2016-01-20, 20:42
Medlem
Lugnt jo jag förstår det. T1 och T9 tänker jag inte läsa dubbelt iaf. Det är isåfall de andra terminerna frågan ställer sig.

Men det är väl bara att landa och ta det pö om pö.
Citera
2016-01-20, 20:54
Medlem
m0ffins avatar
Med risk för att göra mig dum, finns det rekvisit i den gröna lagboken (i någon lagbok)? Sitter och kikar på lagar där det ska finnas men är än så länge tomhänt.

MVH. T1:a
Citera
2016-01-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m0ffin
Med risk för att göra mig dum, finns det rekvisit i den gröna lagboken (i någon lagbok)? Sitter och kikar på lagar där det ska finnas men är än så länge tomhänt.

MVH. T1:a

Hahaha

Du hittar rekvisit i både den gröna och den blåa boken

Rekvisit är vad som krävs för att lagen ska tillämpas t.ex. för mord krävs det att annan har berövats livet. Alla rekvisiten måste således vara uppfyllda. Om A dödar en hund har han visserligen berövat ''annan'' livet, men eftersom annan avser ''annan person'' brister det i ett rekvisit och mordparagrafen kan inte tillämpas.
Citera
2016-01-20, 21:20
Medlem
m0ffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Hahaha

Du hittar rekvisit i både den gröna och den blåa boken

Rekvisit är vad som krävs för att lagen ska tillämpas t.ex. för mord krävs det att annan har berövats livet. Alla rekvisiten måste således vara uppfyllda. Om A dödar en hund har han visserligen berövat ''annan'' livet, men eftersom annan avser ''annan person'' brister det i ett rekvisit och mordparagrafen kan inte tillämpas.

Men så trög jag känner mig..! Hade förstått på föreläsaren att det skulle vara uppstaplade. Typ punktform. (dAahh) Kan ha varit tröttheten från denna reccevecka.

Tack så sjukt mycket och nu mot välbehövlig sömn!
Citera
2016-01-20, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m0ffin
Men så trög jag känner mig..! Hade förstått på föreläsaren att det skulle vara uppstaplade. Typ punktform. (dAahh) Kan ha varit tröttheten från denna reccevecka.

Tack så sjukt mycket och nu mot välbehövlig sömn!

Lycka till i fortsättningen!
Citera
2016-01-20, 22:16
Medlem
Makubes avatar
Har insett att drömmen om Psykologprogrammet kanske inte går att uppfylla och det lutar nu åt Juristprogrammet till hösten istället.

Saken är den att jag är uppriktigt rädd för själva juristbranschen. Jag hittar inget annat yrke som jag kan tänka mig att utbilda mig till (förutom psykolog), men branschen känns så sjukt tävlingsinriktad och stressig. Det enda jag värderar här i livet är min fritid och min familj, och i många fall verkar just de två sakerna få stå tillbaka när man arbetar som jurist.

Är det orimligt att tänka att man skulle kunna hitta ett juristjobb som inte kräver en helvetes massa övertid och suger livsglädjen ur en?

Till skillnad från många andra prioriterar jag varken karriär eller stora pengar. Familjejuridik eller försäkringsjobb verkar kul men jag vill inte utbilda mig 4,5 år bara för att inse att mitt liv kommer bli ett stresshelvete fram till pensionen.

Jag är inte lat och jag gillar att jobba, men på normala tider och med en hanterbar arbetsbörda. Är detta möjligt att uppnå inom någon gren av juristbranschen?

Får panik av allt snack om hur tävlingsinriktat det är, hur hård konkurrensen är och att man får beredd på att jobba livet ur sig.
Citera
2016-01-20, 22:28
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makube
Har insett att drömmen om Psykologprogrammet kanske inte går att uppfylla och det lutar nu åt Juristprogrammet till hösten istället.

Saken är den att jag är uppriktigt rädd för själva juristbranschen. Jag hittar inget annat yrke som jag kan tänka mig att utbilda mig till (förutom psykolog), men branschen känns så sjukt tävlingsinriktad och stressig. Det enda jag värderar här i livet är min fritid och min familj, och i många fall verkar just de två sakerna få stå tillbaka när man arbetar som jurist.

Är det orimligt att tänka att man skulle kunna hitta ett juristjobb som inte kräver en helvetes massa övertid och suger livsglädjen ur en?

Till skillnad från många andra prioriterar jag varken karriär eller stora pengar. Familjejuridik eller försäkringsjobb verkar kul men jag vill inte utbilda mig 4,5 år bara för att inse att mitt liv kommer bli ett stresshelvete fram till pensionen.

Jag är inte lat och jag gillar att jobba, men på normala tider och med en hanterbar arbetsbörda. Är detta möjligt att uppnå inom någon gren av juristbranschen?

Får panik av allt snack om hur tävlingsinriktat det är, hur hård konkurrensen är och att man får beredd på att jobba livet ur sig.

Jurstuds, och den här tråden, fokuserar mest på affärsjuridik och att sitta ting. För det krävs bra betyg och hårt arbete. Det är en minoritet som går den vägen. Det finns inga arbetslösa jurister, och de flesta gör något helt annat än M&A eller domarbanan.

Till det kommer att juristprogrammet har en överrepresentation av tävlingsinriktade, hetsbenägna individer. Bilden av juristvärlden kan bli ganska skev.

Det finns gott om 40h/v-jobb.

Med det sagt ska man nog inte underskatta konkurrensen även i mindre uppmärksammade branscher. Ffa familjejurister tror jag har det ganska tufft i början av karriären (jag upplever att man får jobba rätt hårt för att få skäligt betalt, men det vet andra bättre).
Citera
2016-01-20, 23:36
Bannlyst
Citat:

Don't do it.

Massa relevant fakta borttaget
Senast redigerad av EckhartTolle 2016-01-21 kl. 00:00.
Citera
2016-01-21, 00:13
Medlem
Makubes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jurstuds, och den här tråden, fokuserar mest på affärsjuridik och att sitta ting. För det krävs bra betyg och hårt arbete. Det är en minoritet som går den vägen. Det finns inga arbetslösa jurister, och de flesta gör något helt annat än M&A eller domarbanan.

Till det kommer att juristprogrammet har en överrepresentation av tävlingsinriktade, hetsbenägna individer. Bilden av juristvärlden kan bli ganska skev.

Det finns gott om 40h/v-jobb.

Med det sagt ska man nog inte underskatta konkurrensen även i mindre uppmärksammade branscher. Ffa familjejurister tror jag har det ganska tufft i början av karriären (jag upplever att man får jobba rätt hårt för att få skäligt betalt, men det vet andra bättre).

Tack, bra svar!
Citera
2016-01-21, 00:13
Medlem
Makubes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckhartTolle
Don't do it.

Massa relevant fakta borttaget

Lust att utveckla? :-)
Citera
2016-01-21, 01:37
Bannlyst
Citat:
Lust att utveckla? :-)

Om du verkligen är intresserad av psykologi kommer du finna tillvaron vid juridiska extremt torftig.
Extremt.

utvecklade i första inlägget men raderade.

Du kanske måste testa själv, vissa saker går inte att förklara. Men det handlar om människotypen. De som läser juridik är helt enkelt en typ av människor, de som läser läkare är en typ o.s.v.

Nu ska jag inte utveckla för mycket då kommer narcissisterna som även är empatiska genier in och ska domdera.
Senast redigerad av EckhartTolle 2016-01-21 kl. 01:40.
Citera
2016-01-21, 04:40
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:

Handläggare på statlig myndighet kanske är något för dig då? Skatteverket, Försäkringskassan, Migrationsverket eller jobba som nämndsekreterare? Bygglovshandläggare? A-kassa? Det finns nog en massa softa juristjobba också.

Själv har jag blandat lite bland specialkurserna för att bredda mig. Mina betyg är inte tillräckligt bra för ett jobb på någon toppbyrå eller domarbana. Jag har specialkurser i skatterätt, offentlig upphandling och migrationsrätt. Vart hamnar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in