2015-04-16, 04:12
Medlem
absinthiums avatar
Jag kommer ihåg något som hette makaronilåda. En sörja av överkokta makaroner och nån sorts sås som smakade mjöl. Mår fortfarande illa när jag tänker på den fast det var så många år sen
Citera
2015-04-21, 21:36
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
De maträtter jag tyckte var otäcka i skolan tycker jag om eller i alla fall tycker är helt okej nu som vuxen. Men skolans värstingar var...
Ärtsoppa
Potatis och purjolöksoppa
Mandelfisk
Blodkorv

Ugnstekt Falukorv med potatismos

Kul tråd!
Hemska flaschback man får...

Förutom dom fetmarkerade i ovan så minns jag att kokt höna var riktigt vidrigt tillagad.
Citera
2015-04-21, 21:45
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlabbeMcFloppy
Blir nyfiken att veta vad människor fick för mat hemma. Borde ta hänsyn till att kökspersonalen ska servera flera hundra personer per dag.

Jag blev nog för bortskämd med vällagad husman hemma så jag åt ingenting i skolan med god aptit. Köttbullarna älskade de flesta andra men jag hade aldrig ätit icke handrullade köttbullar tidigare så i mina ögon smakade dom ju skunk. Skulle än idag inte få för mig att äta fabriksköttbullar.
Citera
2015-04-23, 01:30
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinthium
Jag kommer ihåg något som hette makaronilåda. En sörja av överkokta makaroner och nån sorts sås som smakade mjöl. Mår fortfarande illa när jag tänker på den fast det var så många år sen

Detta. Fast makaronpudding kallades eländet på min skola. Det var det enda jag inte tyckte om när jag gick i låg- och mellanstadiet. Åt pölsa, laxpudding, fiskbullar och allt annat med när det vankades makaronpudding var det alltid en ledsen och hungrig 10-årig von_S som traskade hem när skoldagen var slut.

När man blev äldre och flyttade till större skolor introducerades man för fler vidriga "mat"rätter såsom fettklumpar i vatten (kalops) och rutten kyckling i brunt gift (hönsgryta).

Falukorv och fiskbitar som bara värmts i ugn i tre timmar och blivit blekt, segt och slemmigt är inte människomat. Mat som inte kan tillagas i storkök bör ej tillagas i storkök.

Kebabgryta, panerad fisk och morotssoppa var godast. Sen gjorde alla mina skolor mycket god köttfärssås. Tror det var något lite barnsligt recept. Den var alldeles orange.
Citera
2015-04-24, 18:56
Medlem
Slemmiga, överredda grytor och brunsåser . Tacka visste jag den torra panerade fisken och knäckebröd.
Citera
2015-12-29, 22:21
Medlem
DIEXELs avatar
Blodpudding och den förbannade spenatsoppan med ägghalvan som man fick i låg- och mellanstadiet. Fy fan!
Citera
2016-01-01, 22:27
Medlem
SpazticFantastics avatar
Risgrynsgröt och saftsås. Fy fan! Gick inte o gå in i matsalen på Grisgrynsgröts dagarna utan att få kväljningar.
Pytt i Panna = Spytt i panna
Pannkakor. Bara så sjukt vidrigt, tycker inte om pannkakor i vanliga fall men skolans var nått ur en skräckfilm. Centimetertjocka skivor mjukplast.
Potatisen. Är permanent skadad av den. Kan fortfarande inte äta skalad kokt potatis utan att få flashbacks av de där blekgula gummibollarna med hinna de tvingade på en.

Fanns inte mycke jag kunde äta i skolan (Översättning: Jag är sjukt kinkig och petig med maten). Fick bli knäckebröd med citronpeppar och fil nästan varje dag. Utom när det var spaghetti eller makaroner av nåt slag (vill däremot inte ha nån sås till) bara ren pasta, det slinker alltid ner med lite ketchup till.
Citera
2016-01-02, 05:03
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Kul tråd!
Hemska flaschback man får...

Förutom dom fetmarkerade i ovan så minns jag att kokt höna var riktigt vidrigt tillagad.

Ha ha! Kokt höns med ris var min favorit i skolan, men det kan nog bero på att vi hade duktiga mattanter. Den rätten har jag lyckats återskapa på egen hand fast på kyckling, men det krävs att man kokar en buljong på skrovet. Jag minns att den var väldigt smakrik och hade en hög sälta. Helt i min smak. Men visst var hönsen förmodligen slarvigt styckade. Vill minnas en hel del brosk.

Min absoluta haträtt var en soppa som var exceptionellt vidrig. Minns inte namnet på den, men den framkallade kräkningar. Man fick inte gärna slänga mat heller på den tiden samtidigt som mattanterna själva öste på tallriken. Jag var pinnsmal då, så de tyckte alltid att jag skulle ha en välfylld tallrik. Hatade blomkål på den tiden, så jag undrar om det var stora mängder blomkål i den. Den försvann som väl var i högstadiet. Det finns väl en påse från Knorr som heter Redd Grönsakssoppa? Jag håller den som huvudmisstänkt. Ska nog köpa en påse och kolla upp det hela. Den var grumlig i alla fall, som om den var tillagad med en mjölkprodukt. Någon annan som vet?

Senast redigerad av JoeDevola 2016-01-02 kl. 05:11.
Citera
2016-01-02, 05:13
Medlem
hagsatras avatar
Hade fantastisk skolmat både i högstadiet och gymnasiet, båda skolornas matsalar radade upp priser varje år så hade riktigt tur. Favoriten var nasi goreng som man aldrig ätit sen dess, vilket kök är det ens?
Citera
2016-01-02, 05:17
Medlem
msandstroms avatar
Mandeltorsk i början av 90-talet
Citera
2016-01-02, 06:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Ha ha! Kokt höns med ris var min favorit i skolan, men det kan nog bero på att vi hade duktiga mattanter. Den rätten har jag lyckats återskapa på egen hand fast på kyckling, men det krävs att man kokar en buljong på skrovet. Jag minns att den var väldigt smakrik och hade en hög sälta. Helt i min smak. Men visst var hönsen förmodligen slarvigt styckade. Vill minnas en hel del brosk.

Min absoluta haträtt var en soppa som var exceptionellt vidrig. Minns inte namnet på den, men den framkallade kräkningar. Man fick inte gärna slänga mat heller på den tiden samtidigt som mattanterna själva öste på tallriken. Jag var pinnsmal då, så de tyckte alltid att jag skulle ha en välfylld tallrik. Hatade blomkål på den tiden, så jag undrar om det var stora mängder blomkål i den. Den försvann som väl var i högstadiet. Det finns väl en påse från Knorr som heter Redd Grönsakssoppa? Jag håller den som huvudmisstänkt. Ska nog köpa en påse och kolla upp det hela. Den var grumlig i alla fall, som om den var tillagad med en mjölkprodukt. Någon annan som vet?

Kokt höns gick jag ju och tuggade på timmar efter lunchen - du måste haft lite tur där.

Soppan, kan det varit en version av sommarsoppa som även kallas ängamat eller nåt sånt.

Men nog blev det dagar med macka+aromat då det kokta hönset i currysås (eller vad det nu skulle föreställa) serverades. Och överkokt ris till det... Ibland är det fan tragiskt att tänka tillbaka.
Citera
2016-01-02, 21:50
Medlem
BushKillingtons avatar
Hade rätt grym skolmat i skolan faktiskt Nu för tiden däremot.. fy helvete vilket skit..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in