Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-12, 09:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det har jag varit med om, senaste exempel handlar om We are Sthlm, du verkar ha missat den största nyheten den här veckan?

Öh det upprättades anmälningar annars så skulle väl ingen klaga. Det var väl ett 30 tal om jag inte minns fel. Sen kan det inte vara polisens fel att flera andra tjejer inte anmälde att de blev sexuellt trakasserade
Citera
2016-01-12, 09:31
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6
Någon som vet vilket ursprung BO har?
Litauen, GM är irakier.
Citera
2016-01-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ni som inte fattar detta med vad "heder" i detta sammanhang, som pappan uttrycker det, handlar om så skall jag berätta detta för er. Det handlar givetvis om att GM blivit tillrättavisad, blev väl "bitchslappad" vid något tidigare tillfälle(?), och genom detta övervägda mord nu återtog sin förlorade "heder". När han fick något slag på kinden på skolan så tappade han självklart (för en aggressiv arab) ansiktet och därmed sin "heder". Svårare än så är det inte! har haft att göra med slikt patrask i mången år och detta med att förlora ansiktet, särskilt inför kompisar, är något vedervärdigt och oerhört traumatiskt för dessa imbecilla och impulsstyrda varelser.

Sådant här kommer vi få se massor utav framöver...

Att sedan Aftonbladet lyckades med att förmedla citatet om heder skall vi vara mycket tacksamma över, för därmed (tillsammans med vad som skrivits på Facebook och här) så är ju hela motivet klart.
Citera
2016-01-12, 09:33
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Precis - en svensk kanske hade använt ordet "upprättelse" istället - men innebörden är densamma.

ett överlagt mord, som det handlar om i detta fallet har varken med heder eller upprättelse att göra
GM hade planerat att kniva BO eftersom han var mentalt svag och inte klarade av en vanlig normal tonårskonflikt
verkar som om GM hade uppbackning av sin pappa som nu vill dra BO i smutsen
Citera
2016-01-12, 09:34
Medlem
Citat:
Nej, vi har också uttryck som att "ta någons heder och ära ifrån ..", "ohederlig", osv ..

Som sagt var -- språkkännedomen på Flashback får vi hoppas INTE är talande för resten av landet.

Ordförståelse och ordets innbörd i olika kulturer är något helt annat. Det hoppas jag att du förstår? Om inte så är du naiv och ignorant.
Citera
2016-01-12, 09:34
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Håller med.
Oavsett ålder så är det rätt många som skulle behöva fundera på vad som kan hända om man provocerar.

Hur hade du hanterat en blatte som skickar kukbilder till din unga tjejkompis, kallar henne för hora och misshandlar henne i skolan? Själv hade jag dödat honom. Jag är vid det här laget integrerad i det nya Sverige. Har redan flippat ut totalt och skrikit ner några blattar på osvenskt vis. I ett normalt samhälle vore det aggressionsproblem men i det nya Sverige en nyväckt försvarsinstinkt.
Citera
2016-01-12, 09:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Öh det upprättades anmälningar annars så skulle väl ingen klaga. Det var väl ett 30 tal om jag inte minns fel. Sen kan det inte vara polisens fel att flera andra tjejer inte anmälde att de blev sexuellt trakasserade

Polisen har inte anmält alla misstänkta brott som de såg, de hade inte kontroll över situationen och prioriterade att avlägsna de misstänkta istället för att upprätta anmälningar. Men visst, polisen tog emot och upprättade anmälningar, dock är polisen skyldig att upprätta anmälan om ett misstänkt brott har begåtts.
Citera
2016-01-12, 09:36
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Nej, upprättelse är inte isolerat till att användas när man utsatts för brott .. Därav traditionen att be om ursäkt/säga förlåt när man begått övertramp mot någon. Det är att ge upprättelse.

Ta "någons heder och ära" är inget uttryck som slutade användas för 400 år sedan... Det är rätt sorgligt att den gapande Flashbacks-klanen är så obekanta med sitt eget språk och de talesätt som finns -- jag gissar att många hoppat stora delar av skolan eller kanske är svaret undermålig undervisning .. Något har ju gått fel på vägen uppenbarligen.

Jo vi använde ordet heder och hund på sama blattar gör idag för 400 år sedan, läs svensk historia. Att använda heder och ära funkar liksom inte i ett civilicerat samhälle. isåfall har alla vita män som blivit utsatta för brott av en blatte rätt att kräva hämd.
Citera
2016-01-12, 09:38
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Håller inte alls med. Jag hörde "hora" uttalas högt i skolan högst fem gånger under min skoltid på 80- och 90-talet. Jag gick i en skola i en förort norr om Stockholm.

Det är invandrarsmutsen som skräpat sönder det svenska språket till oigenkännlighet de sista tio åren.

Om man tar och jämför Trollhättanmorden med detta så är väl skillnaden den att GM i Trollhättan var en ensam halvtokig grandios enstöring medans detta är mer ett MENA-kulturellt brott av en kanske mer psykiskt normal arabunge. Kan detta stämma?

Detta är så sjukt!

OffTop: Vad du "håller med om" spelar inte roll med tanke på att du inte verkar ha gått i högstadiet/gymnasiet förrän under 90-talet. Du kan ju omöjligt ha vetat hur miljön och språket i skolan varit innan dess. Att du faktiskt hörde ordet flera gång motbevisar att det inte skulle förekomma.

OnTop: Om man jämför detta med Trollhättanmorden så dyker det upp mer och mer olikheter mellan händelserna. Nu senast kommer uppgifter om att BO har varit en kaxig mobbare som GM tog hämnd på.

Vid Trollhättanmorden gick ALP som bekant in på en skola och attackerade selektivt folk med invandrarbakgrund - för att sedan attackera polisen, som sköt honom. Därtill var ALP myndig - i detta fall är GM inte det.
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Läser kommentarerna som skrivs i facebookgruppen "Alla vi som stöttar Arminas" (https://www.facebook.com/Alla-vi-som-st%C3%B6ttar-arminas-1624850641112502/?fref=ts)

Så vitt jag ser så skänker de flesta en tanke åt den bortgångne pojken. Sedan har även en del Litauer skrivit att de hoppas på hämnd och karma och hela den biten.

Sedan finns det även en smutsig arab vid namn Ramzi Adnan Nammas (https://www.facebook.com/reeme.erdelyi?fref=ufi) som visar upp en uppenbar brist på empati och skriver saker som detta:

"You have to read about ( Lisa Holm ) before , the swidish girle who was rabed and killed by a lituanian . Kiara chafak"

För övrigt gillar han Sveriges Unga Muslimer och Legion Islam på sin facebook sida.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Ordförståelse och ordets innbörd i olika kulturer är något helt annat. Det hoppas jag att du förstår? Om inte så är du naiv och ignorant.
Jag förstår att det är Aftonbladet som valt termen "heder" istället för "upprättelse".
Citera
Medlem
"Hederskulturer härrör i de flesta fall från en tid då det inte fanns nedskrivna lagar, statsmakt, domstolar eller polis. Om någon råkade ut för ett brott var det upp till brottsoffrets närstående straffa förövaren. Den som betraktades som hederslös i sin by eller släkt blev då utan skydd eftersom ingen ville vedergälla de brott personen utsatts för. De flesta kulturer har haft en patriarkal maktstruktur där ansvaret för familjen vilade på familjefadern. Männen betraktade det som sin skyldighet att se till att deras hustrur, döttrar och systrar uppförde sig som kvinnor borde göra enligt deras kultur, men det fanns också gränser för hur illa man kunde låta en manlig släkting uppföra sig. Om en familjefader inte lyckades ha denna kontroll över sin familj, så ansågs han svag och fick skämmas."

Citat slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in