Citat:
Ursprungligen postat av
glyskolja
Jo du har rätt mina föräldrar var också med och stöttade mig i skolan. Jag var uppfostrad och fick lära mig tidigt att inte leka med knivar.
Jag anser fortfarande att skola och politik skall ha ansvar för mina barn när jag lämnat dem på skolan.
Det blir en omöjlighet för skolan att skydda eleverna om inte eleverna äger ett visst mått av självdisciplin. Bristen på självdisciplin skapar en situation som inte går att hantera, att ha vakter överallt och säkerhetsrutiner är inte realistiskt och är inte heller en garanti för att ingenting ska kunna hända. Gäller i samhället i stort som i skolan.
Däremot så kan skolan bli bättre på att fånga upp signaler och faktiskt vidta åtgärder
direkt, här ger jag skolan ett stort minusbetyg.
Policys, värdegrunder, rastvakter och temadagar i all ära, det räcker dock inte om man inte också agerar snabbt, konsekvent och verkningsfullt när man har en indikation.
Jag anser att flumkulturen med åsiktskorridor och pk-ism som råder i samhället är roten till att det här mordet kunde ske. Förmodligen var skolans vuxna bakbundna, ingen vågar göra något med risk för att stämplas som rasist. Det här fenomenet råder i samhället i stort som i skolan.