2015-12-31, 17:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Fadern (hör vi Strindberg?) var en hederlig arbetare med rejäla kängor och stadig blick. Sådana fanns faktiskt. Du behöver läsa boken Gustavs Grabb eller GWs fina kvällstidnings-kolumn om pappan. Är den bilden garanterat objektiv? Absolut inte. Men det är GWs bild, den som präglat hans förhållande till Gustav.

Du behöver öva på din läsförståelse. Jag ifrågasätter inte minnesbilden av fadern, och inte heller klandrar jag fadern. Att GW talar så nedsättande om modern får doch inte per automatik att valören på komplimang om fadern blir högre.
Jag menar att en "polisprofessor" som är väl medveten om att föräldrar kan komma att hållas ansvariga för vad barn har hemma i föräldrarnas bostad kanske inte rimligtvis borde vara så kränkt över moderns tillträde till "gömman". Han påstår väl inte ens att modern läst breven, än mindre elakt förlöjligat honom inför bekantskapskretsen? Och modern är ju död sedan länge väl, det går alltså inte att få verifierat huruvida hon var orolig och om den eventuella oron var befogad. Alkoholist är ju GW idag, modern kanske tydde tecken om detta redan i tonåren?
Därav tycker jag alltså att det framstår som "out of touch"", eller rent av överspänt, att påstå att man hatar en förälder för att föräldern i fråga gör något som föräldrar förväntas göra av samhället i stort. Den kritiken är helt frikopplad från GWs uppfattning om fadern (eller för all del någon annans uppfattning om fadern)). Att GW hyllar fadern gör på samma sätt inte orden om modern mindre småaktiga (utifrån att de de facto yttras av honom i vuxen ålder).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-12-31 kl. 18:03.
Citera
2015-12-31, 17:58
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Har det diskuterats tidigare om han mördade Palme? Eller finns det en tråd om det? Tror inte det själv och gillar GW men det är ju inte omöjligt Särskilt när man vet att han planerade att döda sin egen mor. Han hatade Palme och har dessutom jobbat mycket med fallet.
Citera
2015-12-31, 18:06
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du behöver öva på din läsförståelse. Jag ifrågasätter inte minnesbilden av fadern, och inte heller klandrar jag fadern. Att GW talar så nedsättande om modern får doch inte per automatik att valören på komplimang om fadern blir högre.
Jag menar att en "polisprofessor" som är väl medveten om att föräldrar kan komma att hållas ansvariga för vad barn har hemma i föräldrarnas bostad kanske inte rimligtvis borde vara så kränkt över moderns tillträde till "gömman". Han påstår väl inte ens att modern läst breven, än mindre elakt förlöjligat honom inför bekantskapskretsen? Och modern är ju död sedan länge väl, det går alltså inte att få verifierat huruvida hon var orolig och om den eventuella oron var befogad. Alkoholist är ju GW idag, modern kanske tydde tecken om detta redan i tonåren?
Därav tycker jag alltså att det framstår som "out of touch"", eller rent av överspänt, att påstå att man hatar en förälder för att föräldern i fråga gör något som föräldrar förväntas göra av samhället i stort. Den kritiken är helt frikopplad från GWs uppfattning om fadern (eller för all del någon annans uppfattning om fadern)). Att GW hyllar fadern gör på samma sätt inte orden om modern mindre småaktiga (utifrån att de de facto yttras av honom i vuxen ålder).

Annars var kärnan i din tes att fadern var den som åstundade rikedom. Vilket alltså var fel.
Citera
2016-01-02, 07:38
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Har det diskuterats tidigare om han mördade Palme? Eller finns det en tråd om det? Tror inte det själv och gillar GW men det är ju inte omöjligt Särskilt när man vet att han planerade att döda sin egen mor. Han hatade Palme och har dessutom jobbat mycket med fallet.

Lämplig tråd finns i KoAT-forumet --> (FB) Teorin att Leif GW Persson är Palmemördare

6 st inlägg flyttade härifrån och dit.

/ Moderator
Citera
2016-01-02, 08:04
Bannlyst
Märkligt att man kan ha sådana hemligheter att man är beredd att döda för dem.

Rent av fåninga tonårshemligheter som fortfarande söker en som 70-åring.

Mannen synes inte riktigt lätt att förstå sig på.
Citera
2016-01-02, 09:04
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Märkligt att man kan ha sådana hemligheter att man är beredd att döda för dem.

Rent av fåninga tonårshemligheter som fortfarande söker en som 70-åring.

Mannen synes inte riktigt lätt att förstå sig på.

Alla mödrar är inte goda, här ser vi vad det kan göra med gamla gubbar och människor i alla åldrar. Jag tror på Leif GW när han beskriver moderns kyla, missunnsamhet, avund, bakhåll, svek och lögner. Kanske hade gubben blommat ut som fullblodspsykopat om fadern försvunnit, eller omkommit i arbetet, det var visst nära en gång. Den som står barnet närmast, kan också skada det mest.

Om han som vuxen överöst sin mor med kärlek (som en förälder bör göra) hade det troligen varit plågsammare för mottagaren/modern än om han spelat på de kalla strängarna. Det är ju vad barnaplågare vill, misstänker jag.

Tror att Leif GW behöver utveckla det här runt modersrelationen om han inte vill ägna återstoden av sitt liv åt att försvara sig på den här punkten. Han behöver kanske vrida runt i såret…

Undrar hur jul och andra högtider spenderades av den unge Leif GW om han aldrig återsåg sin mor efter studenten? Hur och var träffade han sin syster och far? Utanför hemmet?
Senast redigerad av IQ130 2016-01-02 kl. 09:09.
Citera
2016-01-07, 02:20
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
I avsnittet som följde efter detta visades ett minireportage om Fleming Broman och tillslaget i Sandhamn 1975. I motsats till Leif Stenberg har Broman enbart negativa personliga egenskaper enligt Veckans brotts Leif GW Persson. Där Stenberg är underhållande är Broman avskyvärd: kriminell och "kroghabitué".

