2016-01-12, 18:48
Medlem
Necriss avatar
Nej, kvinnor bör inte vara bättre än män på något.

Det kan låta som om jag raljerar eller är sarkastisk, men det är jag inte. Påståendet är sant, om man menar det i formen "det finns åtminstone en man i världen som är bättre på en viss sak än vad samtliga kvinnor är". Oftast handlar det t.o.m om att en viss andel av männen är bättre på det än vad samtliga kvinnor är.

Man kan dela upp alla våra förmågor i snäva kategorier och analysera och mäta hur väl personer utför dem. Då får men en normalfördelning för var egenskap, en så kallad "bell-curve". Det har visat sig att toppen på kurvan ofta skiljer mellan män och kvinnor, men inte särskilt mycket. Medelvärdena är alltså oftast rätt snarlika. Vissa saker är kvinnor generellt bättre på och vissa saker är män generellt bättre på. Utöver det så visar det sig att männen har större spridning, ett större spann, än vad kvinnorna har. Man tror att denna större spridning beror bland annat på mannens Y-kromosom. Y-kromosomen är mindre och fattas en hel del av anlagen som finns på X-kromosomen. Männen har alltså bara en variant av många av X-kromosomens gener vilket gör att egenskaper som är förknippade med dessa gener blir mer extrema medan kvinnorna som har två uppsättningar blir närmare medelvärdet.

Männens och kvinnornas olika bredd på spannet är större än vad skillnaden i medelvärde är. Det ökade spannet som männens egenskaper har gör att de alltid är de som är både bäst och sämst på allt. Männen är de som oftast återfinns på samhällets botten och det är de som oftast återfinns på toppen. Om man sorterade alla människor efter intelligens så hade några procent i botten uteslutande bestått av män, men det samma är sant för toppen. Om man räknade ifrån toppen hade det varit tusentals med enbart män innan man fann den intelligentaste kvinnan. Det ser alltså likadant ut för alla mänskliga egenskaper; Botten, och toppen, utgörs uteslutande av män.

Allt detta är väl underbyggt och det finns mer information för den som orkar och vill. Det jag förklarat här bör vara tillräckligt men den som behöver mer för att tro mig får hitta det själv.

PS: Ni skulle ha hört hur min moderna, upplysta, feministiska klass reagerade på detta när den elaka neurologi-professorn höll denna genetiska föreläsning. Tjejernas min var oslagbar och ute i korridoren hördes små indignerade röster som sa att denna läraren minsann inte visste något och han borde läsa lite genus. Haha, priceless.

TL : DR. Nej, kvinnor är inte bäst på något.
Citera
2016-01-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kvinnor är överlägset bättre på att inte begå brottsliga handlingar.

En väldigt bra egenskap, och som vi män borde ta efter.

+1
Citera
2016-01-12, 18:51
Bannlyst
Felpost
Senast redigerad av GatorG 2016-01-12 kl. 19:45.
Citera
2016-01-12, 18:53
Medlem
AA-suiteds avatar
Känslor, empati och omsorg skulle jag säga.
Citera
2016-01-12, 18:56
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
http://www.tordwall.se/HvsV.htm handlar om vilken hjärnhalva som dominerar. Helt onödigt dra upp exempel på kvinnor som är som män.

Kvinnor är bättre på candycrush de kanske man inte tar som en självklarhet.

Haha, jag har alltid förundrats över varför kvinnor i gemen spelar så mycket candy crush. Var och varannan kvinna jag ser på tunnelbanan gör det(?)
Citera
2016-01-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Nej, kvinnor bör inte vara bättre än män på något.

Det kan låta som om jag raljerar eller är sarkastisk, men det är jag inte. Påståendet är sant, om man menar det i formen "det finns åtminstone en man i världen som är bättre på en viss sak än vad samtliga kvinnor är". Oftast handlar det t.o.m om att en viss andel av männen är bättre på det än vad samtliga kvinnor är.

