Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-20, 03:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Hur hänger sveken ihop med din snällhet?
sveket i sej är väl att jag litat på på att de kunde hålla sej trogna mej , men det kunde de inte med facit i hand nu så här efteråt snällheten va väl att jag va för blåögd och gav de fria tyglar under eget ansvar , tjejer är jävligt inpulsiva och gör sådant som känns rätt för stunden , men sen kommer vardagen och sanningen i kapp de och då är det inte lika nice
Citera
2016-01-20, 03:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Förtjänar oskyldiga kvinnor att straffas, bara för att helt andra kvinnor du träffat på tidigare i ditt liv behandlat dig illa? Ologiskt.
så klart så kollar man lite före vad det är för tjej , vill inte vara gris mot alla
Citera
2016-01-20, 03:16
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmiz89
Liksom du har jag också alltid haft svårt med kvinnor och mått riktigt dåligt över det. Som snäll kille har jag oftast haft tendens till att bli utnyttjad eller nästan alltid blivit "friend-zonad" vad det kommer sig kan jag inte förklara. Det e synd att vissa skuldbelägger män kollektivt, det drar drar ner oss snälla killar, vilket också genererar i att kvinnor ofta har en grundinställning att killar är "bad boys"

Det här var nytt. Är så van vid att de killar som använder sig av ordet "friend zoned" också brukar klaga på att det är för att kvinnor vill ha "bad boys". Du verkar vara av motsatt åsikt?

Menar du att, pga att feminismen generaliserar kring män, så drar sig kvinnor för att upprätta relationer med män öht? För att de tror att alla män är våldtäktsmän, t ex?
Citera
2016-01-20, 04:22
Bannlyst
man ska inte försöka förstå sej på tjejer , för de tänker annorlunda än oss män , en sak har jag lärt mej i alla fall , LITA ALDRIG PÅ EN TJEJ och vad hon säger , du blir blåst förr eller senare av de . testa själva så får ni se
Citera
2016-01-20, 04:25
Bannlyst
och de kan blåsa dej rakt framför ögonen på dej och ändå ha ett leende på läpparna sådant får en att börja fundera lite
Citera
2016-01-20, 04:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frifart
och de kan blåsa dej rakt framför ögonen på dej och ändå ha ett leende på läpparna sådant får en att börja fundera lite
Det är därför "woman are wonderful"-syndrome måste bekämpas. Mao måste man objektifiera till en viss gräns. Det gäller båda könen men speciellt män.
Citera
2016-01-20, 05:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Det är därför "woman are wonderful"-syndrome måste bekämpas. Mao måste man objektifiera till en viss gräns. Det gäller båda könen men speciellt män.
jag har då fått en annan syn på tjejer och det är de som fostrat mej till den jag blivit , men tänker aldrig släppa in någon tjej i min skalle igen , de får vara nöjda med de ytliga de får här .
Citera
2016-01-20, 08:56
Medlem
Citat:
Vi gör; genom att belöna och bestraffa olika beteenden.

Yes!

Hur ska vi som män då kunna påverka vår könsroll om den ligger utanför vår kontroll. Som jag skrev tidigare så är jag väl medveten när och hur jag premieras utifrån ett manligt perspektiv och för min manlighet, det tror jag de flesta män är.
Citera
2016-01-20, 09:07
Medlem
Citat:
Om jag förstår dig rätt nu; sociala förväntningar och internalisering.

Borde inte feministernas grova generalisering kring svenska män vara något som ytterligare förminskar och begränsar oss snarare än att göra oss mer fria. Själv tror jag att det skapar stigma och osäkerhet.
Citera
2016-01-20, 09:34
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Haha, med ett leende och ett öppet sinne? Vad tycker du själv, hur (om du är man, dvs) begränsar mansrollen dig?

Beror på om vi pratar om mansrollen på 60-talet eller den vi har idag. För jag hävdar att mansrollen har förändrats en hel del sedan dess.

Jag skriver detta som en man som inte stämmer in särskilt bra på vissa delar av den moderna mansrollen.

Idag förväntas jag som man hjälpa till i hemmet vilket är självklart. Jag ska ordna min egen försörjning vilket inte är så konstigt och också stödja en partner som också jobbar genom att vi, återigen, delar på hemmaansvaret. Jag ska nog vara en mer närvarande far på det känslomässiga planet, en roll som tidigare mest förväntades av modern. Detta är bra delar som jag nog kan leva upp till.

Utseendet på en man verkar ha blivit viktigare, man ska klä sig rätt vilket kan vara svårt för vi män som inte är så inne på det här med kläder och stil.
Vissa av oss män är mindre socialt begåvade men vi förväntas vara drivande i de flesta relationer och vara drivande för att få nya. Annars blir man i större utsträckning utan.

