2016-01-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Ja tex. Jag förstår faktiskt inte riktigt oron. Om jag hade fått 300 miljoner via FPC så hade jag givetvis tagit ut 150 tids nog oavsett om jag trodde kursen skulle dubbleras inom några år. Man är nog nöjd så att säga och vill ha lite likvida medel.
Eller så ska man flytta in dem i annan sparform, typ ISK.
2016-01-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Det är väl finanschefen som säljer?

https://www.avanza.se/placera/telegram/2016/01/08/fingerprint-cards-ny-aktieforsaljning-av-fd-finanschef.html
Både finanschefen Jens Reckman och teknikchefen Pontus Jägemalm har sålt av innehav. Bådar inte särskilt gott. Sen kanske dom resonerar att det är bättre att casha ut 100 miljoner och få mindre utdelning när (eventuellt..) den når 1000-1300-målet än att den totalrasar och alla pengar är borta.

Men det ger ju lite dåliga vibbar när två höga chefer säljer av ett såpass stort innehav...
2016-01-09, 10:50
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackstalkern
Både finanschefen Jens Reckman och teknikchefen Pontus Jägemalm har sålt av innehav. Bådar inte särskilt gott. Sen kanske dom resonerar att det är bättre att casha ut 100 miljoner och få mindre utdelning när (eventuellt..) den når 1000-1300-målet än att den totalrasar och alla pengar är borta.

Men det ger ju lite dåliga vibbar när två höga chefer säljer av ett såpass stort innehav...

Man brukar ju generellt säga att insiders kan sälja av många olika anledningar men endast köpa av en. Alltså bör man inte läsa in allt för mycket i dessa insiderförsäljningar.

Föreställ er själva i en situation där ni jobbar för ett företag som har haft den kursutveckling som FPC har haft och att ni via teckningsoptioner fått tag i en hel del aktier i detta företaget. Skulle inte ni då säkra hem en del av vinsten även om ni själva vet att det mesta pekar på att företaget ska upp härifrån? Speciellt med tanke på dagens börsklimat när ett potentiellt indexfall även kommer att drabba FPC?

Detta är ju enorma belopp för en privatperson, så det är väl egentligen en ganska normal reaktion att säkra hem en del av vinsten istället för att satsa allt på ett kort? Det är ju inte så att de har dumpat allt de har så jag tycker inte att man bör läsa in allt för mycket i detta.
2016-01-09, 11:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Man brukar ju generellt säga att insiders kan sälja av många olika anledningar men endast köpa av en. Alltså bör man inte läsa in allt för mycket i dessa insiderförsäljningar.

Föreställ er själva i en situation där ni jobbar för ett företag som har haft den kursutveckling som FPC har haft och att ni via teckningsoptioner fått tag i en hel del aktier i detta företaget. Skulle inte ni då säkra hem en del av vinsten även om ni själva vet att det mesta pekar på att företaget ska upp härifrån? Speciellt med tanke på dagens börsklimat när ett potentiellt indexfall även kommer att drabba FPC?

Detta är ju enorma belopp för en privatperson, så det är väl egentligen en ganska normal reaktion att säkra hem en del av vinsten istället för att satsa allt på ett kort? Det är ju inte så att de har dumpat allt de har så jag tycker inte att man bör läsa in allt för mycket i detta.
Eller hur, kursen är kraftigt upplåst och förr eller senare kommer sättningen.
2016-01-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Om man säljer den 30 december så säljer man pga årsskiftet och av skattetekniska skäl.
Är väl iofs inte de skarpaste kniven i lådan som sitter i ledningen på Fingerprint men du menar att de misskött sina affärer så kopiöst så de inte ens undgår skatt?
Till och med en byfåne med ett par miljoner klarar ju att betala minimal skatt.
2016-01-09, 13:29
Medlem
Jag har ett litet dilemma och funderar på om jag kan få några råd.

Jag sitter på en liten post med Fingerprint med ett löjligt lågt gav gentemot kursen, inga 1000 % vinst men över 500 %. Inom 2 månader behöver jag sälja av dessa för att använda pengarna. Frågan är om man vågar ha is i magen och ligga kvar i väntan på att kursen vänder eller om man ska sälja av nu redan?

Valde att inte sälja förra året pga att jag ville "spara" vinstskatten tills i år och kunna kvitta mot eventuella framtida förluster. Kunde inte drömma om att kursen skulle sjunka ~30 % från toppnoteringen i november, i efterhand hade man kunnat sålt där och köpt tillbaka idag och vinstskatten hade varit täckt. Fast hur ska man kunna veta det? Går vi mot ett likadant scenario nu eller kommer kursen återhämta sig närmaste tiden? Hur fan ska man göra?

Eftersom det är en liten post så är det inga fantasisummor det handlar om, men det är mycket pengar för mig. Började handla med aktier förra året så är rätt färsk i sammanhanget.
2016-01-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3

Jag sitter på en liten post med Fingerprint med ett löjligt lågt gav gentemot kursen, inga 1000 % vinst men över 500 %. Inom 2 månader behöver jag sälja av dessa för att använda pengarna. Frågan är om man vågar ha is i magen och ligga kvar i väntan på att kursen vänder eller om man ska sälja av nu redan?

