Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-12, 12:34
  #1225
Medlem
Massmedia är ju inne på ett mycket farligt spår. Om det ges ett intryck av att en mobbingoffer dödat sin mobbare och att det skulle vara en ursäkt av något slag, då ger det en signalpolitik att varenda liten unge som blir kränkt kan hämnas på det här sättet utan att bli straffad.

Men jag hoppas att hela historien kommer fram, även i massmedia. Jag misstänker att oavsett hur historien utvecklar sig så finns det många ansvariga som svettas rejält nu. Detta är också en händelse av en sådan karaktär att det kan bli fler liknande händelser.
Citera
2016-01-12, 12:35
  #1226
Medlem
Typisk. När media borde fråga sig vilka risker det finns att andra invandrade barn genomför liknande dåd och vad som görs för att förebygga detta - så implicerar de istället att det minsann fanns en god förklaring till mordet eftersom han blivit mobbad.
Citera
2016-01-12, 12:36
  #1227
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22074760.ab


Den enda anledningen till att skinnskallar konstant talar om hederskultur är det som hände Fadime för 14 år sedan.
Dags att gå vidare?

Balkongflickor är en myt, eller?

Familjehemsplacerad mellanösternflickor med en hedersproblematik finns inte heller?
Citera
2016-01-12, 12:37
  #1228
Medlem
Karembeus avatar
Som tidigare nämnts så har Göingeskolan stora problem med "miljön". En direkt konsekvens av att skolan tagit emot 200 MENA-ungdomar de senaste 2 åren med största sannolikhet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pro...-goingeskolan/

Uppgifterna om tidigare bråk mellan de två pojkarna hävdar skolans rektor Robert Dirksen, att man inte kände till.

Enligt Skolinspektionen finns det larmsignaler om skolmiljön, något som gjort att man skulle genomföra en prioriterad tillsyn av Göingeskolan.

– Vi kände till att det fanns problem med studieron, det var planerat tillsyn i vår, säger Helen Alvin, på Skolinspektionens presstjänst.
Citera
2016-01-12, 12:37
  #1229
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
)
Välkommen till tråden. Det känns som om du har missat stora delar av densamma. Bland annat så saknar jag uppgifterna om den förmodligen förnedrande filmen som skickats runt på Internet.
Citera
2016-01-12, 12:40
  #1230
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
"Dog efter bråk i skolan" eller liknande, uttryckte sig lättnyheterna i den kommersiella radiokanalen i morse. Ungefär som någon tagit ett steg bakåt efter en knuff, snubblat och brutit nacken i fallet.
Citera
2016-01-12, 12:41
  #1231
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Välkommen till tråden. Det känns som om du har missat stora delar av densamma. Bland annat så saknar jag uppgifterna om den förmodligen förnedrande filmen som skickats runt på Internet.

Jag har följt tråden så mycket jag har kunnat det senaste dygnet, välkommen själv!

Har tidigare i ett av mina inlägg tydligt förklarat att jag anser den historien om filmen antingen är fabricerad (någon borde ha länkat eller lagt upp filmen för länge sedan) eller kraftigt överdriven och endast visar när Arminas markerar mot Ahmad att hans beteende mot andra klasskompisar och då framförallt tjejer är under all kritik och inte acceptabelt.
Citera
2016-01-12, 12:42
  #1232
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newcastle76
"Ensamkommande" lär han väl inte vara eftersom hans Pappa bor i Broby.
Men visst, han kan lika gärna vara 25.
Nja, det kan han ju inte vara om hans storebror är 17 som sägs i tråden.
Citera
2016-01-12, 12:43
  #1233
Medlem
Passepartouts avatar
[quote=loxa|55992584]Fast den information som GMs pappa och övriga med insyn i situationen har gett går helt emot de konspirationsteorier som skrivits här på Flashback. BO var en mobbare och GM har varit mobbad sedan långt bakåt i tiden.

Jag litar nog mer på den information som journalister lyckats få fram än det som hävdats av en massa skinnskallar här på Flashback.[/QUOTE

Jag litar inte längre på journalister. Inte teorier direkt om någon på ett trovärdigt sätt och med insyn beskriver händelsen här i tråden.

Om det stämmer som skrevs här, hoppas jag att BO:s föräldrar gör en anmälan om förtal. Ska den mördade få skit för att han har mördats?
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2016-01-12 kl. 12:48.
Citera
2016-01-12, 12:44
  #1234
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Jag tror inte flera tidningar skulle publicera sådan information när det gäller barn om de inte var säkra på hur situationen ser ut.

De fick ingen intervju med BO:s föräldrar, så då intervjuade de GM:s föräldrar i stället och lade ut deras version. Hur säkert låter det? Vidare har vi fått en inte obetydlig validering på våra uppgifter om hur knivattacken gick till i media nu. Det var, precis som meddelades här i tråden, ett knivhugg bakifrån på ett oförberett offer. Då kan vi inte alldeles utan vidare avfärda uppgifterna om att misshälligheterna rörde sig om hur GM hade behandlat en av Arminas tjejkompisar, som kom i samma kontext.

Citat:
Att ett mobbat barn en dag skulle "få nog" och ta till en drastisk åtgärd för att få slut på mobbningen låter mycket rimligare än den smörja som skrivits här på Flashback om "hederskultur" och "bilder på könsorgan".
Fast det kan ju knappast ha varit en mobbning som eskalerade dag för dag tills GM till slut fick nog, eftersom mordet skedde på terminens andra dag. De båda antagonisterna hade varit ifrån varandra under hela jullovet. Dessutom är det ingen akut konflikt just då - GM kommer ju bakifrån på ett oförberett offer. Det här förefaller vara en hämnd som serverats väldigt kall.

Pappans ord i intervjun Skolan gjorde inget för att hjälpa honom och upprätta hans heder är också lite bekymmersamma. Mobbning har normalt väldigt lite att göra med någons heder. Det förefaller ju alltså som om killen och familjen tyckte att hans heder hade utsatts för en allvarlig kränkning, och att i vart fall killen ansåg att den hedern bara kunde avtvås i blod.
Citera
2016-01-12, 12:49
  #1235
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Namn tillagt i rubrik // Mod
Citera
2016-01-12, 12:49
  #1236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22074760.ab


Den enda anledningen till att skinnskallar konstant talar om hederskultur är det som hände Fadime för 14 år sedan.
Dags att gå vidare?
Tycker allt du e aningen rolig att läsa. Häver ur dig massa åsikter och tänkta skällsord men vägrar besvara människor som ifrågasätter det du säger. Om du nu är så säker på din sak kan du väl bemötta det faktum att ABs artikel utgår enbart från GMs fars sida. Och ja, även där i intervjun framgår det att det kan ha handlat om heder. Hans egen far lägger ju fram det så. Roligt när folk svänger sig med förminskande ordalag och inte ens beaktar att det finns mer än ett upplevt händelseförlopp, och möjligheten att AB skulle representera den totala sanningen gör nog dig till den foliehatt du anser fbforumet å va...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback