2016-01-12, 15:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Gnosis innehåller förstås en känslodimension, det är som sagt en "högre kunskap" och inte själlös hjärngympa.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
1/ När blev känslodimensioner en "högre verklighet"?

Citat:
Det var inte det jag påstod.

Jaså, är din "kunskap" inte verklighets-beskrivande?

Citat:
Däremot berör vishet om tillvarons övernaturliga dimensioner vårt hela väsen. Inom hinduism brukar mötet med det Absoluta beskrivas som Sat-cit-ānanda vilket, i en västerländsk kristen kontext (i den utsträckning det nu är möjligt), kan översättas till Vara, Intellekt, Salighet.

För min del struntar jag i om dina ad hoc premisser är hemmasnickrade eller auktoritetsargument.

Citat:
De "känslor" som nämns är inte individuella till sin natur utan det subjektet upplever när det individuella transcenderas.

Japp, det är ditt evinnerligt upprepade postulat ... som fortfarande inte är mera än retorik.
Citera
2016-01-12, 15:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gällande begreppet Gud så har jag redan besvarat det, jag kallar det för Gud för det är detta vi traditionellt har kallat för Gud.

"Vi" ... vilka "vi"?

(Speak for yourself).
Citera
2016-01-12, 15:57
Medlem
Citat:
"Vi" ... vilka "vi"?

(Speak for yourself).

Du är ju inte ens debattör, bara obstinat småbarn
Citera
2016-01-12, 16:00
Medlem
Myeins avatar
Citat:
"Vi" ... vilka "vi"?

(Speak for yourself).
Vi som utgör den västerländska traditionen. Det är en generalisering förstås där skeptiker, ateister och agnostiker som historiskt sett är i minoritet undantages.
Citera
2016-01-12, 16:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Du är ju inte ens debattör, bara obstinat småbarn

Förtydligande, tack.
Citera
2016-01-12, 16:17
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Jaså, är din "kunskap" inte verklighets-beskrivande?

För min del struntar jag i om dina ad hoc premisser är hemmasnickrade eller auktoritetsargument.

Japp, det är ditt evinnerligt upprepade postulat ... som fortfarande inte är mera än retorik.
Det är sällan dina svar säger något mer än "jag tycker inte som du" trots ständiga utpekanden kring argumentationsfel. Om du skulle beskriva dina synpunkter tydligare och med en större vilja till att föra en diskussion istället för att försöka vinna debatter skulle diskussionerna bli mer fruktsamma.

Nu står vi långt ifrån varandra rent filosofiskt. Du är, rätta mig om jag har fel, självutnämnd relativist i kombination med att du följer principen "det som inte kan bevisas är (sannolikt) falskt" vilket logiskt sett innebär att du måste förneka axioms giltighet med paradoxala följder. Den "gemensamma kommunikationsplattform" du ibland nämnt blir svår att skapa med en sådan utgångspunkt speciellt när det kommer till epistemologin. Något som blir tydligt när du kräver att jag ska "bevisa" förekomsten av gnosis inom den filosofiska rationalismens ramar, ett absurt krav i mina ögon.
Citera
2016-01-12, 16:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är sällan dina svar säger något mer än "jag tycker inte som du" trots ständiga utpekanden kring argumentationsfel. Om du skulle beskriva dina synpunkter tydligare och med en större vilja till att föra en diskussion istället för att försöka vinna debatter skulle diskussionerna bli mer fruktsamma.

Mina synspunkter omkring epistemologi är extremt tydliga. Att du p.g.a. bristande filosofisk kunskap inte förstår dom är en annan sak.

Citat:
Nu står vi långt ifrån varandra rent filosofiskt. Du är, rätta mig om jag har fel, självutnämnd relativist i kombination med att du följer principen "det som inte kan bevisas är (sannolikt) falskt" vilket logiskt sett innebär att du måste förneka axioms giltighet med paradoxala följder. Den "gemensamma kommunikationsplattform" du ibland nämnt blir svår att skapa med en sådan utgångspunkt speciellt när det kommer till epistemologin. Något som blir tydligt när du kräver att jag ska "bevisa" förekomsten av gnosis inom den filosofiska rationalismens ramar, ett absurt krav i mina ögon.

Varför kallar du dina ad hoc premisser för "axiomer"? Känner du inte skillnaden?
Citera
2016-01-12, 16:45
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Varför kallar du dina ad hoc premisser för "axiomer"? Känner du inte skillnaden?
Jag vet inte vad du pekar ut som ad hoc premisser i mina texter så det kan jag inte svara på.
Citera
2016-01-12, 17:32
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Du måste förstå orsak i en ontologisk "vertikal" mening istället för den sedvanliga "horisontella". Aristoteles var exempelvis medveten om "den förste röraren" samtidigt som han menade att världen var evig, alltså han kunde kombinera idén om det Absoluta med en oändlig regress. Gällande begreppet Gud så har jag redan besvarat det, jag kallar det för Gud för det är detta vi traditionellt har kallat för Gud. Det finns ingen poäng med att hitta på en egen terminologi.

Tillägg: Kan även nämna att detta ahistoriska "vertikala" tänkesätt är nödvändigt om man bland annat vill förstå aristoteliska former eller platonska idéer, samt den teleologiska världsbilden där allting har ett högre syfte.
Nej, gud är inte vad man kallar alltets första orsak. I traditionell mening eller inte. Vi måste vara öppna för att en Gud inte existerar. Med dina definitioner förutsätter du en Gud axiomatiskt. Då förstår jag att du vill dra ett likhetstecken mellan gud och vad du definierar som det Absoluta. Men detta är ett dåligt axiom.
Citera
2016-01-12, 18:37
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Nej, gud är inte vad man kallar alltets första orsak. I traditionell mening eller inte. Vi måste vara öppna för att en Gud inte existerar. Med dina definitioner förutsätter du en Gud axiomatiskt. Då förstår jag att du vill dra ett likhetstecken mellan gud och vad du definierar som det Absoluta. Men detta är ett dåligt axiom.
Det handlar inte om att vara öppen för huruvida Gud existerar eller ej, det är ett bakvänt tänkande, utan om en medvetenhet om det Absoluta och därefter en förståelse till varför vi kallar det för Gud. Verkligheten föregår ordet, när vi blir medvetandegjord om verkligheten ger vi det ett namn, i vår kultur är det Gud. Varför ska vi riva upp en etablerad mångtusenårig terminologi bara för att moderna skeptiker inte längre förstår ordets djupare innebörd?
The Absolute is known as Ein Sof in Jewish philosophy or Kabbalah; Allah in Arabic-speaking cultures and Islam and specifically Al-Haqq in Sufism. In Western Christian countries the names of the Absolute are generally variants of the Germanic word "God" or the Latin Deus. [...] In Hinduism the Absolute is called Parabrahman or Brahman.
https://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_%28philosophy%29
Citera
2016-01-12, 18:42
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Men det kanske blir mycket svårt för dig med tanke på din fallerade epistemologi.
På vilket sätt är den fallerande? Det är irrationellt att kräva att att det överrationella ska bevisas på en rationell nivå.
Citera
2016-01-13, 10:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Vi" ... vilka "vi"?

Citat:
Vi som utgör den västerländska traditionen. Det är en generalisering förstås där skeptiker, ateister och agnostiker som historiskt sett är i minoritet undantages.

Aaah, ett "historisk" summerat argumentum ad populum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in