdn.se/s/resurs/image/115998/medium/635857194710000000/mdiynnwwmdawmdezmta4mxw5ng...jpg
http://s4.sfcdn.se/s/resurs/image/115998/medium/635857193730000000/mdiynnwwmdawmdezmta1mhw5ng...jpg

Ödeborg var annars ett passande namn på stället...
__________________
Senast redigerad av SuraStina 2016-01-22 kl. 10:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in