2016-01-13, 00:56
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Jag tror att män är mer benägna att ta risker genom att exempelvis leka och köra (på tok) för fort. Så på den punkten vinner säkert kvinnor. Men när det gäller blodigt allvar är jag helt övertygad om att män är bättre bilförare.
Men i en biltävling så är det väl oftare män som dör. Eller hur menar du med allvar?

Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Män blir oftast bäst på div uppgifter eftersom de vill vara just bäst om det finns cred att hämta. Detta verkar inte intressera kvinnor i lika hög utsträckning.
Så män är mer bekräftelsekåta?
Menar en man som är stark så får han bekräftelse för det men en kvinna med stora muskler så säger man att det är fult och manligt... Så det finns inte direkt en belöning för en tjej där lika mkt,..

Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
.. kul... men fel http://news.discovery.com/adventure/extreme-sports/5-longest-free-dives-of-all-time.htm

Men att ignorera kräkrefleflexen kanske?

Mvh
Bara för män är mer inne på att tävla betyder väl inte att de är bättre.
Citera
2016-01-13, 01:10
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Sen kan man nämna att kvinnor har bättre smak än män.
när det gäller de främsta?
pratar du om arkitektur? pratar du om inredning? pratar du om kläder? de främsta inom dessa områden är oftast män.

borde inte en kvinna vara bäst på att formge något de flesta kvinnor älskar, skor?
nej, det är t.ex. christian louboutin, jimmy choo och manolo blahnik.

visst är det så att kvinnor över lag intresserar sig bra mycket mer för t.ex. heminredning, men ska man börja peta fram eliten så är det tvärtom.

smak är ju iofs väldigt subjektivt så det är väl inget direkt man kan vara bäst i.
Citera
2016-01-13, 01:24
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Men i en biltävling så är det väl oftare män som dör. Eller hur menar du med allvar?

Så män är mer bekräftelsekåta?
Menar en man som är stark så får han bekräftelse för det men en kvinna med stora muskler så säger man att det är fult och manligt... Så det finns inte direkt en belöning för en tjej där lika mkt,..

Bara för män är mer inne på att tävla betyder väl inte att de är bättre.
det är oftare män som dör i biltävlingar, detta beror på att det är uteslutande män som tävlar inom motorsport. motorsport är faktiskt en väldigt jämlik sport, vem som helst som pallar och levererar resultat får köra, alla stall älskar vinnande förare. tyvärr är det få, om inga kvinnor som är lika duktiga bilförare.
det enda namn jag kan komma på som legat i den absoluta toppen är michèle mouton som tävlade i rally.

jag skulle nog inte säga bekräftelsekåta på det sättet, jag säger åter igen att det är jägargenerna som spökar. chansar du inte på att fälla den där älgen, ja då blir du, familjen och byn utan mat.
en man som är stark är antagligen en bra jägare och därför attraktiv om man nu ska koka ner det på riktigt "låg nivå". vi människor ser nog bara inte riktigt meningen med en stark kvinna då det finns starkare män.

helt korrekt. bara för att män gillar att tävla så betyder det per definition inte att de är bättre.
men om du kastar bollen 10m så är du bäst tills någon kastar längre, men även om det finns någon som kan kasta bollen 11m men aldrig gör det så är den som kastade bollen 10m som är bäst.
då män gillar att tävla så blir det ju som så att många rekord hålls av män.
män är samtidigt idioter, kvinnor lägger inte ner lika mycket energi på detta, de finner att nyttja sin tid "bättre", tja inte idag kanske, då blir det väl att fippla på IG istället.
Citera
2016-01-13, 01:26
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tradig TS, tradig fråga som det väl redan finns ca 100 st av redan??

Ska vi jämföra könen biologiskt/ fysiskt så har du några saker som kvinnor faktiskt är bättre på
och som det finns väl dokumenterade evidens för:

1. Vi lever längre för att vi har en stadigare och säkrare XX.
2. Vi har bättre imunförsvar än män.
3. Vi tål svält bättre
4. Vi tål kyla bättre.
5. Vi är segare vid långvarig belastning, vilket bevisas av utlra martathon m.m.
6. Vi blir oftast inte lika sjuka.
7. Vi är vigare.
8. Vi är mindre benägna för idiotiska risktagningar och gör oftare säkrare val.

