Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-15, 19:10
  #2389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Är det verkligen så, att filmen där GM blir lätt misshandlad och sedan kränkt är den enda bekräftade händelsen. Polisen säger att det finns fler händelser, bland annat en månad innan filmen. 23 November sker en utryckning till skolan, 27 November upprättas en polisanmälan.

Frågar återigen, vad hände den 23:e November? Vilka var inblandade i den påstådda händelsen? Vill gärna att du berättar mer.
Varifrån kommer informationen? Har du varit i kontakt med polisen?
__________________
Senast redigerad av Sebban 2016-01-15 kl. 19:17.
Citera
2016-01-15, 19:13
  #2390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Är det verkligen så, att filmen där GM blir lätt misshandlad och sedan kränkt är den enda bekräftade händelsen. Polisen säger att det finns fler händelser, bland annat en månad innan filmen. 23 November sker en utryckning till skolan, 27 November upprättas en polisanmälan.
Källa på det?(sarkastiskt? Ja)Finns nog iaf en händelse till som torde kunna ses som bekräftad även i dina ögon. GM tog livet av BO. Utöver det så tycks inte det vara nog belagt det andra som kommit fram i din mening, förutom då det dom stödjer det som du tycks bestämt dig för. Även fast du inte kan belägga detta mer än det du förkastar. Tycker mig komma ihåg att du skrivit "det kommer väl fram tids nog ändå"(ber om ursäkt om jag lägger ord i munnen på dig om det inte vart du). Hade det inte vart ganska gött å inte dra grabbens minne i smutsen utan att ej kunna belägga det mer än med underlag du i andras fall sj förkastar? Detta då man verkligen kan fråga sig hur det kan vara så viktigt för dig att karaktärisera ett BO du ej ens känner på uppgifter du inte har någon insikt som en mobbare? Släpp det å invänta att du får belägg eller godta att iaf jag kommer tolka din fortsatta strävan att du har en egen och obehaglig agenda.
__________________
Senast redigerad av malmi 2016-01-15 kl. 19:19.
Citera
2016-01-15, 19:22
  #2391
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Kommer inte att bli något straff överhuvudtaget. GM är inte straffmyndig.

Något straff borde det väl bli, ingen ska väl till exempel typ kunna utföra bestialiska massmord och terrorbrott och komma undan med ett par års ungdomsvård bara för att den är 14 år?

I det här fallet så har ju en person så gott som oprovocerat blivit mördad utan anledning, så 20-30 års psykisk vård hade varit ett lagom straff eftersom det inte finns dödsstraff.
Citera
2016-01-15, 19:28
  #2392
Medlem
TreatGirlsGentlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwaesad177
Finns inte så mycket mer än en FB post att hon skulle ha blivit avstängd dock så har ju svenska skolor som praxis att stänga av/flytta elever som blir mobbade så.. ja vem vet.

Det finns också FB-sidan Alla vi som stöttar Arminas
https://www.facebook.com/Alla-vi-som...12502/?fref=ts
där hon som startat den skriver om att GM slagit en tjej. Hon är f.ö. också arg på "Detta jävla politik och rasist snack!".
Sedan fanns det många kommentarer på skolans FB-sida men den är borttagen nu.
__________________
Senast redigerad av TreatGirlsGently 2016-01-15 kl. 19:31.
Citera
2016-01-15, 19:37
  #2393
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Nä Bosse, det är inte sant. Det borde finnas händelser före brottet som påverkat till att det blev som det blev, varför gm valde en kniv, varför just då mörda, BO sociala bakgrund, gm hemförhållanden och mycket mer.
Det verkar som att gm valt en extraordinär lösning på ett, som du sade, vanligt skolproblem. Det är mycket möjligt, gm kanske var psykiskt sjuk, kanske frisk i den bemärkelsen att han endast drevs av ett vansinnigt hat.
Bosse, vad säger du om videon? Finns det något i den som kan ha påverkat händelseförloppet?

Brottet och bakgrunden
Naturligtvis finns det en bakrund, en historia, som har betydelse.
Brottet, planläggningen och genomförandet är det primära.
Om vi ska diskutera bakgrunden så måste det göras på ett
öppet och förutsättningslöst sätt.

Jag vill ge två exempel på bakgrundsbeskrivningar som jag vänder mig emot,
därför att dom inte är ägnade att skapa någon förståelse av vad som skett och
varför, utan bara har syftet att gagna en viss politisk agenda:

– GM var sandneger och så länge det finns sandnegrer i Sverige så händer sådant här.

– BO var en mobbare och han var också rasist. Så länge man inte stoppar sådana så
händer sådant här.

Allt är invandrarnas fel! Allt är rasisternas fel! Två kategoriska uttalanden, som
båda är lika ytliga och lika fel. Vi måste tränga lite djupare i frågeställlningarna
innan vi kommer att närma oss en verklig förståelse.

Jag tror att situationen, för de direkt inblandade, för de som går på Göingeskolan i Broby
och för alla andra skulle förbättras om en sann och fullständig bild av vad som hänt
fick tecknas. Utan att man först bestämmer vilka värderingar som ska överordnas
hur man beskriver vad som hänt.

