2016-01-13, 18:25
Bannlyst
Chang undrar varför aftonbladet inte tar ansvar för kommentarer som e olämpliga pa deras sida medans de kröver att han utan resurser skall ta ansvar för kommentarer pa sin sida http://nyheteridag.se/kvinnosynen-si...r-pa-facebook/
Citera
2016-01-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Övergrepp i publikhavet var ett problem redan 2014, min första ungdomsfestival som nybliven fältassistent, och självklart något som det arbetades med inför 2015.

Vi som arbetade på festivalen pratade också om de övergrepp som skedde på varje utsättningsmöte vi hade innan konserterna drog i gång. Vi pratade om olika strategier och hur vi ska agera. Hur vi kan förebygga och hur vi kan ge stöd till utsatta.

Mot slutet av veckan gick personal upp på scenen före spelningar och pratade om vikten av att respektera andra. Att hålla sina händer för sig själv. Att ta ansvar tillsammans och hjälpas åt att säga ifrån. Även flera artister började sina spelningar med liknande tal. En artist avbröt mitt i en låt när hen såg något hända i publikhavet och fortsatte inte förrän alla återigen uppmärksammats på problemen. Det var inte hemligt.

Vad är det här för en sinnesslö jävla dåre?

Han kör fram ordet "övergrepp" väldigt långt i texten; om man ersätter det med "tafsande" eller "ovälkommet tryck" på en del ställen blir verkan litet mindre våldsam. Jag håller såklart med om att det som hänt är oacceptabelt, men det är också dubbelmoralen i medias hantering som stör.

Tänk er att motsvarande saker hade inträffat på en idrottsdag eller en skolresa, med en grundskola inblandad och primärt vita svennar som skyldiga. Det hade uppmärksammats direkt och tidningarna hade verkligen inte sparat på krutet. Men när det är en ungdomsfestival på sommarlovet med kidsen från förorterna som en viktig del av målgruppen så tycker både delar av polisen och tidningarna att det är ovälkommet att rapportera om saken - inte minst för att många av de misstänkta är afghanska migranter och andra mörkare personer.
Citera
2016-01-13, 18:29
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det nämdes i NIs inledande artiklar att Kjöller hade blivit stoppad av "stockholmsredaktören" eller nåt sånt, iallfall nämdes Ulrika By som en suspect för att ha fått Kjöller att släppa hela den här skiten.

Lo' and behold:
http://tinyurl.com/ohqhmnv

Vi har ju samma dynamik här i det här fallet. Husby eller Kungsträdgården är ju bara geografi när Husby kommer på besök in till Kungsträdgården.

Ja, Ulrika By har väl redan sedan tidigare varit "huvudmisstänkt", dels på grund av var hon jobbar och dels på grund av hennes tidigare uttalanden. Skulle inte förvåna mig ett dyft om det var hon som stoppade den första publiceringen, men med tanke på hur många suspekta individer som tydligen arbetar hos DN så finns det väl ganska många som skulle passa bra som censorer.
Citera
2016-01-13, 18:32
Medlem
Scherings avatar
Palmira Koukkari Mbenga skriver om saken.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6344016
Citat:
Efter nyheten om massövergreppen i Köln har det avslöjats att liknande händelser skett i Sverige också, i Kalmar och på We are Sthlm-festivalen till exempel.

I Stockholm rapporterades det att majoriteten av de misstänkta skulle varit pojkar som kommit till Sverige utan sina föräldrar, men det tillbakavisas nu av en som säger att han var volontär från festivalen.

Holly Kearl menar att problemet med att män attackerar kvinnor på offentliga platser är globalt och finns i de flesta länder och kulturer. Hon menar därför att även männen måste vara med på tåget om problemet ska kunna lösas.
Hon säger att det framkommit uppgifter som säger att majoriteten av de misstänkta pojkarna inte var ensamkommande, detta enligt "en som säger att han var volontär från festivalen".

Varifrån kommer denna uppgift? Det är inte (bara) en spydig fråga, jag undrar faktiskt. Någon som sett en källa?
Citera
2016-01-13, 18:37
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering

Hon säger att det framkommit uppgifter som säger att majoriteten av de misstänkta pojkarna inte var ensamkommande, detta enligt "en som säger att han var volontär från festivalen".

Varifrån kommer denna uppgift? Det är inte (bara) en spydig fråga, jag undrar faktiskt. Någon som sett en källa?

Gissningsvis så syftar hon på fältassistenten Martin Eidensten som benämns i följande artikel:

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/d...cle22078651.ab
Citera
2016-01-13, 18:42
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Varifrån kommer denna uppgift?

