Citat:
Ursprungligen postat av
absinthium
Jag kommer ihåg något som hette makaronilåda. En sörja av överkokta makaroner och nån sorts sås som smakade mjöl. Mår fortfarande illa när jag tänker på den fast det var så många år sen

Detta. Fast makaronpudding kallades eländet på min skola. Det var det enda jag inte tyckte om när jag gick i låg- och mellanstadiet. Åt pölsa, laxpudding, fiskbullar och allt annat med när det vankades makaronpudding var det alltid en ledsen och hungrig 10-årig von_S som traskade hem när skoldagen var slut.
När man blev äldre och flyttade till större skolor introducerades man för fler vidriga "mat"rätter såsom fettklumpar i vatten (kalops) och rutten kyckling i brunt gift (hönsgryta).
Falukorv och fiskbitar som bara värmts i ugn i tre timmar och blivit blekt, segt och slemmigt är inte människomat. Mat som inte kan tillagas i storkök bör ej tillagas i storkök.
Kebabgryta, panerad fisk och morotssoppa var godast. Sen gjorde alla mina skolor mycket god köttfärssås. Tror det var något lite barnsligt recept. Den var alldeles orange.