2016-01-21, 23:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Lövet var väl färskt dessutom? Det hade säkert kunnat avslöja en hel del om man undersökt det närmare. I ladan växer inga löv, och inte i någon bil heller. Finns det inga träd av den arten i området utanför byssjan så måste kroppen givetvis vid något tillfälle ha befunnit sig någon annanstans än där man antagit. Det skulle kunna ge anledning till tvivel både vad gäller den förmodade platsen och tiden för mordet.

Det var ett jävla tjat om lövet. Man kanske ska påminna om att det är en person som sett det på bild som rapporterat om det.

Jag har trots att jag anser det vara en perifer skitdetalj googlat lite utan att hitta bättre svar än att ett löv som fallit av kan hålla sig grönt så länge det inte torkar ut och klorofyllen försvinner. Den processen kan påverkas av (såklart) om det ligger exponerat för sol och om det är torrt/fuktigt på platsen det ligger på.

F ö pågår just nu ett ovetenskapligt experiment hemma i Casa Fold. Jag skördade ett blad från en av mina mer storbladiga växter i måndags. Efter tre dygn på mitt nattygsbord (Lisa hittades efter fem dygn drygt) är det fortfarande helt grönt och endast obetydligt "spänstigare" än det var vid skörden. Jag återkommer med rapport om dess framtida öden och äventyr i helgen eller i början av nästa vecka.
2016-01-21, 23:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Hypersexualitet, i hans fall att han står på arbetsplatsen öppet och onanerar samt sprider sin sperma överallt. Sexuell upptagenhet, tvångsmässigt onanerande.
Äckligt.
5% av befolkningen och utöver detta:

väldigt ovanligt att nån lämnar spermaspår efter sig som den här skvättande horribla idioten.
2016-01-21, 23:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När blev motiv mordbevis? Och, än en gång, vad bevisar sadism? Det finns inget som bevisar att Lisa var vid medvetande, eller ens levde, när NB kom in i mjölkrummet.
Snart ifrågasätter du väl att Lisa har existerat överhuvudtaget.

Vad bevisar sadism? Ja, vad tror du?

Fråga dig varför man blottar bröst och kön på en tjej och virar metervis med tejp
runt huvudet på henne och hänger henne i ett rör att dö i.

Här månas om en avskyvärd mördare så man spyr på det och försök görs att
frånta Lisa hennes verkliga öde. Nämligen att ha fallit offer för en särdeles ond och
brutal lustmördare och lidit en fasansfull död.

Det är absurt. Och ett slags ondska det också att man håller på som man gör.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-22 kl. 00:03.
2016-01-22, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Totalt fantasilös. Givetvis baxades kroppen in när buskar satt fast i dörren. Det skedde genom fönstret. Dumma mig.

Fattar du inte att blad kan ha lossnat från busken och blivit liggande på golvet i byssjan?
Ingen har väl påstått att busken satt fast i dörren när kroppen baxades in.
2016-01-22, 00:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, så som rummet såg ut när polisen undersökte utrymmet. Vet du att NB inte hängde en tröja för fönstret när han var där och runkade, så att ingen skulle råka se honom genom fönstret?

Du och andra ser det ni vill se, förtränger precis alla alternativa och naturliga förklaringar som kan finnas, det är inte objektivt och definitivt inte särskilt seriöst tycker jag.

Varför ställa sig framför ett fönster med kafétjejerna mittemot om det inte var upphetsningen av att se och fantisera han var ute efter? Hade han sökt avskildhet, som du är inne på, väljer han förmodligen inte fönstret. Eller? Toalett med handfat fanns i närheten, om det var så att han hade velat sysselsätta sig med det här på ett mera omärkligt sätt. Men nu handlar det om en kombination av utkiksplats och ett obekymrat avsättande på både golv och väggar runtom i rummet.
IB vittnar om en oförmåga i samband med sexuellt umgänge, det är något att också ha i åtanke. Man kan tänka sig att nära relationer för honom, fungerar hämmande på hans sexualitet.
Kvinnoföraktet han bär på (betänk förra hustrun och IB) komplicerar till det ännu mera på det erotiska planet.
2016-01-22, 00:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Denna Lada var en arbetsplats där ca 4-5 personer dagligen arbetade i. Jag tycker inte det är OK om det sprutas sperma på väggar och golv på min arbetsplats direkt. Inte heller tycker jag det verkar "normalt".

Men, det må vara en bisats ().

Dessutom tillkommer

* Dubbla balsnören runt halsen
* 3 meter silvertejp (ovanpå snören)
* Balsnören med blandDNA LH/NB samt hårstrån LH 2.04 högt upp i kaklet
* BlodDNA NB på röret
* Blottade kön
* Sädesavgång, lampkupa

det i ett rum som ansluter till "spermarummet". Kan det finnas ett samband är ingen onaturlig tanke?

* Jacka, kläder mm BlodDNA NB
* DNA NB insida jeansknapp och byxa
* Nedtryckt ett plåtskåp med bena förvrängda

Ja, vad säger man.

"Runkrummet" var inte en arbetsplats för 4-5 personer, var har du fått det ifrån? Besudlingarna på väggen kan knappast ha stört de andra arbetarna. Lika illa att kissa utanför ladan intill väggen?

Jag vänder mig absolut inte emot ett påstående om att tejpen, snöret och en påstådd hängning tyder på sexualsadism, men jag köper inte att onani och sprut på en sketen vägg i ett kyffe talar för sexualsadism. Jag anser inte ens att det är uppseendeväckande i den här miljön.
2016-01-22, 00:01
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Nu gissar jag. Men jag kan tänka mig mellan 40-50 sök. Med patrull hund, sperma, lik,saliv och kanske t.o.m bajs hund Men jag tror inte någon jycke markerat på alvar. Inte ens intill byssjan markerade lik hunden. Det enda jag läst är att någon visat "förhöjt intresse".

Nej, det är så att bajset markerades av en patrullhund. En alltiallo hund som ingår hos polisen.
Likhundar utanför en byssja är inte självklart eftersom en likhund behöver mer substans att gå på så som att liket legat på marken eller golvet. Inte i luften bara och med tanke på det snabba händelseförloppet med ett offer som nyss avlidit så tar det minst 15-20 minuter innan kroppen producerar likdoft.
2016-01-22, 00:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vänder mig absolut inte emot ett påstående om att tejpen, snöret och en påstådd hängning tyder på sexualsadism[, men jag köper inte att onani och sprut på en sketen vägg i ett kyffe talar för sexualsadism. Jag anser inte ens att det är uppseendeväckande i den här miljön.
Men det är ingen som säger det! Det är du som tolkar helt galet!
2016-01-22, 00:04
Medlem
Citat:
Nej, jag påstår inte att du rapar, men du kan göra det, förvanska inte vad jag har sagt.

Vad du tycker har du själv berättat, du tycker att det är äckligt att inte torka upp sperman.

Ska du kommentera mina inlägg så förväntar jag mig att du är saklig.

Hur som helst, vad har du att säga om lövet som hittades på offret, har det någon relevans, vet du om det har undersökts och vad drog man för slutsats, jag kan inte hitta något om det vilket jag finner märkligt.

Jaja, det var inte min tanke.

Lövet undersöktes inte om jag minns rätt, den kvinnliga (fd.?) rättsläkaren tar upp det i sitt vittnesmål. Jag har en fråga att säga om lövet, som jag ställde. Jag vet i alla fall att löv kan se färska ut länge inomhus, men jag vet dock inte om det beror på i vilken inomhus-miljö lövet är i.
2016-01-22, 00:08
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Precis, det kan också påverka teorin om att NB körde en viss väg ifrån ladan till Martorp. Och påverkas den teorin så påverkar det mycket av stödbevisningen vilket kan öppna för ett helt annat scenario än det som åklagaren tror på.

Kroppen måste inte ha befunnit sig vid ett visst träd, men den som förde lövet till kroppen har sannolikt varit det.

Jag har för mig att Helen Almgren berättade om lövet i tingsrätten. Och att hon var förvånad att lövet var så grönt och färskt.
2016-01-22, 00:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det var ett jävla tjat om lövet. Man kanske ska påminna om att det är en person som sett det på bild som rapporterat om det.

Jag har trots att jag anser det vara en perifer skitdetalj googlat lite utan att hitta bättre svar än att ett löv som fallit av kan hålla sig grönt så länge det inte torkar ut och klorofyllen försvinner. Den processen kan påverkas av (såklart) om det ligger exponerat för sol och om det är torrt/fuktigt på platsen det ligger på.

F ö pågår just nu ett ovetenskapligt experiment hemma i Casa Fold. Jag skördade ett blad från en av mina mer storbladiga växter i måndags. Efter tre dygn på mitt nattygsbord (Lisa hittades efter fem dygn drygt) är det fortfarande helt grönt och endast obetydligt "spänstigare" än det var vid skörden. Jag återkommer med rapport om dess framtida öden och äventyr i helgen eller i början av nästa vecka.

Tjat och tjat, varför är det ointressant då? Intressant att få ta del av resultatet av ditt experiment, vore ännu intressantare om du hade gjort det med ett löv ifrån samma art som hittades och låtit det ligga i en liknande miljö. Tyvärr vet vi inte vilken art det är frågan om, inte ens var på kroppen det hittades.

Om arten inte finns vid ladan eller byssjan så kanske man kan reda ut var det kommer ifrån med hjälp av övrig bevisning och underökningsresultat, jag tänker främst på hur de namngivna i FUP har rört sig.
2016-01-22, 00:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Jag har för mig att Helen Almgren berättade om lövet i tingsrätten. Och att hon var förvånad att lövet var så grönt och färskt.
Inget jag minns men du kanske kan citera?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in