Vad brottet består i är ju ganska tydligt och uppenbart.
Om vi ska försöka få en fullständig bild av bakgrunden så blir det svårare. En av
svårigheterna är att det då blir svårare att hålla isär fakta och värderingar.
Den här tråden visar ju tydligt hur enkelt det är att:
1. Välja ut en eller ett par händelser.
2. Göra sin egen beskrivning av händelserna utgående från sina egna värderingar.
3. Utgående från sina egna värderingar beskriva förloppet och dess orsaker så att
det stämmer med egna värderingar och politiska ställningstaganden.

Flashback behövs om sanningen ska fram
Detta händer ju inte bara på Flashback, det händer ju runt omkring oss hela tiden.
Men det finns en skillnad. Media och politiker generellt, agerar utgående från en
agenda som bl.a. går ut på att stigmatisera de som faller utanför normen. Jag tänker
t.ex. på de som tycker att immigrations- och integrationespolitiken borde få diskuteras
förutsättningslöst. Jag tänker också på de drygt 20%, ca 1 900 000 personer av Sveriges
befolkning som stöder SD.
Flashback representerar en yttrandefrihet som saknar motsvarighet i övriga samhället.
Därför är det naturligt att den diskussion som ofta inte får föras i övriga sammhället
förs här. En följd blir naturligtvis att diskussionen här ibland kan bli ganska extrem.

Bakgrund – Ska den vara grund eller djup?
Jag är övertygad om att bakgrunden till det här tragiska mordet finns att söka betydligt
längre tillbaka än till jullovets mordförberedelser, till videoklippet från lucia eller från
ett bråk som orsakats av sexuella trakasserier och övergrepp mot en eller flera flickor.
Nu ska jag tillåta mig att bli lite retorisk, med förhoppningen om att lite mer ska komma
fram:

1. I en artikel i SDS från september 2015 skevs det om att Östra Göinge
kommun, där Broby ligger, tar emot flest flyktingar i hela Skåne. I artikeln
skrevs om en förälder:
"Avsändaren kopplade ihop dubbelmordet på Ikea i Västerås med strömmen
av flyende människor som kommer till Sverige. Skolbarnen i Östra Göinge är
inte trygga när kommunen tar emot så många flyktingar, påstod föräldern."

2. I en artikel i Aftonbladet beskrevs tillståndet i skolan som "oroväckande".
Det beskrivs som "otryggt" och "oroväckande" och att "Skolbarnen i Östra
Göinge inte är trygga".

3. Hade de problem och svårigheter som ledde till mordet kunnat undvikas om
det funnits tillräckligt med pengar för att ha mindre klasser, fler personliga
assistenter och fler kuratorer? Hur mycket pengar talar vi om i så fall?
En fråga som leder till det förbjudna frågan om immigrationens kostnader...

4. Finns den typ av problem som ledde till det tragiska mordet på skolan
i Broby på många skolor i landet? Vad är i så fall orsaken till problemen?
Finns det politiska orsaker till att dessa problem till varje pris ska tystas
ner, därför att sanningen inte rimmar med någon viss politisk agenda?
Eller är det bara i Broby som sanningen ska döljas?

Det finns egentligen många fler frågor som borde ställas. Både i Broby
och i övriga Sverige. Det är ju klart från de få uttalanden som gjorts
av elever i Göingeskolan att dom blivit noga instruerade att säga så lite
som möjligt och helst ingenting alls. Vad är det som till varje pris inte
får komma ut?

Videon
Egentligen tycker jag att det är fel att rycka videon ur sitt sammanhang
som du, SlagenSvensk, gör. Du vill ju att vi ska se allt i sitt samman-
hang. För mig är det ändå en händelse som står ut för sig själv. Det överlagda
mordet. Jag har sett videon. Flera gånger. Med normal och med lägre hastighet.
Jag har försökt höra vad som sägs.
Det går säkert att göra fler tolkningar, men jag ser en pojke slå en annan
pojke med en öppen handflata. Därefter höjer den första pojken foten mot
den andra som skräms av gesten och av att han står ensam eller med en
kompis mot flera andra och därför springer därifrån. Även om det inte uppstod
några fysiska skador borde det inte hända. Jag har sett och fått beskrivet
för mig övergrepp, mobbning och trakasserier som pågått och pågår i skolor
som är långt mycket mer allvarliga och som inte lett till någon åtgärd. Jag tycker
inte att det är bra och rätt, men jag försöker att se verkligheten som den är.

mvh/Bo
Citera
2016-01-15, 19:48
  #2394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Källa på det?(sarkastiskt? Ja)Finns nog iaf en händelse till som torde kunna ses som bekräftad även i dina ögon. GM tog livet av BO. Utöver det så tycks inte det vara nog belagt det andra som kommit fram i din mening, förutom då det dom stödjer det som du tycks bestämt dig för. Även fast du inte kan belägga detta mer än det du förkastar. Tycker mig komma ihåg att du skrivit "det kommer väl fram tids nog ändå"(ber om ursäkt om jag lägger ord i munnen på dig om det inte vart du). Hade det inte vart ganska gött å inte dra grabbens minne i smutsen utan att ej kunna belägga det mer än med underlag du i andras fall sj förkastar? Detta då man verkligen kan fråga sig hur det kan vara så viktigt för dig att karaktärisera ett BO du ej ens känner på uppgifter du inte har någon insikt som en mobbare? Släpp det å invänta att du får belägg eller godta att iaf jag kommer tolka din fortsatta strävan att du har en egen och obehaglig agenda.

GM tog livet av BO, det är ett faktum. Men är det fel att diskutera vad han hade för motiv? För det är precis vad vi försöker göra. Jag kan till exempel inte förstå varför en sådan hyvens grabb som BO var enligt dig, såg till eller medverkade i att lägga upp en film på Internet som förnedrade GM. Räckte det inte med örfilen? Ingen av oss vet mer än att
1. BO gav GM ett örfil och att det filmades av BO:s kompisar och lades på Internet
2. GM dödade BO.

Resten är bara rykten och spekulationer.
Citera
2016-01-15, 19:51
  #2395
Medlem
SlagenSvensks avatar
Jag slänger in några citat från tidigare i tråden, från en person som arbetat på skolan:

Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Du läser vad du vill läsa, jag skrev att Arminas var en mobbare vilket jag har sett med egna ögon. Sen får vi se på video att Arminas örfilar en betydligt mindre kille och springer efter honom.
Hemskt att han är död, det är dock ingen ängel det är frågan om.
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Pratade med hans klassföreståndare, Arminas hade flertalet möten med sin klassföreståndare och sin pappa under tiden jag jobbade på skolan.
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Haha, jag hoppas att du inte är seriös.
Jag har själv stoppat Arminas under ett av hans "pojkstreck", det var jag som informerade hans klassföreståndare och hans egna klassföreståndare har haft möte med min brukares föräldrar, Arminas och hans pappa.
Tror du att rektorer har koll på varenda möte mellan klassföreståndare och dennes elever? Vore dock inte förvånad om han ljuger, Arminas var ett tillräckligt problembarn för att rektorn inte ska ha någon aning.

Jag tycker att det låter som en "otäck" grabb, knappast en ursäkt att bli mördad, ändå en möjlig orsak till bråket.

peace
Citera
2016-01-15, 20:06
  #2396
Medlem
TreatGirlsGentlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
GM tog livet av BO, det är ett faktum. Men är det fel att diskutera vad han hade för motiv? För det är precis vad vi försöker göra. Jag kan till exempel inte förstå varför en sådan hyvens grabb som BO var enligt dig, såg till eller medverkade i att lägga upp en film på Internet som förnedrade GM. Räckte det inte med örfilen? Ingen av oss vet mer än att
1. BO gav GM ett örfil och att det filmades av BO:s kompisar och lades på Internet
2. GM dödade BO.

Resten är bara rykten och spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Jag slänger in några citat från tidigare i tråden, från en person som arbetat på skolan:

Jag tycker att det låter som en "otäck" grabb, knappast en ursäkt att bli mördad, ändå en möjlig orsak till bråket.

peace

Men det var då självaste... Visst, det är en lång tråd nu men, ändå: måste vi älta om saker som varit uppe och redan fått obesvarat mothugg för inte så länge sedan??
B.O. medverkade i att lägga upp en film, som filmades av hans kompisar? Var får du det ifrån??
Och senast Linsanitys trovärdighet var på tal så sågades den rejält och ingen har sagt emot det sedan dess. Suck...
Citera
2016-01-15, 20:08
  #2397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
GM tog livet av BO, det är ett faktum. Men är det fel att diskutera vad han hade för motiv? För det är precis vad vi försöker göra. Jag kan till exempel inte förstå varför en sådan hyvens grabb som BO var enligt dig, såg till eller medverkade i att lägga upp en film på Internet som förnedrade GM. Räckte det inte med örfilen? Ingen av oss vet mer än att
1. BO gav GM ett örfil och att det filmades av BO:s kompisar och lades på Internet
2. GM dödade BO.

Resten är bara rykten och spekulationer.

Var kan man se/läsa vilka det var som filmade och la upp örfilsvideon?
Citera
2016-01-15, 20:09
  #2398
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
BO gav GM ett örfil och att det filmades av BO:s kompisar och lades på Internet
Tror inte att det är så klart vem filmade.
Klippet som jag har sett på Youtube har vattenmärke i arabisk skrift.
Vad betyder det?
Citera
2016-01-15, 20:18
  #2399
Medlem
grey.eagles avatar
Funderar blir det en FUP? Eller blir den aldrig offentlig i o med åldern på GM?
Citera
2016-01-15, 20:21
  #2400
Medlem
-farbror SÄPO!

-9/11 New York (2001)

3/11 Madrid (2004)

-1/11 Broby (2016) jihad ahmed (14åringen)

- klockrent terrorist handling! datumen är anpassad till de tidigare terrorist attacker!!!

-dags att kolla "jihad ahmeds" fars terroristkoppling!!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback