2016-01-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birdy.
Imorgon börjar introdagarna på SU så jag tänkte höra om det finns några åsikter om vad som är värt att gå på och vad som kan skippas. Det som står på schemat är: Introduktion, föredrag med Milad Hoammadi (f.d juriststudent och Årets talare: genombrott 2014), paneldebatt, Juridiska föreningen (föreläsning?), välkomstmottagning med Juridiska föreningen samt Studenthälsa och studieteknik. Sen är det också ett intro seminarium per grupp.

Det som jag planerat att gå på hittills är väl Introduktionen, seminaret och välkomstmottagningen. Kanske föreläsningen om studenthälsa och studieteknik också. Lär jag missa något intressant? Är inte särskilt intresserad av att leka lekar eller liknande.

Skippa föredraget med Milad Mohammadi (kille som har hybris för att han tagit en dubbelexamen), gå på föreläsningen om studieteknik.
Citera
2016-01-17, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag var en av dessa, och visst var det delvis lönen eller löneutvecklingen som lockade, men också att det var en bra merit oavsett vad jag tänkte göra sedan. Det är ju trots allt så att de allra flesta inte stannar på byrån utan går vidare till annat, och då är den tiden bra att ha haft.

Fast då har man väl knappast kommit rätt om man hamnat på en affärsjuridisk byrå. Nu kan det ju ha ändrats sedan jag var där (men det är jag rätt övertygad om att det inte har gjort), men med tanke på hur mycket mallbaserad masshantering det är fråga om skulle jag inte vilja påstå att det handlar om lösande av speciellt komplexa problem.
Säg inte så!
Juridik på affärsbyrå är känt för att vara extremt krävande

Vandrande genier hela bunten
Citera
2016-01-18, 17:37
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusHedman
Någon som har någon form av erfarenhet av nedanstående lärare?
Stockholms universitet T1, JIK:en.

Carlsson Mia
Ebbesson Jonas
Granmar Claes
Hagelberg Ronney
Kirchberger Christine
Lainpelto Katrin
Sackemark Alexandra
Spaak Torben
Sundstrand Andrea
Warnling Nerep Wiweka
Ågren Jack
Anna Öster
Carl-Fredrik Hedenström
Daniel Feinbaum
Dennis von Martens
Eliza Cedervall
Juridiska föreningen
Kristina Schött
Madeleine Silfverberg
Maria Hultberg
Maria Lamm
Milad Mohammadi
Mångfaldsprojektet
Sten Heckscher
Ulrika Borg

Det är spännande tider. Gruppval imorgon och vilken lärare tycker ni att jag bör välja? Vore toppen om ni även kunde ge en kort beskrivning av lärarens personlighet samt undervisningsmetoder!
Hagelberg Ronney - Njae. Jag skulle välja någon annan.
Sundstrand Andrea - Har henne på specialkursen Offentlig Upphandling. Hon är ok.
Warnling Nerep Wiweka - Hade jag för många år sedan. Minns henne inte så bra. Ingen åsikt.
Sten Heckscher - Är inte han f.d. polischef eller något?
Citera
2016-01-18, 20:38
Medlem
Någon som läst specialkurser i skatterätt (företrädesvis på SU) och har några kommentarer? Hur ser arbetsmarknaden ut för en jurist intresserad av skatterätt? Konkurrerar även dem med affärsjuridisk examen från Linköping ? Tacksam för svar!
Citera
2016-01-19, 17:40
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flejsbaek2580
Någon som läst specialkurser i skatterätt (företrädesvis på SU) och har några kommentarer? Hur ser arbetsmarknaden ut för en jurist intresserad av skatterätt? Konkurrerar även dem med affärsjuridisk examen från Linköping ? Tacksam för svar!
Jag har läst alla tre specialkurserna i skatterätt.
Skattejuridisk metodkurs, Företagsbeskattning och Internationell Skatterätt.

Ja du konkurrerar med dom om jobben på t ex Pwc, Deloitte, KPMG, EY, GT osv. Även på Skatteverket konkurrerar du med dom från Linköping. När vi var på studiebesök på ovanstående ställen var det flera av de anställda som kom berättade att de kom från Linköping. Örebro var också ett populärt ställe.

Men när du söker till advokatbyråerna har du högre status än Linköping!

