2016-01-11, 17:26
Bannlyst
Kan du se dig själv som partner till en 20-25 åring? Vad tror du ett förhållande är? Det låter som du inte är riktigt vuxen om du tror det skulle fungera i Sverige. De snygga 20-25 åringarna är attraktiva i sitt eget segment, varför skulle de vilja vara med någon som är nästan 20 år äldre? Det är bara fånigt att tro så, vi lever ju inte i något u-land där det skulle kunna hända pga överlevnad.

Attraktion får du absolut känna dock, och ligg om du har chansen eftersom de är läckra.
Citera
2016-01-11, 17:55
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
... vi lever ju inte i något u-land ...
Sverige går som tåget?
Citera
2016-01-12, 04:39
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckhartTolle
Väldigt få blonda tjejer i 17 års åldern, som redan har fullt upp med att hantera alla kärlekskriser och att fixa alkohol till helgens festligheter, som tycker det är läckert att Leif 40 står och har spasmer i ögonbrynen
Leif 40 får helt enkelt fråga den där blonda tjejen 17 år om hon vill följa ut på middag eller kolla på frimärken.

Leif 40, är trots allt det bästa den blonda 17 åriga tjejen kommer få på ett bra tag. Leif har en betald lägenhet i centrum som Leif har inrett själv och han kan laga svensk husmanskost.

Alla de där andra yngre har 0 på kontot, lever från dag till dag och kan inte ens stryka sina egna kläder. Så fort något skiter sig så sticker dem.

Leif är rena prinsen som väntar på den vita riddaren för vår blonda 17åring. Ser hon inte det så får hon ju skylla sig själv -> när hon blir äldre.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2016-01-12 kl. 04:41.
Citera
2016-01-12, 10:50
Bannlyst
Jag hade inte läst längre än första inlägget när jag skrev tidigare så sorry om jag var lite hård, jag tycker du verkar riktigt vettig generellt, men kanske borde söka kvinnor kring 30. Det är en bra ålder för de som tar hand om sig, och det måste de om de ska vara fina länge. Plus att de vet mer vad de vill och har en del livserfarenhet. Plus att det är mer allmänt accepterat.

Och kom ihåg, de som hävdar att män som attraheras av unga kvinnor är äckliga för att de inte själva är unga är bara:
1) Bittra äldre kvinnor
2) Brudar som blir förolämpade när "fel" kille stöter på dom eftersom de tycker sig vara värda det bästa
3) Män som påstår sig vara feminister

Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
En yngre tjej har man kanske lite möjlighet att "forma", genom att skydda henne från idioti och elakheter, och i stället understödja hennes riktiga självkänsla och förstånd.
Det är en jättebra inställning även om man lätt blir kallad för mansgris om man har den. Och det skulle helt klart behövas mer av detta, för det är många kvinnor som släpar på dåliga erfarenheter som gjort dom lite känslomässigt störda/svajiga och sen drabbar det oförtjänt nästa partner och gör förutsättningarna avsevärt sämre.
Senast redigerad av Alltidxx 2016-01-12 kl. 11:01.
Citera
2016-01-12, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Leif 40 får helt enkelt fråga den där blonda tjejen 17 år om hon vill följa ut på middag eller kolla på frimärken.

Leif 40, är trots allt det bästa den blonda 17 åriga tjejen kommer få på ett bra tag. Leif har en betald lägenhet i centrum som Leif har inrett själv och han kan laga svensk husmanskost.

Alla de där andra yngre har 0 på kontot, lever från dag till dag och kan inte ens stryka sina egna kläder. Så fort något skiter sig så sticker dem.

Leif är rena prinsen som väntar på den vita riddaren för vår blonda 17åring. Ser hon inte det så får hon ju skylla sig själv -> när hon blir äldre.

En tvättstuge tid och möjlighet att tillaga en macka kommer inte uppväga 20 års ålderskillnad.
Citera
2016-01-13, 11:10
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckhartTolle
En tvättstuge tid och möjlighet att tillaga en macka kommer inte uppväga 20 års ålderskillnad.
Nej det kommer bidra, och 20 års åldersskillnad när kvinnan är yngre är ingenting att diskutera.

Därtill kommer resten av Leifs erfarenheter och charm gentemot Abdulla 30 (fast på pappret 18), uppväga och tippa vågskålen 360 grader.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2016-01-13 kl. 11:13.
Citera
2016-01-13, 13:23
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Raka svar på raka frågor är inget du sysslar med märker jag.

Jag försöker svara så sammanfattande som jag tror är ändamålsenligt. Vilket jag troligtvis inte är så bra på.

Samtidigt så krävs det ofta mer omfattande besktivningar, när det rör sig om komplicerade förhållanden. Ett vanligt tecken på dumhet, är att man söker svar på alla frågor i form av slagkraftiga oneliners. Och ett vanligt tecken på bristande information och/eller analysförmåga är att man själv ger svar på samma sätt. Däremot så har jag säkert långt kvar att nå, i fråga om att uttrycka mig kortfattat.

