2016-01-21, 11:06
  #45349
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Som väntat fortsätter SD rusa uppåt på Yougov. Som många sagt tidigare när Yougovs mätningar släppts känns det fortfarande som att tillströmningen av SDare som registrerat sig på Yougov de senaste åren är bra mycket större än från övriga partier. Jag förstår dock att SDare är glada över att se siffrorna, oavsett om de stämmer bra eller ej.
Det är ju väldigt mycket som spelat SD i händerna senaste året. Jag undrar dock en sak, kanske OT. Vad ser ni SDare helst, att SD växer pga att "problemen" ökar eller att SD minskar och "problemen" minskar?
När man läser på Flashback känns det som att fler och fler är glada över allt skit som händer eftersom det leder till att SD ökar i popularitet. Ett SD som man i sin tur vill ska ta hand om "problemen". Låter som en väldigt ond cirkel av olustig gruppmentalitet.

Det sistnämnda tyvärr. Problemet är inte SD i sig eller invandringen i sig utan rör en mycket större och omfattande problematik i samhället. Den rådande migrationspolitiken är trots allt bara ett symptom av den ständiga "godhetsjakten" som pågår i det svenska samhället.

Jag håller med dig om att det låter som en ond cirkel av gruppmentalitet. Tror dock att detta mer är något som beror mycket på vilken typ av trådar du läser här på FB. Finns gott om mindre intellektuella trådar, särskilt på forumdelen "Integration & invandring", där man lätt kan få en skev uppfattning om hur SD:are är eller att det finns någon typ av överordnad gruppmentalitet.
2016-01-21, 11:07
  #45350
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
SD 28,8 (+1,9)
S 21,6 (-0,7)
M 21,4 (+0,4)

Vad ska man säga? Det är inte så att det ligger inom felmarginalen utan det skiljer så brutalt mycket (7,2) att det måste till ett stort mätfel för att SD inte ska vara störst i denna mätning.

Överhuvudtaget är detta väldigt stort. Få kan påstå att det är någon typ av "fuskmätning"; YouGov är hur man än vrider än vänder på det ett internationellt mätinstitut med säte i 11 länder som anlitas av alla möjliga företag både till vänster och höger. Om man ändå ifrågasätter det hela bör man också minnas att YouGov är det institut som hade minst fel om man ser till alla partier i riksdagsvalet 2014.

En intressant fotnot är att Köln + mörkläggningen av DN + mörkläggning av polisen inte riktigt bör ha slagit igenom i opinionsläget vilket gör att vi förmodligen har att vänta ytterligare en uppgång i nästa YouGov.

Har du koll på hur YouGov lyckats jämfört med valresultaten i dessa 11 länder?
2016-01-21, 11:14
  #45351
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Helt underbart 37,5% bland män! Jag tror på 40% totalt till efter Augusti!

Vilken glädje! Det finns lite hopp för landets framtid.
Var hittar man dessa uppdelade siffror?
2016-01-21, 11:19
  #45352
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Då har vi haft 3 mätningar i januari, va? Med 3 väldigt olika resultat:

1. En hyfsad ökning
2. Helt oförändrat
3. En marginell minskning



Går det för snabbt nu i svängningarna? Att den inte obetydliga andelen osäkra väljare svänger än hit och än dit på mer eller mindre daglig basis, beroende på vad den senaste nyheten för dagen är?
Jag tror att det är en så snabb ökning så att "de gamla" OI inte har instrument att mäta det, och därför kommer Yougov först.

Det får visa sig.

Men jag antar att det är inbyggt en "tröghet" i OI mätningar just för att inte de skall "svaja" fram o tillbaka, denna tröghet gör att de inte kan följa ett parti som växer snabbt.

Kanske Franz Liszt kan utveckla mer pedagogiskt?
__________________
Senast redigerad av RettaVisan 2016-01-21 kl. 11:21.
2016-01-21, 11:25
  #45353
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Har du koll på hur YouGov lyckats jämfört med valresultaten i dessa 11 länder?

Nej, men internet har det. Se t ex:

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_Scottish_independence_refe rendum,_2014#Results

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Parliament_election,_2014_(United_Kingdom )#Opinion_polls

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_2010_United_Kingdom_genera l_election#Poll_results

Som du ser ligger YouGov ofta ganska nära valresultaten. Jag är inte världsmästare kring prestanda och träffsäkerhet kring olika opinionsinsituts mätningar värden över, men av det jag sett och läst är YouGov ett av de bättre instituten och uppvisar i regel god prestanda och träffsäkerhet.

Skulle heller aldrig ta en enskild mätning som någon form av påvisat faktum för hur det förhåller sig även om man givetvis kan glädja sig åt siffror om det parti man sympatiserar med går uppåt. Jag tror sanningen ligger någonstans i mitten som så ofta är fallet.
2016-01-21, 11:41
  #45354
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Var hittar man dessa uppdelade siffror?
Just det manliga stödet omnämns i Metros artikel.
Citat:
Bland manliga deltagare i panelen är stödet för SD 37,9 procent.
– Uppenbarligen kan de traditionella politikerna inte tala till männen, säger Morian
Pyttsan, det handlar nog snarare om hur dom agerar, inte hur dom talar.

http://www.metro.se/nyheter/yougov-mp-far-lagsta-stodet-nagonsin-sd-fortsatt-storsta-parti/EVHpat!tziHetGvKLhiM/
2016-01-21, 11:45
  #45355
Medlem
Förvisso visar Yougov en ökning och en hög nivå, men trots det tror jag också på en eftersläpning. Undersökningen fångar inte upp de nya krafter som uppstått efter årsskiftet eftersom mängder av folk är upprörda nu över sextrakasserier som man tidigare mörkat effektivt.

Det innebär att jag tror SD kommer skjuta i höjden med 2-4% framåt mars-april och då att det är främst kvinnor som tar avstånd från sjuklöverns politik att massimportera muslimska män.

Det som sker just nu är att kvinnorna funderar och inte har bestämt sig riktigt än, men många är väldigt missnöjda och sjuklövern kommer såklart att nästan pusha dem i famnen på SD med sin idiotiska retorik.
2016-01-21, 11:51
  #45356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Som väntat fortsätter SD rusa uppåt på Yougov. Som många sagt tidigare när Yougovs mätningar släppts känns det fortfarande som att tillströmningen av SDare som registrerat sig på Yougov de senaste åren är bra mycket större än från övriga partier. Jag förstår dock att SDare är glada över att se siffrorna, oavsett om de stämmer bra eller ej.
Det är ju väldigt mycket som spelat SD i händerna senaste året. Jag undrar dock en sak, kanske OT. Vad ser ni SDare helst, att SD växer pga att "problemen" ökar eller att SD minskar och "problemen" minskar?
När man läser på Flashback känns det som att fler och fler är glada över allt skit som händer eftersom det leder till att SD ökar i popularitet. Ett SD som man i sin tur vill ska ta hand om "problemen". Låter som en väldigt ond cirkel av olustig gruppmentalitet.

Jag tror det handlar om att många är "glada" över att problemen öht synliggörs i mainstreammedia och att SDare får bekräftelse för sina farhågor vad gäller hög invandring från MENA > sociala och ekonomiska problem. SD har hela tiden, som ensamt parti, velat undvika den utveckling som vi ser mer och mer av idag. Sen att det finns pöbelmentalitet bland SDare, som hos många andra partisympatisörer, ser jag inte som något konstigt. Det kommer liksom med partiets natur; snabbväxande parti som är det enda alternativet till någon slags förändring och som dessutom attrahera många missnöjesröstare.
2016-01-21, 11:54
  #45357
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
När man läser på Flashback känns det som att fler och fler är glada över allt skit som händer eftersom det leder till att SD ökar i popularitet. Ett SD som man i sin tur vill ska ta hand om "problemen". Låter som en väldigt ond cirkel av olustig gruppmentalitet.


Att vi har hamnat på Flashback är bara ett resultat av att man har försökt rensa alla andra forum. För ett antal år sedan fanns kommentarsfält till varenda tidningsartikel och radioprogram. Nu har alla sådana möjligheter tagits bort och dessutom har man lagt ned diskussionsforum som Newsmill med flera. Det är kanske facebooks fel, till viss del, men FB är en fristad.
Vi är inte "glada för all skit" utan triumferar över att våra farhågor besannas och att inte längre den enfaldiga PK-eliten kan slå blå dunster i ögonen på folk. Det är inte konstigare än att miljöpartister går i spinn när sälar dör eller fåglar trillar ned från skyn.

Det finns ett sanningsministerium som mörkar fakta och fabricerar lögner. Vi har med andra ord levt i ett DDR liknande system som systematiskt ljuger för medborgarna. Det går mot vägs ände och därför är vi gladare än på länge och bitterheten vi byggt upp under tjugo års tid börjar så smått sättas ut och ge utrymme för lite hopp.

Det kändes olustigt för STASI också, när muren föll på grund utav populistiska drömmar.
2016-01-21, 11:57
  #45358
Medlem
trickydicks avatar
Partimodellen senast uppdaterad 2015-12-20 Har vår gode vän FranzList semester?
2016-01-21, 12:11
  #45359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Som väntat fortsätter SD rusa uppåt på Yougov. Som många sagt tidigare när Yougovs mätningar släppts känns det fortfarande som att tillströmningen av SDare som registrerat sig på Yougov de senaste åren är bra mycket större än från övriga partier. Jag förstår dock att SDare är glada över att se siffrorna, oavsett om de stämmer bra eller ej.
Det är ju väldigt mycket som spelat SD i händerna senaste året. Jag undrar dock en sak, kanske OT. Vad ser ni SDare helst, att SD växer pga att "problemen" ökar eller att SD minskar och "problemen" minskar?
När man läser på Flashback känns det som att fler och fler är glada över allt skit som händer eftersom det leder till att SD ökar i popularitet. Ett SD som man i sin tur vill ska ta hand om "problemen". Låter som en väldigt ond cirkel av olustig gruppmentalitet.

Problemet är förstås problemet. Så du kan skippa citationstecknen.

Att SD blir större är förstås bra då det är ett mått på hur många som fått nog och vågar se till verkligheten istället för någon ideologisk fantasi. Övergreppen mot kvinnor är hemska men ofrånkomliga med den rådande politiken, så det är bara en tidsfråga det handlar om. Lite krasst kan man säga att det är bra om eländet visar sig tidigare än senare.

Sen finns ju en baksida också då det är långt till nästa val och ett stort SD i OU innebär att extraval blir väldigt osannolikt. KD och L är knappast särskilt sugna på att försöka få bort regeringen då de fallit ner till 4%-nivå pga SDs framgångar. Och SD+M+C räcker inte för att fälla regeringen.
2016-01-21, 12:17
  #45360
Bannlyst
snart bräcks 30 % efter en sommar med brottslighet av sällan skadat slag där polis ständigt rapporterar 291 sa kommer sd kunna na 40% vallen redan 2016. Betänk att vi har en sommar med tex fotbolls EM med public viewing och mkt folk ute pa kvällarna. Dessutom kommer svenskar inte kunna bada mer pa somrarna da de skyddssökande sa klart upptäcker utomhusbaden. Sammantaget sa ser det som att sd skall kunna fa över 50% i nästa val.
__________________
Senast redigerad av Multikulti2 2016-01-21 kl. 12:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in