Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Raka svar på raka frågor är inget du sysslar med märker jag.
Jag försöker svara så sammanfattande som jag tror är ändamålsenligt. Vilket jag troligtvis inte är så bra på.
Samtidigt så krävs det ofta mer omfattande besktivningar, när det rör sig om komplicerade förhållanden. Ett vanligt tecken på dumhet, är att man söker svar på alla frågor i form av slagkraftiga oneliners. Och ett vanligt tecken på bristande information och/eller analysförmåga är att man själv ger svar på samma sätt. Däremot så har jag säkert långt kvar att nå, i fråga om att uttrycka mig kortfattat.
När jag upplever att jag blir missförstådd eller misstolkad, så väljer jag ofta att ge mer detaljer och fler exempel, i syfte att "täppa till" riskerna för missförstånd, så att "båten inte skall sjunka" under resonemangets väg till slutsats. Det hade säkert varit effektivare, om jag i stället kunde uttrycka mig mer specifikt och kortfattat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Jag har aldrig påstått att kvinnor som väljer rationellt är lika benägna att välja bort äldre män som män är att välja bort äldre kvinnor. Det jag påstått är att kvinnor som väljer pappa till sitt barn rationellt också jämför risker, det är en stor skillnad.
Jag ber om ursäkt om jag har misstolkat dig. Det jag själv har försökt uttrycka, är att den jämförelse du nämner, sannolikt resulterar i att rationella kvinnor i praktiken inte lägger allt för stor vikt vid faderns ålder, i den del av rationaliserandet som avser rent reproduktionsbiologiska aspekter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Det är inget jag använder mig av till vardags, men jag förstår hur man analyserar och utvärderar data. Och genetik, nedärvning och varför en person blir som den blir är något som alltid har intresserat mig. Däremot så har jag inte vare sig kollat igenom eller studerat studien jag hänvisade till, för mitt inlägg var bara till för att göra dig uppmärksam på att det FINNS risker nedärvningsmässigt sammankopplade med en pappas ökade ålder, och inte bara med kvinnans ökade ålder som du skrivit.
Om din avsikt endast var att göra mig uppmärksam på detta faktum, så har du lyckats så till vida att du har sparkat in en redan öppen dörr, ännu mer fullständigt.
Jag kände som sagt till artikeln du tagit upp sedan tidigare, och även om jag inte mindes detaljerna innan jag gick till botten med detta igen i samband med vår diskussion, så mindes jag att jag även tidigare kom fram till slutsatsen att dessa riskökningar saknar större betydelse i praktiken, och att de inte var jämförbara med de praktiska riskerna med äldre mödrar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Så att riskerna när en kvinna får barn vid högre ålder är större än när en man får det är jag fullständigt medveten om. Min poäng var alltså inte att jämföra risker, utan att påtala att det FINNS risker även från mannens sida.
Men du och jag har olika sätt att tänka kring ämnet i grunden helt enkelt. Nu har jag redan barn, men efter hur jag är som person så vågar jag ändå påstå att om jag vore i din situation nu och ville skaffa barn så skulle jag välja annorlunda än du gör.
Min riskkalkylering skulle inte stå mellan vilken av två män som skulle leda till störst chans för barn eller vilken av två män som skulle vara mest ok för min omgivning, utan min riskkalkylering skulle stå mellan om det är en bra ide eller inte att skaffa barn med mannen jag faller för och vill dela mitt liv med. På samma sätt gör jag i affärer. Jag granskar alla tillgängliga fakta med hjärnan, men beslutet fattar jag från hjärtat och med magkänslan.
Vi tänker på olika sätt och prioriterar olika, så vad som är bäst för mig behöver inte vara bäst för dig. Men viktigt i det läge du är nu är väl att du inte fastnar i analyserande, utan lägger fokuset på att hitta lämpliga kandidater. Så ut och ragga

!
I praktiken så tror jag att många människor finner partners utifrån instinkter och magkänsla, och framför allt utifrån tillfälligheter. Samtidigt så verkar det resultera i bättre utfall, när en person kan och vill välja bort partners som medför stora praktiska problem för förhållandet.
Till exempel så är det bra att kunna välja bort distansförhållanden, om man har stort behov av närhet och direktkontakt med sin partner. Och att kunna välja bort destruktiva partners. Och att kunna välja bort partners som man själv inte känner tillräckligt stark attraktion och/eller kärlek till, utav omtanke om dem. På samma sätt så måste man kunna välja bort allt för gamla kvinnor, om man är man och önskar egna barn.
Vi tycks nu vara relativt överens om fakta, och rationella tolkningar utav denna, vilket känns tillfredsställande för mig (då jag kan vara lite analretentiv i fråga om sådant). Vi tänker olika, som du skriver, och drar delvis olika praktiska slutsatser, och jag är glad att du delade med dig av dina tankar. Jag har lärt mig något, och det är alltid intressant att få göra.