2015-06-28, 16:31
Medlem
droppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awful
Jag funderar över en grej, hoppas att ni kan hjälpa mig!

I januari 2011 gjorde jag världens dummaste grej, vilket ledde till att jag i april 2011 blev dömd för drograttfylla och ringa narkotikabrott. I oktober 2012-oktober 2013 var jag av med körkortet för detta.

Frågan är; får jag vara handledare för övningskörning nu? Eller måste det gå längre tid? Jag är givetvis helt ren nu, har varit på behandlingshem och går fortfarande på öppenvård.

Tacksam för svar!

Tjena, var av med kortet ett år med utan att behöva ta om det. Bara skickade in läkarintyg o ny bild. På transportstyrelsen sa dom att det inte behövs nytt ,om det inte var över ett år man förlorat kortet och behöver göra nytt förarprov.
Citera
2015-06-28, 20:12
Medlem
Spärrtid körkort

Om någon får villkorat körkort, alkolås. 12 månader som sedan förlängdes till 24 pga att läkarintyg ej kom in i tid. Sedan fick han ett utslag en morgon på väg till jobbet men det berodde på munsköljet. Han gjorde ett nytt prov som också gav utslag av samma orsak (ja jag vet, inte smart att skölja med munsköljet igen men han fick smått panik) han ringde en handläggare direkt transportstyrelsen öppnade. Hon gjorde en notering om att han hade ringt men det här kan ju få konsekvenser. Otroligt stressande.
Nu är frågan, kan de dra in körkortet på momangen, vad händer? Återstående villkorstid ca 6 mån.
Det blir ju besvärligt om de drar in det. Hur länge måste man vänta innan man kan ansöka på nytt om körkort?

Inga moralpredikningar tack, bara svar är ni bussiga.
Citera
2015-06-29, 01:00
Medlem
Brandaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimaterarity
Åkte fast för fortkörning,har prövotid, 119 km/h på 90 sträcka, 3200 i böter. Polisen sa att han skulle skicka papper om detta till transportstyrelsen så fick dom avgöra om körkortet blir återkallat. Vad kommer hända?
Böter blir ditt enda straff.
Citera
2015-08-06, 13:02
Medlem
Jag har tänkt beställa nya regplåtar, fast specialgjorda. De är lika som de vanliga svenska i storlek, färger, kvalite och eu-märke osv., det som skiljer är att det är fonten som används på tyska regplåtar och ett "D" istället för S på eu-märket.

Någon som är bra på att läsa regler och kan hjälpa mig ta reda på vad som händer om jag blir stoppad?
Citera
2015-09-16, 08:42
Medlem
Indraget körkort, spärrtid???

Om en person får sitt körkort indraget under 12 månader och sedan vistas utomlands,vad händer då??
Vederbörande återvänder efter 36 månader till Sverige med ett körkort utfärdat i ett annat land
där vederbörande varit bosatt.
I det aktuella fallet gäller det utländska körkortet under 12 mån, eller??
Om det är ett eu-körkort utfärdat inom eu efter spärrtidens utgång, gäller det då fullt ut i Sverige??

Knäckfrågan är , som jag ser det, om svenska myndigheter kan hindra en svensk medborgare att
använda utländskt körkort som är utfärdat efter spärrtidens utgång för färd i Sverige.
Tacksam för hänvisning till lagtext.
Citera
2015-09-16, 08:45
Medlem
SkateBlinds avatar
Det finns redan en tråd för frågor som denna. Där bör du få ett svar.
Citera
2015-09-16, 08:46
Medlem
KortStubins avatar
4. Kan jag byta ett utländskt körkort mot ett svenskt, och hur gör jag?
Svar: Ja, om körkortet är utfärdat i en annan stat inom EES, Schweiz eller Japan. Du skickar in en ansökan om utbyte till Transportstyrelsen. Ansökan beställer du under ”Beställ blankett” eller genom att ringa kundtjänst.

http://www.korkortsportalen.se/kontakt/jag-har-fragor-om-korkort/korkort/#Utländska
Citera
2015-09-16, 10:04
Medlem
Tackar för svar. Moderator får gärna låsa tråden. Inser att ämnet är väl djupt för detta forum.
Citera
2015-09-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statesman
Tackar för svar. Moderator får gärna låsa tråden. Inser att ämnet är väl djupt för detta forum.
Nej, men man kanske ska fråga i korrekt tråd, dvs;
(FB) Bötesbelopp, körkortsingripanden och prövotid
Sammanfogar trådar

//moderator
Citera
2015-09-24, 16:31
Medlem
sammanfogning
Citera
2015-11-10, 20:09
Bannlyst
Behöver lite hjälp här, det är så att jag fick indraget körkort i augusti, fick brev hem om att jag fått indraget i 8 månader och att spärrtiden gäller från och med att jag tagit del av detta beslut, sen var det ett till papper där dom ville att jag skulle skicka tillbaka mitt körkort och skriva under.

Iaf jag hade "tappat bort" mitt körkort så skickade inte tillbaka det, nu för några veckor sen fick jag brev från transportstyrelsen igen men var sur så slängde bara skiten, kom på att det kanske e nått viktigt och ringde hon som har hand om mitt ärende, hon sa att ja måste skriva under att jag blivit delgiven sen vänta 2 månader på beslut och blabla.

Nu uppfattade jag det som så att spärrtiden inte börjar förrän jag skrivit under å skickat in det?? är det så??, isåfall har det gått flera månader när jag inte kört bil och vetat att jag inte haft körkort men det har inte gått på spärrtiden??? jag har ju fan tagit del av beslutet när dom skickade brevet till mig??
Senast redigerad av Manbat 2015-11-10 kl. 20:11.
Citera
2015-11-14, 11:18
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat
Behöver lite hjälp här, det är så att jag fick indraget körkort i augusti, fick brev hem om att jag fått indraget i 8 månader och att spärrtiden gäller från och med att jag tagit del av detta beslut, sen var det ett till papper där dom ville att jag skulle skicka tillbaka mitt körkort och skriva under.

Iaf jag hade "tappat bort" mitt körkort så skickade inte tillbaka det, nu för några veckor sen fick jag brev från transportstyrelsen igen men var sur så slängde bara skiten, kom på att det kanske e nått viktigt och ringde hon som har hand om mitt ärende, hon sa att ja måste skriva under att jag blivit delgiven sen vänta 2 månader på beslut och blabla.

Nu uppfattade jag det som så att spärrtiden inte börjar förrän jag skrivit under å skickat in det?? är det så??, isåfall har det gått flera månader när jag inte kört bil och vetat att jag inte haft körkort men det har inte gått på spärrtiden??? jag har ju fan tagit del av beslutet när dom skickade brevet till mig??

Du har inte blivit delgiven förrän du har skrivit på och skickat tillbaka. Annars vet de inte om du har fått brevet och du har således kvar ditt körkort

Så ja, du har skjutit dig själv i foten. När du bekräftar att du tagit emot delgivningen, då inleds din spärrtid.
Hade du gjort som de sa från början hade du haft körkortet tillbaka betydligt tidigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in