2016-06-23, 00:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Två avlånga ingångar. Som jag kallar A och B.

OK; så långt så bra ... och håller du dig iövrigt experimentellt inom raman av det klassiska experimentet?

Annars blir det ju en tolkningsfråga ... och i så fall vad är din tolknings-metodologi?
Citera
2016-06-23, 00:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Möjligtvis för att fysik och teologi inte är samma ämne. Det är inte ofta man hör fotbollsspelare prata om tennis.

Men nu får du allt ge dig. Du har inte ens demonstrerat ännu att din tolkning är vetenskaplig korrekt, men du är redan igång med att bygga metafysiska argument på den.
Citera
2016-06-23, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kermit39
http://vedantasociety.net/index.asp

Tack Kermit39, ska kolla länken!
Citera
2016-06-23, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OK; så långt så bra ... och håller du dig iövrigt experimentellt inom raman av det klassiska experimentet?

Yesbox
Citera
2016-06-23, 00:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
... och håller du dig iövrigt experimentellt inom raman av det klassiska experimentet?

Citat:
Yesbox

Men var det det din tidigare presenterade länk också handlade om? D.v.s. att det egentligen bara rör sig om tolkning?
Citera
2016-06-23, 00:46
Medlem
Cloviuss avatar
Jag ber om ursäkt för att jag endast bidrar med en länk och inte mina egna ord.
Dock besvaras det senaste "argumentet" på mindre än tio minuter av personer som faktiskt vet något om det.
Kan möjligen spara lite tid för samtliga inblandade.

Double Slit Experiment - The Atheist Experience

https://www.youtube.com/watch?v=qOhUcN6L49o
Citera
2016-06-23, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Jag ber om ursäkt för att jag endast bidrar med en länk och inte mina egna ord.
Dock besvaras det senaste "argumentet" på mindre än tio minuter av personer som faktiskt vet något om det.
Kan möjligen spara lite tid för samtliga inblandade.

Double Slit Experiment - The Atheist Experience

https://www.youtube.com/watch?v=qOhUcN6L49o

Clovius, detta har inte just att göra med det senaste jag gått igenom, men hör till det äldre double slit experimentet.

Redan under början av den kvantmekaniska revolutionen av fysiken kunde Niels Bohr säga följande: "If quantum mechanics hasn't profoundly shocked you, you haven't understood it yet."

Fysiker vet nu för tiden att medvetandet/observatören spelar en fundamental roll. Även om många inte vill erkänna det, förmodligen eftersom att det skakar hela det filosofiska perspektivet kallat realism.

Ps/ för diskussionens skull hade det varit bättre om du länkat en objektiv vetenskaplig video om ämnet.
Citera
2016-06-23, 01:13
Medlem
snus-spyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kanske det. Så "jag vet inte" är väl det ärligaste svaret när man inte vet någonting. Tycker du inte?

Såklart, det borde alla ha som en disclaimer, eller är inte det självklart i en tråd som den här? Det är iallafall en del saker som jag märkt pekar på att Kristendomen och Gud inte bara är påhitt.
Senast redigerad av snus-spyan 2016-06-23 kl. 01:15.
Citera
2016-06-23, 01:41
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Clovius, detta har inte just att göra med det senaste jag gått igenom, men hör till det äldre double slit experimentet.

Redan under början av den kvantmekaniska revolutionen av fysiken kunde Niels Bohr säga följande: "If quantum mechanics hasn't profoundly shocked you, you haven't understood it yet."

Fysiker vet nu för tiden att medvetandet/observatören spelar en fundamental roll. Även om många inte vill erkänna det, förmodligen eftersom att det skakar hela det filosofiska perspektivet kallat realism.

Ps/ för diskussionens skull hade det varit bättre om du länkat en objektiv vetenskaplig video om ämnet.

"I won't insult your intelligence by suggesting that you really believe what you just said."
- William F. Buckley Jr. -

Vet ej ännu om du är ett troll, eller endast här för att upprepa gamla, trötta, samt sedan länge avskriva argument. Kanske ett tredje alternativ.
Det kommer dock visa sig med tiden.
För övrigt är vad du anser vara eller icke vara en "objektiv vetenskaplig video" tämligen ointressant för mig. Kan även tänka mig att det gäller övriga med någon form av bakgrund inom fysik.

Men det står dig fritt att påvisa vad, om något, som var ovetenskapligt.
Eller för den delen, hitta en FYSIKER som drar samma slutsats som de personer du valhänt plagierat.

Ps/ Jag är färdig med dig, men jag är säker på att du hittar någon annan som har energi nog att leka med dig i tråden.
Senast redigerad av Clovius 2016-06-23 kl. 01:43.
Citera
2016-06-23, 01:51
Medlem
Citat:
"I won't insult your intelligence by suggesting that you really believe what you just said."
- William F. Buckley Jr. -

Vet ej ännu om du är ett troll, eller endast här för att upprepa gamla, trötta, samt sedan länge avskriva argument. Kanske ett tredje alternativ.
Det kommer dock visa sig med tiden.
För övrigt är vad du anser vara eller icke vara en "objektiv vetenskaplig video" tämligen ointressant för mig. Kan även tänka mig att det gäller övriga med någon form av bakgrund inom fysik.

Men det står dig fritt att påvisa vad, om något, som var ovetenskapligt.
Eller för den delen, hitta en FYSIKER som drar samma slutsats som de personer du valhänt plagierat.

Ps/ Jag är färdig med dig, men jag är säker på att du hittar någon annan som har energi nog att leka med dig i tråden.

Jag drar efter denna sura utläggning slutsatsen att du inte förstår kvantmekanik. Välkommen åter om du har invändningar på det experiment jag redogjort för.
Citera
2016-06-23, 01:57
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Jag drar efter denna sura utläggning slutsatsen att du inte förstår kvantmekanik. Välkommen åter om du har invändningar på det experiment jag redogjort för.

I refer the honourable gentleman to the answer I gave some moments ago.
Citera
2016-06-23, 02:15
Medlem
Citat:
I refer the honourable gentleman to the answer I gave some moments ago.

I den videon går de igenom det klassiska double slit experimentet.

Det jag gått igenom är "An Interaction-Free Quantum Experiment" från 1994 med b.la. Anton Zeilinger, en av de främste fysikerna inom kvantmeknik idag.

Där man går igenom om det är just mätningen som får vågfunktionen att kollapsa. (Vilket Bogomil tror)

Läs på lite, annars blir det bara pinsamt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in