Citat:
Ursprungligen postat av
tredjegangengillt
Det blir så långt om jag citerar hela stycket. Jag vet inte vad du menar med att jag lärt min läxa och den inte är vetenskapligt förankrad. Jag har inte sett så många andra luftningar av åsikter i denna diskussionstråd som är skrivna enligt "vetenskaplig rapportstandard". Våld föder våld absolut. Jag anser att vi visst har en semi-våldsbejakande kultur eftersom våld fortfarande används som maktmedel. Och hur vi än vrider på det så anser jag att stor och stark=mer hierarkipoäng bland män än liten och svag.
Ämnet psykologi bygger inte på enstaka rapporter, eller uppsatser av studenter, utan 100 000 tals försök. Helt klart finns en stark korrelaktion mellan upplevt våld och utfört våld. Nu är inte detta psykologiforumet så tänker inte länka för det blir off topic.
Bold, ok, så om vi kör på den ideologin att vi uppfostrar bort allt våld, och ser våld som fult och smutsigt dåligt beteende i vår kultur? Vilka ska då försvara kvinnor och barn mot angrepp utifrån?
Redan nu så är ju allt för många snöpta psykologiskt.
Är du medveten om att det är samma grundemotion (känsla) som ligger bakom aggression (dvs handlingen) och assertiveness (dvs förmågan att konkurrera och ta för sig, och stå upp för sig själv?) Är du medveten om risken med att försöka ta bort det ena med fel metod tar bort allt.
Alla snälla killar är vittnen om just det. Även snälla killar™ är ett resultat av just det.
Likaså att vi i Sverige har svårt att sätta gränser.
Citat:
Jag lever visserligen i ett ganska stereotypt man-kvinna förhållande men jag anser inte att det automatiskt är bättre än något annat sätt att leva på. Jag vet inte heller hur det skulle relateras till att jag inte vill skydda barn från våld genom att inte vara antifeminist.
Ok så antingen eller? Är du inte med oss så är du mot oss?
Sedan så slår inte mödrar sina barn för att de lever i en våldskultur utan för att de är frustrerade och vanmäktiga - hur ska du komma till rätta med det via din ideologi.
Citat:
Jag är verkligen inte intresserad av ett könskrig, jag vet heller ingen annan som är det.
Oavsett uppsåtet så är det där vi hamnar i denna polariserade debatt.
Citat:
Att man diskuterar saker på en strukturell nivå betyder väl inte att man skall lösa allt genom denna dksussion och inte kan ta itu med brotten på andra nivåer också, t.ex. på individnivå eller förebyggande arbete för utsatta barn, eller extra sexualundervisning för nyanlända som man misstänker sakna detta
?
Om man enbart har ett strukturellt perspektiv och struntar i de riktiga vetenskaperna så får man lätt en naiv bild av hur världen fungerar. Allt går inte att prata bort, det har medberoende sockärringar försökt med i åratal. Tycker du att det gått bra?
Citat:
Det var inte jag som skrev att män våldtar för att föröka sig eller få sex. Jag svarade på en annan skribent som antydde detta som förklaring till varför män våldtar.
Du har fortfarande inte svarat på vad du menar med
Citat:
"Utan att män systematiskt begår brott mot kvinnor."
Systematik implierar att det är "inbyggt i systemet" i det här fallet den manliga fysilogin - det är ett både magstarkt och högts ovetenskapligt påstående.
Man kan inte slänga sig med sånt här utan att ha en vetenskaplig grund, jag förklarar att det inte är en tillräckligt hög korrelation mellan våld och män för att göra den kopplingen.
Är du insatt i vetenskaplig forskningsmetod i ditt hittepåämne?
Citat:
Här tycker vi olika. Jag anser inte att feminismen/feminister trycker ner dessa män. Det gör män som är högre upp på stegen, och de kvinnor som stöder denna ordning. Gällande om feminister vill lösa sina egna trauman eller problemet så vet jag inte riktigt vad jag ska svara på det. Lösa problemet eller?
Det är nog faktiskt inte fråga om tyckanden här.