När jag upplever att jag blir missförstådd eller misstolkad, så väljer jag ofta att ge mer detaljer och fler exempel, i syfte att "täppa till" riskerna för missförstånd, så att "båten inte skall sjunka" under resonemangets väg till slutsats. Det hade säkert varit effektivare, om jag i stället kunde uttrycka mig mer specifikt och kortfattat.

Citat:
Jag har aldrig påstått att kvinnor som väljer rationellt är lika benägna att välja bort äldre män som män är att välja bort äldre kvinnor. Det jag påstått är att kvinnor som väljer pappa till sitt barn rationellt också jämför risker, det är en stor skillnad.

Jag ber om ursäkt om jag har misstolkat dig. Det jag själv har försökt uttrycka, är att den jämförelse du nämner, sannolikt resulterar i att rationella kvinnor i praktiken inte lägger allt för stor vikt vid faderns ålder, i den del av rationaliserandet som avser rent reproduktionsbiologiska aspekter.

Citat:
Det är inget jag använder mig av till vardags, men jag förstår hur man analyserar och utvärderar data. Och genetik, nedärvning och varför en person blir som den blir är något som alltid har intresserat mig. Däremot så har jag inte vare sig kollat igenom eller studerat studien jag hänvisade till, för mitt inlägg var bara till för att göra dig uppmärksam på att det FINNS risker nedärvningsmässigt sammankopplade med en pappas ökade ålder, och inte bara med kvinnans ökade ålder som du skrivit.

Om din avsikt endast var att göra mig uppmärksam på detta faktum, så har du lyckats så till vida att du har sparkat in en redan öppen dörr, ännu mer fullständigt.

Jag kände som sagt till artikeln du tagit upp sedan tidigare, och även om jag inte mindes detaljerna innan jag gick till botten med detta igen i samband med vår diskussion, så mindes jag att jag även tidigare kom fram till slutsatsen att dessa riskökningar saknar större betydelse i praktiken, och att de inte var jämförbara med de praktiska riskerna med äldre mödrar.

Citat:
Så att riskerna när en kvinna får barn vid högre ålder är större än när en man får det är jag fullständigt medveten om. Min poäng var alltså inte att jämföra risker, utan att påtala att det FINNS risker även från mannens sida.

Men du och jag har olika sätt att tänka kring ämnet i grunden helt enkelt. Nu har jag redan barn, men efter hur jag är som person så vågar jag ändå påstå att om jag vore i din situation nu och ville skaffa barn så skulle jag välja annorlunda än du gör.

Min riskkalkylering skulle inte stå mellan vilken av två män som skulle leda till störst chans för barn eller vilken av två män som skulle vara mest ok för min omgivning, utan min riskkalkylering skulle stå mellan om det är en bra ide eller inte att skaffa barn med mannen jag faller för och vill dela mitt liv med. På samma sätt gör jag i affärer. Jag granskar alla tillgängliga fakta med hjärnan, men beslutet fattar jag från hjärtat och med magkänslan.

Vi tänker på olika sätt och prioriterar olika, så vad som är bäst för mig behöver inte vara bäst för dig. Men viktigt i det läge du är nu är väl att du inte fastnar i analyserande, utan lägger fokuset på att hitta lämpliga kandidater. Så ut och ragga !

I praktiken så tror jag att många människor finner partners utifrån instinkter och magkänsla, och framför allt utifrån tillfälligheter. Samtidigt så verkar det resultera i bättre utfall, när en person kan och vill välja bort partners som medför stora praktiska problem för förhållandet.

Till exempel så är det bra att kunna välja bort distansförhållanden, om man har stort behov av närhet och direktkontakt med sin partner. Och att kunna välja bort destruktiva partners. Och att kunna välja bort partners som man själv inte känner tillräckligt stark attraktion och/eller kärlek till, utav omtanke om dem. På samma sätt så måste man kunna välja bort allt för gamla kvinnor, om man är man och önskar egna barn.

Vi tycks nu vara relativt överens om fakta, och rationella tolkningar utav denna, vilket känns tillfredsställande för mig (då jag kan vara lite analretentiv i fråga om sådant). Vi tänker olika, som du skriver, och drar delvis olika praktiska slutsatser, och jag är glad att du delade med dig av dina tankar. Jag har lärt mig något, och det är alltid intressant att få göra.
Citera
2016-01-13, 13:37
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Rakel
Andras reaktioner kan du aldrig värja dig mot, där finns det inga facit eller givna mallar att följa, medan en del blir smickrade och glada reagerar andra tjejer med förakt och avsmak direkt. Men med sunt förnuft kommer du dock långt och i kombination med lite social kompetens så inser du säkert när det är opassande och dålig tajming eller "fel" situation att gå fram.

