2015-11-14, 12:28
Medlem
carminaburanas avatar
Fick en pbot på 650 spänn, min egna dumhet men såg att beyalyiden är 8 jävla dagar. Har inte cash för det förrän om 2 veckor.hur snabbt får man påminnelse och extraavgift?
Citera
2015-11-16, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Du har inte blivit delgiven förrän du har skrivit på och skickat tillbaka. Annars vet de inte om du har fått brevet och du har således kvar ditt körkort

Så ja, du har skjutit dig själv i foten. När du bekräftar att du tagit emot delgivningen, då inleds din spärrtid.
Hade du gjort som de sa från början hade du haft körkortet tillbaka betydligt tidigare

Jag har ju fått ett brev där det stod att dom skulle ompröva mitt körkort och att jag kunde yttra mig, yttrade mig och veckan efter fick jag ett brev att jag blivit av med körkortet och att det gäller från det att jag tagit emot detta beslutet, det står inget om att jag ska skriva under nån delgivning för att spärrtiden ska gälla utan den skulle gälla från det att jag tog emot beslutet.

på vilket sätt har jag skjutit mig själv i foten?? det står ingenstans att spärrtiden börjar från det att jag skrivit under brevet och skickat in mitt körkort utan att den börjar från det att jag tagit del av beslutet vilken jag gjorde redan i augusti när jag fick det, sen att jag inte har ett körkort att skicka in är väl inte mitt problem?

citerar från brevet
"Spärrtiden börjar den dag då du tar emot detta beslut eller den dag ditt körkort överlämnas till Transportstyrelsen, tiden räknas från den av dagarna som inträffar först.
Beslutet gäller omedelbart även om du överklagar."

Går inte ens att tolka på något annat sätt än att när jag fått brevet så börjar spärrtiden även om jag inte skriver under å skickar in mitt körkort.
Senast redigerad av Manbat 2015-11-16 kl. 01:01.
Citera
2015-11-18, 10:29
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat
Jag har ju fått ett brev där det stod att dom skulle ompröva mitt körkort och att jag kunde yttra mig, yttrade mig och veckan efter fick jag ett brev att jag blivit av med körkortet och att det gäller från det att jag tagit emot detta beslutet, det står inget om att jag ska skriva under nån delgivning för att spärrtiden ska gälla utan den skulle gälla från det att jag tog emot beslutet.

på vilket sätt har jag skjutit mig själv i foten?? det står ingenstans att spärrtiden börjar från det att jag skrivit under brevet och skickat in mitt körkort utan att den börjar från det att jag tagit del av beslutet vilken jag gjorde redan i augusti när jag fick det, sen att jag inte har ett körkort att skicka in är väl inte mitt problem?

citerar från brevet
"Spärrtiden börjar den dag då du tar emot detta beslut eller den dag ditt körkort överlämnas till Transportstyrelsen, tiden räknas från den av dagarna som inträffar först.

Går inte ens att tolka på något annat sätt än att när jag fått brevet så börjar spärrtiden även om jag inte skriver under å skickar in mitt körkort.

Vad du behöver förstå är att ett sådant brev skall delges, innan dess kan ingen börja räkna på någonting då Transportstyrelsen inte har en aning om huruvida du har fått informationen eller ej.
De kan inte dra in ditt körkort utan att du vet l det.

Du fick ett kvitto du skulle signera och återsända tillsammans med ditt körkort, inte sant? Det är det enda konkreta de har att du har emottagit brevet med återkallelsen. När du inte skickade in den så har de aldrig fått någon uppgift om det heller och kan då ej heller börja räkna.
Hur ska de annars veta när din spärrtid är över? De vet ju inte om du fick brevet dagen efter, en vecka senare eller om du har fått det öht? Sådana datum är INTE öppna för ett ungefärligt tolkande utan spärrtiden är spärrtiden och är statisk
Citera
2015-11-19, 03:28
Bannlyst
Citat:
Vad du behöver förstå är att ett sådant brev skall delges, innan dess kan ingen börja räkna på någonting då Transportstyrelsen inte har en aning om huruvida du har fått informationen eller ej.
De kan inte dra in ditt körkort utan att du vet l det.

