2009-01-13, 22:03
Medlem
Westbays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkolisten
Åkte dit förra veckan, på boten vart det skrivet 80 km/h på 50-väg. Så klarade kortet med 1 km/h.
Men pliten pratade om att det eventuellt kommer en varning hem i brevlådan, och han förklarade att det inte är mer än en varning - åker jag dit igen blir det värre.

Hur är det egentligen?
Kan dom dra in kortet i efterhand även om jag inte varit över 30 km/h för fort? Eller måste dom ha väldigt allvarliga skäl för det? T.ex. att jag kört väldigt vårdslöst eller liknande? Har ingen varning sedan innan, en fortkörning för över 3 år sedan så den lär dom inte bry sig om antar jag?

För info så var det en tvåfilig väg utan trottoarer eller övergångsställen.
Du kommer få böta för att ha åkt 30km/h för fort på 50-väg, kolla hur mycket tidigare i tråden. Körde du inte som ett cp (förutom hastigheten, menar inte att det är att köra som CP dock men du fattar :P) så är det bara boten och varningen. Kanske blir så att åker du dit på samma igen så tar dom i beräkning dina 2 tidigare fortkörningar och du kanske blir av med det lättare? Passar vidare just denna delen till core_

Boten för att ha åkt 80km/h på 50-väg: 3600 kr
Senast redigerad av Westbay 2009-01-13 kl. 22:10.
Citera
2009-01-13, 22:42
Medlem
alkolistens avatar
Beloppet frågade jag inte efter, fick med mig den hem så vet att det är 3 600 kr.

CP och CP, körde om en bil på insidan men det sa dom att de inte skulle rapportera. Var rätt snälla ändå för hon sa att dom tagit mig på runt 90 men pga omständigheterna så vart det 80 km/h. Lite rabatt som vanligt pga osäker mätning antar jag, eftersom dom åkte bakom mig.

Det jag funderar mest på är som sagt hur det blir med eventuell indragning istället för varning, men det lär ju visa sig annars om någon månad när brevet kommer isåfall.
Citera
2009-01-14, 01:00
Medlem
core_s avatar
80km/h på 50-sträcka är OFTAST varning.
Har du dock haft körkortet indraget tidigare de senaste två åren blir det automatiskt körkortsingripande. I ditt fall handlade det ju om tre år, vilket borde göra dig relativt riskfri.

Det är just i efterhand som sådana här saker kommer. Polisen tar inte beslut om körkortsingripande på plats om det inte är ett synnerligen allvarligt brott.
I alla andra fall får Länsstyrelsen rapport om förseelsen och tar sedan beslut utefter det.

Så min teori är samma som polisens. Du kommer att få en varning från länsstyrelsen. Och det är riktigt det han sa, en fortkörning till som är precis på den här gränsen som vanligtvis ger varning, kommer att resultera i indraget körkort i två månader.
Citera
2009-01-23, 01:37
Medlem
13teckenlangts avatar
Har en fråga.

Jag blev av med mitt körkort ett tag sen för rödljuskörning, fick hem brev och hit & dit, nu fick jag ett brev där det stod att mitt spärrdatum är 09-01-22 och DAGEN efter får jag köra bil, även om jag inte fått hem mitt nya körkort än så ska jag ha giltig legitimation med mig i eventuell poliskontroll

Nu är det så att både mitt id och pass gick ut 2007, det är fredag idag och får antagligen inte hem mitt körkort förrän på måndag.
min fråga är denna, FÅR jag köra bil nu? i eventuell poliskontroll kommer mitt id / pass vara giltig legitimation?
Citera
2009-01-23, 09:28
Medlem
Nej
Citera
2009-01-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13teckenlangt
Nu är det så att både mitt id och pass gick ut 2007

Nej. Du besvarar ju själv din fråga, om du inte har giltig legitimation eller giltigt pass så kan du ju inte legitimera dig.

Bara att vänta, inte värt att åka dit för olovlig körning som normalt genererar 6 månaders återkallelse av körkortet (dock först när dom vunnit lagakraft).
Citera
2009-01-24, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkolisten
Beloppet frågade jag inte efter, fick med mig den hem så vet att det är 3 600 kr.

CP och CP, körde om en bil på insidan men det sa dom att de inte skulle rapportera. Var rätt snälla ändå för hon sa att dom tagit mig på runt 90 men pga omständigheterna så vart det 80 km/h. Lite rabatt som vanligt pga osäker mätning antar jag, eftersom dom åkte bakom mig.

Det jag funderar mest på är som sagt hur det blir med eventuell indragning istället för varning, men det lär ju visa sig annars om någon månad när brevet kommer isåfall.

