2016-01-02, 21:56
Medlem
Fiskpuddng med skirat...margarin... Vidrigt.
Citera
2016-01-02, 21:58
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Låg och mellanstadiet 1982-88 minns jag att maten var riktigt bra.. Gick i en mindre skola på norrort i en rik kommun så vi fick alltid bra mat. Minns flertalet som alltid klagade på maten men det var ju tjejerna mest. Men sen fanns det ju rätter som man inte jublade över
Citera
2016-01-02, 22:10
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kokt höns gick jag ju och tuggade på timmar efter lunchen - du måste haft lite tur där.

Soppan, kan det varit en version av sommarsoppa som även kallas ängamat eller nåt sånt.

Men nog blev det dagar med macka+aromat då det kokta hönset i currysås (eller vad det nu skulle föreställa) serverades. Och överkokt ris till det... Ibland är det fan tragiskt att tänka tillbaka.

Jo, jag hade tur. Var oftast väldigt bra mat. Men en gång fick de rejält hjärnsläpp. Till blodpuddingen serverades en gång en "sallad" bestående av enbart skivad rå lök blandat med hasselnötter. På den tiden hatade jag all lök och rå lök var rena rama döden. Tror att de hade överseende och lät mig slänga det mesta när jag med darrande underläpp kom med tallriken.

Under mellanstadiet visste jag nog inte vad ängamat var, så det var nog inte vad de kallade vidrigheten. Men efter googling tycker jag att receptet verkar vara misstänkt likt. Även den redda grönsakssoppan har snarlikt recept. Det är för övrigt Blå Band som säljer den. Inte Knorr som jag skrev tidigare. Tror iofs att jag skulle kunna äta det här idag utan större problem. Hade väldigt känsliga smaklökar som liten.
Citera
2016-01-02, 22:14
Medlem
Makaronepudding eller nåt liknande. Överkokt äckligt skit.
Citera
2016-01-02, 22:26
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Min absoluta haträtt var en soppa som var exceptionellt vidrig. Minns inte namnet på den, men den framkallade kräkningar. Man fick inte gärna slänga mat heller på den tiden samtidigt som mattanterna själva öste på tallriken. Jag var pinnsmal då, så de tyckte alltid att jag skulle ha en välfylld tallrik. Hatade blomkål på den tiden, så jag undrar om det var stora mängder blomkål i den. Den försvann som väl var i högstadiet. Det finns väl en påse från Knorr som heter Redd Grönsakssoppa? Jag håller den som huvudmisstänkt. Ska nog köpa en påse och kolla upp det hela. Den var grumlig i alla fall, som om den var tillagad med en mjölkprodukt. Någon annan som vet?

Ängamat, en av de få maträtter jag inte fixar ens som vuxen. Man ska inte koka grönsaker i mjölk!
Allt med blomkål går bort! Lök som är kokt utan att stekas lätt först, yuk! Lök skall ALLTID stekas lätt innan användning i andra maträtter, gäller soppor, Janssons frestelse och köttbullar.
Lök skall vara stekt, rå eller friterad, aldrig kokt och aldrig tillsammans med blomkål!
Citera
2016-01-02, 23:22
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Ängamat, en av de få maträtter jag inte fixar ens som vuxen. Man ska inte koka grönsaker i mjölk!
Allt med blomkål går bort! Lök som är kokt utan att stekas lätt först, yuk! Lök skall ALLTID stekas lätt innan användning i andra maträtter, gäller soppor, Janssons frestelse och köttbullar.
Lök skall vara stekt, rå eller friterad, aldrig kokt och aldrig tillsammans med blomkål!

Mystiken tätnar! Det är nog tamejfan en avart av ängamat. Blomkål är fruktansvärt äckligt för somliga ungar, medan andra äter det med glädje. Om jag vid åtta års ålder hade tvingats välja mellan att ta kokt blomkål i munnen eller Hans Scheikes gubbkuk hade jag nog singlat slant.

Senast redigerad av JoeDevola 2016-01-02 kl. 23:35.
Citera
2018-03-02, 21:11
Medlem
4yoonlys avatar
Pratade precis med min son angående skolmaten och den verkar inte förändrats mycket sedan jag åt "skiten"... var inte många rätter som var ätbara... men kanske 1 av 30 typ...

Han tycker exakt likadant... så sjukt trist... jag förstår problemet dock, få anställda skall tillaga något så billigt som möjligt och sedan skall det dessutom skeppas ut "färdiglagat" till fler skolor...

Hur som helst... Vidrigaste för mig var nog blodpudding... har inte ätit det efter jag gick i skolan för många många år sedan... men egentligen allt var vidrigt när jag tänker tillbaka på det... Potatisen var vidrig... tjock pannkaka osv osv... allt var fullständigt vidrigt... men kostade väl c:a 8 kr per tallrik...
Citera
2018-03-02, 21:15
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DassRulle
Hämtade min grabb på skolan för ett par dagar sedan och då luktade det champinjonsoppa över hela skolgården. Jag fick riktigt dåliga minnen och tyckte lite synd om barnen som fortfarande tvingas äta sån skit. Annat jag inte klarade av på skolan var blodpuddig och potatisbullar, risgrynsgröt med saftsås, mandeltorsk, dillkött och fiskbullar. Vad var det äckligaste ni visste under er skoltd?

Inget. Inga äckliga matminnen.
Det var tillagad mat. Bröd, smör och om vi ville så kunde vi få annat än vatten att dricka.
Citera
2018-03-02, 21:50
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Inget. Inga äckliga matminnen.
Det var tillagad mat. Bröd, smör och om vi ville så kunde vi få annat än vatten att dricka.

Jag träffade några på gymnasiet som hade samma uppfattning, men de ogillade maten de fick med oss (och det var samma "äckliga" mat "vi" åt hela skoltiden...)

Men dessa bodde innan i rätt små samhällen... kan det gälla även dig kanske?
Och i sådana fall... kan det vara så att skolmaten blir sämre (ganska givet iofs) ju större område den behöver distribueras eller hur nära man är dess ursprung (dvs att du går i skolan maten lagas och sedan den distribueras den ut och blir överkokt osv)

Jag gick tillslut i skolan där den gjordes och den var något bättre helt klart... men inte var ändå ingen höjdare dock...
Citera
2018-03-03, 13:35
Medlem
Beethovanias avatar
Det jag märkte var att ju längre jag gick i skolan desto bättre tyckte jag om skolmaten, om detta berodde på att jag blev mindre kräsen, eller om gymnasiet helt enkelt hade bättre skolmat än grundskolan låter jag vara osagt.

Jag gick ut skolan 2006, bara så ni vet under vilken period det rör sig.

Vi fick aldrig de där "klassiska" haträtterna. Har aldrig serverats någon inälvsmat, fiskbullar eller något annat som hör 1800-talet till. Trots skolans "modernitet" fanns det ändå en del rätter som stack ut som äckliga.

Kalops - Trodde länge in i vuxen ålder att kalops alltid var något äckligt, vilket är fel, det kan vara väldigt gott. I skolans variant verkade det vara ett sätt att använda bitarna som blev över efter att man rensat en köttbit, man använde altså det som rensats bort. Till detta verkade det som att man tillsatt en påse jord, för det var precis vad skolans kalops smakade, jord!

Panerad fisk
- Detta är ju vanligt att folk ogillar, Tisdagar var fisk i matsalen, och väldigt få var lyckliga över detta. Paneringen som skulle vara krispig och god var närmast slemmig och mjuk. Varken fisken eller paneringen smakade någonting, luktade gjorde det dock, illa. Till detta serverades remouladsås, nu är jag ju en person som på ett nästan ohälsosamt vis tycker om remoulade, men skolans variant var ett undantag, jag tror de blandade ut en del remoulade med tio delar vatten, för något blaskigare har jag sällan varit med om.

Till skillnad från många andra har detta däremot inte ärrat mig för livet. I vuxen ålder äter jag olika sorters fisk med förtjusning, den panerade varianten är inget undantag.

Hamburgare - Kanske går denna lite mer under kategorin "överskattad skolmat" Men jag tyckte verkligen inte att skolans hamburgare var någon höjdare, till skillnad från de flesta andra som blev överlyckliga. Hamburgerköttet låg nog två snäpp under McDonaldskvalité, likt det mesta andra köttet som serverades i skolan. Till detta serverades kalla bröd, personligen tycker jag att en hamburgare blir nästintill förstörd om man inte värmer brödet så att det iallafall blir lite krispigt, människor som tar bröden direkt ur påsen och klämmer in en hamburgare ser jag nästan ner på.

Utöver en seg köttbit och ett torrt kallt bröd fick man...Ketchup! Ketchup och inget annat, inte ens en klick mild senap, inte ens en skiva skrynklig gurka. Bara ketchup, för det är det enda barn tycker om, eller hur?

För övrigt var pasta med ost- och skinksås den överlägst godaste maten som serverades.
Citera
2018-03-03, 13:52
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Ängamat kan vara gott om den görs rätt:
Hacka morötter i aptitliga bitar och koka i vatten tills de börjar mjukna, men fortfarande är 'al dente'. När du uppskattar att de har ca 1 minut kvar av koktiden öser du i frysta gröna ärter, och låter dessa ligga med tiden ut. Slå i durkslag och sila av vattnet.
Gör samtidigt en liten sats béchamelsås (volymmässigt ca 75% av mängden ärter och morötter) som kryddas med vitpeppar och en liten dust torkade örtkryddor av valfritt behag. Koriander och fänkål brukar bli gott.
När såsen är färdig öses ärterna om morötterna i, och röres om varsamt så de klibbar ihop med såsen och varandra, men ej mosas. Värm försiktigt i ca 1 minut. Blanda i lite finklippt färsk persilja. - Klart.
Serveras till stekt falukorv och rikligt med grovmalen skånsk senap.
Citera
2018-03-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Ängamat kan vara gott om den görs rätt:
Hacka morötter i aptitliga bitar och koka i vatten tills de börjar mjukna, men fortfarande är 'al dente'. När du uppskattar att de har ca 1 minut kvar av koktiden öser du i frysta gröna ärter, och låter dessa ligga med tiden ut. Slå i durkslag och sila av vattnet.
Gör samtidigt en liten sats béchamelsås (volymmässigt ca 75% av mängden ärter och morötter) som kryddas med vitpeppar och en liten dust torkade örtkryddor av valfritt behag. Koriander och fänkål brukar bli gott.
När såsen är färdig öses ärterna om morötterna i, och röres om varsamt så de klibbar ihop med såsen och varandra, men ej mosas. Värm försiktigt i ca 1 minut. Blanda i lite finklippt färsk persilja. - Klart.
Serveras till stekt falukorv och rikligt med grovmalen skånsk senap.

Ängamat är en redd grönsakssoppa, detta verkar vara mer åt "stuvade grönsaker"hållet.
Säkert jättegott det med men en anrättning för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in