2016-01-01, 20:02
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför kommer du med ständiga inlägg åt det hållet, är det ett problem för dig att låta folk betala vad de vill? Eller bör vi införa en regel att du ska godkänna alla kostnader som folk vill dra på dig?

Låta folk betala vad de vill? haha. Folk vill ha låga skäliga hyror där en parasit inte gör en massa vinst på ens boende och blir ekonomiskt oberoende på att göra ingenting utan risk som stockholms hyresmarknad är.
Man har inget val när man behöver bostad många ggr, speciellt inte om det är brist. Jag har sökt bostad själv och tittat runt länge innan jag fick min nuvarande och då var det knappast centralt jag sökte. Jag var tvungen att betala ockerhyra på nyproduktion och andrahand för att kunna flytta vilket jag var tvungen att göra.

Bostäder är inte samma sak som att shoppa konsumtionsvaror på Ica eller elgiganten, saker man många ggr kan avstå eller få för halva priset genom köpa begagnat eller på rea.
Du och kurt-sune= totalt slut i skann
Senast redigerad av slemhog 2016-01-01 kl. 20:11.
2016-01-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Exemplet med paret med ett lån på fem miljoner betalar bara 20 000 per månad första året, efter det blir det mindre för varje år, och efter 30 år är det bara driftkostnader.

Även om du skulle vilja stödja ditt argument med fakta och visa hur ohyggligt ovanligt det är med hyror på den nivån bland folk som inte ser boendet som annat än temporärt så är det alltså fortfarande inte relevant för vad som diskuterades.

Vad diskuterades då?

Du skrev såhär.

Citat:

20 000 i månaden är ingen ovanlig hyra, inte i Sverige och definitivt inte i andra länder. Vad jag svarade på var påståendet att det skulle vara absurt att tro att hushåll kan betala av ett lån på fem miljoner. Det är inte absurt, det är fullt genomförbart för väldigt många.

"Fullt genomförbart för väldigt många" är precis lika korkat som att "absurt många inte skulle klara att amortera.

Så antar att båda sidor överdriver? Själv tror jag verkligheten ligger någonstans mittemellan.

om du på fullaste allvar tror att en majoritet av låntagarna inte har några som helst problem att amortera bort 5 miljoner kronor så kanske du inte ser hela bilden.

Visst har många en god ekonomi, visst har många fina vinster med sig som fungerat som luftpengar in i nya boenden. Men det påverkar ju inte alls exemplet med 5 miljonerslånet som skulle amorteras.
2016-01-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Vad diskuterades då?
Förmågan att betala tillbaka ett lån på fem miljoner.

Citat:
Du skrev såhär.

"Fullt genomförbart för väldigt många" är precis lika korkat som att "absurt många inte skulle klara att amortera.
Varför är det korkat?

Citat:
Så antar att båda sidor överdriver? Själv tror jag verkligheten ligger någonstans mittemellan.
Vad jag säger är att fem miljoner inte är några problem att amortera av på 30 år även vid tre eller till och med fem procents ränta för ett hushåll med 60k netto, och jag har visat att det ligger i nivå med snittet av vad olika grupper i olika länder spenderar av sin disponibla inkomst. Vidare är 60k netto för ett hushåll med två inkomster inte mer än strax över medianlönen. Vilken är överdriften?

Citat:
om du på fullaste allvar tror att en majoritet av låntagarna inte har några som helst problem att amortera bort 5 miljoner kronor så kanske du inte ser hela bilden.
Långt ifrån en majoritet av låntagarna skulle kunna få låna fem miljoner, nu talar vi om två låntagare och fem miljoner i totalt medgivet lån.

Citat:
Visst har många en god ekonomi, visst har många fina vinster med sig som fungerat som luftpengar in i nya boenden. Men det påverkar ju inte alls exemplet med 5 miljonerslånet som skulle amorteras.
Jag förstår inte vad du menar.
2016-01-01, 22:53
Medlem
Citat:
Förmågan att betala tillbaka ett lån på fem miljoner.

Varför är det korkat?