Det bör resultera i en varning (som Core skrev). Normalt så räcker det med en fortkörning eller annat trafikbrott (vanligtvis inom två år från Länsstyrelsens beslut) för att de skall kunna besluta om återkallelse. Detta varierar dock beroende på omständigheterna. Men praxis är normalt som Core skrev att en fortkörning till inom samma gräns leder till återkallelse i två månader.
Citera
2009-01-24, 01:52
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13teckenlangt
Har en fråga.

Jag blev av med mitt körkort ett tag sen för rödljuskörning, fick hem brev och hit & dit, nu fick jag ett brev där det stod att mitt spärrdatum är 09-01-22 och DAGEN efter får jag köra bil, även om jag inte fått hem mitt nya körkort än så ska jag ha giltig legitimation med mig i eventuell poliskontroll

Nu är det så att både mitt id och pass gick ut 2007, det är fredag idag och får antagligen inte hem mitt körkort förrän på måndag.
min fråga är denna, FÅR jag köra bil nu? i eventuell poliskontroll kommer mitt id / pass vara giltig legitimation?

Svar nej.

jenix777 talar om olovlig i körning med samband med detta, men det ltåer lite väl extremt. Det är inte olovlig körning då du har behörighet att framföra fordonet. Det handlar snarare om att du får en femhundring i böter samt en otroligt bökig process där du skall identifieras, då dina utgånga id-handlingar inte säger ett jota.
Träffar du på en av de mer flexibla poliser i vårat land lär detta inte vara ett problem, då dom säkerligen inte är så värst intresserade av identifieringsprocessen som då måste göras och den tid det lär ta. Men en nitisk jäkel kan nog slå på stort och faktiskt göra ett ärende av saken.
Citera
2009-01-24, 12:24
Medlem
IceGazs avatar
Jag har en fråga som jag inte riktigt har fått svar på och undrar ifall jag kan få någon hjälp.

(Vi utgår från att bilens hastighetsmätare är EXAKT)
Ifall den tillåtna hastigheten på vägen är 100 km/timme. Då får man inte böter ifall man kör i 104 km per timme eftersom att polisen har någon slags buffert för att instumenten inte är helt exakta. För att bli av med körkortet så måste man köra i 30 km/h för fort eller mer för att bli av med körkortet. Alltå är det lungt ifall man ligger i 129, men, blir man av med körkortet i 130 eller 135 km/h.
Edit: Är bufferten på 5 km/t bara i början eller på alla hastigheter så att man kan köra i +34 och inte bli av med kortet?

Rätta mig om jag har fel!
Citera
2009-01-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceGaz
Jag har en fråga som jag inte riktigt har fått svar på och undrar ifall jag kan få någon hjälp.

(Vi utgår från att bilens hastighetsmätare är EXAKT)
Ifall den tillåtna hastigheten på vägen är 100 km/timme. Då får man inte böter ifall man kör i 104 km per timme eftersom att polisen har någon slags buffert för att instumenten inte är helt exakta. För att bli av med körkortet så måste man köra i 30 km/h för fort eller mer för att bli av med körkortet. Alltå är det lungt ifall man ligger i 129, men, blir man av med körkortet i 130 eller 135 km/h.
Edit: Är bufferten på 5 km/t bara i början eller på alla hastigheter så att man kan köra i +34 och inte bli av med kortet?

Rätta mig om jag har fel!

Polisen gör ett säkerhetsavdrag på 2-3 km/h när de mäter med laser.
Senast redigerad av Psych0 2009-01-24 kl. 16:24.
Citera
2009-01-25, 12:52
Medlem
IceGazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psych0
Polisen gör ett säkerhetsavdrag på 2-3 km/h när de mäter med laser.
Så då kan jag köra i 32-33 km/h för fort innan jag blir av med kortet?
Citera
2009-01-25, 13:17
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceGaz
Så då kan jag köra i 32-33 km/h för fort innan jag blir av med kortet?

Det beror sig lite på vad för mätning det är tal om. Används polispilot (men det är väl inte helt vanligt nuförtiden) så är det 3% avdrag, vid efterföljande kan det vara allt mellan 10 och 20km/h avdrag

Vad gäller laser så säger RPSFS såhär:
Citat:
5 kap. Rapportering
1 § Vid beivrande av hastighetsöverträdelse med föreläggande av
ordningsbot eller annan rapport skall den hastighet som visas i instrumentets
display anges på föreläggandet eller rapporten. Hastigheten skall anges i
km/h och avrundas till närmast lägre heltal.
Vid annan rapport än föreläggande av ordningsbot skall därutöver anges
1. laserhastighetsmätarens fabrikat, modellbeteckning och tillverkningseller
serienummer,
2. att laserhastighetsmätaren är programmerad med ett säkerhetsavdrag på
3 km/h,

3. mätavstånd,
4. rapporterad hastighet och
5. målyta.

Och det gäller oavsett hastighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera