Citat:
Ursprungligen postat av
demonmormor
Haha, med ett leende och ett öppet sinne? Vad tycker du själv, hur (om du är man, dvs) begränsar mansrollen dig?
Beror på om vi pratar om mansrollen på 60-talet eller den vi har idag. För jag hävdar att mansrollen har förändrats en hel del sedan dess.
Jag skriver detta som en man som inte stämmer in särskilt bra på vissa delar av den moderna mansrollen.
Idag förväntas jag som man hjälpa till i hemmet vilket är självklart. Jag ska ordna min egen försörjning vilket inte är så konstigt och också stödja en partner som också jobbar genom att vi, återigen, delar på hemmaansvaret. Jag ska nog vara en mer närvarande far på det känslomässiga planet, en roll som tidigare mest förväntades av modern. Detta är bra delar som jag nog kan leva upp till.
Utseendet på en man verkar ha blivit viktigare, man ska klä sig rätt vilket kan vara svårt för vi män som inte är så inne på det här med kläder och stil.
Vissa av oss män är mindre socialt begåvade men vi förväntas vara drivande i de flesta relationer och vara drivande för att få nya. Annars blir man i större utsträckning utan.
Vi är i större utsträckning hänvisade till manliga arbetsplatser och en mer manlig lite hård jargong, det ska drickas öl, snackas brudar och meckas bilar. Eller så sysslar man med sport. Jag som har en lite mjukare stil kanske inte riktigt platsar in. Även har börjar det röra på sig så fler män börjar mjuka upp den hårdaste inskränkta mansrollen.
Den typiska mansrollen att vara utåtagerande och våldsam smutskastas rätt mycket och många män tar avstånd från att använda våld men samtidigt kvarstår i framför allt yngre år att killar som inte slåss anses som mesiga av vissa. Kanske håller detta på att förändras också.
Vi män förändrar oss, hjälper till och stöttar.
Håller kvinnorollen på att anpassas till detta så genom att kvinnor inte enbart ska tänka på sig själva och göra karriär, vilket tycks bli vanligare?
Kommer vi få en kvinnoroll som kan gå den fina medelvägen att göra karriär/ta hand om familjen precis som vi män gör?