Vad jag säger är att fem miljoner inte är några problem att amortera av på 30 år även vid tre eller till och med fem procents ränta för ett hushåll med 60k netto, och jag har visat att det ligger i nivå med snittet av vad olika grupper i olika länder spenderar av sin disponibla inkomst. Vidare är 60k netto för ett hushåll med två inkomster inte mer än strax över medianlönen. Vilken är överdriften?

Långt ifrån en majoritet av låntagarna skulle kunna få låna fem miljoner, nu talar vi om två låntagare och fem miljoner i totalt medgivet lån.

Jag förstår inte vad du menar.

Är 60k netto strax över medianlönen ?

Jag känner flera med 5 miljonerslån på villan som ligger betydligt mycket lägre än så i lön...,
2016-01-01, 23:15
Medlem
Citat:
Är 60k netto strax över medianlönen ?
För ett hushåll, inte för en individ. Men jag får backa på den, det gällde bara bland folk med avklarad högre utbildning. Så går det.

Citat:
Jag känner flera med 5 miljonerslån på villan som ligger betydligt mycket lägre än så i lön...,
Hur mycket lägre då? Jag räknade på tumregeln som upprepats så mycket här med att lånet är max fem gånger bruttolönen, vilket ger en miljon i gemensam årsinkomst, 500 000 var, vilket ger en nettolön på 30k i månaden - dvs 60k för hushållet.
2016-01-01, 23:45
Medlem
Citat:
För ett hushåll, inte för en individ. Men jag får backa på den, det gällde bara bland folk med avklarad högre utbildning. Så går det.

Hur mycket lägre då? Jag räknade på tumregeln som upprepats så mycket här med att lånet är max fem gånger bruttolönen, vilket ger en miljon i gemensam årsinkomst, 500 000 var, vilket ger en nettolön på 30k i månaden - dvs 60k för hushållet.

Ett av hushållen ligger på 49k netto om jag nu ska ta det värsta exemplet.
2016-01-01, 23:57
Medlem
Citat:
Ett av hushållen ligger på 49k netto om jag nu ska ta det värsta exemplet.
De skulle kunna ha andra tillgångar som de kan använda till att amortera av en större klumpsumma vid räntestegring.
2016-01-02, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nja om du skall renovera eller byte en trasig diskmaskin så betalar du enormt mycket mer än en hyresfastighetsägare som dels har bra rabatter på grund av många köp plus att han får göra avdrag på moms osv..
Det fetade är felaktigt då upplåtelse av hyresrätt är undantaget från momsplikt. Ingående moms får således inte dras av.
2016-01-02, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Den svenska hushållen har aldrig varit så här skuldsatt.
Riksbanken höjer räntan inom kort.

14 procent kommer vara tvungna att sälja då dom inte klarar av en ökad boendekostnad motsvarande 1000kr och
25 procent 3000kr.

Jag ringde mäklaren igår för att så fort som möjligt sälja av mina kåkar!

Rekommenderar er starkt att göra samma sak!

Ni kommer inte att ångra er!!

http://blogg.svenskfast.se/boende/stigande-bolanerantor/

Nu har jag också ringt, tack för tipset.....men du....vart ska jag bo nu då...det finns ju ingenstans att hyra vettigt boende längre och de alternativ som finns ger ju en högre månadskostnad .....vad är tipset nu ? Sneakplats på flyktingboende/tältplats eller vad gör du ?
2016-01-02, 08:45
Medlem
Citat:
De skulle kunna ha andra tillgångar som de kan använda till att amortera av en större klumpsumma vid räntestegring.

Hade dom haft det skulle jag inte använt dom som exempel....
2016-01-02, 08:48
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Spelar ingen roll att staten är bankrutt. Staten får ändå låna av de finansiella amerikanska oligarkerna, som då får mer kontroll över nationalstaterna. Det är precis den här situationen judarna George Soros, Rockefeller och Rothscild vill uppnå.

Words mate.
2016-01-02, 09:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Det fetade är felaktigt då upplåtelse av hyresrätt är undantaget från momsplikt. Ingående moms får således inte dras av.

Haha, det är inte första gången bajsbosse har fel om saker som en hyresvärd rimligen måste ha kol på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in