2016-01-20, 02:31
Medlem
Någon som vet vart på Österlen det är inspelat? För det är väl Österlen?
Citera
2016-01-20, 04:50
Medlem
MelTorments avatar
Den mest förmätna produktion jag sett sen Fanny & Alexander. Det var nog lika mycket rekvisita här som i hela Ekdahlska huset. En stor skillnad är dock att Bergmans scener kändes något mer avslappnade och mindre tillgjorda.

Det stora problemet var måttlösheten på det förljugna och utstuderade. Det konstnärligt anspråksfulla kameraarbetet som inte levererar p.g.a. att det som förevisas helt saknar den substans som fordrar motsvarande stilgrepp. Den logiska följden blir att det tomma innehållet enbart förstärks och bilden av något falskt framträder. Form före substans. Producenterna har intellektuell förståelse för vad romantik är, dessvärre inte känslomässig. De överanvänder olika former och stilgrepp och tror troligtvis att detta ska addera till en föreställd romantisk bild – En logisk/matematisk/analytisk förståelse av begreppet. Vad de inte förstår är den grund ur vilken känslomässigt innehållsrika processer börjar och växer till former som representerar olika sinnesstämningar. Själen. Lidandet.

De förstår inte att formen är ett estetiskt verktyg för att omsluta ett innehåll. Att form förutsätter innehåll.
Citera
2016-01-20, 08:23
Medlem
cosmic_dancers avatar
Nu har jag inte sett programmet själv ännu och kan således inte göra en objektiv bedömning. Får utgå från kommentarer här och recensioner från kritiker.

Ja vegetarisk kost ligger verkligen i tiden och det är bra att folk lagar mer och mer vegetariskt. Så det är bra att svt har program där det bara lagas vegetariskt och vegankost. Men tycker väl således att det borde vara en utbildad kock med för att väga upp det hela. Att inte ha två "hippies" med som mest verkar flamsa runt. Är det den bilden svt vill att folk ska ha av vegetarianer. De flesta av dem är ju fullt normala människor som inte håller på och vevar med armarna och sniffar grönkål som de verkar göra i programmet av kritikerna att döma.

Ska kolla på det med min pojkvän som är vegetarian och se vad han säger
Citera
2016-01-20, 09:44
Medlem
scottbikess avatar
Vilken besvikelse! Trodde man skulle fokusera på att laga goda och nyttiga maträtter. Istället för att fokusera på maten är de båda flickorna i centrum. Oerhört frustrerande och ett hån mot både TV-tittare och de som är intresserade av att lära sig mera om grön matlagning.

SVT tappar allt mer stilen och man undrar vilka nötter som är med och tar fram alla nya skitprogram.
Citera
2016-01-20, 10:07
Medlem
SearchAndFinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
Hoppades det skulle vara veganmat, och inte vegetarianmat.

Nu kollade jag med ett halvt öga men vad var det som inte var veganskt?

Fin miljö och fin musik och tjejerna var rätt charmiga men det blev på tok för mycket av det goda.
Citera
2016-01-20, 10:52
Medlem
Holgersons avatar
Jag är besatt. Jag kunde inte sluta titta. Jag vet inte om det är det sämsta jag någonsin sett eller det bästa. Dialekterna. Armbanden. Hönsen. Allt kommer till mig. Att det avslöjas att det man trodde faktiskt var öl (om än glutenfritt eller dylikt) och skulle fungera som den enda länken till vardagsmänniskan istället var nåt slags fermenterat te gör mig både galen, ledsen och glad. Men när en av pojkvännerna, okommenterat, tar fram någon slags bongotrumma i slutet så brister det för mig totalt. Jag skriker av både gråt och skratt samtidigt. Jag hatar, jag älskar. Vem är jag? Var är jag på väg? Jag går upp i kosmos. Jag är Thomas Di Leva. Jag slår min fru. Jag äter barnet. Jag är ett med allt. Rymdkram.
Citera
2016-01-20, 10:54
Medlem
Lustigt att de gör raka motsatsen till sina föresatser enligt introduktionen "att visa att vegomat kan vara gott och mättande". Det de lagar tom grillningen på slutet ser allt ut som den värsta sortens hälsokäk och smakar säkert därefter. Ganska förvånande eftersom det går att göra fettig och proteinrik vegomat som smakar fint

Det sjukaste var klippen kring där de matade varandra med sked, kändes som en 70-tals porris
Citera
2016-01-20, 11:49
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holgerson
Jag är besatt. Jag kunde inte sluta titta. Jag vet inte om det är det sämsta jag någonsin sett eller det bästa. Dialekterna. Armbanden. Hönsen. Allt kommer till mig. Att det avslöjas att det man trodde faktiskt var öl (om än glutenfritt eller dylikt) och skulle fungera som den enda länken till vardagsmänniskan istället var nåt slags fermenterat te gör mig både galen, ledsen och glad. Men när en av pojkvännerna, okommenterat, tar fram någon slags bongotrumma i slutet så brister det för mig totalt. Jag skriker av både gråt och skratt samtidigt. Jag hatar, jag älskar. Vem är jag? Var är jag på väg? Jag går upp i kosmos. Jag är Thomas Di Leva. Jag slår min fru. Jag äter barnet. Jag är ett med allt. Rymdkram.

Det här måste vara det bästa inlägget om programmet, oavsett vilket medie man läser! Hahah
Senast redigerad av Fribbä 2016-01-20 kl. 11:58.
Citera
2016-01-20, 13:01
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
SVT's nya satsning "Vegorätt" där det enbart ska lagas vegetariansk/vegansk mat.

http://www.svt.se/vegoratt

Första programmet:

http://www.svtplay.se/video/5943698/...ng-1-avsnitt-1

Enligt mig är det ett av de mest värdelösa program jag sett. Allt verkade handla om de två tjejernas image som veganer var viktigare än att göra bra TV.

Tjejerna bakom har ingen kockutbildning utan har någon examen i näringslära. Det märktes, för jag såg enbart en kniv c:a 5 sekunder när ena tjejen hackade lök (som ett barn dessutom).

Att göra god vegetariansk mat ligger i tiden, varför o varför inte sätta bra kockar på att göra maten?!

Inte sett programmet men som du beskriver det tycker jag det låter vettigt om dom har en adekvat utbildning. Att laga veganmat utan att riskera näringsbrist är rätt komplicerat. Det vore oanvarigt att låta en iofs professionell kock laga nåt gott utan att se till att folk förstår att man inte bara kan äta en massa grönsaker på måfå.

Natuligtvis är det enklare att äta all sorts mat och låta kroppen sköta resten men en del vill ju inte acceptera att vi bara är grisar på två ben.

PS Jag hoppas att det var en riktig dietistutbildning och inte nån hitte-på-utbildning som skyller allt ont i världen på vetemjöl.
Citera
2016-01-20, 13:16
Medlem
Jaecps avatar
Vilken jävla överproducerad bajsnödig skit. Var är SVTs sedan länge efterlängtade satsning på byggarmat? 600 gr garantkycklingfilé eller tolv råa egg med Whey 80? Ge oss mat för män.
Citera
2016-01-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleWhale
Håller inte med henne alls faktiskt.

"Äckligt! Tråkigt! Livshatande!" är precis så jag ser på vegetarisk kost. Så bra val av SVT att ta bort det från vardagen.
Borde de istället filma en tvåbarnsmamma med skrikande hungriga ungar efter en full arbetsdag en tisdagskväll? Är det tillräckligt nära vardagen?

Verkar som det inte tilltalar de redan frälsta vegetarianerna. Men tilltalar mig som inte är det (och aldrig skulle få för mig att följa en hälsoblogg).

Många är det dock inte. Utan behöver en lite mer romantiserad bild för att ens vilja ge sig på det. Morot istället för piska så att säga, för att ta en vegetarisk liknelse.

Håller med om att man behöver lite mer konkreta tips när man sen själv ska laga det, men då finns det som sagt recepten på svt's hemsida, kokböcker, receptsidor - eller som hon själv tipsar om: Youtube.

Du får ju tycka vad du vill, men du ska veta att du tycker fel!
Citera
2016-01-20, 15:28
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Någon som vet vart på Österlen det är inspelat? För det är väl Österlen?

Troligen Österlen, ja. Den ena av tjejerna bor i Beddingestrand, mellan Ystad och Trelleborg, det skulle kunna vara inspelat i där någonstans - men det är ju snudd på Österlen...

Edit: den andra tjejen bor utanför Skurup, troligen utanför hennes hus de spelade in en del scener.

Eleonor var vacker att vila ögonen på, hon är dessutom milf då hon tryckt ut en unge... ...tyvärr upptagen (det var min behållning med att titta på programmet, då jag inte är direkt intresserad av vegomat)
Senast redigerad av B´stard 2016-01-20 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in