Ska vi fortsätta och ta enbart hjärnkapaciteter så är hjärnforskarna i regel överesn

9. Vi har bättre närminne.
10. Bättre kopplingar mellan hjärnhalvorna, mer spridning på sakerna, vilket ger fördelar vid hjärnskador.
11. Vi känner igen ansikten mycket bättre än vad män gör.
12. Vi kan läsa av känslouttryck i ansikten bättre än män, finns en snyggt ord för detta men sorry minns ej.
13. Vi har en mycket bättre verbal förmåga än män, vilket inte innebär att vi kan fler ord, utan har bättre spåkförståelse, lättare skifta snabbt och uttrycka oss etc.
14. Våra hjärnor mognar snabbare, vilket ger tjejerna enorm fördel i skolan.

Ska vi sen hoppa över till "nurture": inlärnignar/ träning/ miljö så skulle jag vilja påstå att kvinnor idag generellt är bättre på:

15. Empati.
16. Läsa av situationer, människors behov och åtgärda detta. (mammarollen)
17. Barn.
18. Kommunicera.
19. Ta ansvar för oss själva.
20. Hälsa. Knalla till doktorn/ äta rätt, motionera, hålla koll på vikt etc.
21. Koordinera (mammarollen som samordningscentral)
22. Hålla sociala kontakter vid liv.
23. Åldras värdigare, vilket hör ihop med ovan punkter.

har säkert glömt massor…men där har du TS.

Och jepp det går att skriva en 23. punkts lista över mäns förmågor med.

Inget kön är alltså bättre, BÄST! än något annat.

Åldras värdigare? Vissa kvinnor ser ju ut som tanter redan vid 35. Män ser mycket yngre ut längre.

Sen är det män som driver teknikutvecklingen frammåt, även i princip all äkta vetenskap. Kvinnor har hittills inte visat sig lika duktiga som män.

Sen att män är duktiga på saker generellt gör ju inte mig till ett geni. Samma sak med dig, bara för att kvinnor generellt sätt är bra på något betyder inte det att du är bra på just det.

Vem vet, du kanske har klassiskt manliga egenskaper. Generella egenskaper säger ganska lite om enstaka personer.
Citera
2016-01-13, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
när det gäller de främsta?
pratar du om arkitektur? pratar du om inredning? pratar du om kläder? de främsta inom dessa områden är oftast män.

borde inte en kvinna vara bäst på att formge något de flesta kvinnor älskar, skor?
nej, det är t.ex. christian louboutin, jimmy choo och manolo blahnik.

visst är det så att kvinnor över lag intresserar sig bra mycket mer för t.ex. heminredning, men ska man börja peta fram eliten så är det tvärtom.

smak är ju iofs väldigt subjektivt så det är väl inget direkt man kan vara bäst i.

Vem sa att jag talar om eliten?

Om jag skulle be om heminredningsråd skulle jag hellre ta en random tjej än en random kille. Det skulle nog du också.
Man kan visst bedöma vem som har bäst smak. Jag går helst till kvinnor om jag ska köpa t.ex. glasögon (mina senaste blev jättefina).

Jämför med aktier. Kvinnor är som helhet bättre än män på att tjäna pengar. Dock finns eliten bland män, eftersom de tar mer risker. Samt så finns de största förlorna också bland män.

Skulle jag be någon sköta om mina pengar skulle jag nog också hellre be en kvinna. Nästan alla de största bedragarna, lurarna och svindlarna är män. Således kan man ju säga att kvinnor ÖVERLAG är bättre på att förvalta pengar även om man kanske har tur med en man som är riktigt slipad.

Frågan i tråden är ju inte "finns det kvinna som kan överträffa de bästa männen" utan är "kvinnor som grupp" bättre än män på något. Ja, det är de. Vilket jag nu visat på i två inlägg.
Citera
2016-01-13, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Åldras värdigare? Vissa kvinnor ser ju ut som tanter redan vid 35. Män ser mycket yngre ut längre.

Sen är det män som driver teknikutvecklingen frammåt, även i princip all äkta vetenskap. Kvinnor har hittills inte visat sig lika duktiga som män.

Sen att män är duktiga på saker generellt gör ju inte mig till ett geni. Samma sak med dig, bara för att kvinnor generellt sätt är bra på något betyder inte det att du är bra på just det.

Vem vet, du kanske har klassiskt manliga egenskaper. Generella egenskaper säger ganska lite om enstaka personer.

med "åldras värdigare" syftade jag på: i familjens hägn med vänner i lugn och ro, inte ensamma och gravt alkoholiserade med strupcancer.
Citera
2016-01-13, 02:09
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
med "åldras värdigare" syftade jag på: i familjens hägn med vänner i lugn och ro, inte ensamma och gravt alkoholiserade med strupcancer.

Det jag har lärt mig i mitt liv ivarjefall, är att det är större spridning på människoöden hos män jämte kvinnor.

Jag har sett fler män än kvinnor bli riktigt framgångsrika, men jag har sett fler mäns liv gå åt helvete också. Kvinnor verkar generellt sätt klara sig jävligt bra, men de når sällan toppen, de når inte heller botten.

Det är ofta det jag vill påvisa när jag diskuterar med feminister. Feminister brukar sig stirra sig blinda på alla lyckade män, som har riskerat allt för att nå sina positioner, men de ser inte på de män som försökt nå toppen men misslyckats totalt.

Det är därför Silicon Valley har så många lyckade män, några få lyckas; men många män misslyckas och begår faktiskt självmord i uppstartsvärlden.

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2015/12/the-silicon-valley-suicides/413140/

Det gäller ju allmänt också, män begår oftare självmord än kvinnor. Mycket oftare.

Sen det är med jämställdhet, hur attraktiv är en arbetslös man jämfört en arbetslös kvinna? Är du en hyfsad attraktiv kvinna och arbetslös har du en stor chans att starta en familj och kanske bli försörjd av mannen/staten, bo i ett fint hus och ha ett bra liv.

En arbetslös hyfsad attraktiv man hamnar istället på en sosse 1:a och super, och är längst ner på samhällsstegen.

Män riskerar allt för framgång, eftersom det ger massor av sexuella fördeler samt status. För kvinnor är de sexuella fördelarna mindre eftersom de värderas mer efter sitt utseende. En snygg tjej får alltid knulla och kan få en bra man.

För mannen betyder arbetet hur snygg fru du kan få, hur fint hus du kan bo i, vilka vänner du kan få osv.

Liksom, hur många "lyxmän" finns det? Lyxfruar, trophy wife, hemmafruar finns det massor av. Framgångsrika kvinnor vill ha framgångsrika män, men framgångsrika män vill ha en snygg och trevlig fru.
Senast redigerad av sxephil 2016-01-13 kl. 02:18.
Citera
2016-01-13, 02:57
Medlem
zupdawgs avatar
Skitsnack, falskhet, käftar som går i det oändliga. Ja listan kan göras lång.
Citera
2016-01-13, 03:22
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Kvinnor är resor bättre än män på att rida kukar.
Men homofila känns ju spontant ganska bra på sånt?
Citera
2016-01-13, 03:47
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle

Det jag försöker säga är att män är mer benägna att köra över sin förmåga (inte minst i biltävlingar), men deras förmåga i sig är bättre än kvinnors tror jag.

Det är bra att du nämner biltävlingar. Jag kan använda det som konkret exempel. Ta de som dör i biltävlingar. Gör de det för att de är dåliga på att köra bil eller för att de kört över sin förmåga?
Citera
2016-01-13, 05:06
Medlem
rikastistorstans avatar
Generellt sett finns det en hel del saker. Den bäste inom sin gebit är dock alltid man.
Citera
2016-01-13, 05:06
Medlem
Sunimods avatar
Män är bättre på att starta krig. Exempelvis första och andra världskriget startades av män.
Nu är inte krig bra utan dåligt
Alltså omvända förhållandet är kvinnor bättre som inte startar krig.

Lägg till Vitenamkriget, Gulfkriget, Stalins rensningar, Pol Pot med Röda khmererna, ISIS (eller IS eller Daish), Talibaner, 30-åriga kriget, Napoleons härjningar, osv.
Enbart män som drar igång skiten.

Som man kan jag nog påstå att kvinnor är betydligt bättre på en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in