Man kan dela upp alla våra förmågor i snäva kategorier och analysera och mäta hur väl personer utför dem. Då får men en normalfördelning för var egenskap, en så kallad "bell-curve". Det har visat sig att toppen på kurvan ofta skiljer mellan män och kvinnor, men inte särskilt mycket. Medelvärdena är alltså oftast rätt snarlika. Vissa saker är kvinnor generellt bättre på och vissa saker är män generellt bättre på. Utöver det så visar det sig att männen har större spridning, ett större spann, än vad kvinnorna har. Man tror att denna större spridning beror bland annat på mannens Y-kromosom. Y-kromosomen är mindre och fattas en hel del av anlagen som finns på X-kromosomen. Männen har alltså bara en variant av många av X-kromosomens gener vilket gör att egenskaper som är förknippade med dessa gener blir mer extrema medan kvinnorna som har två uppsättningar blir närmare medelvärdet.

Männens och kvinnornas olika bredd på spannet är större än vad skillnaden i medelvärde är. Det ökade spannet som männens egenskaper har gör att de alltid är de som är både bäst och sämst på allt. Männen är de som oftast återfinns på samhällets botten och det är de som oftast återfinns på toppen. Om man sorterade alla människor efter intelligens så hade några procent i botten uteslutande bestått av män, men det samma är sant för toppen. Om man räknade ifrån toppen hade det varit tusentals med enbart män innan man fann den intelligentaste kvinnan. Det ser alltså likadant ut för alla mänskliga egenskaper; Botten, och toppen, utgörs uteslutande av män.

Allt detta är väl underbyggt och det finns mer information för den som orkar och vill. Det jag förklarat här bör vara tillräckligt men den som behöver mer för att tro mig får hitta det själv.

PS: Ni skulle ha hört hur min moderna, upplysta, feministiska klass reagerade på detta när den elaka neurologi-professorn höll denna genetiska föreläsning. Tjejernas min var oslagbar och ute i korridoren hördes små indignerade röster som sa att denna läraren minsann inte visste något och han borde läsa lite genus. Haha, priceless.

TL : DR. Nej, kvinnor är inte bäst på något.

Du glömde den lilla detaljen att den bellkurva du talar om handlar om IQ, och IQ enbart.
Och IQ är endast ett mänskligt rätt dåligt verktyg som mäter hur väl människro löser mänskliga IQ-test och inte så mycket mer i realiteten.

Du har tonvis med olika slags begåvningar som inte har så mycket med IQ att göra.
Citera
2016-01-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProdigousPunchline
Ge mig gärna exempel på vad kvinnor är bättre än män på.
Kvinnor är bättre än män på att hålla sig till lagen, de brukar inte våldta, råna och mörda alls så ofta som män gör det.
Citera
2016-01-12, 19:04
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanzaki
Kvinnor är bättre på manipulation, hädelse, lögner, miljöförstöring, psykisk misshandel, dråp och bortförklaringar.

Varför skulle kvinnor vara bättre på något av dessa?
Citera
2016-01-12, 19:05
Medlem
Mooons avatar
Varför detta behov att göra ner tjejer och kvinnor? Det är ju bara löjligt.
Citera
2016-01-12, 19:07
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Kvinnor är mer uthålliga.
Man brukar säga att män är starkare. Men kvinnor har mer uthålliga muskler och tål mjölksyra bättre.
Citera
2016-01-12, 19:07
Medlem
SituationReports avatar
Kvinnor är överlägsna på social samverkan. Det finns inget väsen i hela universum som knyter nätverk lika bra som skvallerkärringar!

Vi går i smyg till varandra och berättar ALLT! Inklusive statshemligheter och hur vi ska lura männen så de tror att de bestämmer. Vi blir utmärkta spioner!

Om männen inte sköter sina sysslor så kan vi sex-strejka. Det är vi bra på också. Vi är dessutom överlägset mjukast och vi stickar och syr bäst av alla. Vi är snällast också, ingen äkta kvinna begår några brott inte.

Vi är bäst på att lyssna också. Vi hör ALLT. Vi lyssnar även på dem som vill lätta sitt hjärta, vilket gör oss till utmärkta psykologer.

Vi är dessutom vackrast. Vi kan föda barn bäst av alla. Vi kan amma bäst av alla. Dessutom älskar vi platoniskt mer än alla andra.

Vi lever längre än män också.
Citera
2016-01-12, 19:10
Medlem
Voodooprastens avatar
Kvinnor är överlägset bättre än män på att hitta ligg.

De flesta kan om de behagar fälla 10 män eller fler per dag. Något som blott är en dröm när det är vice versa, såvida du inte är Brad Pitt.
Senast redigerad av Voodooprasten 2016-01-12 kl. 19:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in