2016-01-28, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Okej, men för en svensson med blandkost är det råskumt. Meningen är väl att vi alla ska lockas att shoppa produkterna i programmet, inte bara de redan "frälsta"?

Tycker du att programmet i övrigt vänder sig till "en svensson med blandkost"? Söker man på "bönpasta" så ger det nästan 90 000 träffar, men du har aldrig hört talas om det, du kanske har sovit under en sten?
Citera
2016-01-28, 14:51
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Tycker du att programmet i övrigt vänder sig till "en svensson med blandkost"? Söker man på "bönpasta" så ger det nästan 90 000 träffar, men du har aldrig hört talas om det, du kanske har sovit under en sten?

Läs innantill. Skrev jag att jag aldrig hört talas om det?

Här gällde det bloggar-tv med produktplacering i egenintresse och när det gäller SvT borde vi slippa sånt.
Citera
2016-01-28, 15:53
Medlem
Gullegubbens avatar
Betyder bönpasta passerade bönor eller passerade bönor som torkats och formats till pastaformat?
Citera
2016-01-28, 16:03
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Betyder bönpasta passerade bönor eller passerade bönor som torkats och formats till pastaformat?

Den som fanns i programmet såg ut som spagetti.
Citera
2016-01-28, 16:29
Medlem
JBernards avatar
Fantastisk trevligt program. Jag kunde inte slita mig. Drömmar om frukost, utövar yoga på ett fält med flaggor, spelar bongo-trumma på stranden. Kan det bli bättre. (Är inte vegetarian).
Citera
2016-01-28, 16:52
Bannlyst
Skämtar du eller?

Gårdagens avsnitt var det pinsammaste jag sett. Otroligt omoget program med två kock-wannabees som byter kläder mellan varje scen och slänger sig med new-age-flummigt dravel. Räcker inte att va söt och gullig, blir bara yta av alltsammans. Matporr löste jag nånstans och det stämmer rätt bra.

Lägg ner
Citera
2016-01-28, 19:03
Moderator
Allaballawallas avatar
Idag ska programmet debatteras i SVTs Opinion Live...

Undrar om Micael Lekberg än en gång kommer att bortförklara sitt senaste snedsteg med kommentaren "Uppenbarligen hade *valfritt namn* en redan etablerad bild av hur ett program från SVT med vegetarisk mat skulle se ut och innehålla." och på så sätt lägga över all negativ kritik för programmet på alla andra.

Att jag själv inte hade någon etablerad bild av hur ett program från SVT med vegetarisk mat skulle se ut och innehålla, men däremot en etablerad bild av hur den stereotypa bilden av vegetarianer/veganer ser ut och får den att ligga perfekt som ett kalkerpapper över hur produktionen framställer programledarna, känns ju mest ironiskt. Att jag ur ett måltidsperspektiv anser programmet vara ett skämt är ju en sak, men om uppdraget nu inte var att göra Sveriges första TV-program om och med vegetarisk mat så undrar jag varför det hela inte bara marknadsförts som: Ett livsstilsprogram mot publikgruppen tjejer/kvinnor mellan 18 och 35 år primärt, men självklart kan alla som vill titta. Det kan ju inte vara särskilt svårt att hålla isär dessa, enligt mig, fullständigt olika koncept...

Jag tycker nästan lite synd om tjejerna som står där och tjatar om saker som många überveganer aldrig pillat ner i sin kommunistgryta, men att de inte själva insåg vart det hela barkade gör dem till de mest naiva på STV sedan Odd F. Lindberg visade upp hur säljakt med spikklubba går till och inte förstått att det skulle leda till att halva Norges befolkning vände sig mot honom.

http://www.expressen.se/kvp/noje/pro...-mot-vegoratt/
http://www.svt.se/opinion/article6015447.svt
http://www.svt.se/opinion/article6124815.svt
Citera
2016-01-28, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Fantastisk trevligt program. Jag kunde inte slita mig. Drömmar om frukost, utövar yoga på ett fält med flaggor, spelar bongo-trumma på stranden. Kan det bli bättre. (Är inte vegetarian).
Personligen skulle jag vilja se dem smörja in sig själva i olivolja, slicka varandra rena, sedan bastu och nakenbad på det. Jag vet dock inte om SVT planerat några sådana avsnitt.
Senast redigerad av NeoFlexer 2016-01-28 kl. 19:10.
Citera
2016-01-28, 22:02
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Fick även höra kritik att maten var väldigt nischad dvs ovanlig inom vegankretsar.

Kändes som de försökte leta upp ingredienser som knappt går att få tag i.

Alltså, det är ju absolut mer avancerat än vad medelveganen pysslar med. Men jag har väl chiafrön hemma och har testat bönpasta nån gång. Att va vegan innebär ju att man byter ut en del produkter, så jag tror de flesta prövar lite nya saker, men där fanns grejer som inte ens jag visste vad det var. De här tjejerna har ju nishat sig till någon slags hälsovegan som gör allt från scratch, medan de flesta veganer är mer mänskliga "bekvämlighetsveganer".

För min del har det mest handlat om att byta ut till sojamjölk och havregrädde, samt fixa lite mer smoothies.
Citera
2016-01-28, 22:06
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoFlexer
Personligen skulle jag vilja se dem smörja in sig själva i olivolja, slicka varandra rena, sedan bastu och nakenbad på det. Jag vet dock inte om SVT planerat några sådana avsnitt.

Ja, det vore nästan snäppet bättre. Det spelar inte så stor roll vad dom gör egentligen.
Citera
2016-01-29, 14:32
Medlem
Jag tycker att det är tråkigt att SVT valde att satsa på detta flum istället för att fokusera på vegetarisk mat, utan att behöva nämna att varenda sak är så otroligt nyttig. Jag har varit vegetarian i åtta år, jag bryr mig inte om hälsan alls. Sedan fick man ju ingen information om maten (mer än att den var så otroligt nyttig och rik på massa vitaminer osv osv), inga mått, inget "du kan hitta receptet här", bara luddigt. Jag antar att programidén inte är mat utan att spä på hälsohetsen..

Med mina personliga åsikter sagda vill jag också påpeka att jag tycker att det blivit på tok för mycket kritik mot detta program och speciellt dessa programledare.. Det finns massor med mat/bakprogram som jag inte gillar. Har ni någonsin sett Leila bakar? Det är ett programupplägg jag inte tål. Men sitter jag och gnäller över sociala medier över hur ful hon är (vad nu detta skulle ha med någonting i programinnehållet att göra förstår jag inte för fem öre!) för det? Nej, jag byter kanal.
Det finns väl omöjligt någon människa som gillar exakt allt som SVT sänder, så vid det här laget borde folk förstå att programmen ska tilltala så många olika människor som möjligt. Sticker saker i ögonen på folk är det bara till att byta kanal och låta dom som faktiskt gillar detta (södermalms miljökämpar gissningsvis) få kolla på det bäst dom vill.

Har ni sett Gokvälls norrländska kock, Susanne någon gång? Hon gör mycket vegetariskt och är väldigt bra för detta ändamål. Hade man tagit in henne och låtit henne gå loss på vegetariskt hade maten legat i fokus istället för yoga.
Citera
2016-01-29, 15:59
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoFlexer
Ja det finns ju så mycket man kan göra med grönsaker. Salta gurka tex, på deras vis.
Senast redigerad av Avva66 2016-01-29 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in