Du fick ett kvitto du skulle signera och återsända tillsammans med ditt körkort, inte sant? Det är det enda konkreta de har att du har emottagit brevet med återkallelsen. När du inte skickade in den så har de aldrig fått någon uppgift om det heller och kan då ej heller börja räkna.
Hur ska de annars veta när din spärrtid är över? De vet ju inte om du fick brevet dagen efter, en vecka senare eller om du har fått det öht? Sådana datum är INTE öppna för ett ungefärligt tolkande utan spärrtiden är spärrtiden och är statisk

Yes du hade rätt, var och gjorde syntestet för körkortstillståndet och hon sa att spärrtiden var 8 månader från och med nu, ska ringa in och säga att jag skickade in mitt körkort och skrev under redan för flera månader sen och att om dom inte fått det har de kommit bort i posten, får se va dom säger, men aa jag har nog skjutit mig själv i foten ja
Citera
2016-01-02, 23:12
Medlem
NirvanAs avatar
Fortkörningsböter ligger ju kvar i belastningsregistret i 5 år

Men, man brukar ju säga att 3-4st(?9 mindre fortkörningar inom en viss period kan rendera i återkallande av körkort/ge spärrtid...är denna också inom 5 år? Är det någon som vet?

Och blir alla "nollställda" efter senaste spärrtiden? Eller renderar minsta lilla fortkörning efter man fått tillbaka kortet i ännu en återkallelse/spärrtid (typ repeat offender) ?

Vad gäller?
Citera
2016-01-03, 00:57
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat

citerar från brevet

Men vad är det som säger att du har tagit emot brevet? Du kan kasta det och fortsätta att köra. Kommer det någon och plingar på din dörr och du inte känner igen personerna så öppna inte dörren. Du kan inte åka dit för något som du inte "vet om". Du kan åka i 10-år och sen olyckligtvis "åka dit" och säga "jaha, jag visste inte om detta, har inte fått något som har informerat mig".

Kasta brevet och kör på som vanligt tills den dagen någon står framför dig ansikte mot ansikte. Visserligen kan du då också hävda att det inte är du utan en inneboende och vet ej när personen kommer hem. Har de en fotokopia kan det bli lite svårare, var det ett tag sedan du tog bilden och ser annorlunda ut så hävda att det är din bror.

Citat:
Ursprungligen postat av EliteGadjet
Läste igenom första inlägget och några fler men hittade ingen liknande fråga och känner inte för att läsa igenom alla frågor så jag tar chansen!

Om jag kör för fort med en passagerare som också nyligen tagit körkort och blir tagen, kan denne också bli av med körkortet pga mina handlingar? Någon sa det till mig och det låter orimligt i mina öron.

Nej, det är endast föraren som åker dit för det. Dem enda få gånger en passagerare kan ligga illa till är om du kör rattfylla och passageraren visste om det, men inte för att du kör för fort, då är det din röv som ligger illa till. Exempelvis vid fartkameror så suddas alla passagerarnas bilder ut och endast förarens ansikte visas.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskStandard
Tjenare! På vägen hem från jobbet tidigare idag låg jag i typ 90km/h på en 80-väg när jag passerade en kamerajävel. Såg ingen blixt eller så, gör man alltid det om den nu tar? Det var mörkt ute. Tror ni att jag är körd? Fick körkort för typ fem månader sedan. Vad händer om jag åker fast?

Man märker om det blixtrar eller inte, både dagtid och nattid. Det händer inget särskilt, du får böter(även om du inte kommer att få det denna gång). Får du hem brev med fotor, neka att det är du, sedan kastas det bort i 98% av fallen.
Senast redigerad av Slitet-Golv 2016-01-03 kl. 01:08.
Citera
2016-01-07, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Men vad är det som säger att du har tagit emot brevet? Du kan kasta det och fortsätta att köra. Kommer det någon och plingar på din dörr och du inte känner igen personerna så öppna inte dörren. Du kan inte åka dit för något som du inte "vet om". Du kan åka i 10-år och sen olyckligtvis "åka dit" och säga "jaha, jag visste inte om detta, har inte fått något som har informerat mig".

