2016-01-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Såklart ! En krönikör uttalar sig givetvis fritt oavsett ifall du heter Britta eller Leif. Så är det. Men när en krönikör klämmer sig emellan journalister i en direktrapportering ifrån HoR och där ger sina "åsikter/krönikor" nja. . .

Visst är ni redan styrda och överdrivet känslosamma men. . . . En fråga. Varför behövdes Britta i direktrapporteringen ? Ingen annan av de tidningar som rapporterade hade en enögd "krönikör" som klämde sig in mellan varven. Förut var ni ju så förtjusta i Samir(nlt) Vad hände där ? Ingen
Britta kom emellan tror jag visst. . . Tramsigt att se/läsa. Ser du detsamma ?

Hursomhelst sicken tur att IB kommer till tals oavsett tillvägagångssätt. Gällande "en modernare rättegång" så fixar man detta. Bra o s v

Jag har endast läst hennes krönika i tidningen.

Förra gången ringde IB till IR kl 06.00 samma dag förhöret skulle ske, vilket inte gjorde det enkelt att få tag på tolkar. Nu finns ju bättre förutsättningar med tekniken på plats.

IBs bevisvärde är dock fortfarande marginellt.
2016-01-16, 13:23
Medlem
Åklagaren förstår att de nya vittnena tillåts av HR

Min bedömning är att de nya vittnesmålen inte är avgörande, men förstår att de tillåts, säger åklagaren Lars-Göran Wennerholm.

"Det är också viktigt enligt Wennerholm att det blir en objektiv bedömning.

– Detta är förmodligen den sista prövningen av målet och då är det också av vikt att Bilevicius känner att allt han har velat kommer fram.Det är också viktigt enligt Wennerholm att det blir en objektiv bedömning.

– Detta är förmodligen den sista prövningen av målet och då är det också av vikt att Bilevicius känner att allt han har velat kommer fram."

http://sla.se/skovde/2016/01/15/aklagaren-forstar-att-hovratten
2016-01-16, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Du har läst in dig sannerligen, på vad? ett tomt blad men....

I och med dina "fallstudier" så blir det så jävla enkelriktat. Syns att du googlat och har en agenda och så får man via Google. Inget illa menat. Men.....

Du har ingen (er)helhet. Egentligen har du inget annat att komma med än att du upprepar din teori via Google utan proffession. Det blir inte sant för det. Tyvärr.

Ditt synsätt stämmer ganska väl överens med alternativteoretikernas, nekrofili osv. Men det fattar du inte då du bara läser fallstudier som du förvanskar så det faller in i fallet( dina/åklagarens teorier) .

Nog om detta. Nu skall vi invänta IR!s vittnen. Däribland IB. Det skall sannerligen bli intressant med tanke på direktiven HD gett oss. I och med dessa bör det vara kört för IB, även polisen BB och dennes vittnesmål. Tyvärr. Eller inte......
Jag har både utbildning och intresse så sorry - det är inte värst googlat i all hast. För övrigt förbehåller jag mig rätten att se snardrag innan en eventuell RPU. Ha det.
2016-01-16, 13:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.skaraborgslanstidning.se/article/hovratten-stoppar-inte-vittnen/

Hovrätten stoppar inte vittnen
Publicerad 15 jan 2016
LISA HOLM Hovrätten godkänner nya vittnen till rättegången i Lisa Holm-målet.
– Huvudregeln är att ge tillstånd till vittnen som försvaret vill kalla, säger hovrättsrådet Martin Andersson.
Så nu kanske det kan bli slut på gnället från alla er som, stup i ett, på värsta vis kritiserar advokat IR och påstår att hon bryter regler här och där bara för att hon kallar nya vittnen.
Ingen har skrivit att hon bryter mot nån regel, ta för fan och läs bättre. Huvudregeln som diskuterats är att ett vittne ska i första hand vittna på plats och har inte ett skit med det du citerar att göra.
HovR har även kommenterat innan och sagt att sjukdom utan intyg inte är ett giltigt skäl.
Citat:
Hovrättens ordförande Linda Hallstedt menade under förhandlingarna att dålig hälsa inte var ett skäl för att inte infinna sig i rättssalen, och att man från rättens sida inte kunde uttala sig om en eventuell hotbild.http://www.skovdenyheter.se/article/nerijus-fru-kan-vittna-over-telefon/
Edit:
Alhem om expertvittnen: "- Det är inte förbjudet, men väldigt konstigt"
Brandtler ifrågasätter tidsperspektivet om inkallade vittne - att vänta 8 veckor. Påtalar att det är ovanligt att vräka in vittnen som redan finns (AJ)
Wennerholm vill ha specat vad det ska tillföra.
Senast redigerad av develi 2016-01-16 kl. 14:10.
2016-01-16, 14:09
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Ser man till de Vittnesuppgifter som finns i FUP 16.30-19.15 så har man svårt att förstå att inte en bil som befinner sig så pass nära i tid och så pass nära Lisas moped skulle vara av intresse. Även om den är kontrollerad och ansedd inte ha med bortförandet att göra är den för central för att hoppas över. Och definitivt med tanke på vad som tagits med.
2016-01-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Denne NB verkar vara en märklig man. Han är dömd i TR till livstid för mord och verkar inte bry sig.
Om det nu är första gången han blir dömd för något och i detta fall mord och han är oskyldig, så är det mycket märkligt att han inte reagerar. Hur många i tråden hade reagerat på samma sätt om ni blivit oskyldigt anklagade för mord. Ni hade förmodligen gjort allt för att bli rentvådda.

