Citat:
Ursprungligen postat av
Makube
Har insett att drömmen om Psykologprogrammet kanske inte går att uppfylla och det lutar nu åt Juristprogrammet till hösten istället.
Saken är den att jag är uppriktigt rädd för själva juristbranschen. Jag hittar inget annat yrke som jag kan tänka mig att utbilda mig till (förutom psykolog), men branschen känns så sjukt tävlingsinriktad och stressig. Det enda jag värderar här i livet är min fritid och min familj, och i många fall verkar just de två sakerna få stå tillbaka när man arbetar som jurist.
Är det orimligt att tänka att man skulle kunna hitta ett juristjobb som inte kräver en helvetes massa övertid och suger livsglädjen ur en?
Till skillnad från många andra prioriterar jag varken karriär eller stora pengar. Familjejuridik eller försäkringsjobb verkar kul men jag vill inte utbilda mig 4,5 år bara för att inse att mitt liv kommer bli ett stresshelvete fram till pensionen.
Jag är inte lat och jag gillar att jobba, men på normala tider och med en hanterbar arbetsbörda. Är detta möjligt att uppnå inom någon gren av juristbranschen?
Får panik av allt snack om hur tävlingsinriktat det är, hur hård konkurrensen är och att man får beredd på att jobba livet ur sig.
Jurstuds, och den här tråden, fokuserar mest på affärsjuridik och att sitta ting. För det krävs bra betyg och hårt arbete. Det är en minoritet som går den vägen. Det finns inga arbetslösa jurister, och de flesta gör något helt annat än M&A eller domarbanan.
Till det kommer att juristprogrammet har en överrepresentation av tävlingsinriktade, hetsbenägna individer. Bilden av juristvärlden kan bli ganska skev.
Det finns gott om 40h/v-jobb.
Med det sagt ska man nog inte underskatta konkurrensen även i mindre uppmärksammade branscher. Ffa familjejurister tror jag har det ganska tufft i början av karriären (jag upplever att man får jobba rätt hårt för att få skäligt betalt, men det vet andra bättre).