Märkligt är att Leif GW Persson flera gånger dementerar att han skulle medverkat till att Broman åkte fast. Han säger att han minsann visste vad Broman sysslade med, men satte dit honom gjorde han inte. Varför inte det då? Och varför är det så viktigt att påpeka det 34 år senare?

(Broman påstod 1982 att Leif GW Persson förmedlat info till Aftonbladet i början av samma år om att Broman varit polisens infiltratör i en operation.)

Det där är väl till och med brottsligt av någon som arbetar inom polisen?
Citera
2016-01-07, 02:25
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Läs "Gustavs grabb" ordentligt, eller lyssna noga på vad Leif säger i programmet.

Morsan svek honom grundligt genom att hemligen behålla en extra nyckel till Leif egen "hemliga låda", där han bland annat förvarade egna dagböcker, hemliga kärleksbrev etc. Plus att hon tog hand om de pengar som Leif välbesuttna morfar gav till honom. Det sveket har Leif aldrig förlåtit. Med tanke på att han hade en farsa som enligt hans egen utsago, och även andras, var en extrem schysst person på alla sätt, så tror åtminstone jag att Leif upplevde morsans svek som något mycket större än det i själva verket var. Men jag har ändå svårt att kalla morsans svek en "skitsak".

Hon kanske var mån om pojken, som trots allt inte var myndig?

Han var ju sprit- och cigarettsmugglare och skrev väl antagligen om det i sin jättehemliga dagbok.

Sedan kan det ju ligga annat bakom eftersom han blev utslängd hemifrån så fort han tagit studenten.
Citera
2016-01-07, 02:32
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Jag håller faktiskt med dig till stora delar. Men nu är jag ju varken familjeterapeut eller psykolog, jag är bara den ingenjör Leffe aldrig blev.

Jag ville med mitt inlägg bara återge den bild som Leif själv ger i både boken och i programmet del 1 som sändes i TV. Som jag fattar det så var det den där jämrans nyckeln som var upprinnelsen till det stora hatet mot morsan.

Själv uppvuxen i miljonprogrammets söderförort så ser jag också luckor i levnadsbeskrivningen som den gode Leif ger. På ena eller andra sidan Odengatan, wtf...

Och det här inträdet till Norra Real ger ju upphov till en hel del frågetecken.

Växte han inte upp i funkishus på Gärdet? (Miljonprogrammen byggdes i förorterna på 60-talet, då var GW redan utsparkad hemifrån.)

GWs pappa fick lägenheten för att han åtog sig jobbet som portvakt, enligt Jens Lind/SVT.

Fast portvakten i det likadana grannhuset bodde så ungarna kunde knacka på rutan "och jävlas". Portvakter bodde på nedre botten, försäkrade GW i programmet.
Citera
2016-01-07, 02:43
Medlem
V-Villessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Alla mödrar är inte goda, här ser vi vad det kan göra med gamla gubbar och människor i alla åldrar. Jag tror på Leif GW när han beskriver moderns kyla, missunnsamhet, avund, bakhåll, svek och lögner. Kanske hade gubben blommat ut som fullblodspsykopat om fadern försvunnit, eller omkommit i arbetet, det var visst nära en gång. Den som står barnet närmast, kan också skada det mest.

Om han som vuxen överöst sin mor med kärlek (som en förälder bör göra) hade det troligen varit plågsammare för mottagaren/modern än om han spelat på de kalla strängarna. Det är ju vad barnaplågare vill, misstänker jag.

Tror att Leif GW behöver utveckla det här runt modersrelationen om han inte vill ägna återstoden av sitt liv åt att försvara sig på den här punkten. Han behöver kanske vrida runt i såret…

Undrar hur jul och andra högtider spenderades av den unge Leif GW om han aldrig återsåg sin mor efter studenten? Hur och var träffade han sin syster och far? Utanför hemmet?

Självkritiken när det handlar om att måna om sina barn ligger väl heller inte på världsmästarnivå när han själv fick en son som han tydligen struntade helt och hållet i under de första tiotalet åren åtminstone, troligen till stor del även efteråt.

Sonen fick enligt Leifs syster träffa farmor och farfar första gången när han var tolv år, och det var på eget initiativ.

Ska vi gissa på att sonen (Patrik?) inte har så höga tankar om Leif idag?

Har han förresten inte en dotter som skriver deckare?

Jo, ta mig fan:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Malin_Persson_Giolito

En väldigt bra titel på en deckare "Bortom varje rimligt tvivel".
Citera
2016-01-10, 19:29
Avslutad
Någon som är insatt i psykologi och kan dra en teori om varför han är en sådan självbelåten narcissist? Inte sällan i veckans brott när Leif blir överträffad måste han alltid hävda sig och ha sista ordet till varje pris. Han verkar ju minst sagt intelligent men varför kommer det sig att just intelligenta alltid måste vara sådana narcissister? Dålig självkänsla i grunden?
Citera
2016-01-10, 20:50
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaceistheplace
Någon som är insatt i psykologi och kan dra en teori om varför han är en sådan självbelåten narcissist? Inte sällan i veckans brott när Leif blir överträffad måste han alltid hävda sig och ha sista ordet till varje pris. Han verkar ju minst sagt intelligent men varför kommer det sig att just intelligenta alltid måste vara sådana narcissister? Dålig självkänsla i grunden?

Hur menar du? Är intelligenta personer alltid narcissister? Bara för att GW är självgod och låtsas vara smart, så är alla intelligenta personer plötsligt narcissister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in