Kasta brevet och kör på som vanligt tills den dagen någon står framför dig ansikte mot ansikte. Visserligen kan du då också hävda att det inte är du utan en inneboende och vet ej när personen kommer hem. Har de en fotokopia kan det bli lite svårare, var det ett tag sedan du tog bilden och ser annorlunda ut så hävda att det är din bror.

Det kom hem en delgivningsman till mig ungefär 3 månader efter att jag fått mitt första brev från transportstyrelsen om att jag fått indraget körkort, iaf så påbörjades spärrtiden från det att delgivningsmannen kom hem till mig vilket jag inte visste så jag hade redan skickat in körkortstillståndet några dagar tidigare och betalat 1650 kr och det blev såklart nekat och pengarna blev "förverkade" enligt transportstyrelsen så det var dom pengarna i sjön, plus att spärrtiden blev 3 månader längre än vad den skulle ha varit.

Iaf så överklagade jag och skrev att jag skickat in mitt körkort och skrivit på redan i augusti när jag fick första brevet och att jag straffas med längre spärrtid pga posten eller transportstyrelsens slarv, denna överklagan var iaf för 1-2 månader sen och har inte hört ett ord om den, transportstyrelsens argument är att dom skickat 1-2 brev till mig efteråt om att dom inte fått in mitt körkort och det räcker tydligen för att min spärrtid ska börja från och med då delgivningsmannen kom hem till mig.

Finns nog inte så mycket mer att göra då transportstyrelsen tydligen gör lite som dom vill och man har inget att säga till om.
Senast redigerad av Manbat 2016-01-07 kl. 02:27.
Citera
2016-01-14, 19:50
Bannlyst
Hur långt kan man gå med sånt här? överklagat till förvaltningsnämnden men dom avslog det, tänkte kammarrätten nästa men lär väl bli avslaget där med, kan man överklaga till EU domstolen? och hur fungerar det? vill bara ta det så långt som möjligt.
Citera
2016-01-14, 20:23
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Fortkörningsböter ligger ju kvar i belastningsregistret i 5 år

Men, man brukar ju säga att 3-4st(?9 mindre fortkörningar inom en viss period kan rendera i återkallande av körkort/ge spärrtid...är denna också inom 5 år? Är det någon som vet?

Och blir alla "nollställda" efter senaste spärrtiden? Eller renderar minsta lilla fortkörning efter man fått tillbaka kortet i ännu en återkallelse/spärrtid (typ repeat offender) ?

Vad gäller?

Belastningsregistret, ja. Men körkortsregistret är inte belastningsregistret, de håller uppgifterna längre än fem år och tittar på en längre period än just fem år
Citera
2016-01-15, 18:30
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Belastningsregistret, ja. Men körkortsregistret är inte belastningsregistret, de håller uppgifterna längre än fem år och tittar på en längre period än just fem år

Så vad gäller om man fick tillbaka kortet tidigt 2014 och har inte något trafikbrott sen dess? Hur många fortkörningar kan man ta framöver utan att man får brev från transportstyrelsen?
Citera
2016-03-10, 14:40
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Angående indraget körkort.

Jag blev av med mitt körtkort för 2 månader och 2 dagar sedan. Det blev indraget i 2 månader och jag har ansökt om ett nytt och skickat in pappren med ett nytt kort för circa 2 veckor sedan men har inte fått något nytt körkort på posten än.

Nu har jag blivit bortbjuden till en vän i helgen som bor circa 25 mil bort, nu undrar jag om jag kan köra på passet eftersom mitt nya körkort inte kommit än? Jag menar jag har ju avtjänat mitt "straff" och 2 månader har gått så då borde jag ju få köra?
Citera
2016-03-10, 14:47
Medlem
Danro80s avatar
Ring transportstyrelsen och kolla så det nya kortet är registrerat, och om det isåfall är okej att köra bil om du tar med dig annan godkänd legitimation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in