Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-12, 11:51
  #1189
Avstängd
[quote=loxa|55992584]Fast den information som GMs pappa och övriga med insyn i situationen har gett går helt emot de konspirationsteorier som skrivits här på Flashback. BO var en mobbare och GM har varit mobbad sedan långt bakåt i tiden.

Jag litar nog mer på den information som journalister lyckats få fram än det som hävdats av en massa skinnskallar här på Flashback.

flashback får fram mer "äkta" fakta än vad dina journalist-miljöveganer ljuger ihop
Citera
2016-01-12, 11:53
  #1190
Medlem
Hans pappa säger att han var en mobbare....Men det kan ju vara GM som är boven från första början och fick skit för det. Då tyckte han att han blev mobbad! Hans farsa får höra talas om det hela och hetsar honom att återupprätta sin "heder".

Daddy is going to jail.....
Citera
2016-01-12, 11:54
  #1191
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Enligt aftonbladet som intervjuat 14-åringens pappa så har 14-åringen som knivdödade 15-åringen varit mobbad en längre tid och 15-åringen uppges ha varit delaktig i mobbningen.



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22074760.ab
Som vi sedan länge vet här i ABoK är GM:s anhöriga inte alltid den mest objektiva och tillförlitliga källan till upplysningar om förlopp, motivbild och skuldförhållanden vid brott. Innan jag fäster alltför mycket vikt vid uppgifterna i Aftonbladet, skulle jag nog vilja se i vart fall en intervju också med BO:s föräldrar. Och jag tycker rent allmänt att etiken i att omotsagt slå upp uppgifter från GM:s anhöriga när man rapporterar från kriminalfall är kraftigt diskutabel, i synnerhet när de uppgifterna i stor utsträckning går ut på att GM i själva verket skulle vara ett offer. Detta är ju ett oerhört vanligt förhållningssätt bland anhöriga till gärningsmän, helt oavsett hur totalvidrigt ensamskyldiga dessa i realiteten har varit.

Med detta sagt, finns det ju vissa överensstämmelser mellan vad skolan säger och vad killens pappa säger.
Citera
2016-01-12, 11:54
  #1192
Medlem
[quote=Vintergrisen|55989626]För att inte tala om att "pappan" länkar till en del SFI-klipp på Facebook, vilket väl åter igen tyder på att han, och resten familjen får man förmoda, är relativt nyanlända.

Egentligen kan jag tycka att det faktum att han postat sådana klipp känns aningen tragiskt i sammanhanget. Lägger man upp sånt på Facebook kan man väl tänka sig att personen i fråga (till skillnad från många andra) är genuint intresserad av att lära sig språket, göra något med sitt liv, osv. och så händer det här...


Total missuppfattning att "de flesta" inte skulle vara intresserade av sina SFI-kurser (även om det naturligtvis finns).

Kan nog räkna med att familjen ifråga är lika chockade och bestörta över sin sons vålddåd som de flesta andra familjer vore.
Citera
2016-01-12, 11:54
  #1193
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvan77
Bra analys MEN varken kommunen eller rektorn kan göra ett dugg åt den invandring som sker i kommunerna (som många hävdar). Migrationsverket (styrs statligt) fördelar nyanlända efter var det finns plats, dvs lycksökare som öppnar asylboenden på löpande band är de verkliga bovarna! Skulle inte alla jäkla idioter, som bara vill tjäna pengar (men det låter som de vill öppna hjärtan) låta bli att öppna asylboenden så skulle det heller inte komma så många eftersom de kommunala boendena är fullbelagda för länge sedan!

Där har vi den största orsaken! I kommunen jag bor i har kommunledningen sagt stopp för länge sen men ändå väller det in invandrare... Privata aktörer öppnar boenden på löpande band och vi som jobbar i offentliga sektorn får sopa upp efter dem..

