Citat:
Ursprungligen postat av
christery
Jag antar (även att alla är lite äldre härinne, annars faller det) att köken gjorde sin egen mat på den tiden. Inget centralkök med cook&chill som ska ut till skola, sjukhus osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
christery
Jag fick ju nöjet att käka på en egen skolmatsal med bambatanter. Faktiskt tror jag att alla skolor jag har bevistat har lagat maten på plats. Men eftersom jag upplevt sjukhusmaten så kan jag ana vad eleverna nu får serverat.

Storköken har ju nästan funnits lika länge som mat har serverats i skolan. Vet faktiskt inte när man började med det storhushållningen inom skolan och sjukvården, men 50-60 tal är nog en korrekt gissning. Det är med andra ord få svenskar som inte fått ta del av den eminenta skolbespisningen, om det så är som barn genom skolan, eller på äldre dar på ålderdomshemmen.
Visst har det funnits (och fortfarande finns kvar) mindre skolor med egna kök, där allt lagas lokalt och maten blir givetvis därefter. Fick bland annat möjligheten att ta del av lunchmaten på en folkhögskola som såldes till självkostnadspris. För dryga 20 kr fick man en rätt som höll bra lunch-haks standard. Det fanns dryga 150 elever på den skolan och även om inte alla åt, så klarade 2 halvtidsanställda kockar av att planera, köpa in och tillaga mat för dryga 100 personer varje dag utan större besvär. Har under åren jag flängde runt som mest i jobbet ätit mat på många större arbetsplatser/fabriker med egna restauranger runt om i landet, de serverar ren skit i jämförelse och är dryga 50 kr dyrare dessutom.
Sjukhusmaten är faktiskt rejält mycket bättre jämfört med skolmaten de gånger jag legat inne, speciellt under storhelger, när storköken är stängda och maten måste lagas direkt på sjukhuset. Det är förvisso inga kulinariska mästerverk, men inte heller är det dåligt och helt klart ätbart. Sen kan det nog variera från olika sjukhus och landstig hur mycket man resurser man lägger på maten. Men jag upplevde att budgeten och kvalitén var högre än skolmatens dito.
Tyvärr har just maten på skolorna varit en tacksam sparåtgärd för politikerna, för dryga 10 kr per elev (eller vad nu genomsnittet ligger på idag) får man verkligen inte mycket utrymme att köpa in bra råvaror och därmed servera god mat. Ovanpå det har man en underbetald, oinspirerad och trött personal som ska tillaga och servera maten, det gör naturligtvis inga underverk för smaken skull heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cliffak
Fast för 20+ år sedan var väl torsken betydligt billigare. Torsken försvann ju från både skolor och lunchrestauranger för att ersättas av riktigt trista alternativ som pangasius, alaska pollock och kolja.
Precis, torsk var en billig skitfisk fram tills att den plötsligt tog slut och ökade i pris med ett antal hundra procent. Inte för att det ursäktar den usla torsk jag fick serverad i skolan, men råvaran är otroligt mycket bättre än rent skit som Alaska Pollock och den lika vedervärdiga pangasius man har ersatt det med.
På tal om illasmakande fisk, serverar man fortfarande stekt strömming i skolan? Stekt strömming smakade bokstavligt skit! Känner inte någon under 60 som ens äter rätten över huvud taget.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlabbeMcFloppy
Blir nyfiken att veta vad människor fick för mat hemma. Borde ta hänsyn till att kökspersonalen ska servera flera hundra personer per dag.
Jag minns egentligen ingen dålig mat. Det mesta gick att äta. När det var något som inte föll mig i smaken blev det sidosallad

Kanske soppa då det oftast blev sky kvar

Habil, vardaglig husmanskost tillagade med rätt billiga råvaror. Inga potatisar, pasta eller ris som förstörts värmeskåp i timtal, precis som så många andra svenskar är svaret på din första fråga.
Minns du ingen dålig mat hade du kanske turen att gå i en skola där all mat tillagades lokalt? Sidosallad bestod av knäckebröd utan pålägg, eller kanske på sin höjd rårivna morötter som serverades till ett fåtal rätter, aldrig någon riktig sallad med andra ord. Men visst, cornflakes med fil kom ju som alternativ i samband med 90-tals krisen när man började skära i budgetar hejvilt. Blev rätt populärt vill jag minnas och det om något, är det en kraftig käftsmäll mot den varma maten som serverades. Riktig "sallad" i dagens bemärkelse såg jag egentligen inte förrän jag kom ut i arbetslivet och började äta ute.
Dagens skolmat med flera olika alternativ, salladsbord, etnisk mat, vegetariska alternativ etc, är ren lyx med andra ord.