2016-01-12, 19:11
Medlem
Kan inte komma på något som inte är fysiskt relaterat som är någon större skillnad på män och kvinnor.

Mött väldigt intelligenta och kunniga av begge könen och verkar ganska jämnt fördelat. Korkade lika så.

Tror mycket av missuppfattningen vissa bär runt på att män är bättre är för att det verkar mycket mer socialt accepterat att vara korkad som kvinna, men inte alls lika accepterat för en man. Så korkade kvinnor får mycket mer rampljus än korkade män.

Eftersom det säker ramlar in en hel del feminister i den här tråden kan ju tillägga att det är just därför mediafeminismen* är direkt dålig för kvinnor och kvinnokampen. Korkade irrationella kvinnor släpps fram oproportionerligt mycket för att tala om (åt) just kvinnor. Vare sig man vill eller inte kopplar hjärnan ihop dessa två, på vissa mer, andra mindre. (*till medias försvar belyser de ju numera även de ointelligenta männen, de som skriver våldtäktshotelser på facebook osv, men då för att måla män i dålig dager, medan ointelligenta kvinnor på något sätt är tänkt att måla kvinnor i bra dager.)
Också därför saker som kvotering, lägre inträdeskrav, osv är skadligt för kvinnorörelsen i det långa loppet - de sämre kvinnliga individerna kommer få mer fokus och utrymme - och bilden och känslan av att kvinnor är lite sämre blir än mer fäst i grunden.
Låt naturen istället ha sin gång och låt de som faktiskt klarar av det att ta sig fram, det imponerar på omgivningen mer och normaliserar istället att kvinnor är lika duktiga som männen.
Tar ni er inte fram själva, individ för individ, på samma spelregler som övriga individer kommer ni aldrig heller respekteras lika mycket som övriga individer.
Citera
2016-01-12, 19:17
Medlem
Tradig TS, tradig fråga som det väl redan finns ca 100 st av redan??

Ska vi jämföra könen biologiskt/ fysiskt så har du några saker som kvinnor faktiskt är bättre på
och som det finns väl dokumenterade evidens för:

1. Vi lever längre för att vi har en stadigare och säkrare XX.
2. Vi har bättre imunförsvar än män.
3. Vi tål svält bättre
4. Vi tål kyla bättre.
5. Vi är segare vid långvarig belastning, vilket bevisas av utlra martathon m.m.
6. Vi blir oftast inte lika sjuka.
7. Vi är vigare.
8. Vi är mindre benägna för idiotiska risktagningar och gör oftare säkrare val.

Ska vi fortsätta och ta enbart hjärnkapaciteter så är hjärnforskarna i regel överesn

9. Vi har bättre närminne.
10. Bättre kopplingar mellan hjärnhalvorna, mer spridning på sakerna, vilket ger fördelar vid hjärnskador.
11. Vi känner igen ansikten mycket bättre än vad män gör.
12. Vi kan läsa av känslouttryck i ansikten bättre än män, finns en snyggt ord för detta men sorry minns ej.
13. Vi har en mycket bättre verbal förmåga än män, vilket inte innebär att vi kan fler ord, utan har bättre spåkförståelse, lättare skifta snabbt och uttrycka oss etc.
14. Våra hjärnor mognar snabbare, vilket ger tjejerna enorm fördel i skolan.

Ska vi sen hoppa över till "nurture": inlärnignar/ träning/ miljö så skulle jag vilja påstå att kvinnor idag generellt är bättre på:

15. Empati.
16. Läsa av situationer, människors behov och åtgärda detta. (mammarollen)
17. Barn.
18. Kommunicera.
19. Ta ansvar för oss själva.
20. Hälsa. Knalla till doktorn/ äta rätt, motionera, hålla koll på vikt etc.
21. Koordinera (mammarollen som samordningscentral)
22. Hålla sociala kontakter vid liv.
23. Åldras värdigare, vilket hör ihop med ovan punkter.

har säkert glömt massor…men där har du TS.

Och jepp det går att skriva en 23. punkts lista över mäns förmågor med.

Inget kön är alltså bättre, BÄST! än något annat.
Senast redigerad av Merapi 2016-01-12 kl. 19:37.
Citera
2016-01-12, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Haha, jag har alltid förundrats över varför kvinnor i gemen spelar så mycket candy crush. Var och varannan kvinna jag ser på tunnelbanan gör det(?)

Jag har försökt förstå detta, för jag tycker de inte är speciellt bra på andra spel. Candycrush är på något sätt skapat för kvinnligt tänkande.
Citera
2016-01-12, 19:21
Medlem
Katzyns avatar
Kvinnor är bättre på att överleva.
Citera
2016-01-12, 19:24
Medlem
Män är bäst på allt, till och med på att vara kvinna: http://www.refinery29.com/2015/10/96632/caitlyn-jenner-glamour-woman-of-the-year-interview
Citera
2016-01-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag har försökt förstå detta, för jag tycker de inte är speciellt bra på andra spel. Candycrush är på något sätt skapat för kvinnligt tänkande.

Jag kan garantera att den person i världen som är bäst på candycrush är man.

Mvh
Citera
2016-01-12, 19:30
Medlem
Gå i högklackat.

föda barn.

menssmärtor - de är experter på mens.

gå i kjol.

handarbeta.

smink - de vet allt

etc
Citera
2016-01-12, 19:31
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Bättre på att undvika dumma risker. 80% av alla som dör i bilolyckor är män.
Citera
2016-01-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Män är bäst på allt, till och med på att vara kvinna: http://www.refinery29.com/2015/10/96632/caitlyn-jenner-glamour-woman-of-the-year-interview

Nej, det är de inte.
Citera
2016-01-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Bättre på att undvika dumma risker. 80% av alla som dör i bilolyckor är män.

För att inte tala om alla vilda omkörningar och het levrade män som sitter bakom ratten.
Citera
2016-01-12, 19:34
Medlem
fyratretres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Haha, saknades bara en riktig livmoder. Om tio år har vi väl tagit det steget också.
Citera
2016-01-12, 19:35
Medlem
fyratretres avatar
Helt seriöst städa och tvätta. Vet inte hur men min mor och syster städade hela rum på tio minuter. Själv blir det knappt rent när jag dammsuger!

Häpnadsväckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in