Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-12, 12:16
Medlem
loxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag upprepar vad jag just skrev: Rent allmänt är det oerhört vanligt - och säkert snarast psykologiskt ofrånkomligt - att anhöriga till gärningsmän försöker förminska deras skuld. Vi har sett exempel på otaliga sådana anhöriga som postat i kriminalfallstrådar här i forumet. Det är - i det helt allmänna fallet - etiskt klart betänkligt av en kriminalreporter att smälla upp oemotsagda uppgifter från anhöriga till gärningsmannen om att GM nog inte var så skyldig eller BO nog var ganska skyldig. Jag konstaterar att BO:s föräldrar inte har intervjuats. Normalt är det dessa som intervjuas först när kvällspressen kriminalfallsbevakar.

Jag tror inte flera tidningar skulle publicera sådan information när det gäller barn om de inte var säkra på hur situationen ser ut. Att ett mobbat barn en dag skulle "få nog" och ta till en drastisk åtgärd för att få slut på mobbningen låter mycket rimligare än den smörja som skrivits här på Flashback om "hederskultur" och "bilder på könsorgan".
Senast redigerad av loxa 2016-01-12 kl. 12:20.
Citera
2016-01-12, 12:17
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Ärligt ett mycket märkligt förfarande i sig. Att intervjua mördarens familj först av alla.

BOs familj ville inte låta sig intervjuas, det står ju i samma artikel. Då valde man att intervjuva förövarens familj istället.
Citera
2016-01-12, 12:18
Medlem
Henkan89s avatar
Ang om han va mobbad eller inte så intervjuade dom polisen här på lokalradion i kristianstad och enligt dom var de inte klart om han var mobbad eller inte o dom sa att de fans fler historier
Citera
2016-01-12, 12:18
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Jag för min del tror mest på polisens knivskarpa analys från igår. GM och BO var förmodligen oense om något
Citera
2016-01-12, 12:20
Medlem
rambostinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredricomartin
Någon som har koll på om det är en faktiskt 14-åring som är GM eller en "14-åring". Det verkar ju inte vara en ensamkommande i detta fall.

En bild som jag såg av honom som länkades långt bak i tråden, så såg han ut att vara runt 13-14 år. Inget skäggbarn den här gången, men ålder verkar inte spela någon roll när det gäller muslimer och mord, våltäkt och andra vidriga brott.
Senast redigerad av rambostina 2016-01-12 kl. 12:23.
Citera
2016-01-12, 12:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Mobbing brukar väl också vara utlösande faktor i en del av dem här skolmassakrerna i USA. Det måste ju undersökas nu om det stämmer att familjen varit till sjukhuset med pojken då han blivit misshandlad, eller det här med att en förnedrande film spridits.

I såna här sammanhang finns det risk för att inblandade aktörer överdriver, medvetet eller av okunskap. Sjukhuset kan vara det samma som vårdcentralen eller grannens förstahjälpenlåda.

Om sjukhusbesöket stämmer så måste det inte betyda att den misstänkte verkligen behövde sjukhusvård, det kan lika gärna handla om att familjen sökte myndighetsstöd, någonstans att vara upprörd och kräva upprättelse.

Likaså kan besöket hos polisen handla om samma sak, någonstans att avreagera sig.

Baka in den kulturella dimensionen i det här, så är det inte alldeles självklart att det egentligen var en polissak ifrån början.
Citera
2016-01-12, 12:22
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Jag tror inte flera tidningar skulle publicera sådan information när det gäller barn om det inte var säkra på hur situationen ser ut. Att ett mobbat bar en dag skulle "få nog" och ta till en drastisk åtgärd för att få slut på mobbningen låter mycket rimligare än den smörja som skrivits här på Flashback om "hederskultur" och "bilder på könsorgan".

Flera tidningar skriver om hur gärningsmannen varit mobbad och hänvisar till pappan som källa. Mobbningen ska bestå av filmen som cirkulerat när grabben får en bitchslap för att han slagit en tjej. Han som delade ut bitchslapen är nu död. Du ljuger ihop en nyttig bild som återspeglar dina politiska åsikter om att den vita mannen är det ruttna i världen och att invandrare har rätt att antasta tjejer eftersom de inte förstår bättre.

Med den logiken är det alltså fritt fram för alla som blivit mobbade i skolan att ta till dödligt våld! Fast endast om du är invandrare då såklart.
Citera
2016-01-12, 12:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tror inte flera tidningar skulle publicera sådan information när det gäller barn om de inte var säkra på hur situationen ser ut. Att ett mobbat barn en dag skulle "få nog" och ta till en drastisk åtgärd för att få slut på mobbningen låter mycket rimligare än den smörja som skrivits här på Flashback om "hederskultur" och "bilder på könsorgan".

Du glömmer ju en sak, det är pappans berättelse. Media återger pappans berättelse, sannolikt något vinklad, men dock är det pappans version. Hamilkar har förklarat vad det kan betyda för sanningshalten.

Hederskultur är en verklighet vi har att förhålla oss till, varför är det smörja?
Citera
2016-01-12, 12:30
Medlem
Kvp:s Lars Klint skriver i en artikel att hur kan en 14-åring gå beväpnad i skolan?

http://www.expressen.se/kvp/kronikorer/lars-klint/hur-kan-en-14-aring-ga-bevapnad-i-skolan/

Vakna upp Lars Klint!!! Detta är Sverige och det är år 2016! Finns säkert ett antal som också har en pistol med sig till skolan!!!! Och väldigt många som har en kniv med sig!
Citera
2016-01-12, 12:32
Medlem
loxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du glömmer ju en sak, det är pappans berättelse. Media återger pappans berättelse, sannolikt något vinklad, men dock är det pappans version. Hamilkar har förklarat vad det kan betyda för sanningshalten.

Hederskultur är en verklighet vi har att förhålla oss till, varför är det smörja?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22074760.ab
Citat:
Såväl 14-åringens föräldrar som flera andra källor med insyn i utredningen uppger för Aftonbladet att den mordmisstänkte pojken var mobbad i skolan under en längre tid.

Den enda anledningen till att skinnskallar konstant talar om hederskultur är det som hände Fadime för 14 år sedan.
Dags att gå vidare?
Citera
2016-01-12, 12:32
Medlem
Citat:

Kan ju vara mer komplext än antingen mobbing eller köns-bilder. Båda kan ha hänt.
Citera
2016-01-12, 12:33
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Flera tidningar skriver om hur gärningsmannen varit mobbad och hänvisar till pappan som källa.

Flera tidningar? Vilka då? Har bara sett det skrivas i Aftonbladet eller hänvisat till intervjun som Aftonbladet gjorde... Vilka fler tidningar skriver om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in