Här är enda volontären jag sett:

(FB) Så mörkade DN omfattande sexövergrepp i centrala Stockholm (samt medias hantering)

Märk väl, att Flashbackdebattören pekar på stycken i Aftonbladets text som går från "Jag var där så var det!" till "Kanske, jag vet inte".
Citera
2016-01-13, 18:47
Medlem
cmbws avatar
http://www.dn.se/sthlm/polisens-insa...m-utreds-inte/

Citat:
I ett beslut som publicerades på Åklagarmyndighetens webbplats på onsdagseftermiddagen skriver överåklagare Mats Åhlund att uppgifterna om att polisen inte skulle ha tagit emot anmälningar om brott eller utrett dessa är ”så allmänt hållna att de inte ger anledning” till att anta att polisen skulle ha begått något brottsligt.

Bra, då kan fokus skifta till media nu!
Citera
2016-01-13, 18:48
Medlem
Citat:

Artikeln tycks för övrigt vara en i raden som söker vänja svensken vid det mångkulturella våldet.

Rubriken "Attacker mot kvinnor i stora folksamlingar inte ovanligt" och hela artikeln går ut på att våld mot kvinnor är något mycket vanligt i det offentliga rummet och därmed att mångkulturen inte alls innebär någon förändring.

Citat:
Holly Kearl menar att problemet med att män attackerar kvinnor på offentliga platser är globalt och finns i de flesta länder och kulturer.

Artikeln avslutas med det slags självrannsakan som bör tilltala svensken

Citat:
vi som ett samhälle måste fråga oss själva "vad i vår kultur är det som låter våldet fortsätta?"
Citera
2016-01-13, 18:51
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexin
Med lite perspektiv på saker och ting tycker jag ändå man måste säga att DN är extremt modiga, eller extremt dumdristiga om man så vill. Men det är onekligen lite imponerande.

Vad som hände var ju egentligen att DN blev tagna med byxorna nere, men istället för att pudla och låtsas som ingenting, något man hade kunnat göra utan större problem eller konsekvenser, så går man till massivt frontalangrepp direkt mot polisen och indirekt mot alternativmedia. Nu tyder ju det mesta på att de kommer lyckas i detta vågspel, men riskerna med det är så enorma att jag inte kan undvika att bli lite nervös å DNs vägnar. I princip hade det räckt med att polisen stod på sig och att regeringen backade upp dem för att DNs ära och rykte skulle vara förstört för en generation framåt, vilket givetvis hade inneburit snar nedläggning. Å andra sidan så är mediaklimatet sådant att de flesta medier riskerar nedläggning inom en överskådlig framtid ändå. Har den ekonomiska verkligheten fött en undergångsstämning där man känner att man kan riskera allt för lite omedelbar tillfredsställelse? Eller är verklighetsuppfattningen tvärtom så inverterad att man tror sig kunna göra precis vad man vill utan att det blir några som helst konsekvenser?

Tror du på fullaste allvar att man gjorde detta utan att först försäkra sig om att övrig etablerad media skulle backa upp? Vanligtvis tar det inte tolv timmar att publicera två redan producerade artiklar, så tiden användes onekligen till annat.
Citera
2016-01-13, 18:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Artikeln tycks för övrigt vara en i raden som söker vänja svensken vid det mångkulturella våldet.

Rubriken "Attacker mot kvinnor i stora folksamlingar inte ovanligt" och hela artikeln går ut på att våld mot kvinnor är något mycket vanligt i det offentliga rummet och därmed att mångkulturen inte alls innebär någon förändring.

Artikeln avslutas med det slags självrannsakan som bör tilltala svensken
Jag ogillar ironi och sarkasmer, men det tycks nu snarare som att massmedia har underlåtit att rapportera om fenomenet så länge det var mest svenska ungdomar inblandade, men börjar skriva nu när det finns rykten om att invandrare eller flyktingar trakasserar tjejer på festivaler.
Senast redigerad av iesho 2016-01-13 kl. 18:55.
Citera
2016-01-13, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson

Jag har varit på väldigt många festivaler och konserter genom åren men jag har aldrig varit med om att det hålls förmaningstal om att inte tafsa på varandra innan en konsert börjar, inte ifrån personal och verkligen inte ifrån artister. Eller artister som slutar spela för att det begås sexövergrepp i publiken.

Helt horribelt!

http://www.aftonbladet.se/debatt/article22078651.ab

Håller med om att detta låter helt absurt när artister får träda in, 2 tjejer som föll offer under konserter bekräftar samma sak-
http://www.expressen.se/nyheter/moll...i-publikhavet/
Citat:
När Panetoz spelade var det fullständigt kaos, bandet fick till och med säga till killarna från scenen "vill ni dansa med tjejerna så bjud upp dem, gör det på ett bra sätt".
Citera
2016-01-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag ogillar ironi och sarkasmer, men det tycks nu snarare som att massmedia har underlåtit att rapportera om fenomenet så länge det var mest svenska ungdomar inblandade, men börjar skriva nu när det finns rykten om att invandrare eller flyktingar trakasserar tjejer.

Rykten? Det är av polisen verifierade uppgifter. Sluta tramsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in