Inte ens hans försvarare verkar lägga ned något större krut på att få honom fri. Det verkar mer som att NB tiger och samtycker.

Han bryr sig nog, men är inte mer korkad än att han vet att han är överbevisad och väljer därför att vara tyst. Oavsett vad han säger kommer han att dömas till livstid. Än värre är väl att jag misstänker - eller är ganska säker på att även hans bror och fru är mycket väl medvetna om att herr balt är skyldig. I annat fall hade väl både bror och fru gjort allt i sin makt (varit med under rättegången mm.) för att försöka bevisa att NB är oskyldig. Ingen i hans familj eller nära vänner sitter och stödjer honom när han hamnat in en mycket svår situation i ett annat land. Nej, alla VET redan att han är skyldig.
2016-01-16, 14:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har inte skrivit om krönikören heller förut men den kritik som kommer är pga av att hon skriver med känslor - om du kollar så är de mesta (rent spydiga) reaktionerna om någon skriver utifrån offrets perspektiv. Då anses det klibbligt, melodramatiskt och tårdrypande. Det ses ett mönster på kritiken.
Det är snarare viktigt att detta framkommer likaväl. Det finns en sorg, det finns anhöriga och det finns en människa som gått bort i ung ålder på ett extremt sätt. Det kan lätt glömmas bort och bli en teknisk diskussion som faktiskt till och med välter över till råhet och oetiskt.

Det är bra att någon betonar offrets perspektiv. I trippelmordet reagerade anhöriga på detta, deras dotter försvann mitt i det hela - den som levt, den de älskade och som de mindes. En siffra i statistiken, en anonym i ett brottsfall som kom i skymyndan.
Det finns således två perspektiv: mordfall och sorg och krönikören gör ett bra jobb som lyfter fram Lisa.
2016-01-16, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om NB är psykopat, som många av er påstår, så skäms han inte, psykopater har inget riktigt samvete.

Han är inte psykopat. Mordet har ingenting med psykopati att göra.
2016-01-16, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Förra gången ringde IB till IR kl 06.00 samma dag förhöret skulle ske, vilket inte gjorde det enkelt att få tag på tolkar. Nu finns ju bättre förutsättningar med tekniken på plats.

IBs bevisvärde är dock fortfarande marginellt.

Så gjorde IR med men timmarna före det ringde åklagaren henne. Likaså ringde ÅK brodern live från rättegången, på Wennerholms initiativ. Vi lyssnade båda på det. T o m spännande tyckte jag. Vem svarar, vem svarar inte ? Ingen vart aktuellt där och då men som du nu skriver är åter frugan på tapeten. I TR gick det inte som det skulle men möjligtvis lyckas både tolkar och tekniker bättre denna gång. IB däremot kommer inte lyckas bättre, kan man ens lyckas bättre på en lögn ? Må åklagaren ställa rätt frågor, försvarets frågor kan vi redan förutspå och dessa frågor/ givna dvar ger absolut inget utan den "försvunnen brodern" . Hujedamig så beklagligt att han gick upp i rök. Sorgesamt.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har både utbildning och intresse så sorry - det är inte värst googlat i all hast. För övrigt förbehåller jag mig rätten att se snardrag innan en eventuell RPU. Ha det.

Okej
Senast redigerad av LKVN 2016-01-16 kl. 14:30.
2016-01-16, 14:36
Medlem
Citat:
Du har läst in dig sannerligen, på vad? ett tomt blad men....

I och med dina "fallstudier" så blir det så jävla enkelriktat. Syns att du googlat och har en agenda och så får man via Google. Inget illa menat. Men.....

Du har ingen (er)helhet. Egentligen har du inget annat att komma med än att du upprepar din teori via Google utan proffession. Det blir inte sant för det. Tyvärr.

Ditt synsätt stämmer ganska väl överens med alternativteoretikernas, nekrofili osv. Men det fattar du inte då du bara läser fallstudier som du förvanskar så det faller in i fallet( dina/åklagarens teorier) .

Nog om detta. Nu skall vi invänta IR!s vittnen. Däribland IB. Det skall sannerligen bli intressant med tanke på direktiven HD gett oss. I och med dessa bör det vara kört för IB, även polisen BB och dennes vittnesmål. Tyvärr. Eller inte......

Detta är helt korrekt, vi vet alldeles för lite om balten som kommer att bli dömd till livstid även i HR. Det är lätt att slänga sig med diagnoser i krimtrådar, men det är lite med invecklat och avancerat än så.
2016-01-16, 14:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Detta är helt korrekt, vi vet alldeles för lite om balten som kommer att bli dömd till livstid även i HR. Det är lätt att slänga sig med diagnoser i krimtrådar, men det är lite med invecklat och avancerat än så.
Det är väl ingen som inte är medveten om att en P7:a eller sen RPU fastställer diagnos. Man kan dock vara jävligt överens om att denna person inte är frisk utifrån hur mordet ser ut.. och där utgår reflektionerna från:
Upphängd, strypt, naken och som sagt flera meter silvertejp ger en viss vägledning.
2016-01-16, 14:53
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP

Vad är det som är så invecklat. Han hör till dom Cirka 90 procent, av dem som döms för - mordförsök,mord, dråp eller dråpförsök som har en psykiatrisk diagnos. Fakta brukar tala sitt tydliga språk, det här fallet är knappast något undantag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in