2015-04-08, 22:58
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Den sönderkokta mjöliga potatisen är ingenting som jag saknar. Den panerade fisken var inte heller någon höjdare.

När fisken drunknade i remoulad och citronsafr så var den allt en favorit.

Den "kebaben" som var nån slags skav i tomatsås med ris älskade jag.

Skolmaten var faktiskt bra och jag skulle gärna käka den. Kanske inte betala för den. Alltså typ om det var lunchbuffé och dess pris. Men skulle lätt lägga en tia och ta mig en portion.
Citera
2015-04-08, 23:10
Medlem
misslovers avatar
Det äckligaste jag minns från skol tiden är nog ostfylld pannkaka. .var så groteskt äckligt och allmänt wierd kombination. Sött med någon tjock champion kräm sörja inrullad.

En gång hade vi även spagetti och köttfärssås soppa. Det var alltså en soppa gjord på gårdagens skollunch.

Hatade även oxjärparna. Aldrig tillagad ordentligt, utan alltid vit och mjuk dallrig. Åt bara kanterna för det var det enda som var genomstekt på järparna. Fabrikat och Disgusting. Disgusting namn också för en maträtt.

Ibland kunde även skolmaten vara helt Slut när det var vår klass tur att äta (3 ring åt alltid sist av alla klasser). Så då tillagade dem något annat äckligt och man blev försenad till nästkommande lektion.
Citera
2015-04-11, 10:42
Medlem
limE86s avatar
Jag minns ingen vidrig mat från skoltiden. Jag älskade maten på skolan! Kan än idag sakna vissa rätter
Citera
2015-04-11, 12:57
Medlem
Ratis avatar
Pasta med skinksås. Får nästan kväljningar bara av att tänka tillbaka på det.
Citera
2015-04-11, 13:04
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Blir nyfiken att veta vad människor fick för mat hemma. Borde ta hänsyn till att kökspersonalen ska servera flera hundra personer per dag.

Jag minns egentligen ingen dålig mat. Det mesta gick att äta. När det var något som inte föll mig i smaken blev det sidosallad Kanske soppa då det oftast blev sky kvar
Citera
2015-04-11, 15:09
Medlem
Mackan52s avatar
Alla sorters soppa skolan serverade, utvattnat halvfabrikat utan något som helt fast innehåll. Kan fortfarande inte äta några soppor utom nudel "soppor/buljong"
Citera
2015-04-12, 15:09
Medlem
donaukinds avatar
Skolans pannkakor, äckliga, sega, uppvärmda spyframkallande skithögar som traumatiserat mig för livet. Avskyr pannkakor nu.
Citera
2015-04-12, 16:07
Medlem
Morotssoppan avskydde jag verkligen. Fjordlax var verkligen vidrigt också, har skrämt mig från att någonsin smaka lax igen. Potatisen gillade jag inte heller eftersom den alltid hunnit bli kall när man skulle äta. Annars tycker jag skolmaten var rätt okej egentligen. Hemma hade vi nästan bara kokt potatis med kött och brunsås varenda dag, så det var kul att få testa andra saker i skolan.
Senast redigerad av GreenEyesCuddles 2015-04-12 kl. 17:07.
Citera
2015-04-12, 16:35
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlabbeMcFloppy
Blir nyfiken att veta vad människor fick för mat hemma. Borde ta hänsyn till att kökspersonalen ska servera flera hundra personer per dag.

Jag minns egentligen ingen dålig mat. Det mesta gick att äta. När det var något som inte föll mig i smaken blev det sidosallad Kanske soppa då det oftast blev sky kvar
Ta exemplet kalops. Fettklumpar med inslag av brosk i någon vattnig gegga som kallades för sås. Skiten växte i munnen och man fick spotta ut det i en servett så illa var det. Luktade även äckligt. Blanda detta med skolans dåliga potatis och katastrofen är ett faktum Annars var mycket mat bra i grundskolan. Pyttipannan saknar jag verkligen. Gymnasiet var i en större stad och där var maten över lag mycket sämre tyvärr.
Citera
2015-04-12, 18:00
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag antar (även att alla är lite äldre härinne, annars faller det) att köken gjorde sin egen mat på den tiden. Inget centralkök med cook&chill som ska ut till skola, sjukhus osv.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag fick ju nöjet att käka på en egen skolmatsal med bambatanter. Faktiskt tror jag att alla skolor jag har bevistat har lagat maten på plats. Men eftersom jag upplevt sjukhusmaten så kan jag ana vad eleverna nu får serverat.

Storköken har ju nästan funnits lika länge som mat har serverats i skolan. Vet faktiskt inte när man började med det storhushållningen inom skolan och sjukvården, men 50-60 tal är nog en korrekt gissning. Det är med andra ord få svenskar som inte fått ta del av den eminenta skolbespisningen, om det så är som barn genom skolan, eller på äldre dar på ålderdomshemmen.

Visst har det funnits (och fortfarande finns kvar) mindre skolor med egna kök, där allt lagas lokalt och maten blir givetvis därefter. Fick bland annat möjligheten att ta del av lunchmaten på en folkhögskola som såldes till självkostnadspris. För dryga 20 kr fick man en rätt som höll bra lunch-haks standard. Det fanns dryga 150 elever på den skolan och även om inte alla åt, så klarade 2 halvtidsanställda kockar av att planera, köpa in och tillaga mat för dryga 100 personer varje dag utan större besvär. Har under åren jag flängde runt som mest i jobbet ätit mat på många större arbetsplatser/fabriker med egna restauranger runt om i landet, de serverar ren skit i jämförelse och är dryga 50 kr dyrare dessutom.

Sjukhusmaten är faktiskt rejält mycket bättre jämfört med skolmaten de gånger jag legat inne, speciellt under storhelger, när storköken är stängda och maten måste lagas direkt på sjukhuset. Det är förvisso inga kulinariska mästerverk, men inte heller är det dåligt och helt klart ätbart. Sen kan det nog variera från olika sjukhus och landstig hur mycket man resurser man lägger på maten. Men jag upplevde att budgeten och kvalitén var högre än skolmatens dito.

Tyvärr har just maten på skolorna varit en tacksam sparåtgärd för politikerna, för dryga 10 kr per elev (eller vad nu genomsnittet ligger på idag) får man verkligen inte mycket utrymme att köpa in bra råvaror och därmed servera god mat. Ovanpå det har man en underbetald, oinspirerad och trött personal som ska tillaga och servera maten, det gör naturligtvis inga underverk för smaken skull heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Fast för 20+ år sedan var väl torsken betydligt billigare. Torsken försvann ju från både skolor och lunchrestauranger för att ersättas av riktigt trista alternativ som pangasius, alaska pollock och kolja.

Precis, torsk var en billig skitfisk fram tills att den plötsligt tog slut och ökade i pris med ett antal hundra procent. Inte för att det ursäktar den usla torsk jag fick serverad i skolan, men råvaran är otroligt mycket bättre än rent skit som Alaska Pollock och den lika vedervärdiga pangasius man har ersatt det med.

På tal om illasmakande fisk, serverar man fortfarande stekt strömming i skolan? Stekt strömming smakade bokstavligt skit! Känner inte någon under 60 som ens äter rätten över huvud taget.

Citat:

Habil, vardaglig husmanskost tillagade med rätt billiga råvaror. Inga potatisar, pasta eller ris som förstörts värmeskåp i timtal, precis som så många andra svenskar är svaret på din första fråga.

Minns du ingen dålig mat hade du kanske turen att gå i en skola där all mat tillagades lokalt? Sidosallad bestod av knäckebröd utan pålägg, eller kanske på sin höjd rårivna morötter som serverades till ett fåtal rätter, aldrig någon riktig sallad med andra ord. Men visst, cornflakes med fil kom ju som alternativ i samband med 90-tals krisen när man började skära i budgetar hejvilt. Blev rätt populärt vill jag minnas och det om något, är det en kraftig käftsmäll mot den varma maten som serverades. Riktig "sallad" i dagens bemärkelse såg jag egentligen inte förrän jag kom ut i arbetslivet och började äta ute.

Dagens skolmat med flera olika alternativ, salladsbord, etnisk mat, vegetariska alternativ etc, är ren lyx med andra ord.
Citera
2015-04-12, 19:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Morsan och än mer mormor då lagade mat som var överlägsen det mesta du kan få på en restaurang idag utan att överdriva. Med det som referens var skolmaten riktigt vidrig generellt. Vi brukade få korv stroganoff på skolan som alla älskade, jag trodde i många år att det var ett skämt och tyckte det mest smakade knappt ätligt serverat med det pissiga riset också. Den enda stroganoff jag kände till var gjord på ryggbiff och syrad grädde det som idag närmast är creme fraiche .

Så det var en viss omställning att komma till skolkökens värld.

Men man åt det mesta som serverades där, fixade inte resten av dagen annars.
Citera
2015-04-12, 19:26
Medlem
Vi fick fisk med potatis en gång, inte så farligt men vad jag inte märkte förrän halva biten var uppäten var att skinnet och spår av fjäll var kvar på undersidan....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in