Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jodå. Det finns liksom en grund till att ordet finns med i svenskan. Det är inget "nyord" som du tycks inbilla dig.

Ta heder och ära av någon
Tala mycket illa om någon; förtala någon.

I Sverige som jag använder ordet Heder är vid positiva omdömen, t ex, " det hedrar dig", aldrig att någon tar min heder ifrån mig, eller bli upprörd över sådant. Nä, det är något nysvensk som kommit in.

Fanns begreppet "hedersmord" för 30 år sen i Sverige, knappast!
Citera
2016-01-12, 09:26
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hederskultur

Ni vet inte vad ni pratar om. Heder är något väldigt centralt i dessa kulturer. Familjens och individens heder. Det är fan inte samma sak som upprättelse för en svensk. Nu håller ni truten.

EXAKT. Upprättelse är något svenskar använder när de blivit utsatta för ett brott och vill ha upprättelse för sin våldtagna dotter eller son som blivit utsatta för brott av babbar som tilldelas pinsamt läga straff.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6
Jo sant. Vi europeer och svenskar använde ordet heder flitigt på 1600 talet och bland det värata var att kalla någon hund och hade resulterar i en duell. Men 400 år har gått och det finns inget hedersamt i att anfalla en försvarslös med knikv annat än bland arabfolket. Sen är det klart svenska fäder borde säga åt sina svenskar att hämnas när deras döttrar blir våldtagna men inte ens det gör dem. Så ditt påstående är idiotiskt. Inte en enda jävla svensk förälder hade sagt något liknande tyvärr!
Vad hade ingen svensk förälder sagt till sina barn?
Citera
Medlem
mau5s avatar
Helt otroligt hur fort det kan gå off-topic..

OnT:
Jag tror inte ett skit på vad farsan säger. Han försöker bara få ungen att framstå som oskyldig. Samt att få ungen lite sympati. Sjukt dåligt gjort tbh..
Citera
Medlem
Kan till och med vara så att MENA-fadern har uppmanat sin unge för att upprätta familjens och pojkens "heder".
Citera
Medlem
sanchoos avatar
Idioter. Det är klart han vill upprätta sin "heder". Båda började bråka, och GM blev nedslagen och förlöjligad. Klippet sprids sedan i skolan. Det är klart att han i sin frustration dödar GO, som är 2 år äldre dessutom.
Citera
2016-01-12, 09:28
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Nej då, inte rätt att döda honom men är man ett svin som mobbar och vägrar sluta trots att den mobbades familj bett on hjälp så får man skylla sig själv.
Håller med.
Oavsett ålder så är det rätt många som skulle behöva fundera på vad som kan hända om man provocerar.
Citera
2016-01-12, 09:29
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Jag anser att flumkulturen med åsiktskorridor och pk-ism som råder i samhället är roten till att det här mordet kunde ske. Förmodligen var skolans vuxna bakbundna, ingen vågar göra något med risk för att stämplas som rasist. Det här fenomenet råder i samhället i stort som i skolan.

Absolut helt sant. Vi lärare kan diskutera i tysthet i fikarummet om hur jävligt det är men ingen vågar yppa sig på större möten. Gör man det får man inte arbeta kvar längre. Lärare som är vettiga säger hellre upp sig och kvar blir alla dessa kommunister och vänsteranhängare. Så ser trenden ut iaf! Bara så ni vet vilka det är som uppfostrar era barn i skolan. Senast det var val i skolan, eleverna får rösta på partier i ett låtsasval inför det riktiga valet, så bildades krisgrupper och många röster höjdes om det fruktansvärda i att så många elever röstat på SD. Både ledning och många lärare ville införa diskussioner och förbud diskuterades. Helt i den nya Svenska demokratins linjer

Har ett tag funderat på att gå med SD och bli politiskt aktiv och sen gå ut med det på arbetsplatsen enbart för att testa demokratin men jag är ju i behov av min gigantiska lärarlön än. Får se om Jimmie Åkesson kanske kan ge mig ett bra jobb inom politiken först
Citera
Medlem
Man kan ju läsa på Aftonbladet att både skolelever och flera har sett filmer på pojken där han misshandlad av "mobbaren", verkar som att BO var en mobbare. Sen har dom svenska som andra språk båda två så båda är väl importer. Men vilket fall som helst måste instämma om dom hade mobbat min grabb och ingen hade brytt sig om alla signaler tex video av misshandel, samtal, osv osv. Antingen slår jag in ansiktet på ungens farsa och örfilar ungen. Kanske döda är extremt, men sånt här eskalerar ju rätt ofta och rätt vad det är så har den mobbade tagit livet av sig eller blivit ihjälslagen alternativt växt upp till nått psykfall som dödar sin familj vid 40. Så om vi får väga in alternativen så hellre ser jag den mobbade med en kökskniv i halsen än en förstörd psykfall som mobbats genom livet. Nu blir självklart inte alla som mobbas psykfall som mördar sin familj. Men ser man till statistiken så blir det problem senare i livet för mobbade barn. Så hoppas en varning går ut till folk som mobbar sina medmänniskor.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6
EXAKT. Upprättelse är något svenskar använder när de blivit utsatta för ett brott och vill ha upprättelse för sin våldtagna dotter eller son som blivit utsatta för brott av babbar som tilldelas pinsamt läga straff.
Nej, upprättelse är inte isolerat till att användas när man utsatts för brott .. Därav traditionen att be om ursäkt/säga förlåt när man begått övertramp mot någon. Det är att ge upprättelse.

Ta "någons heder och ära" är inget uttryck som slutade användas för 400 år sedan... Det är rätt sorgligt att den gapande Flashbacks-klanen är så obekanta med sitt eget språk och de talesätt som finns -- jag gissar att många hoppat stora delar av skolan eller kanske är svaret undermålig undervisning .. Något har ju gått fel på vägen uppenbarligen.
Citera
2016-01-12, 09:30
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Kan till och med vara så att MENA-fadern har uppmanat sin unge för att upprätta familjens och pojkens "heder".

Absolut. Han hade inte en tanke på att anmäla skolverket eller att kontakta lokal media. Istället väljer han att tala med media dagen efter sonen mördar där han skyller ifrån sig. Kan det bli mer babbigt än så
Citera
2016-01-12, 09:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
I Sverige som jag använder ordet Heder är vid positiva omdömen, t ex, " det hedrar dig", aldrig att någon tar min heder ifrån mig, eller bli upprörd över sådant. Nä, det är något nysvensk som kommit in.

Fanns begreppet "hedersmord" för 30 år sen i Sverige, knappast!
Nej, vi har också uttryck som att "ta någons heder och ära ifrån ..", "ohederlig", osv ..

Som sagt var -- språkkännedomen på Flashback får vi hoppas INTE är talande för resten av landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in