Valde att inte sälja förra året pga att jag ville "spara" vinstskatten tills i år och kunna kvitta mot eventuella framtida förluster. Kunde inte drömma om att kursen skulle sjunka ~30 % från toppnoteringen i november, i efterhand hade man kunnat sålt där och köpt tillbaka idag och vinstskatten hade varit täckt. Fast hur ska man kunna veta det? Går vi mot ett likadant scenario nu eller kommer kursen återhämta sig närmaste tiden? Hur fan ska man göra?

Eftersom det är en liten post så är det inga fantasisummor det handlar om, men det är mycket pengar för mig. Började handla med aktier förra året så är rätt färsk i sammanhanget.

Det är otroligt svårt att säga om aktien ska upp eller ner från denna nivån, trenden verkar onekligen vara negativ för tillfället och vi är i en surbörs. Det är helt irrelevant vad ditt gav är, det bör inte på något sätt påverka ditt beslut.

Personligen tycker jag att du borde sälja om du verkligen behöver pengarna inom 2 månader, det är alldeles för kort tidshorisont för att spekulera i en enskild aktie. Visst, du kan tappa 20% utebliven vinst pga detta rådet men det kommer att kännas förbannat mycket värre om du tappar 20% ytterligare och inte kan göra det du planerat. En förlust av det man en gång har haft känns värre än att tappa något man skulle ha fått.

Skulle även rekommendera att du startar ett ISK så att du slipper tänka på vinstskatt. Men visst, om du fortfarande känner att du är i en läroperiod och spekulerar snarare än investerar kan det vara klokt att ha kvar ett vanligt aktiekonto så du kan kvitta bort förlusterna under läroperioden.

EDIT: För en gångs skull håller jag med Kurt-Sune!
2016-01-09, 13:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag skulle vara mycket nöjd med 500% om det vore min första aktieaffär. På kort sikt vet man aldrig hur en aktie går. Det gäller även aktier som FPC.
2016-01-09, 15:37
Medlem
Citat:
Det är otroligt svårt att säga om aktien ska upp eller ner från denna nivån, trenden verkar onekligen vara negativ för tillfället och vi är i en surbörs. Det är helt irrelevant vad ditt gav är, det bör inte på något sätt påverka ditt beslut.

Personligen tycker jag att du borde sälja om du verkligen behöver pengarna inom 2 månader, det är alldeles för kort tidshorisont för att spekulera i en enskild aktie. Visst, du kan tappa 20% utebliven vinst pga detta rådet men det kommer att kännas förbannat mycket värre om du tappar 20% ytterligare och inte kan göra det du planerat. En förlust av det man en gång har haft känns värre än att tappa något man skulle ha fått.

Skulle även rekommendera att du startar ett ISK så att du slipper tänka på vinstskatt. Men visst, om du fortfarande känner att du är i en läroperiod och spekulerar snarare än investerar kan det vara klokt att ha kvar ett vanligt aktiekonto så du kan kvitta bort förlusterna under läroperioden.

Jo, läste på om ISK lite efter jag gjorde mina första affärer och har nu ett ISK och ett vanligt aktiekonto.

Ni gör bra poänger båda två, roligt att få seriösa svar istället för som det ser ut på forumet på Avanza. Där är det alltid "köpläge" när det går neråt och alla tankar och belånar sig för att köpa mer. Bara idioter säljer på denna nivå, fundamenta vinner i slutändan osv.

Ska fundera över helgen, men mer och mer lutar det åt att sälja 50 % av innehavet och lägga en stop/loss på resterande 50 %.

Sen finns det ju självklart andra mer stabila aktier man kan investera i, sprida innehavet och se om det går att tjäna några kronor till på två månader - men det är en senare fråga.
2016-01-09, 15:58
Medlem
Skulle jag sälja närmsta tiden så skulle jag åtminstone invänta rapporten för Q4, sälja nån dag innan kanske? Det blir med största sannolikhet en mycket bra rapport och blir nog ett litet kursrally innan.

Good luck!
2016-01-09, 15:59
Medlem
Citat:

Jag har också tröttnat på FING nu. Jag tänker vänta tills årsmötet 4 februari (Q4 rapporten) innan jag säljer ut mina resterande 200 aktier. Hoppas på att kursen ligger minst runt 550 iallafall. 600 hade varit optimalt men så högt kommer vi nog inte just då.
Senast redigerad av Spark7 2016-01-09 kl. 16:15.
2016-01-09, 16:16
Medlem
Citat:
Sen finns det ju självklart andra mer stabila aktier man kan investera i, sprida innehavet och se om det går att tjäna några kronor till på två månader - men det är en senare fråga.

No offense, men detta är en lika dålig idé som att låta pengarna ligga kvar i FPC

Om du redan har bestämt dig för att använda pengarna och måste ha dem inom en så kort tidsperiod som 2 månader, ta ut pengarna, acceptera tanken på att du inte kommer att få någon avkastning på dem och låt dem ligga i ett vanligt lönekonto (eller i något kortsiktigt räntekonto om du hittar något sådant).

Även de stora, stabila företagen har rejäl potential att gå ner om börsen sätter sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in