Vi är i större utsträckning hänvisade till manliga arbetsplatser och en mer manlig lite hård jargong, det ska drickas öl, snackas brudar och meckas bilar. Eller så sysslar man med sport. Jag som har en lite mjukare stil kanske inte riktigt platsar in. Även har börjar det röra på sig så fler män börjar mjuka upp den hårdaste inskränkta mansrollen.

Den typiska mansrollen att vara utåtagerande och våldsam smutskastas rätt mycket och många män tar avstånd från att använda våld men samtidigt kvarstår i framför allt yngre år att killar som inte slåss anses som mesiga av vissa. Kanske håller detta på att förändras också.

Vi män förändrar oss, hjälper till och stöttar.
Håller kvinnorollen på att anpassas till detta så genom att kvinnor inte enbart ska tänka på sig själva och göra karriär, vilket tycks bli vanligare?
Kommer vi få en kvinnoroll som kan gå den fina medelvägen att göra karriär/ta hand om familjen precis som vi män gör?
Citera
2016-01-20, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Beror på om vi pratar om mansrollen på 60-talet eller den vi har idag. För jag hävdar att mansrollen har förändrats en hel del sedan dess.

Jag skriver detta som en man som inte stämmer in särskilt bra på vissa delar av den moderna mansrollen.

Idag förväntas jag som man hjälpa till i hemmet vilket är självklart. Jag ska ordna min egen försörjning vilket inte är så konstigt och också stödja en partner som också jobbar genom att vi, återigen, delar på hemmaansvaret. Jag ska nog vara en mer närvarande far på det känslomässiga planet, en roll som tidigare mest förväntades av modern. Detta är bra delar som jag nog kan leva upp till.

Utseendet på en man verkar ha blivit viktigare, man ska klä sig rätt vilket kan vara svårt för vi män som inte är så inne på det här med kläder och stil.
Vissa av oss män är mindre socialt begåvade men vi förväntas vara drivande i de flesta relationer och vara drivande för att få nya. Annars blir man i större utsträckning utan.

Vi är i större utsträckning hänvisade till manliga arbetsplatser och en mer manlig lite hård jargong, det ska drickas öl, snackas brudar och meckas bilar. Eller så sysslar man med sport. Jag som har en lite mjukare stil kanske inte riktigt platsar in. Även har börjar det röra på sig så fler män börjar mjuka upp den hårdaste inskränkta mansrollen.

Den typiska mansrollen att vara utåtagerande och våldsam smutskastas rätt mycket och många män tar avstånd från att använda våld men samtidigt kvarstår i framför allt yngre år att killar som inte slåss anses som mesiga av vissa. Kanske håller detta på att förändras också.

Vi män förändrar oss, hjälper till och stöttar.
Håller kvinnorollen på att anpassas till detta så genom att kvinnor inte enbart ska tänka på sig själva och göra karriär, vilket tycks bli vanligare?
Kommer vi få en kvinnoroll som kan gå den fina medelvägen att göra karriär/ta hand om familjen precis som vi män gör?

Jag både håller med och inte. Jag anser inte att jag behöver bli hänvisad till traditionellt manliga miljöer, det valet gör du själv både i yrke och privat. Och om du väl är där så upplever inte jag att öldrickande och bilmeckande är typiskt för mansrollen, kanske i en viss socioekonomisk kontext. Jag håller inte heller med om att den typiska mansrollen är särskilt våldsam, möjligtvis i relation till kvinnorollen men inte generellt.

Däremot så tror jag att mansrollen utvecklats och blivit mer komplex, det krävs helt enkelt mer. Det är iofs bra men samtidigt så skapar det en osäkerhet kring förväntningsnivåer eftersom mannen ska vara mjuk samtidigt som man ska vara traditionellt hård (inte våldsam). Fler parametrar som gör att många män inte hittar sin plats samtidigt som man får klä skott för manliga avarter från feminist och vänsterhåll.

Hur menar du avseende kvinnorollen? tycker du verkligen att kvinnor bara tänker på sig själv, min erfarenhet är att kvinnor kan göra karriär och fortfarande tar hand om familjen. finns inget motsatsförhållande där.
Citera
2016-01-20, 11:09
Medlem
Apoks avatar
Jag brukade vara en snäll kille något år sen. Inte överdrivet snäll, men jag var alltid schysst och snäll mot tjejer och killar. Visst jag skämtade kanske taskigt ibland men inget illa var ju menat. Sen någonstans där så började jag strunta i det mesta och det går ganska bra med brudarna nu. Jag slåss inte, men har varit nära några gånger fast då har motstående part backat.

Jag är dock fortfarande snäll i slutändan, det är mer på fyllan jag super ner mig och saker och ting händer. Frågar kompisar o sånt efter skjuts eller en tjänst ställer jag ofta upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in