Jag skulle vilja säga att det inte handlar om någon magisk ålder där vissa killar helt plötsligt inte längre upplevs som verbala och kåta kladdkakor, inte heller handlar det imo om erat sätt att visa uppskattning på utan snarare om er (o)förmåga att ta ett nej och ett ointresse. Det är där en vanlig kille kan omvandlas till en äcklig gubbe.

Vad som är rätt eller fel för dig bestämmer väl du!? Och seriöst, har du vid 40+ ålder fortfarande inte förstått att känslor, förälskelse, attraktion och kärlek tar sin tid oavsett vilken fas man befinner sig i? Och tror du på fullaste allvar att forcerade och påtvingade känslor kvinnor i en viss åldersgrupp per automatik skulle vara nyckeln till lösningen? Du ser ju inte ens skillnaden på ålder...

Låter vettigt till stor del. Dock så är jag inte riktigt med på sista stycket. Känner inte att jag har uttryckt att forcerande skulle vara önskvärt. Jag menade bara att det kan vara svårt att känna samma passion inför en gammal rostig 240, som för en ny bil, med mindre än att man först lär sig uppskatta klassiker. Och i de fall då man ser bilen som något mer än ett praktiskt redskap, så vill man gärna känna någon form av passion för den. Det skall vara roligt att köra, och man skall ta god hand om sitt fordon
Citera
2016-01-13, 13:44
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Kan du se dig själv som partner till en 20-25 åring? Vad tror du ett förhållande är? Det låter som du inte är riktigt vuxen om du tror det skulle fungera i Sverige. De snygga 20-25 åringarna är attraktiva i sitt eget segment, varför skulle de vilja vara med någon som är nästan 20 år äldre? Det är bara fånigt att tro så, vi lever ju inte i något u-land där det skulle kunna hända pga överlevnad.

Attraktion får du absolut känna dock, och ligg om du har chansen eftersom de är läckra.

Som sexpartner, ja. Åtminstone från min sida.

Som livspartner, med stor sannolikhet nej. Dock inte totalt omöjligt. För egen del spekulerar jag kring om spannet 27-34 skulle vara lämpligt att inrikta sig på, om/när det i övrigt känns rätt att tänka på att gå vidare från flirtande till något seriöst.
Citera
2016-01-13, 13:47
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Jag hade inte läst längre än första inlägget när jag skrev tidigare så sorry om jag var lite hård, jag tycker du verkar riktigt vettig generellt, men kanske borde söka kvinnor kring 30. Det är en bra ålder för de som tar hand om sig, och det måste de om de ska vara fina länge. Plus att de vet mer vad de vill och har en del livserfarenhet. Plus att det är mer allmänt accepterat.

Och kom ihåg, de som hävdar att män som attraheras av unga kvinnor är äckliga för att de inte själva är unga är bara:
1) Bittra äldre kvinnor
2) Brudar som blir förolämpade när "fel" kille stöter på dom eftersom de tycker sig vara värda det bästa
3) Män som påstår sig vara feminister

Det är en jättebra inställning även om man lätt blir kallad för mansgris om man har den. Och det skulle helt klart behövas mer av detta, för det är många kvinnor som släpar på dåliga erfarenheter som gjort dom lite känslomässigt störda/svajiga och sen drabbar det oförtjänt nästa partner och gör förutsättningarna avsevärt sämre.

Jag känner mig benägen att hålla med dig om mycket.
Citera
2016-01-13, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Som sexpartner, ja. Åtminstone från min sida.

Som livspartner, med stor sannolikhet nej. Dock inte totalt omöjligt. För egen del spekulerar jag kring om spannet 27-34 skulle vara lämpligt att inrikta sig på, om/när det i övrigt känns rätt att tänka på att gå vidare från flirtande till något seriöst.

Farbror har inte funderat på att komma in på någon flashig byrå eller dylikt. Jag känner att farbror har en mitt i livet (hallvägs till döden) kris. Vilka alltid lindras med prestationer. Iaf för de som inte väljer en upplyst väg.
Och då menar jag att farbror ska satsa där han redan imnehar kompetens. Allt blir så mycket enklare då.
Citera
2016-01-13, 19:35
Medlem
KalleNixons avatar
Det handlar alltid om flytande gränser och om personkemi till syvende og sisdt, sen gäller alltid tumregeln..ju högre status pengar och makt män har desto yngre och attraktivare kvinnor kan vi få. Det är alltid en fördel att se fräsch ut..men det viktigaste är ens sociala status och hur man är som person. Du kan utan vidare ragga ner till 25..sen blir det kanske lite känsligare..finnas massor med yngre kvinnor som dras till äldre män..du är 40 +..inte 60+ som en del verkar tro här. En ungdomlig och fräsch man under 50 idag behöver inte skämmas för att ragga på tjejer i 25-30 års åldern. Allt annat är trams!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in