Arbetsmarknaden ser bra ut. Skatteverket söker alltid handläggare. Vissa större advokatbyråer söker, Pwc, Deloitte, Kpmg, EY, Grant Thornton, Skeppsbron, Svalner, Skatteverket, Skattepunkten, Skattebetalarna, de större bolagen på börsen har behov av egna skattejurister. Skatt skatt skatt skatt. Kör hårt!
Citera
2016-01-19, 17:50
Medlem
JackSm1ths avatar
Hur känns det? Har alla kommit igång? Köpt/fixat/lånat/gömt undan böckerna till nya kursen?

Kursen jag läser nu måste vara den billigaste av alla. Under 400 kr för 15 hp! *kathjing!* Dugga redan på måndag, fick pm-uppgiften idag som ska vara inne 26'e feb + en gruppövning nästa vecka och ett rättegångsspel om 9 veckor. *booom*
Citera
2016-01-19, 20:43
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Hur känns det? Har alla kommit igång? Köpt/fixat/lånat/gömt undan böckerna till nya kursen?

Kursen jag läser nu måste vara den billigaste av alla. Under 400 kr för 15 hp! *kathjing!* Dugga redan på måndag, fick pm-uppgiften idag som ska vara inne 26'e feb + en gruppövning nästa vecka och ett rättegångsspel om 9 veckor. *booom*

Har köpt böcker för ~4000 kr till CA och har författningssamlingen kvar. Känns sådär..
Citera
2016-01-19, 22:32
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Har köpt böcker för ~4000 kr till CA och har författningssamlingen kvar. Känns sådär..
Ouch. Va kul! Efter C2'an tror man att man kan allt! Sen kommer man till nästa kurs...och då inser man att man inte kan något alls egentligen. Hehe.
Citera
2016-01-19, 22:47
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Ouch. Va kul! Efter C2'an tror man att man kan allt! Sen kommer man till nästa kurs...och då inser man att man inte kan något alls egentligen. Hehe.

Ju mer man vet desto mer vet man att man inte vet
Citera
2016-01-20, 14:22
Medlem
Tja! Har bläddrat förbi några hundra sidor i denna tråd men orkar inte längre. Bra läsning för övrigt!

Ska söka till UU nu till hösten, med chans att komma in på hp. Fick 0,9 nu sist på första försöket, ska försöka landa 1,5 nu i april (jaja 2,0 helst men man måste vara realistisk).

Jag vill läsa extra kurser för meritpoäng till ting och undrar då vilka terminer som har minst belastning så man kan läsa kurser parallellt? Det gäller retorik A och B, Professionell Svenska A och Fackspråklig juridisk Engelska.

Dessa tillhör grupp 1 också, har mailat notariekansliet 😎
Citera
2016-01-20, 14:58
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uustud
Tja! Har bläddrat förbi några hundra sidor i denna tråd men orkar inte längre. Bra läsning för övrigt!

Ska söka till UU nu till hösten, med chans att komma in på hp. Fick 0,9 nu sist på första försöket, ska försöka landa 1,5 nu i april (jaja 2,0 helst men man måste vara realistisk).

Jag vill läsa extra kurser för meritpoäng till ting och undrar då vilka terminer som har minst belastning så man kan läsa kurser parallellt? Det gäller retorik A och B, Professionell Svenska A och Fackspråklig juridisk Engelska.

Har ingen erfarenhet av de kurserna så kan tyvärr inte svara. Se om du hittat något i tråden om att sitta ting. Och ett tips kanske är att framför allt plugga inför högskoleprovet så att du kommer in på juristprogrammet. För gör du inte det har du ju ingen nytta av meritpoäng till ting. Hur som helst, lycka till med allt!
Citera
2016-01-20, 17:24
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uustud

Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Dåligt svar
Jag läste inte din fråga tillräckligt noga. Beklagar!

Du menar alltså att du ska läsa de angivna kurserna under tiden som du läser juristprogrammet? Just gällande UU vet jag inte vilka terminer som har minst belastning men det generella tipset verkar vara att inte läsa dubbelt första terminen utan bara se till att komma in ordentligt i juridiken. Det skulle jag i alla fall råda GU-studenter till. Men, som sagt, se först till att komma in på programmet så löser sig allt det andra med tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in