Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Vad diskuterades då?
Förmågan att betala tillbaka ett lån på fem miljoner.
Citat:
Du skrev såhär.
"Fullt genomförbart för väldigt många" är precis lika korkat som att "absurt många inte skulle klara att amortera.
Varför är det korkat?
Citat:
Så antar att båda sidor överdriver? Själv tror jag verkligheten ligger någonstans mittemellan.
Vad jag säger är att fem miljoner inte är några problem att amortera av på 30 år även vid tre eller till och med fem procents ränta för ett hushåll med 60k netto, och jag har visat att det ligger i nivå med
snittet av vad olika grupper i olika länder spenderar av sin disponibla inkomst. Vidare är 60k netto för ett hushåll med två inkomster inte mer än strax över medianlönen. Vilken är överdriften?
Citat:
om du på fullaste allvar tror att en majoritet av låntagarna inte har några som helst problem att amortera bort 5 miljoner kronor så kanske du inte ser hela bilden.
Långt ifrån en majoritet av låntagarna skulle kunna få låna fem miljoner, nu talar vi om två låntagare och fem miljoner i totalt medgivet lån.
Citat:
Visst har många en god ekonomi, visst har många fina vinster med sig som fungerat som luftpengar in i nya boenden. Men det påverkar ju inte alls exemplet med 5 miljonerslånet som skulle amorteras.
Jag förstår inte vad du menar.