Absolut, det köper jag och så är det i flera kommuner MEN i just det här fallet har vi ett kommunalråd som aktivt har medverkat till att Östra Göinge ska "öppna sina hjärtan" och ta emot så många "flyktingar" som möjligt. Därför bär han ett direkt ansvar till det inträffade.

Även rektorn i detta fallet har varit utsatt för en hel del press tidigare i samband med att situationen på skolan i flera tidningsartiklar som är skrivna för 2-3 månader sedan beskrivs som kaos och fullständigt oacceptabel. Som "chef" på skolan så bär han ett visst ansvar.
Citera
2016-01-12, 11:59
  #1194
Medlem
[quote=captur605|55992608]
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Fast den information som GMs pappa och övriga med insyn i situationen har gett går helt emot de konspirationsteorier som skrivits här på Flashback. BO var en mobbare och GM har varit mobbad sedan långt bakåt i tiden.

Jag litar nog mer på den information som journalister lyckats få fram än det som hävdats av en massa skinnskallar här på Flashback.

flashback får fram mer "äkta" fakta än vad dina journalist-miljöveganer ljuger ihop

Problemet är att det inte går att lita på journalister. De har en agenda och här var den tydligt att lyfta fram mördaren som ett offer. Som att vi skulle bli glada då? Hur hade massmedia hanterat ärendet om det varit tvärtom? Du märker nog att svaret är - väldigt annorlunda?

Medan vi här på flashback vrider och vänder på varenda liten sten till åtminstone några få är nöjda, det är en helt annan form av journalistisk. Dessvärre får man erkänna att mycket är spekulation och teorier utifrån knapphändig information. Men förvånansvärt ofta så visar det sig ändå i slutändan att vi inte är helt ute i galen tunna.

Mobbing som fenomen har alltid två sidor. Det handlar ofta om att två personer eller fler bråkar med varandra av någon anledning. Om man inte lyfter fram varför bråket sker, såsom vi inte fick i aftonbladets artikel så är det uppenbart något som mörkas. I det här fallet verkar det vara så att någon tjej eller flera fick oönskad uppmärksamhet av mördaren, det nämns kukbilder.

Jag tror att man kan säga att viss mobbning förekommit, men jag tror också att det varit provocerad mobbing. Att denna mördare haft ett beteende som stört de andra väldigt mycket. Om vi får veta sanningen vet vi inte, men jag tror inte man ska nöja sig med att ett mobbingoffer dödade sin mobbare.

Det är en alltför enkel och tillrättalagd bild, dessutom berättad av pappan och en journalist från aftonbladet. Denna skittidning som ljuger för oss konstant.
Citera
2016-01-12, 12:01
  #1195
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Med detta sagt, finns det ju vissa överensstämmelser mellan vad skolan säger och vad killens pappa säger.

egentligen bara att GM och BO varit inblandade i en dispyt för en månad sedan. någon längre pågående mobbning säger sig skolan inte känna till. däremot känner vi alla till att hederstänkande araber är oerhört lättkränkta och uppfostrar sina barn därefter. så det troligaste är väl just en dispyt, en inbillad kränkning av arabens "heder", som nu skulle "upprättas".
Citera
2016-01-12, 12:01
  #1196
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Fast den information som GMs pappa och övriga med insyn i situationen har gett går helt emot de konspirationsteorier som skrivits här på Flashback. BO var en mobbare och GM har varit mobbad sedan långt bakåt i tiden.

