2016-01-10, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Hur menar du? Är intelligenta personer alltid narcissister? Bara för att GW är självgod och låtsas vara smart, så är alla intelligenta personer plötsligt narcissister?

Ta inte allt så jävla bokstavligt, men det tycks ofta komma efter som ett brev på posten för _vissa_. Det jag undrade över var den bakomliggande psykologin till varför GW är så självgod som han är, någon annan?
Senast redigerad av spaceistheplace 2016-01-10 kl. 21:33.
Citera
2016-01-12, 20:54
Medlem
darthvaders avatar
Det slog mig när jag såg bilderna i "Leif GW Persson - min klassresa" att det är något sydländskt över morsan hans. Lite sloknäst och lite djupt liggande ögon. Lite italiensk, får jag för mig. Lite öst, kanske? Med tanke på att sonen blev professor, ligger judisk närmast. Å andra sidan var det många svenska 50-talstanter som såg ut så. Någon som vet?
Citera
2016-01-12, 21:05
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darthvader
Det slog mig när jag såg bilderna i "Leif GW Persson - min klassresa" att det är något sydländskt över morsan hans. Lite sloknäst och lite djupt liggande ögon. Lite italiensk, får jag för mig. Lite öst, kanske? Med tanke på att sonen blev professor, ligger judisk närmast. Å andra sidan var det många svenska 50-talstanter som såg ut så. Någon som vet?
Vallon? GW löser gåtorna genom att smida medan järnet är varmt.
Citera
2016-01-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Själv uppvuxen i miljonprogrammets söderförort så ser jag också luckor i levnadsbeskrivningen som den gode Leif ger. På ena eller andra sidan Odengatan, wtf...

Nej, det var fortfarande på samma sätt ända till tidiga 2000-talet. När Alliansen tog över och gjorde om hela innerstan till måltavla för alla klassresenärer så var det bara sista spiken. Det är kanske därför du och andra yngre personer inte kan relatera till såna där idéer. Bodde man på Öfvre så kände man normalt inte ens igen namnet på de flesta förorterna.

Kollade för övrigt just på hans lilla dokumentär. Bortsett från att han fick en verkligt unik infallsvinkel utifrån det som hände med Geijer-affären, och att i princip allt han gjort för svensk tv är av toppkvalité, ser jag honom som totalt ointressant. Som jag känner överklassen tror jag de flesta tycker han är irriterande, om inte bara ett rent skämt.

Som sagt, det krävs mer än pengar för att komma in i överklassen. Förmodligen därför han inte känner sig som hemma. Det är enligt mig en förvanskning vi får serverad rakt i ansiktet angående hans påstådda klassresa. Han har aldrig någonsin levt som arbetarklass, däremot har han sett den gamla arbetarklassen på hyfsat nära håll. Kom ihåg att hans morfar var rik affärsman.
Citera
2016-01-16, 18:31
Medlem
Herr persson ser nu slutet på ljuset i tunneln, med en dåres envishet har han hållit fast vid att en a-lagare som Pettersson inte kan vara gärningsmannen i Palmemordet, så nu dyker ett förmodat mordvapen upp och det är den eminente proffesorn som presenterar det.Om nu inte Pettersson är skyldig till palme-mordet utan vi istället använder oss av professorns egna favorit teori, vem har ett motiv. Var var Leif på mordnatten?
Citera
2016-01-16, 18:39
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darthvader

Lite väl många tramsiga funderingar från dig, men om funderar så varför kontaktar du inte honom och frågar hur hans släktträd ser ut?
Citera
2016-01-16, 18:50
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Herr persson ser nu slutet på ljuset i tunneln, med en dåres envishet har han hållit fast vid att en a-lagare som Pettersson inte kan vara gärningsmannen i Palmemordet, så nu dyker ett förmodat mordvapen upp och det är den eminente proffesorn som presenterar det.Om nu inte Pettersson är skyldig till palme-mordet utan vi istället använder oss av professorns egna favorit teori, vem har ett motiv. Var var Leif på mordnatten?
Det kan du ta i MOP-forumet, t ex där --> (FB) Teorin att Leif GW Persson är Palmemördare

Jens Linds dokumentär har renderat drygt 300 inlägg i TV-forumet. --> (FB) Leif GW Persson Min klassresa svt
Citera
2016-01-16, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det kan du ta i MOP-forumet, t ex där --> (FB) Teorin att Leif GW Persson är Palmemördare

Jens Linds dokumentär har renderat drygt 300 inlägg i TV-forumet. --> (FB) Leif GW Persson Min klassresa svt
Tack för den, ytterligare en forumdel som jag aldrig besökt trots medlem sedan starten!
Citera
2016-01-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Nej, det var fortfarande på samma sätt ända till tidiga 2000-talet. När Alliansen tog över och gjorde om hela innerstan till måltavla för alla klassresenärer så var det bara sista spiken. Det är kanske därför du och andra yngre personer inte kan relatera till såna där idéer. Bodde man på Öfvre så kände man normalt inte ens igen namnet på de flesta förorterna.

Kollade för övrigt just på hans lilla dokumentär. Bortsett från att han fick en verkligt unik infallsvinkel utifrån det som hände med Geijer-affären, och att i princip allt han gjort för svensk tv är av toppkvalité, ser jag honom som totalt ointressant. Som jag känner överklassen tror jag de flesta tycker han är irriterande, om inte bara ett rent skämt.

Som sagt, det krävs mer än pengar för att komma in i överklassen. Förmodligen därför han inte känner sig som hemma. Det är enligt mig en förvanskning vi får serverad rakt i ansiktet angående hans påstådda klassresa. Han har aldrig någonsin levt som arbetarklass, däremot har han sett den gamla arbetarklassen på hyfsat nära håll. Kom ihåg att hans morfar var rik affärsman.

Nu är det ju så att jag passerat 60 bast för ett bra tag sen, och bott hela mitt liv i Sthlm. Ett antal år i innerstan också. Den där distinktionen mellan olika sidor på Odengatan har jag faktiskt aldrig hört talas om.

Men jag kan hålla med dig i annat. Att benämna dokumentären "Klassresan" är missvisande. Denna resa har han inte gjort. Och jag vet inte många andra heller som gjort sådana. Han har tjänat ihop en hel mängd miljoner, men det är ju en helt annan sak. Dessa miljoner kommer från hans böcker.

Att han skulle vara en av de besuttna i överklassen är bara befängt. Och att köpa en lantegendom i Sörmland har många andra med feta plånböcker gjort. Det ger dig inte inträde till de burgna på Strandvägen, Narvavägen och Karlaplan med nån slags automatik.

Och att svinfesta i en östermalmslägenhet i ungdomen.....ja, vem fan har inte gjort det.

Men ändå gillar jag herr GW. Han bryter mönster. Och han är sig själv. Sen att han ljuger lite här och där får man ta.
Citera
2016-01-16, 20:16
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Nu är det ju så att jag passerat 60 bast för ett bra tag sen, och bott hela mitt liv i Sthlm. Ett antal år i innerstan också. Den där distinktionen mellan olika sidor på Odengatan har jag faktiskt aldrig hört talas om.

Men jag kan hålla med dig i annat. Att benämna dokumentären "Klassresan" är missvisande. Denna resa har han inte gjort. Och jag vet inte många andra heller som gjort sådana. Han har tjänat ihop en hel mängd miljoner, men det är ju en helt annan sak. Dessa miljoner kommer från hans böcker.

Att han skulle vara en av de besuttna i överklassen är bara befängt. Och att köpa en lantegendom i Sörmland har många andra med feta plånböcker gjort. Det ger dig inte inträde till de burgna på Strandvägen, Narvavägen och Karlaplan med nån slags automatik.

Och att svinfesta i en östermalmslägenhet i ungdomen.....ja, vem fan har inte gjort det.

Men ändå gillar jag herr GW. Han bryter mönster. Och han är sig själv. Sen att han ljuger lite här och där får man ta.

Han sa väl ändå i dokumentären att han ändå inte riktigt kände sig som de i överklassen som var födda som det...
Citera
2016-01-16, 20:42
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Han sa väl ändå i dokumentären att han ändå inte riktigt kände sig som de i överklassen som var födda som det...

Ja,det var som en tågresa, men man kom aldrig fram.
Citera
2016-01-16, 22:02
Medlem
Citat:

Det där var inget vedertaget, utan bara som hans kompis uttryckte det just då. Det hade lika gärna kunnat vara "fel sida av Linnégatan". Det jag pekar på är att innerstan var väldigt kraftigt segregerad ända in på tidiga 2000-talet, något genom Alliansens väldigt radikala förändringar försvann helt.

Visst förekom den där typen av indelning fortfarande hos min generation. Gärdet, Hjorthagen och det där området på Valhallavägen bort mot Roslagstull var ett bortre mörker. Jämför med Lärkstaden, Villastaden, Diplomatstaden, Djurgården och Övre Östermalm - genuint exklusiva och priviligierade miljöer.

Det handlar alltså inom ett visst uttryck (fel sida av Odengatan), utan om vilka klasskillnader som rådde bara i innerstan. För att inte tala om förorten. Där bodde det bara missbrukare, psykfall, drägg och invandrare. Folk inanför tullarna hade ingen anledning att undra över det som låg utanför.

Citat:

Han hade det väldigt väl förspänt hela vägen. Det där med klassresa är verkligen rent skitsnack och socialdemokratisk propaganda enligt mig. Han är som socialdemokrat helt fixerad vid klass och att kategorisera människor och saker enligt marxistiska riktlinjer.

Tycker dock inte han är sig själv. Han är uppenbart kraftigt påverkad av all psykofarmaka han trycker i sig. Dessutom mycket svårt alkoholiserad ("periodare"). Vad menar du är han själv? En karta rohypnol och ett helrör Branca?

Hans litteratur skulle jag inte heller ta i med tång. Det räcker med att lyssna hur det låter när han pratar för att det ska framgå vad det är för kvalité på hans intellekt (mer eller mindre lika obefintligt som någon genuin personlighet hos honom).

Däremot ligger det en verklig storhet i de kriminaldraman han gjort för SVT. De grejerna är verkligen värda guld. Så visst är han intressant på grund av det, och incidenten med Geijer-affären, men det som förbryllar är hur allt annat han gjort kan vara så jävla dåligt och misslyckat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in