Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Försök in te förstå konsekvenserna det går över ditt huvud.
Det förklarar kanske varför vi inte skall kvotera ut nobelpris, eller vad tror du? Eller v arför så många framgångsrika entreprenörer och innovatörer är män.
Den kurvan förklarar mycket.
I detta fallet konstaterar jag att nacissister/psykopater och liknande är män till 90%. Det är inte jämnt fördelat. Vad som är psykopatens motsats vet jag inte riktigt, men låt mig gissa att även av den gruppen är fler män än kvinnor. Konstnärstypen kanske? Jag vet inte.
(Ja, den heter bell-courve på engelska men för den som läst en liten smula matematik så heter det normalfördelning. Man kan göra ett enkelt experiment som förklarar den. Ja, jag vet, ni i sociologvänstern avskyr den. Jag tror det är för att ni inte förstår den.)
Du menar den uppochnedvända klockkurvan. Isåfall förklarar den varför bittra incels i manosfären dyrkar den så mycket. Deras IQ ligger ju i den vänstra halvan av normalfördelningen, med IQ < 90, men de inbillar sig ändå att de har IQ på Mensa-nivå. Och när de ser att 96 % av alla kvinnor endast är mediokra medelmåttor blir de alldeles till sig i trasorna av ren lycka.
Varför frågar du mig om varför det är så många entreprenörer och innovatörer som är män? Googla själv eller fråga ChatGPT. Jag har också svaren i några av mina gamla inlägg. Du får själv leta reda på dem. Kvinnor är grundare av bl a Bumble, Starling Bank, Spanx, Proactiv, Glossier, Minted, Nuritas och Adafruit. År 1910 grundades världskända Chanel, som du säkert känner till.
Ca 70-80 % av de diagnostiserade psykopaterna är män. 50–75 % av de diagnostiserade narcissisterna är män. Inte 90 % som du påstår.
Motsatsen till psykopati och narcissism kan beskrivas som altruism, hög empati, medkänsla, självuppoffring, låg självhävdelse och starkt samvete. Faktiskt vanligare hos kvinnor. Exempel: moder Teresa, Florence Nightingale och Marie Curie.
Lägg till den stora massan av okända kvinnor som gör enorma självuppoffringar genom att ge upp hela sin yrkeskarriär för att deras narcissistiska män ska kunna fokusera på att innovera, uppfinna, forska, upptäcka, härska, annektera länder eller rasera civilisationer. Utan att bli distraherade av vare sig utmattad fru eller skrikande småbarn.
Det finns faktiskt flera kvinnliga forskare som borde ha fått Nobelpriset men som blev förbigångna. Här är några av de mest kända fallen: Lise Meitner (fysik, 1944), Rosalind Franklin (fysiologi eller medicin, 1962, om hon hade levat), Chien-Shiung Wu (fysik, 1957), Jocelyn Bell Burnell (fysik, 1974), Esther Lederberg (medicin, 1958) och Emmy Noether (fysik/matematik, aldrig nominerad).
Nuförtiden är det ganska jämn könsfördelning bland nobelpristagarna i litteratur.
Angående könsskillnader i IQ-spridningen råder jag dig att läsa följande inlägg:
#12247 (längst ner) och
#12309. Så kanske du lär dig ett och annat faktum.