Vad du skriver här är att kvinnor är fritagna från eget ansvar från sina egna handlingar - det är helt horribelt. I mitt inlägg ovan så är det ganska tydligt att fokus inte ligger på att lösa problemet, då man faktiskt skulle börja gräva där man står, och använda sig av vetenskaplig metod. Men det är ju mycket lättare att "hantera" problem om man håller dem en bit ifrån sig själv och teoretiserar om dem. Det är en psykologisk försvarsmekanism (som skudd mot minnen av trauman som kallas intellektualisering, och i kölvattnet av sexövergreppen så kan vi också tala om Rationalisering - en annan psykologisk försvarsmekanism.
Jag citerar ej heller här hela slutet.
Citat:
Först och främst är det väl inget som hindrar att man intellektualiserar problem i förebyggande syfte för att komma tillrätta med det.
Visst förutsatt att det inte finns trauman i bagaget som leder till bias.
Det vi sett i det senaste är att intellektualiseringen har lett till en trivialisering.
Citat:
Om vi syftar på trådstarten är det väl en intellektualiserad kollektiv skuld som TS tycker är jobbig att bära. Han är väl knappast straffad och lagförd för ett sexualbrott någon annan har begått?
Att bli kränkande behandlad efter ett skeende är nog att betrakta som straff rent vetenskapligt.
Se tidigare inlägg.
Citat:
Att förändra mäns värderingar till att inte begå masstrakasserier? Det ingår ju i att vi skall förändra mäns värderingar. Det kan vi ju självklart arbeta med på olika sätt, mot olika grupper med olika verktyg?
Det där är en rationalisering, det helt bortser från fenomenet "upprepningstvång"
Hur kan man ens anse sig ha en lösning på problem utan att vara ett skit intresserad i hur beteenden uppstår.
Citat:
Hur tycker du att feminismen försvarar, förminskar eller försöker främja det som hände i Köln?
Genom att intellektualisera, rationalisera, trivialisera och flytta fokus från just det brottet och föra in det i deras egen agenda genom att se det som ett könsrelaterat problem och inte till ett kulturkrocksproblem. För Köln var annorlunda på många sätt. Den händelsen och de andra var inte bara angrepp på enstaka kvinnor utan på kvinnans rätt att röra sig fritt i samhället.
Citat:
Här är jag inte med. Är det problemet med att det troligtvis var immigranter som begick övergreppen i Köln? Jag är medveten om det. Jag ser det som ett problem.
Troligtvis. När nu svensk media och polis är kastrerade av feminismens värderings så så de inte vågar tala om sanningen så får man gå till utländs media som inte är så fega att de uttrycker sig "troligtvis" inför konstaterat fakta.
Bold varför i helvete addresserar man inte det faktiska problemet då, istället för att prata om svenska tonårspojkar i synnerhet och män i allmänhet???
Jo jag kan svara på det själv, för att det inte passar in i ens teoribildning. Därför skall feminister lämna över detta till kriminologer att uttala sig om. Inte rida på andra människors olycka.
Nu är även Tyskarna i viss mån kastrerade till att våld är fult. Hade jag varit kvinna där så hade jag önskat mig en man bredvid mig som inte bara kunde eller ville försvara mig - och där hade det behövts våld, tro mig. Allt våld är inte fel. Ibland räddar våld liv.
Även om hela världen i er utopi slutar använda våld, så finns naturkrafter och andra arter och tänk om vi blir feminiserade hela bunten och så kommer spaceinvaders
Våld är aldrig fel om det handlar om att försvara sitt livsrum.
Våld är fel om det används för att utplåna.
Det är inte våldet som är problemet utan ett uppfuckat moralbegrepp. Och det har feminister också får de använder utan att blinka verbalt våld.
Citat:
Är problemet att feminismdiskussionen är ett skyttegravskrig så måste jag säga att jag från min sida är det inte så, även om du antyder det. Och huruvida jag eller du är en överlöpare i detta "krig" är nog i sådana fall i betraktarens öga.
Nej du är inte i skyttegraven, det håller jag med dig om, du har ju inget bakomliggande trauma. Och jag styrs inte heller av egen agenda, jag är ju inte ens man.
Jag är dock som Fantomen hård mot de hårda, och som Robin Hood står jag på de fattigas (svaga) sida. Du kan hitta mig i andra änden i en annan diskussion. Fråga Analdestructor mfl.
Mitt mål är att vara nyanserad och en free agent.
Balanserad är du, men inte de andra två.