2016-03-10, 14:52
Avstängd
Tycker du verkligen att det är värt den risken? Dubbelkolla allt, innan du får det indraget ytterligare en tid.
Citera
2016-03-10, 15:16
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Ring transportstyrelsen och kolla så det nya kortet är registrerat, och om det isåfall är okej att köra bil om du tar med dig annan godkänd legitimation.

Får väl slå en pling och fråga!

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Tycker du verkligen att det är värt den risken? Dubbelkolla allt, innan du får det indraget ytterligare en tid.

Ja det var ju därför jag startade tråden
Citera
2016-03-10, 17:47
Medlem
Provocative2.0s avatar
Enl lag får du inte framföra ett fordon utan att medtaga giltigt förarbevis.

Men två veckor.
Du har inte betalat alla avgifter ännu va? I så fall väntar de till det är klart o du har kortet inom tre arbetsdagar.
Citera
2016-03-10, 18:05
Medlem
Knullkungens avatar
(FB) Samlingstråd om frågor kring droger/alkohol och körkortsinnehav/körkortsåterkallelse
Citera
2016-03-10, 18:18
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Enl lag får du inte framföra ett fordon utan att medtaga giltigt förarbevis.

Men två veckor.
Du har inte betalat alla avgifter ännu va? I så fall väntar de till det är klart o du har kortet inom tre arbetsdagar.

Betalat alla avgifter har jag gjort. Sedan kan Pass användas som förarbevis om du inte har körkortet med dig om jag inte missminner mig.
Citera
2016-03-10, 22:46
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicmadness
Betalat alla avgifter har jag gjort. Sedan kan Pass användas som förarbevis om du inte har körkortet med dig om jag inte missminner mig.
Ok. Kör på det. Ska ändå mkt till för att du ska bli stoppad ändå o olovlig körning finns inte ens på kartan.
Citera
2016-03-17, 09:32
Medlem
napsterdreams avatar
Jag fick 2500:- i bötes nyss
Citera
2016-03-18, 20:37
Medlem
Pavarottis avatar
Blev stannad av en civilare idag, rätt åt mig.

Han påtalade för mig att jag hade legat i 80km/h på 50-sträcka samt kört fel i rondell.
Jag frågade att få se film/mätinstrument men det kunde han inte visa.

När jag blev stoppad tog han med sig kortet till sin bil och lämnade sedan tillbaka det till mig och sa att det blir "tråkigt för dig" eftersom att jag hade nekat till brotten.

Sedan lämnade han platsen, jag fick aldrig se en bot med min hastighet, inget delgivningskvitto bara en kommentar att han skulle rapportera mig för rondellkörningen och något mer och att "det blir tråkigt för dig".

Ska jag börja planera för att ta bussen till jobbet nu i en månad eller två?
Vet att gränsen bör ligga på 81km/h på 50-sträcka för att kortet ska tas.
Citera
2016-03-18, 22:40
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavarotti
Blev stannad av en civilare idag, rätt åt mig.

Han påtalade för mig att jag hade legat i 80km/h på 50-sträcka samt kört fel i rondell.
Jag frågade att få se film/mätinstrument men det kunde han inte visa.

När jag blev stoppad tog han med sig kortet till sin bil och lämnade sedan tillbaka det till mig och sa att det blir "tråkigt för dig" eftersom att jag hade nekat till brotten.

Sedan lämnade han platsen, jag fick aldrig se en bot med min hastighet, inget delgivningskvitto bara en kommentar att han skulle rapportera mig för rondellkörningen och något mer och att "det blir tråkigt för dig".

Ska jag börja planera för att ta bussen till jobbet nu i en månad eller två?
Vet att gränsen bör ligga på 81km/h på 50-sträcka för att kortet ska tas.
Gissar på att 80km/h är alldeles på gränsen, men inte tillräckligt för att dra kortet direkt... Han kanske rapporterar den hastighetsöverträdelsen + felet i rondellen, sen kommer transportstyrelsen väga samman dessa och de kanske återkallar körkortet efter ett tag, kan ta nån månad innan beslut.

Har du tur kanske han inte spelade in det (eftersom du inte fick se det, det brukar man få) sen konstigt att du inte fick nån bot, och sen har han inget bevisvärde och han orkar inte gå vidare med det och du klarar dig.
Citera
2016-03-31, 12:46
Bannlyst
När tar prövotiden slut? Låt oss säga att jag tog körkortet 20 juni 2014. Kommer jag då kunna köra 200 km/h på en 100 väg och inte behöva göra om allt om vi säger att det hände 20 juni 2016? Eller är det 21 juni 2016 som man är "fri".

Nu kommer jag inte köra som en galning utan vill bara veta när man inte behöver göra om allt.
Citera
2016-04-05, 06:10
Medlem
PANIK!

Farbror blå klockade mig i 181 på 120-väg i helgen, detta är första gången som jag åker fast och har inget i registret. Har febrilt googlat runt för att se hur lång spärrtid jag kommer få och fem månader verkar vara praxis, men behöver verkligen bil under den perioden. Det verkar som det enda sättet att få spärrtiden sänkt är att skicka in ett arbetsintyg som stryker att man är i behov av bil för att kunna försörja sig.

Är student utomlands vilket jag förmodar i transportstyrelsens ögon innebär att jag inte är i behov av en bil men kommer behöva körkort för att kunna jobba i sommar så att jag kan överleva höstterminen, därav paniken!

Därför vänder jag mig till er i hopp om tips på vad jag ska skriva i mitt yttrande för att förkorta spärrtiden så mycket som möjligt!

Någon med erfarenhet från liknande situation eller möjligtvis anställd alt fd anställd på transportstyrelsen?

Mvh Fredrik
Citera
2016-04-05, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radiationchild91
PANIK!

Farbror blå klockade mig i 181 på 120-väg i helgen, detta är första gången som jag åker fast och har inget i registret. Har febrilt googlat runt för att se hur lång spärrtid jag kommer få och fem månader verkar vara praxis, men behöver verkligen bil under den perioden. Det verkar som det enda sättet att få spärrtiden sänkt är att skicka in ett arbetsintyg som stryker att man är i behov av bil för att kunna försörja sig.

Är student utomlands vilket jag förmodar i transportstyrelsens ögon innebär att jag inte är i behov av en bil men kommer behöva körkort för att kunna jobba i sommar så att jag kan överleva höstterminen, därav paniken!

Därför vänder jag mig till er i hopp om tips på vad jag ska skriva i mitt yttrande för att förkorta spärrtiden så mycket som möjligt!

Någon med erfarenhet från liknande situation eller möjligtvis anställd alt fd anställd på transportstyrelsen?

Mvh Fredrik

här kanske finns lite tips?

http://trafikjuristen.se/korkortingripande/mallar/mallar1.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in