Citat:
Ursprungligen postat av
Foolson
Övergrepp i publikhavet var ett problem redan 2014, min första ungdomsfestival som nybliven fältassistent, och självklart något som det arbetades med inför 2015.
Vi som arbetade på festivalen pratade också om de övergrepp som skedde på varje utsättningsmöte vi hade innan konserterna drog i gång. Vi pratade om olika strategier och hur vi ska agera. Hur vi kan förebygga och hur vi kan ge stöd till utsatta.
Mot slutet av veckan gick personal upp på scenen före spelningar och pratade om vikten av att respektera andra. Att hålla sina händer för sig själv. Att ta ansvar tillsammans och hjälpas åt att säga ifrån. Även flera artister började sina spelningar med liknande tal. En artist avbröt mitt i en låt när hen såg något hända i publikhavet och fortsatte inte förrän alla återigen uppmärksammats på problemen. Det var inte hemligt.
Vad är det här för en sinnesslö jävla dåre?
Han kör fram ordet "övergrepp" väldigt långt i texten; om man ersätter det med "tafsande" eller "ovälkommet tryck" på en del ställen blir verkan litet mindre våldsam.

Jag håller såklart med om att det som hänt är oacceptabelt, men det är också
dubbelmoralen i medias hantering som stör.
Tänk er att motsvarande saker hade inträffat på en idrottsdag eller en skolresa, med en grundskola inblandad och primärt vita svennar som skyldiga. Det hade uppmärksammats direkt och tidningarna hade verkligen inte sparat på krutet. Men när det är en ungdomsfestival på sommarlovet med kidsen från förorterna som en viktig del av målgruppen så tycker både delar av polisen och tidningarna att det är ovälkommet att rapportera om saken - inte minst för att många av de misstänkta är afghanska migranter och andra mörkare personer.