2016-01-19, 21:30
Medlem
Jättemysigt och inspirerande program. Blev själv sugen att testa på alla rätterna även om smoothien kändes lite onödigt dyr för en vardagsfrukost.
Citera
2016-01-19, 22:09
Medlem
monogams avatar
Kul med ett program om vegg-mat. Dock hade jag uppskattat mer fokus på matlagning och mindre fokus på perfekta scener från deras perfekta tillvaro, ett matlagningsprogram ska inne hålla vad det heter och inte så mycket annat.
Men maten såg riktigt god ut, blir nog en att pröva i helgen
Citera
2016-01-19, 22:55
Medlem
riktigt besviken tyvärr, såg fram emot det. hade vart kul som hipsterparodi men det verkade vara på riktigt... tror det snarare avskräcker än inspirerar. maten var säkert god iofs.

värst var när de hyllade sin raw-ketchup och ba men den här är hur lätt som helst att bara slänga ihop när som helst, innehåller bara basic ingredienser. jovisst, dadlar t.ex.

tur att jag har en flaska heinz i kylen, är veg btw

svt, snälla gör ett vegoprogram med proffskockar som istället för att flamsa nervöst säger något vettigt om råvarorna och tipsar om hur matlagningen kan bli smidigare för oss amatörer!
Citera
2016-01-19, 22:58
Medlem
Är ju jättevanligt att matprogram fokuserar mer på personerna och det "runt omkring" än på själva matlagningen. Folk gillar det.

Det är ändå ingen som står och lagar mat till ett matprogram - man ser programmet, verkar något gått så tittar man på receptet och lagar det efter receptet, och adressen till recepten visar de.

Mysiga Österlen, två ganska mysiga tjejer, ganska mysigt program. Blev dessutom hungring när jag såg burgaren i slutet och det är ju ett gott betyg för ett matprogram.

Såg faktiskt genom hela när jag bara skulle ögna. Hade jag tittat på TV-sändningar hade jag säkert kunnat fastna i det fler gånger när man slökollar, men inget jag aktivt kommer se igen på svt-play skulle jag tro.

Jag är nog ganska långt från målgruppen dessutom.
edit: kanske det som är problemet ser jag nu efter att har läst i resten av tråden, folk verkar ha suktat efter ett vegetariskt matprogram som tydligen inte funnits i svt förr? Har man hypat upp sig över detta förstår jag poängen med för lite matlagning.
Senast redigerad av PurpleWhale 2016-01-19 kl. 23:04.
Citera
2016-01-19, 23:09
Medlem
diedarlings avatar
herregud så töntigt. jag vill inte sitta på en halmbal och äta smoothie, känns sjukt bökigt.
Citera
2016-01-19, 23:13
Medlem
Otroligt mycket musik, känns mer som en reklamfilm för deras bloggar än ett matprogram i public service. När de väl skall laga maten är de otroligt ofokuserade. Jämfört med liknande utländska matprogram så är de hopplöst oprofessionella.
Citera
2016-01-19, 23:14
Medlem
Glisseurs avatar
Är det första gången de lagar mat eller? Fick snarare intrycket av att de hanterade nitroglycerin än mat med tanke på sättet de hanterade råvarorna. Väldigt synd att SVT lyckats producera ett bättre program, förhoppningsvis finns det utländska program som levererar bättre.
Citera
2016-01-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
skön sågning =)

http://tvdags.se/artikel/fem-forslag...-borde-sett-ut
Håller inte med henne alls faktiskt.

Citat:
Bara det tyder på fördomar kring vegetarisk/vegansk mat – den kan inte stå för sig själv (Äckligt! Tråkigt! Livshatande!) utan måste presenteras i form av något slags lantromantiskt livsstilsprogram, så långt från allas vardag som möjligt.
"Äckligt! Tråkigt! Livshatande!" är precis så jag ser på vegetarisk kost. Så bra val av SVT att ta bort det från vardagen.
Borde de istället filma en tvåbarnsmamma med skrikande hungriga ungar efter en full arbetsdag en tisdagskväll? Är det tillräckligt nära vardagen?

Citat:
Men som icke-djurätare blir jag bara bekymrad av att det efterlängtade vegoprogrammet är gjort på ett sätt som bara kan tilltala de redan frälsta hälsobloggarna.
Verkar som det inte tilltalar de redan frälsta vegetarianerna. Men tilltalar mig som inte är det (och aldrig skulle få för mig att följa en hälsoblogg).

Citat:
Många är sugna på att minska på kött och mejeriprodukter på grund av klimat och djur, och de behöver ett helt annat program. Ett tydligt och pedagogiskt program som är lätt att ta till sig.
Många är det dock inte. Utan behöver en lite mer romantiserad bild för att ens vilja ge sig på det. Morot istället för piska så att säga, för att ta en vegetarisk liknelse.

Håller med om att man behöver lite mer konkreta tips när man sen själv ska laga det, men då finns det som sagt recepten på svt's hemsida, kokböcker, receptsidor - eller som hon själv tipsar om: Youtube.
Citera
2016-01-19, 23:26
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Hade jag inte följt länken härifrån skulle jag trott det var en parodi. Synd.

Men musiken var bra.
Citera
2016-01-19, 23:27
Medlem
Erikons avatar
Hoppades det skulle vara veganmat, och inte vegetarianmat.
Citera
2016-01-19, 23:39
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monogam
Kul med ett program om vegg-mat. Dock hade jag uppskattat mer fokus på matlagning och mindre fokus på perfekta scener från deras perfekta tillvaro, ett matlagningsprogram ska inne hålla vad det heter och inte så mycket annat.
Men maten såg riktigt god ut, blir nog en att pröva i helgen
Jo, precis. Satt och spolade fram i programmet hela tiden för att slippa allt dösnack och komma till ämnet. Till slut upptäckte jag att jag spolat igenom nästan hela programmet utan att hitta något vettigt. Jag gick tillbaka och såg från början. Fan vad segt. Bla, bla, bla, oväsentligheter, bla, bla....

Dom behöver ju liksom inte stanna upp och ha en 15 sekunders utläggning om vitlök i stil med: "Kolla på den här, vi vill ju verkligen hitta, liksom, den riktiga smaken, för att...få det...ja, så färskt och...färgglatt som möjligt! Ja, ehh... ha, ha, fniss, fniss!" Sen följer lite sommarbilder. Bullshit säger jag. Jag vill se de två brudarna stå utomhus i vargpäls I DAG och käka rötter och dricka ett glas Renat. Sedan kan de baka barkbröd. Inget dösnack och fnitter.

Nej, jag stängde av skiten.

Använder de verkligen inga animaliska produkter i programmet? Är de "vegetarianer" eller vegetarianer?
Citera
2016-01-20, 00:48
Medlem
Oliveiras avatar
Det här var rätt kul. http://bjorn.cafe.se/recap-vegoratt/

Blev tvungen att se skiten efter att ha läst arga tweets om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in