Citat:
Ursprungligen postat av
Mach3
Jag har ett litet dilemma och funderar på om jag kan få några råd.
Jag sitter på en liten post med Fingerprint med ett löjligt lågt gav gentemot kursen, inga 1000 % vinst men över 500 %. Inom 2 månader behöver jag sälja av dessa för att använda pengarna. Frågan är om man vågar ha is i magen och ligga kvar i väntan på att kursen vänder eller om man ska sälja av nu redan?
Valde att inte sälja förra året pga att jag ville "spara" vinstskatten tills i år och kunna kvitta mot eventuella framtida förluster. Kunde inte drömma om att kursen skulle sjunka ~30 % från toppnoteringen i november, i efterhand hade man kunnat sålt där och köpt tillbaka idag och vinstskatten hade varit täckt. Fast hur ska man kunna veta det? Går vi mot ett likadant scenario nu eller kommer kursen återhämta sig närmaste tiden? Hur fan ska man göra?
Eftersom det är en liten post så är det inga fantasisummor det handlar om, men det är mycket pengar för mig. Började handla med aktier förra året så är rätt färsk i sammanhanget.
Det är otroligt svårt att säga om aktien ska upp eller ner från denna nivån, trenden verkar onekligen vara negativ för tillfället och vi är i en surbörs. Det är helt irrelevant vad ditt gav är, det bör inte på något sätt påverka ditt beslut.
Personligen tycker jag att du borde sälja om du verkligen behöver pengarna inom 2 månader, det är alldeles för kort tidshorisont för att spekulera i en enskild aktie. Visst, du kan tappa 20% utebliven vinst pga detta rådet men det kommer att kännas förbannat mycket värre om du tappar 20% ytterligare och inte kan göra det du planerat. En förlust av det man en gång har haft känns värre än att tappa något man skulle ha fått.
Skulle även rekommendera att du startar ett ISK så att du slipper tänka på vinstskatt. Men visst, om du fortfarande känner att du är i en läroperiod och spekulerar snarare än investerar kan det vara klokt att ha kvar ett vanligt aktiekonto så du kan kvitta bort förlusterna under läroperioden.
EDIT: För en gångs skull håller jag med Kurt-Sune!