Jag litar nog mer på den information som journalister lyckats få fram än det som hävdats av en massa skinnskallar här på Flashback.
Jag upprepar vad jag just skrev: Rent allmänt är det oerhört vanligt - och säkert snarast psykologiskt ofrånkomligt - att anhöriga till gärningsmän försöker förminska deras skuld. Vi har sett exempel på otaliga sådana anhöriga som postat i kriminalfallstrådar här i forumet. Det är - i det helt allmänna fallet - etiskt klart betänkligt av en kriminalreporter att smälla upp oemotsagda uppgifter från anhöriga till gärningsmannen om att GM nog inte var så skyldig eller BO nog var ganska skyldig. Jag konstaterar att BO:s föräldrar inte har intervjuats. Normalt är det dessa som intervjuas först när kvällspressen kriminalfallsbevakar.
Citera
2016-01-12, 12:03
  #1197
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som vi sedan länge vet här i ABoK är GM:s anhöriga inte alltid den mest objektiva och tillförlitliga källan till upplysningar om förlopp, motivbild och skuldförhållanden vid brott. Innan jag fäster alltför mycket vikt vid uppgifterna i Aftonbladet, skulle jag nog vilja se i vart fall en intervju också med BO:s föräldrar. Och jag tycker rent allmänt att etiken i att omotsagt slå upp uppgifter från GM:s anhöriga när man rapporterar från kriminalfall är kraftigt diskutabel, i synnerhet när de uppgifterna i stor utsträckning går ut på att GM i själva verket skulle vara ett offer. Detta är ju ett oerhört vanligt förhållningssätt bland anhöriga till gärningsmän, helt oavsett hur totalvidrigt ensamskyldiga dessa i realiteten har varit.

Med detta sagt, finns det ju vissa överensstämmelser mellan vad skolan säger och vad killens pappa säger.

Håller med i det mesta du skriver dock inte sista stycket. Det är inte skolan som bekräftar pappans uppgifter utan "personer med insyn i utredningen" som Aftonbladet kallar det utan att för den sakens skull specificera det närmare. Det enda "skolan" (rektorn) bekräftar är ju att det skulle ha inträffat någonting tidigare. Att "någonting" har inträffat tidigare tycker jag själv mer stöder tesen att det handlar om en engångshändelse, dvs att det mycket väl kan handla om att 15-åringen tydligt har markerat för 14-åringen att hans beteende inte är ok snarare än mobbing.

Dessutom dementerar "soc-tanten" direkt att det skulle ha funnits någon tidigare anmälan från fadern angående mobbing eller på grund av någon annan orsak för den delen.
__________________
Senast redigerad av Karembeu 2016-01-12 kl. 12:05.
Citera
2016-01-12, 12:03
  #1198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Var det första eller andra generation på GM?
Klockrent att så fort GM är vit, publiceras bild o namn i media, men ack o ve, inte här eftersom han har fel pigment i ansiktet.


1. Hitta ett liknande fall där 14-årig GM namn och bildpublicerats dagen efter brottet begicks. Jasså inte?

2. Hitta fall där en äldre gärningsman publicerats dagen efter sitt dåd. Inte så ofta.

Och kom inte dragandes med Anton L, killen som var ute på politisk rasmotiverat självmordsuppdrag utan ta ett annat fall med privata motiv eller för den delen rån/stöld.
Citera
2016-01-12, 12:04
  #1199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag upprepar vad jag just skrev: Rent allmänt är det oerhört vanligt - och säkert snarast psykologiskt ofrånkomligt - att anhöriga till gärningsmän försöker förminska deras skuld. Vi har sett exempel på otaliga sådana anhöriga som postat i kriminalfallstrådar här i forumet. Det är - i det helt allmänna fallet - etiskt klart betänkligt av en kriminalreporter att smälla upp oemotsagda uppgifter från anhöriga till gärningsmannen om att GM nog inte var så skyldig eller BO nog var ganska skyldig. Jag konstaterar att BO:s föräldrar inte har intervjuats. Normalt är det dessa som intervjuas först när kvällspressen kriminalfallsbevakar.

Ärligt ett mycket märkligt förfarande i sig. Att intervjua mördarens familj först av alla.
Citera
2016-01-12, 12:05
  #1200
Medlem
niggahstolemybikes avatar
Det där slätrakade skäggbarnet måste ju ut ur landet. Han kommer knappt få något straff för brottet han begått. Samt att han lär begå nya brott inom 5år, kan sätta mitt ena lillfinger på det.

Varför punktmarkerar inte Sverige och skickar hem as som begår brott
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback